سلام با سری مقالات خودمونی در خدمت شما دوستان هستیم من علی کربلایی هستم و قراره مقالاتی که مینویسم درباره خلاقیت در طراحی گرافیک و بهدور از هجویات و اضافه گویی باشه.
اینبار قراره در مورد خلاقیت در طراحی گرافیک صحبت بکنیم چون که خیلی از دوستان خواسته بودند این مقاله نوشته بشه و منم سعی کردم خیلی خودمونی و راحت براتون بنویسم تا متوجه موضوع خلاقیت بشید!
اگه نمیدونید خلاقیت در طراحی گرافیک و ایده یابی چی هستش؟ اگر ایده نمیدونید چی هستش؟ و اگر حس میکنید که آدم خلاقی نیستید؟
این مقاله کاملاً مناسب شما نوشته شده اگرم حس میکنید آدم خلاقی هستید بازم پیشنهاد من اینه که شما یک باری مقاله رو بخونید خالی از لطف نیستش و منت سر چشم بنده بزارید بخونیدش.
ایده پردازی چیست؟ چگونه می توان در ایده پردازی خلاقیت داشته باشیم؟
در ایده پردازی طراح سعی می کند تا برای طراحی های خود ایده های جدید را تولید کند و یا ایده های قبلی خود را توسعه بدهد.
فرآیند ایده پردازی می تواند در مرحله سوم تفکر در طراحی نیز قرار بگیرد.
در واقع همانطور که شما می دانید تفکر در طراحی در طی 5 مرحله اتفاق می افتد.
این 5 مرحله شامل: مرحله همدلی، تعریف، ایده پردازی، نمونه اولیه و در نهایت آزمایش می باشد.
در 2 مرحله اول طراح سعی می کند تا نیاز مشتری خود را بسنجد و خواسته مشتری را به دقت بررسی کند.
در ادامه باید بر مبنای نیاز مشتری اقدام به تولید ایدههای جدید کند.
این مرحله همان ایده پردازی است و در 2 مرحله انتهایی ایده های ساخنه شده مورد سنجش قرار می گیرند.
اما خوب ایده پردازی برای طراحان، عملی بسیار دشوار است، چرا که در برخی موارد ممکن است یک ایده به ذهن یک طراح برسد اما آن ایده نتواند موفقیت آمیز باشد.
یا یک طراح چندین روز یک ایده را در ذهن خود بپروراند اما بعد متوجه شود که آن ایده دارای عناصر گمشده فراوانی است و نمی تواند به عنوان یک ایده قابل قبول در نظر گرفته شود.
در چنین مواردی تنها عامل کمک کننده برای ایجاد و توسعه یک ایده خلاقیت است.
در واقع خلاقیت در ایده پردازی می تواند بسیار برای طراحان گرافیک موثر باشد و به آنها کمک کند تا با سرعت بیش تری ایده های خود را پردازش کنند و ایده های موفق تری را در ذهن خود پرورش دهند.
در ادامه مقاله قصد داریم تا 5 راه برای خلاقیت در ایده پردازی را به شما معرفی کنیم.
1- تنها از افکار خود برای ایده پردازی استفاده نکنید
یک ضرب المثل قدیمی می گوید دو فکر بهتر از یک فکر است. در واقع زمانی که شما علاوه بر افکار خود از افکار دیگران نیز برای ایده پردازی استفاده می کنید. به احتمال قوی ایده های بهتری را می توانید ایجاد کنید و این موضوع می تواند خلاقیت را ایده های شما بیش تر کند.
البته اینکه از افکار چه افرادی استفاده می کنید نیز در ایده پردازی اهمیت دارد. شما نباید از هر فردی برای ایده پردازی کمک بگیرید. در واقع شما باید از افکار افرادی استفاده کنید که چشم انداز وسیع و موثری را در ایده های شما ایجاد کنند و درباره طرحی که قصد ایده پردازی در آن را دارید دانش وسیعی داشته باشند.
به همین منظور شما می توانید از یک جلسه فکری برای ایده پردازی های خود استفاده کنید.
پیشنهاد می کنیم این جلسه فکری دارای محدودیت زمان باشد تا با سرعت بیشتر و بالاتری بتوانید به ایده های موثر دست پیدا کنید.
همچنین در این جلسه سعی کنید از تمامی افراد حاضر در جلسه، ایده ها را بپرسید و بدون قضاوت کردن ایدههای آن ها اقدام به جمع آوری تمامی ایدهها کنید. همچنین سعی کنید در این جلسات با استفاده از جملات پرسشی نظیر چگونه می توانستیم؟
یا جملاتی مانند اگر می توانستیم دیگر افراد را ترغیب به ایجاد ایده های جدید کنید. این کار می تواند در به وجود آمدن ایدههای جدید بسیار موثر باشد.
2- از نقشه ذهنی یا Mind map برای ایده پردازی استفاده کنید
یکی از مواردی که طراحان گرافیک می توانند از آن برای خلاقیت در ایده پردازی های خود استفاده کنند، ایجاد نقشه ذهنی است.
در واقع طراحان با استفاده از یک نقشه که خودشان ایجاد کرده اند می توانند خلاقیت خود را در طراحی افزایش دهند.
به این صورت که در ابتدا ایده پرداز مسئله را در قسمت وسط یک کاغذ می نویسد و در ادامه ایده های خود را از آن مسئله به صورت شاخه شاخه به مسئله متصل می کند.
در واقع رسم تمامی ایده و ایجاد چنین نقشه ای خود می تواند سبب ایجاد ایده های جدید نیز بشود.
3- ایده پردازان و طراحان حرفه ای از تکنیک SCAMPER برای خلاقیت در ایده پردازی استفاده می کنند
تکنیک Scamper همانطور که در عنوان هم به آن اشاره کردیم یک تکنیک برای افزایش خلاقیت است.
در واقع شما با استفاده از تکنیک سعی می کنید تا با استفاده از یکسری استراتژی ایده های جدیدی را بسازید. اما احتمالا از خودتان می پرسید Scamper چیست؟
باید به شما بگوییم Scamper خود مخفف واژه های نظیر Substitute، Combine، Adapt، Modify، Put to Another Use، Eliminate و Reverse است. در ادامه به صورت مجزا هر کدام از این اجزا و کاربرد آن ها را توضیح می دهیم.
3-1) Substitute یا جایگزینی : در این مرحله از تکنیک Scamper شما باید از یک ماده متفاوت برای ایده پردازی خود استفاده کنید.
به طور مثال می توانید از خود بپرسید اگر در طراجی از یک اجزاء و یا طرح دیگر استفاده کنیم چه می شود؟
3-2) Combine یا ترکیب : اگر در ایده پردازی 2 تکنیک مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید به چه ایده ای دست پیدا می کنید؟
در واقع در این مرحله از تکنیک شما باید 2 یا بیش از 2 تکنیک را در ایده پردازی با یکدیگر ترکیب کنید تا به یک درست دست پیدا کنید.
3-3) Modify یا ایجاد تغییرات : برای اینکه طراح خلاقی باشید و به ایده های جدید دست پیدا کنید، گاهی اوقات ممکن است دست به تغییراتی بزنید که یک طرح به طور مثال X را شامل شود و یا شما X را از طرح خود حذق کید.
3-4) Put to Another Use یا استفاده از ابزار به روش دیگر : در این مرحله شما باید استفاده از روش های دیگر را برای طراحی در نظر بگیرید.
3-5) Eliminate یا حذف : گاهی اوقات حذف یک عنصر در ایده و طراحی می تواند نقش مهمی را در ایده پردازی بازی کند. خصوصا زمانی که آن عنصر ارزش زیادی را منتقل نکند.
3-6) Reverse یا معکوس : در آخرین مرحله از تکنیک Scamper اگر شما نتوانسته باشید با مراحل قبلی به نتیجه قابل قبولی دست پیدا کنید.
حال شما باید کاربران هدف خود را تغییر دهید و بر اساس کاربران هدف جدید اقدام به طراحی کنید.
4) خلاقیت بدون دانش اتفاق نمی افتد
برای هر صنعت و کسب و کاری که قصد ایده پردازی دارید، اطلاعات کسب کنید. زمانی که شما به تمامی اطلاعات آن صنعت آشنایی داشته باشید. با خلاقیت بیش تری می توانید به ایده پردازی برسید.
5) برای خلاقیت بیش تر در ایده پردازی از محیط کاری خارج و به بیرون بروید.
اگر شما 4 مرحله قبل را انجام دادید ولی نتوانستید که در ایده پردازی های خود خلاقیت ایجاد کنید. پیشنهاد می کنیم تا مدت کوتاهی را به خارج از محیط کاری خود بروید و کمی قدم بزنید. در طی تحقیقاتی که سال 2013 دانشمندان انجام داده اند. ثابت شد که 25 دقیقه پیاده روی می تواند بر روی عملکرد مغز تاثیر مثبت بگذارد و همین موضوع می تواند در خلاقیت شما تاثیر گذار باشد.
برای خلاقیت در طراحی گرافیک از چه روشهایی می توان استفاده کرد؟
خلاقیت در طراحی گرافیک زمانی اتفاق می افتد که شما بتوانید هدف خود را از طراحی به بهترین شکل نمایش دهید. در واقع خلاقیت در ایده پردازی و همچنین طراحی گرافیک مهم ترین خصوصیتی است که یک طراح باید داشته باشد تا بتواند به نتایج قابل قبولی دست پیدا کند. در ادامه به صورت موردی روشهایی که می تواند در به وجود آمدن خلاقیت کمک کننده باشد را به شما توضیح می دهیم.
1- در طراحی های خود بر روی تایپوگرافی تمرکز کنید
همانطور که می دانید داشتن یک تایپوگرافی جسورانه و قابل توجه بخش ضروری یک طراحی گرافیکی است. به همین منظور در اکثر دوره های آموزشی طراحی گرافیک نیز مدرسین سعی می کنند تا به شکل ویژه ای به آموزش تایپوگرافی بپردازند. در حال حاضر الگو هایی که ضخیم تر، بزرگتر و همچنین زیبا تر هستند در طراحی گرافیک بیش تر مورد استفاده قرار می گیرند.
برای اینکه شما بتوانید خلاقیت خود را در طراحی افزایش دهید. باید تایپوگرافی های مختلف را در طراحی خود امتحان کنید. به طور مثال شما اگر طراحی گرافیکی وب سایت، تبلیغات، پوسترها، لوگوها و … بر عهده دارید. پیشنهاد می کنیم تا چندین تایپوگرافی را بر روی طرح خود امتحان کنید و سعی کنید از ساده ترین الگو ها برای چنین کاری استفاده کنید.
چرا که سادگی می تواند نتیجه مطلوبی در طراحی شما داشته باشد.
2- از پینترست برای افزایش خلاقیت خود استفاده کنید
شکل دادن به چیز های جدید اصلا کار ساده ای نیست. احتمالا شما هم با خواندن این جمله آن را تایید می کنید و در عین حال نمی دانید طرح های جدید خود را چگونه ایجاد کنید؟ باید به شما بگوییم که این موضوع تنها مشکل شما نیست. حتی طراح های حرفه ای نیز با چنین مشکلانی دست و پنجه نرم می کنند.
در واقع طراحان برای یافتن ایده های مرتبط با طرح های خود به رسانه های اجتماعی آنلاین روی می آورند. یکی از رسانه های اجتماعی آنلاین که شما می توانید برای ایجاد طرح های خود از آن کمک بگیرید، پینترست است.
در این شبکه اجتماعی شما می توانید طراحان مطرح دنیا را دنبال کنید و سعی کنید از طرح های آن ها ایده بگیرید و به این شکل به خلاقیت خود اضافه کنید.
3- از تصویر سازی انتزاعی یا Abstract illustrations در طراحی های خود استفاده کنید
در دوره های طراحی گرافیک همواره مدرس سعی می کند تا نحوه استفاده از تصویر سازی را به دانشجو خود تدریس کند.
تصویرسازی بخش مهمی از هویت یک برند است و امروزه طراحان سعی می شود از تصویر سازی شفاف و رویاگونه که بسیار منحصر به فرد هستند در طراحی ها استفاده کنند.
این تصویر سازی ها به گونه ای است که اگر فردی از قاصله دور آن تصویر را مشاهده کند فوا تشخیص دهد که آن در مورد چه موضوعی است.
4- چاشنی طنز را به طراحی های خود اضافه کنید
چاشنی طنز و ترکیب کردن طنز با طراحی ممکن است کمی دشوار باشد. اما اگر به درستی انجام شود طرح گرافیکی شما ممکن است تا مدت ها در ذهن مخاطبین باقی بماند.
اگر شما تصور می کنید طرح هایی که ایجاد کرده اید خلاقیت مناسبی ندارند، می توانید با تست کردن و با بازنمایی طرح ها طنز را به آن ها اضافه کنید. البته شما باید توجه داشته باشید که طنز را به گونه ای به کار نبرید که سبب تحقیر افراد شود.
5- انیمیشن را به طرح های خود اضافه کنید
انیمیشن و موشن گرافیک یکی از عناصر اصلی در طراحی است. شما با انیمیشن و موشن گرافیک سعی می کنید تا طراحی خود را تعاملی کنید. به عبارت دیگر موشن گرافیک و انیمیشن ها بسیار جذاب است و می تواند مخاطبین را به راحتی درگیر کند.
6- استفاده صحیح از Shutterstock
یافتن تصاویر با کیفیت و جالب برای هر گرافیست یک ضرورت است. اگر به دنبال الهام گرفتن هستید یا در طراحی های خود به دنبال عکس های بسیار با کیفیت هستنید می توانید از Shutterstock عکسهای باکیفیتی را برای طراحی های خود بیابید.
7- برای خلاقیت بیش تر در طراحی به محتوای خود توجه کنید و دانش محتوایی خود را افزایش دهید.
داشتن دانش محتوایی برای طراحان گرافیک ضروری است. یکی از دانش هایی که به خلاقیت طراحان اضافه می کند و سبب منحصر به فرد شدن کار های آن ها می شود استفاده از دانش کپی رایتینگ است.
همواره یک شعار جذاب بر روی یک طرح گرافیکی می تواند سبب درگیر کردن بیش تر مخاطبین شود.
خب بریم ببینیم تعریف Creativity in graphic design چیه و یکم بی پرده و خودمونی یه مسائلی رو شفاف کنیم
مسلماً شما قبل از اینکه این مقاله رو بخونید تو سایتهای دیگه هم دنبال مقالات خلاقیت بودید و رفتید گشتید، یه گشت و گذار ساده کرده باشید متوجه میشین که تمام این سایتها سعی کردند خیلی فلسفی بیان خلاقیت توضیح بدهند.
درصورتی که اصلاً توضیح خاصی فلسفی نداره خلاقیت خیلی ساده است، بقیه سایتا سعی کردن بیان روان شناسانه توضیح بدن که مثلا خیلی خاص به نظر بیان حالا خودشونم بخونن متوجه نمیشنا! ولی خب کلاس داره دیگه
خلاقیت یعنی نمایش هدف تون به روشی که بیشترین جذب ممکن رو داشته باشه من تو خیلی از مقالات خوندم که نوشتن: خلاقیت یعنی بهترین راه رو انتخاب کردن!
در صورتی که اینجوری نیست خلاقیت یعنی انتخاب راهی که بیشترین جذب را داشته باشه و بهترین نتیجه رو داشته باشه.
پس برای خلاق بودن قرار نیست که شما نابغه باشید و اصلاً ویژگی و ابزار خاصی نمیخواد فقط کافیه که شما نیازهای جامعه هدفتون را بخوبی بشناسید،و به جا از اونها استفاده بکنید، با این ترفند خیلی شیک و مجلسی بهتون میگن خلاق.
اصولا به این شناخت جامعه هدف پرسونا میگن که کامل دربارش بعدا صحبت میکنیم.
الان من دارم در مورد خلاقیت در طراحی گرافیک رو بهتون میگم، شما باید مخاطبتان را بخوبی بشناسید بدونید که هر کسی تو هر سنی چه سلایقی دارند و با توجه به اون محتوا رو طراحی کنید که خلاقانه به نظر بیاد،
مسیر خلاقیت و ایده یابی چیه؟
چون میدونم خیلیهاتون ممکنه که هنوز منظور من رو خوب متوجه نشده باشید به همین خاطر من یک مسیر خلاقیت و ایده یابی رو بهتون میگم که شما طبق همون پیش برید و حالا تعریفهایی هم که این بین هستش باعث آشنایی بیشتر شما با این موضوع میشه:
خلاقیتو که تعریف کردیم ولی پیش نیازهاشو نگفتیم:
شما برای اینکه آدم خلاقی به حساب بیاید و بتونید ایدههای خلاقانه از خودتون ایجاد بکنید باید درمورد جامعه هدف خودتون اطلاعات زیادی داشته باشید این اطلاعات شامل انواع مختلفی میشه مثل اینکه توی سن جوونی از چه فونت های مخاطب شما خوشش میاد از چه رنگ هایی خوششون میاد اگر پوستر شما حاوی پیامهای شادی آوره چه رنگ هایی باید استفاده کنیم اینا همه و همه مستلزم اینه که یک شناخت کامل و دقیق از جامعه آماری هدفتون داشته باشید.
من میخوام چندتا مثال بزنم تا کامل براتون جا بیوقته:
مثال 1: فرض کنیم که به شما یک سفارش طراحی پوستر برای یک جامعه دانشجویی رو بهتون دادم و قرار که شما این پوستر را طراحی کنید.
خب اینجا چند تا نکته هستش که یک آدم خلاق باید بدونه اینکه جامعه دانشجویی معمولاً افرادی هستند که از هوش خوبی برخوردار هستند به همین خاطر دوست ندارند وقتی پوستر را دیدند سریع به جواب برسند دوست دارد یک محتوای داخلش باشه و بعد از اینکه مغزشون جمعآوری کرده اطلاعات خودشون به یک نتیجهای برسند، اینجوری حس شرلوک هلمز بودن بهشون دست میده و از پوسترتون حس خوبی میگیرن.
دانشجوها معمولاً آدمهای مطالبهگری هستند به همین خاطر سعی کنید المانهای آرمانگرایانه داخل پوستر تون باشه و تا این حس خلاقیت هم داخل پوستر تون ایجاد بشه، باید بررسی کنید ببینید آرمان های اون قشر دانشجو چیه بعد روش پردازش کنید.
مورد بعدی اینکه دانشجوها معمولاً آدمهایی هستند که از رسمیت کمی برخوردار هستند به همین خاطر فونتی که داخل طراحی شما استفاده میشه نباید از فونت های تیز و تند باشه فونت های تیز و تند معمولاً در نامهنگاریهای رسمی استفاده میشوند به همین خاطر هم باعث میشه که حس خوبی به جامعه هدف شما منتقل نشه و درواقع بگن که شما خلاقیت داری.
(مثلا فونت های نازنین و میترا فونت های رسمی هستن و باعث میشه پیام رسمی منتقل بشه ولی یه فونت مثل ایران سانس و یکان باعث میشه محتوا دوستانه منتقل بشه!)
خطوط توی طراحی تون خیلی مهمه مثلاً اگه شما یک کارگاه علمی آموزشی قرار داشته باشید باید خطوط طراحیتون کاملاً متقارن و از خطوط تیز استفاده کنید تا حس علمی بودند منتقل بشه ولی اگر نه یک کارگاه تفریحی یا اطلاعات عمومی که حالا جنبه رسمیت خیلی زیادی ندارن و صرفاً فقط برای اینه که شما یک چیزی اطلاعاتی رو در حد پایه و بیسیک رو یاد بگیرید از خطوط نرم استفاده بکنید تا رسمیت کارتون کاهش پیدا کنه.
رنگ پوستر شما از بقیه مواردی که من بالا بهتون گفتم مهمتره چون مغز انسان اول رنگ رو درک میکنه بعد محتوا رو حالا اگه شما از رنگ صورتی خوشت میاد دلیل نمیشه که باید اعمالش کنی داخل پوستر باید توجه کنی که چه رنگی مناسب پوستر شماست.
مثلاً اگر پوستر شما یک کارگاه علمی جذاب و قراره که با انرژی برگزار بشه از رنگهایی که انرژی زیادی را منتقل میکنند استفاده کنید مثل زرد لیمویی یا نارنجی و یا سبز و استفاده کنید.
ولی اگر نه یک کارگاه کنفرانس بینالمللی که قراره رسمیت زیاد داشته باشه شما از رنگهای تیرهتر مثل آبی نفتی که از رسمیت و گستردگی را نشون میده استفاده کنید.
( مثلا رنگ بنفش رنگ امید و موفقیته ولی به لطف دولت آقای روحانی همه دیدشون به این رنگ کاملا برعکسه)
مثال2: اینبار میخوام عکس مثال قبلی رو براتون مثال بزنم با این فرض که یک سفارش پوستر به شما دادهاند که اینبار جامعه آماری افراد میانسال و مسن هستند و در یک رسمیت بسیار زیادی قرار شما پوسترتونو ارائه بدین.
یه چیزی هم اول کار بهتون بگم هر چقدر سن بره بالاتر درک مردم از خلاقیت کمتر میشه و کلاً حل مسائل ادراکی برای اونها سختر میشه یعنی دقیقاً این بار باید عکس پوستر بالایی عمل کنیم اینبار باید پوستر را به نحوی طراحی کنیم که کاملاً منظور ما واضح باشه و اصلاً سختی و پیچیدگی نباشی که طرف فکر کنه باید کاملاً باید واضح و دیداری باشه.
افراد توی این سن یعنی تقریباً 40 سال به بالا تقریباً حال زندگی کردنم ندارن چه برسه به اینکه بخوان یک پوستر را یک دید خیلی خفن بهش داشته باشن به همین خاطر فونت هایی که داخلش استفاده میکنید سعی کنید فونت هایی باشی که سایزشون درشت باشه ریز اصلاً نباشه و باعث بشه خوب دیده بشه و چشم مخاطب شما اذیت نشه.
تا حد امکان پیچیدگیو کم کنید و سادگی را بیشتر کنید، هرچقدر پوستر شما سادهتر باشه از دید این جامعه هدف خلاقانهتره،در مورد رنگم بگم که رنگ کاملا سلیقه ای جامعه هدفه اینجا سلیقه جامعه هدف به نوع محتوا ارجهیت داره چون افراد شخصیتشون شکل گرفته و دوست دارن اون چیزی رو که میخوان ببینن حالا هی بیا بگو رنگ نارنجی رنگ انرژیه برای مخاطب شما جا افتاده که رنگ سرمه ای رنگ انرژیه.
پس تا اینجا متوجه شدیم باید مباحث رنگ شناسی،فونت شناسی،خطور تیز و منحنی، اطلاعات روانی گروه های سنی مختلف رو داشته باشید!
اگه کسی یه طرح میزنه که شما لذت میبری و خیلی خلاقانس از نظرت اون نابغه نیست بلکه فقط از جامعه هدف شناخت خوبی داره.
دوتا نمونه بالا رو ببینید.
عکس سمت راست : جامعه هدفش بچه ها و خانوادهاشون که جوان هستن، به خوبی پیام منتقل شده چون تور رسمی نیست از خطوط نرم استفاده شده، رنگ ها تنوع دارند تا بچه ها به دلشون بشینه و خلاقیتش توی تخم مرغ هاست طراح حواسش بوده که بچه ها توی سن کودکی اشیاء اگه متحرک باشن و جون داشته باشن براشون جذابه، فونت رو کاملا نرم استفاده کرده و خطوط تیز داخل پوستر دیده نمیشه.
عکس سمت چپی: همون طور که عکس سمت چپ رو میبینید پوسترمناسب افراد مسن طراحیشده که حالا اکثریت جامعه هدفشون بالای پنجاه سال سن دارند به همین خاطر دقیقاً مواردی را که بالاتر گفتم داخلش هست.
کاملاً سادس در بک گراندش کسی که سخنران هستش انتخاب شده و چشم اون دقیقاً داره تیتری رو که ما انتخاب کردیم رو نگاه میکنه و شما با یک نگاه دقیقاً میفهمی که هدف چی هستش و کل خلاقیتش دقیقاً همین نگاه کردن هستش، از فونت های درشت استفاده شده و یک رنگ تند برای ایجاد عطف به کار رفته.
با بررسی دو تا شکل بالا دیدیم که خلاقیت داشتن همچین کار سختی هم نیست ولی نکتهای که باید بش توجه بکنیم اینه که ایده داخل پوسترامون باید باشه.
اما درواقع من به کلمه ایده و نحوه ایده دهی برای طراحی پوستر هنوز اشاره نکردم که الان اینجا این نیاز حس میشه که من توضیح بدم چه جوری باید ایده طراحی یک پوستر خلاقانه رو با همدیگه ایجاد بکنیم:
چطوری ایده خلاقانه برای طراحی از خودمون در کنیم؟!
ما برای ساخت یک ایده خلاقانه اول از همه بعد از اینکه جامعه هدف را خوب شناختیم باید ببینیم که عطف کارمون توی اون طرح چی هستش یعنی دقیقاً میخواهیم چه مفهومی به مخاطبمون برسه مثلاً اگر یک پوستری میخوایم طراحی کنیم که هدفمون نشون دادن قیمت ارزون هست المانهای پولی رو به کار ببریم و یا اگر یه پوستری که قرار یک اردوی تفریحی رو اعلام کنه که خیلی به مخاطب قراره خوش بگذره باید مواردی را که برای تفریح به کار میره روش کار بکنیم
یادتون باشه به این موارد عطف میگن و همیشه عطف باید بزرگ نمایی بشه و به بهترین شکل نشون داده بشه
خب من سعی کردم دوتا عکس متفاوت رو انتخاب کنم که شما منظور من رو متوجه شید و فقط فکرتون رو به سمت طراحی پوستر نبرید، شکل سمت راست رو همونطور که میبینید.
یک لوگو هستش که برای یک شرکت برنامهنویسی و پشتیبانی طراحی شده خب اگه نگاه بکنید اولین کلمهاشF1 که به معنی کمک کردن هست و بقیه المان های اگر به کمی از برنامه نویسی سررشته داشته باشید میبینید که به صورت یک تگ نوشته شده
عکس سمت راست رو ببینید هدف از این طرح ارق ملی و شهادت بوده که داخل عکس هم دقیقا همینه بدن شهید با طرح اسلیمی که خاکی رنگه تنیده شده و یک طرح ماندگار رو به جا گذاشته.
حالا میخوام طرح هایی که اطرافمون هست رو یه بررسی کنیم ببنیم به چه صورته:
شکل سمت راست: به نظر من محشره قدرت چرخ خیاطی رو به خوبی نشون میده و شاخ مثل یک سوزن زده بیرون،و اون متن زیر حجت رو تموم کرده، از همین جا به طراحش میگم دمت گرم مشتی هستی و زحمت کش.
شکل سمت چپ: توی این این بیلیبور طراحی فقط با ایجاد شکستی حس ترد بودن رو نشون داده که اینم ایول داره شما همین یه مورد تو ضمیر ناخودگاه مغزت فعال شه ناخودآگاه هوس پفک کرانچی میکنی و این نشون میده طراحی خیلی روانشناسانه عمل کرده به نظر طرف بیشتر روان شناس بوده تا طراح.
نمونه های بالا اومدن با قبح شکنی خلاقیت رو اعمال کردن من خودم این سبک رو اصلا پیشنهاد نمیدم چون درسته که جذابه و مخاطب رو جذب میکنه ولی فقط جذب میکنه و باعث ترغیب مشتری به استفاده از محصول و خدمات نمیشه، کلا این روش خلاقیت روش پسندیده ای نیست و ازش استفاده نکنید.
خب حالا بریم یک بار دیگه مسیر خلاقیت و ایده یابی رو از اول به صورت خلاصه بگیم:
1- مشخص کردن جامعه هدف و پرسونا مخاطب
2- جمع آوری اطلاعات در مورد جامعه هدف ( چه رنگی میپسندن، چه سنی دارند، جدی هستن یا معمولی، جنسیتشون چیه)
3- مشخص کردن المان عطف
4-ایده سازی
5- اجرا
مسیر خلاقیت و ایده یابی از روی کاغذ شروع میشه ایدهاتو و کلا روند رو بنویسید و بکشید رو کاغذ، خجالت نکشید، بهترین راه برای یک طراحی خوب اینه که قبلش روی کاغذ پیاده شه.
10 نکته که سبب افزایش خلاقیت در طراحی گرافیک میشه:
- همه چیزو جمع آوری کنید: یه طراح خلاق باید اطلاعات استراتژکی که به درد کارش میخوره رو دسته بندی شده داشته باشه حالم نداشتین دسته بندی کنید یه پیش زمینشو تو ذهنتون نگه دارید.
- وبلاگ های مربوط به طراحی و ژورنال های روز رو مطالعه کنید: مسلما بگردین 4.5 تا سایت خوب پیدا میکنید که خوره طراحی خلاقانه دارن من میشناسم ولی نمیگم برید یکم بگردید زحمت بکشید.
- به جامعه طراحی ملحق شوید: با افرادی که طراحی میکنن ارتباط برقرار کنید تا از روش های طراحیشون اطلاع پیدا کنید دوست عزیز توجه کن تیپو قیافتو عوض کنی هنرمند نمیشی باید توی طراحیت هنرتو نشون بدی.
- طرح هایی برای دست گرمی بسازید: بیکار شدین بجای اینکه هی اینستاگرامو بالا پایین کنی بشین دوتا طرح بزن دستت راه بیوفته نابرده رنج گنج میسر نمی شود.
- طرح های دیگران را کپی کنید: منظورم دزدی نیست یه طرح دیدن و از نظرتون خفن بود سعی کنید خودتون طراحیش کنید و به نوعی مهندسی معکوس کنید.
- طرح های قدیمی خود را مجددا پیاده سازی کنید: مسلما همیشه هر طرحی یه ایرادی داره اول سعی کنید با طراحی مجدد اونو برطرف کنید و از طرفی هم از راه دیگه ای به اون طرح برسید.
- با طراحان دیگر تعامل داشته باشید: از نظرات دوستان طراح و جوجه طراحان حتما با خبر باشید یه چی بگم، شما هرجوری طراحی کنی یسری ادم هستن کلا طرحو ببرن زیر سوال به همین خاطر عصبانی نشید فقط نظراتشونو پذیرا باشید.
- در کلاسهای آموزشی مرتبط شرکت کنید: حالا مرتبط یا غیر مرتبش مهم نیست ولی همش سعی کنید به روز باشید، هی فکر کنید که استادیدن عین این استادای فسیل از خود راضی میشید که طرحشون دوزارم نمیارزه.
- زیاد به مسافرت بروید: این قسمت لاکچریه کاره گفتم که خالی از عریضه نباشه ولی مسافرت باعث میشه ذهنتون خلاق بشه.
- یک دفتر یادداشت همراه خود داشته باشید: نت گوشی هم خوبه حتما موارد خوب رو بنویسید تا در مواقع لزوم از ایده هاش استفاده کنید.
دفترچه یادداشت خود را هیچوقت جا نزارید…باید محلی برای الهامات شما باشه…
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir
14 پاسخ
ممنون از مقاله ی خوبتون خسته نباشین 👌🌷
خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده… می تونین اطلاعات بیشتری رو از مقاله ی انواع سبک های گرافیک نیز به دست آورید.
مقاله عااااااالی بود.بسیار سنجیده .منتظر آموزشاتم
ممنون از شما به زودی حتما…اگه دوست داشتید بقیه مقالات ما هم دنبال کنید
سلام
کلن عشق کردم متنتو خوندم باحالی این یک
دو اینکه من سالهای متمادی و طولانی (از 83) تو کار طراحی سایت هستم و همه کار می کنم پیرزن خفه می کنم آب حوض و….
بیشتر کد نویسی کردم یه زمانایی هم گرافیک سایت رو هم میزنم بالا خره که مشکل همین عدم خلاقیته هست الان هرچی طرح میزنم شبیه هم در می یاد لامذهب
می خوام کپی بقیه بزنم اخلاقی نیست سوالم اینه که تا کجا کپی حساب میشه تا کجا هم الهام اینو جواب بدی خوش حال می شم
فدات ممد هستم
سلام ، نظر لطفتونه و باعث افتخار ماست که از این وب سایت استفاده می کنید، طبق الگوریتم جدید گوگل، هوش مصنوعی شدیدا قوی شده و کپی رو تشخیص میده بهترین راه برای جلوگیری از این کار اینه که چند مقاله بخونید و برداشتیتون رو به قلم خودتون بنویسید در غیر این صورت امتیاز مثبت رو به سایت منبع میده و شمارو بن میکنه
خوب بود ولی اگر بروزتر بود با توجه به شرایط امروزی بهتره
مثل این
ممنونم از شما
بسیار مطلب مفیدی بود. ممنون
سلامت باشین نظر لطفتونه
سلام ، بسیار عالی بود سپاسگزارم
سلام خوشحالیم راضی بودین
سلام
مفيد و جالب بود
درست فكري كه هميشه تو ذهنم بود
هنر بدون خلاقيت ارزشي نداره
موفق باشيد
ممنون از حسن توجه شما دوست عزیز