اینفلوئنسر مارکتینگ یه روش بازاریابی است که از افراد شناخته شده در حوزه های کاری مختلف برای رساندن پیغام برند به بازار استفاده میشود. در واقع شما در این روش به افراد تاثیر گذار یا اینفلوئنسرها مبلغی را پرداخت میکنید که محصول یا خدمات شما را به شکل غیر مستقیم برای مشتریها تبلیغ کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ معمولا با اشکال دیگری از بازاریابی یعنی بازاریابی شبکههای اجتماعی و بازاریابی محتوا همراه است. بازاریابی شبکه های اجتماعی از این جهت اهمیت دارد که بتواند پیغام اینفلوئنسرها را به سراسر جهان برساند. اهمیت بازاریابی محتوا نیز بالا است و این محتوا یا توسط خود influencerها نوشته میشود یا برند متن مورد نظر خود را در اختیار آنها قرار می دهد.
با وجود اینکه اینفلوئنسر مارکتینگ به یک رسانه یا یک پلتفرم مشخص محدود نیست اما بسیاری از مردم این مفهوم را بیشتر در فضای شبکه های اجتماعی میشناسند و به کار میبرند.
تفاوت اینفلوئنسر مارکتینگ و بازاریابی دهان به دهان چیست؟
برخی به این معتقدند که اینفلوئنسر مارکتینگ و بازاریابی دهان به دهان یکسان است اما تفاوت عمدهای میان این دو روش بازاریابی وجود دارد. influencer marketing یعنی استفاده از افراد شناخته شده برای تحت تاثیر قرار دادن طرفدارانشان. در حالی که بازاریابی دهان به دهان از طریق برقراری ارتباط واقعی میان افراد انجام میشود. بنابراین میتوان اینگونه نتیجه گیری کرد که تمام روشهای اینفلوئنسر مارکتینگ شامل تبلیغات دهان به دهان است اما بازاریابیهای دهان به دهان لزوما اینفلوئنسر مارکتینگ نیستند.
اجزای اصلی اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
از آنجایی که ممکن است هر اینفلوئنسر روشهای خودش را برای ارائه تبلیغات داشته باشد بنابراین یه سری موارد خاص حتما باید پیش از راه اندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ رعایت شوند:
1- پیدا کردن influencerهایی که در زمینه محصول یا خدمات شما فعالیت میکنند. پیدا کردن این افراد میتواند با جستجوی ساده در اینترنت یا از طریق سایتهای مخصوص این کار انجام شود.
2- ترتیب دادن کمپین بازاریابی از طریق اینفلوئنسرهای پیدا شده.
3- ترتیب دادن دومین کمپین بازاریابی برای اینفلوئنسرها و با هدف آگاه سازی تعداد بیشتری از مشتریها.
4- زیر نظر داشتن پارامترها برای رسیدن به میزان فروش دلخواه یا جذب تعداد فالوورهای مورد نظر.
اینفلوئنسر مارکتینگ مانند سرمایه گذاری است برای آن که مطمئن شوید راه درست را در پیش گرفتهاید همچنین واضح است که باید هزینه یا منابعی را به عنوان پاداش در اختیار influencer مورد نظر قرار دهید.
جاهایی که می توانید اینفلوئنسرها را پیدا کنید:
جستجوی گوگل که روش خیلی سادهای هستش شما میتوانید با یک سرچ ساده در گوگل و یا هر موتور جستجوی دیگری به نتایجی در این مورد دست پیدا کنید. یادتون باشه همین الان که شما در حال خواندن این مطلب هستید یک اینفلوئنسر در حال تولید محتوا در حوزه ی کاری شما و تعامل با مخاطبان هدف شماست.
شبکه های اجتماعی:
که حتما این مورد هم به ذهن تان خطور نکرده بود. میتوانید در پلتفرم های مختلفی از شبکه های اجتماعی به دنبال اینفلوئنسرها بگردید. تقریبا تمامی اینفلوئنسرها اگر فعالیت اصلی شان در شبکه های اجتماعی نباشد حداقل اکانتی در آنها دارند و میتوانید از همین اکانتهایشان اطلاعات ارزشمندی در مورد آنها به دست بیاورید.
بلاگ ها:
خواندن بلاگها یکی دیگه از راههای پیدا کردن اینفلوئنسر مارکتینگ بدیهی است که تکنولوژی و نرم افزارهای مختلفی به کمک شما میآیند تا بتوانید اینفلوئنسر مورد نظر خود را به خوبی شناسایی و با آن ارتباط برقرار کنید.
آژانس های اینفلوئنسر مارکتینگ:
اگه مایلید برای پیشبرد اهداف خود از سلبریتی اینفلوئنسرها استفاده کنید احتمال اینکه به صورت مستقیم به سلبریتی مورد نظر دایرکت یا ایمیل بدهید و یا با وی تماس تلفنی بگیرید و جوابی دریافت کنید خیلی کم است. به جای این کار معمولا شما باید با آژانس های استعدادیابی تماس بگیرید یا با مدیر برنامههای آنها ارتباط برقرار کنید تا ببینید آیا آنها حاضرند که با برند شما همکاری کنند و اگر مایلند قیمت پیشنهادی آنها چقدر است.
هدف از اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
افزایش اعتبار بازار، افزایش مکالمات پیرامون یک برند و افزایش میزان فروش محصول و خدمات از جمله اهداف مختلف یک بازاریاب برای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ هستند. به همین دلیل ارزیابی این نوع بازاریابی از طریق اندازه گیری معیارهای متفاوت انجام میشود. influencer marketing مزایای زیادی برای برند شما دارد:
1- قرار گرفتن در معرض دید عموم: اینفلوئنسرها قادرند از طریق کانال های شبکه های اجتماعی خود تبلیغات برند را به میلیونها مصرف کننده نشان دهند.
2- محتوای اصیل: اینفلوئنسرها محتواهای اصیل و تاثیرگذاری را برای بازاریابی محتوای برند تولید میکنند.
3- اعتماد مصرف کننده: اینفلوئنسرها رابطه ی عمیقی با طرفدارن خود دارند و این افراد به عقاید اینفلوئنسر مورد نظر خود اعتقاد دارند.
حال که با مفاهیم اولیه اینفلوئنسر مارکتنیگ آشنا شدید به معرفی راههایی برای برگزاری یک کمپین موفق اینفلوئنسر مارکتینگ میپردازیم.
چرا برند شما به اینفلوئنسر مارکتینگ احتیاج دارد؟
مصرف کنندگان بیشتر از تبلیغات برند به توصیه های شخص سوم در مورد استفاده از یک محصول یا خدمات اعتماد میکنند. همچنین این واقعیت را باید قبول کرد که انسانها به حرف های یک دوست مشترک بیشتر از حرف های یک غریبه اعتماد دارند. این دوست مشترک در بازاریابی همان اینفلوئنسر یا فرد تاثیر گذار است که برند را به مشتریهای هدف پیوند میدهد. زمانی که چنین شخصی برای برند شما تبلیغ میکند نه تنها مخاطبان خود را نسبت به برند شما علاقهمند میکند بلکه شبکه مخاطبان را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.
این روزها روشهای سنتی بازاریابی در حال از بین رفتن هستند و influencer marketing به یکی از تاثیرگذارترین راههای جذب مشتری تبدیل شده است. مصرف کنندگان بیلبوردهای تبلیغاتی را نمیبینند و تبلیغات تلویزیون را نمیشنوند. آنها خودکفا هستند و دوست دارند خودشان در مورد برند نظر تحقیق کرده و به توصیهای شخصی که قبول دارند اعتماد کنند.
اینفلوئنسر ها چگونه به موفقیت یک برند کمک میکنند؟
این افراد برای شما محتوا تولید میکنند و شما را به فالوورهای خود پیشنهاد میدهند. آنها در مکالمات مرتبط با محصول یا خدمات شما شرکت میکنند و تعداد طرفدارانتان را افزایش می دهند.
یکی از مهمترین نکاتی که باید رعایت کنید این است که زمینه کاری influencer باید با محصول یا خدمات برند شما مرتبط باشد. امروزه سایتهایی وجود دارند که به برندها کمک میکنند بر اساس محل اقامت، موضوع فعالیت یا سایر ویژگی ها اینفلوئنسر مورد نظر خود را پیدا کنید.
سعی کنید پیش از درخواست دادن برای تبلیغ با اینفلوئنسر ارتباط برقرار کنید. ارسال یک پیغام ساده در فیسبوک یا توییتر کمک میکند که برند شما مورد توجه این افراد قرار بگیرد.
قالب محتوای مورد نظر خود را در اختیار اینفلوئنسر قرار دهید و به او بگویید که ترجیح میدهید این محتوا به صورت متن، عکس، ویدیو، یا فایل صوتی تهیه شود.
اینفلوئنسر ها معمولا محتوا را در وبلاگ یا شبکههای اجتماعی خود به اشتراک میگذارند. پیش از انتشار محتوا کمی تحقیق کنید و ببینید مخاطبان هدف شما از کدام شبکههای اجتماعی بیشتر استفاده میکنند و سپس محتوا را در آنجا انتشار دهید.
نکتهای که نباید فراموش کنید این است که گاهی اوقات ممکن است اینفلوئنسرها در یک شبکه اجتماعی خاص فعالیت نداشته باشند.
شبکه های اجتماعی کوچک تر را فراموش نکنید: فیسبوک، توییتر و یوتیوب تنها شبکه های اجتماعی نیستند که باید مورد هدف قرار بگیرند. امروزه اینستاگرام نیز بیش از 800 میلیون کاربر دارد و تعداد آنها رو به افزایش است. شبک های اجتماعی کوچکتری هم هستند که کمتر مورد توجه قرار میگیرند اما میتوانند تاثیر فوق العاده زیادی در موفقیت کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ داشته باشد.
نمونههایی از کمپین های موفق influencer marketing:
کمپین Daniel wellington
این برند از روش خلاقانهی خاصی برای کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده نمیکند ولی توانسته است موفقیت بزرگی کسب کند. این برند ساعت مچی تولید میکند و روش های سنتی بازاریابی را کنار گذاشته است. روش اینفلوئنسر مارکتینگ این برند به این صورت است که در ازای پرداخت مبلغی از افراد مشهور میخواهد که از برند او حمایت کنند. همچنین گاهی اوقات هدایایی برای اینفلوئنسر های تازه کار می فرستد و از آنها میخواهد در حالی که ساعت را به دست دارند از خودشان عکس بگیرند.
کمپین Mercedes benz:
بسیاری از برند های لوکس ترجیح میدهند احساس خاص و متفاوت بودن را از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ به مخاطبان خود منتقل کنند. در حالی که در دسترس بودن نیز یکی دیگر از ویژگیهایی است که میتواند مخاطبان زیادی مخصوصا جوانتر ها را برند جذب کند. شرکت بنز یک نمونه خوب در استفاده از اینفلوئنسرها برای گفتن داستان برند است. این برند با یک اینفلوئنسر معروف اینستاگرام همکاری کرد و یک ویدیوی 360 درجه تهیه کرد. این ویدیو از زاویه دید influencer در حال رانندگی با ماشین بنز فیلم برداری شده بود و احساس رانندگی با این ماشین را به مخاطبان منتقل میکرد. این ویدیو نشان داد که لزومی ندارد در influencer marketing همیشه از تکنیکهای قدیمی استفاده شود و خلاقیت میتواند تاثیر آن را چندین برابر کند.
پس قبل از اینکه در مورد تدوین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ صحبت کنیم باید انواع کمپینها رو بشناسید. کمپینها روشهایی هستند که میتوانید از آن طریق با افراد تاثیرگذار همکاری کنید. به روشهای زیر میتوانید کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را راه بیاندازید:
- کد تخفیف و همکاری در فروش
- اجرای مسابقات و اهدای جوایز
- ادغام با بازاریابی محتوا
در آخر هم باید نتایج همکاری که با اینفلوئنسر داشتهاید را بررسی کنید تا از میزان موفقیت آن مطمئن شوید. در این مرحله میتوانید به اهداف smart کسب و کار خود برگردید و ببینید که آیا به آن اهداف رسیدهاید یا نه.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir