مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

لینک نوفالو چیست و تغییرات لینک نوفالو در سال 2020 چگونه است؟

لینک نوفالو چیست و چه زمانی از لینک نوفالو استفاده کنیم؟

لینک نوفالو چیست ؟ تا به حال چیزی در مورد لینک نوفالو شنیدید؟ می‌دونید چه زمانی باید از لینک نوفالو استفاده کنید؟

می‌دونستید که لینک نوفالو می‌تونه فوایدی هم برای وب سایت شما داشته باشه؟

می‌دونید که چگونه می‌تونید از لینک نوفالو وب سایت‌های دیگه برای به وجود آوردن لینک نوفالو وب سایت خود استفاده کنید؟ تغییرات جدید برای استفاده از Nofollow link در سال 2020 را پیگیری کرده‌اید؟

ما تمام این پرسش‌ها را در این مقاله پاسخ داده‌ایم.

همه چیز را درباره‌ی لینک نوفالو بدانیم

تاریخچه نوفالو (Nofollow)

همانطور که می‌دونید ساختن لینک می‌تونه یکی از راه‌های بهبود سئو وب سایت شما باشد.

از دیدگاه موتور های جستجوگر نظیر گوگل هر چه میزان بک لینک وب سایت شما بالاتر باشد به همان میزان، سایت شما هم اعتبار بیش‌تری دارد.

گوگل این دیدگاه را از همان روز‌های اول فعالیت خود نسبت به سایت‌ها داشته و اون‌ها رو معیاری جهت رتبه بندی وب سایت ها قرار داده است.

همین موضوع سبب شده که تعدادی از افراد سودجو با قرار دادن لینک‌های اسپم شروع به بالابردن رتبه‌ی وب سایت‌شون بکنند.

اما قرار دادن لینک های اسپم و آنالیز آن‌ها توسط روبات‌های گوگل به مرور زمان اعتبار برخی از سایت‌ها رو به شدت پایین آورد.

اگر بخواهیم این موضوع رو به شکل ساده‌تر به شما توضیح دهیم؛ اگر شما درون محتوای وب سایت خود به سایت‌های خارجی که در گذشته توسط گوگل جریمه شده باشند لینک بدهید ( به اصطلاح لینک‌های اسپم )، گوگل وب سایت شما را به دلیل انجام این عمل جریمه می‌کنه.

کارشناسان گوگل سعی کردند تا راهی برای این مشکل پیدا کنند.

اونها در سال 2005 اصطلاحی به نام نوفالو یا nofollow را به عموم معرفی کردند. مت کاتس و جیسون شلون از کارشناسان شرکت گوگل بودند که اولین بار ایده ایجاد نوفالو را مطرح کردند.

اما خوب تعریف نوفالو چیه؟

مت کاتس کارشناس شرکت گوگل
مت کاتس کارشناس شرکت گوگل

 

تگ نوفالو چیست؟

نوفالو یک ویژگی است که درون کد‌های HTML مورد استفاده قرار می‌گیره.

در واقع نوفالو راهی است که به وسیله آن به روبات های موتور های جستجوگر می‌فهمانید که  آن لینک به خصوص را مورد سنجش قرار ندهند، به وسیله آن لینک وب سایت شما را مورد ارزیابی قرار ندهند.

این کار با قرار دادن rel=nofollow در لینک وب سایت شما انجام می‌پذیره. به طور مثال لینکی که قصد دارید آن را نوفالو کنید. به ترتیب زیر در وب سایت شما قرار می گیرد:

<a href=”https://www.aranikweb.ir/” rel=”nofollow”>Anchor Text</a>

لینک نوفالو چیست
لینک نوفالو چیست

چه زمانی از لینک نوفالو استفاده کنیم؟

بسیاری از صاحبان وب سایت‌ها با این سوال مواجه می‌شوند که چه زمانی و در چه قسمتی از وب سایتشون باید از لینک نوفالو استفاده کنند؟

در جواب باید بگوییم که شما نباید به لینک های داخلی وب سایتتون نوفالو را اضافه کنید، بلکه نوفالو تنها برای لینک های خارجی که در وب سایت شما قرار دارند، استفاده می‌شه.

این به این دلیل است که شما نمی‌دونید، لینک های خارجی که در وب سایت شما قرار دارند از نظر سطح اعتبار از چه جایگاهی برخوردار هستند.

حال ممکن است برای شما سوال ایجاد بشه که در چه قسمت‌هایی از وب سایت باید تگ نوفالو را اضافه و لینک نوفالو ایجاد کنیم؟

در ادامه به صورت موردی قسمت‌هایی از وب سایتتون رو که می‌تونید در اون، از لینک نوفالو استفاده کنید رو به شما نشان می‌دهیم:

1- استفاده از لینک نوفالو در بخش نظرات سایت

برخی از کاربران در قسمت نظرات محتوای وب سایت شما، ممکن است لینکی رو قرار دهند.

عموما کاربران یک وب سایت سعی می‌کنند با این عمل، وب سایت‌های خود رو بیش‌تر در معرض دید افراد دیگر قرار دهند. به همین دلیل شما باید تمامی لینک‌هایی که توسط کاربران وب سایتتان در بخش نظرات قرار می‌گیره رو نوفالو کنید.

2- استفاده از لینک نوفالو درون تبلیغات وب سایتتان

اگر شما در وب سایتتون هرگونه تبلیغاتی از قبیل تبلیغات بنری، بک لینک های پولی یا تبلیغات متنی قرار میدید، باید لینک این تبلیغات را به لینک نوفالو تغییر بدید.

همچنین ممکن است شرکتی اسپانسر محتوای وب سایت شما شده باشد، شما باید لینک آن اسپانسر هم به لینک نوفالو تغییر دهید تا روبات‌های گوگل به اشتباه از این لینک به عنوان معیار سنجش وب سایت شما استفاده نکنند.

فواید استفاده از نوفالو چیست؟

1- نوفالو ترافیک سایت شما رو بالامی بره

درست است که نوفالو سبب می‌شه تا لینکی که درون وب سایتتان قرار می‌دهید، توسط روبات‌های گوگل مورد سنجش قرار نگیره، و درست است که لینک های نوفالو با لینک های فالو قابل مقایسه نیستن.

اما قرار دادن محتوای با کیفیت در سایت به همراه قرار دادن لینک های نوفالو، می تواند ترافیک وب سایت شما رو به طرز چشم گیری افزایش دهد.

به طور مثال بسیاری از وب سایت‌ها با قرار دادن لینک های نوفالو و محتوای قابل قبول توانسته‌اند روزانه بین 100 تا 250 بازدیدکننده جدید به وب سایت خود اضافه کنند، و در رتبه‌ی نخست موتور های جستجوگر قرار بگیرند.

2- با استفاده از نوفالو به وب سایت خود اعتبار ببخشید

درست است که لینک های نوفالو آنقدر که لینک های فالو برای گوگل با ارزش هستند، ارزش ندارند.

اما به هر حال لینک های نوفالو هم می‌تونن در اعتبار بخشیدن به وب سایت شما موثر باشن. در واقع شما هر چقدر از لینک های نوفالو ی بیش‌تری در وب سایت خود استفاده کنید.

اعتماد سایت‌های آنلاین دیگر و موتور های جستجوگر را نیز به دست می آورید، و به این صورت اعتبار وب سایت خود را بیش‌تر می‌کنین.

تگ نوفالو
تگ نوفالو

 

چگونه بفهمیم درون یک صفحه از وب سایت لینک نوفالو استفاده شده؟

برای اینکه بفهمید در یک صفحه از وب سایت لینک نوفالو استفاده شده است یا نه، تنها کافی است که بر روی اون صفحه خاص راست کلیک کرده و سپس بر روی گزینه ی نمایش سورس های اون صفحه یا view page source کلیک کنین.

سپس شما می‌تونین از بین سورس های اون صفحه با زدن دکمه ی  Ctrl + F  و تایپ کلمه ی nofollow، تمامی لینک های نوفالوی آن صفحه وب سایت رو مشاهده کنین.

شما می‌تونین با این کار از چگونگی استفاده از لینک های نوفالو توسط وب سایت های دیگر ایده بگیرید.

چگونه بفهمیم درون یک صفحه از وب سایت لینک نوفالو استفاده شده است؟
چگونه بفهمیم درون یک صفحه از وب سایت لینک نوفالو استفاده شده است؟
nofollow
nofollow

 

آموزش نوفالو کردن لینک ها در وردپرس :

افزونه نوفالو وردپرس یکی از افزونه های کاربردی در وردپرس است که با استفاده از اون می‌تونیم لینک های خارجی سایت را بصورت نوفالو بذاریم. 

افزونه نوفالو وردپرس Title and Nofollow For Links یک افزونه وردپرس برای نوفالو کردن لینک های خارجی در مقالات و برگه های سایت است.

این افزونه کاربردی وردپرس کاملا رایگانه و بیشتر از ۱۰,۰۰۰ بار از وردپرس دانلود شده، که نشان از کاربردی بودن این افزونه وردپرس است.

آموزش نوفالو کردن لینک ها در وردپرس
آموزش نوفالو کردن لینک ها در وردپرس

تغییرات اعمال شده ی گوگل بر لینک های نوفالو در 2020

گوگل حکم یک رئیس بداخلاق و دمدمی مزاج رو برای سئوکاران داره.

اگر فقط کمی با سئو و روش های بهینه سازی سایت آشنا باشیم قطعا می‌دونیم که گوگل هر روز برای ما و رتبه بندی وب سایت ما خواب‌های جدیدی می‌بینه و در پیاده سازی آنها ممکن است از الگوریتم های باغ وحش استفاده کند.

تغییرات اعمال شده بر ماهیت لینک های نوفالو از دیگر تغییرات ابهام آمیز گوگل در سال 2022 بوده است.

با این تفاسیر باید دید که پایبندی ما تا به امروز به قاعده قانون‌ها و باید و نباید‌هایی که گوگل برای ما از قبل تعیین کرده تا چه حد بوده، اگه تا به امروز با اجرای سئو کلاه سفید توانسته‌اید، که سئوی موفقی داشته باشید نیازی نیست، که راجع به قوانین جدید نگرانی داشته باشید تنها لازم است که باز هم تابع این قوانین باشید.

گوگل برای این که بتونه راحت‌تر و بهتر لینک‌ها رو تشخیص بده، مشخصه‌های جدیدی برای لینک‌های نوفالو تعریف کرده است.

لینک نوفالو به موتورهای جست‌وجو می‌گه که لینک مورد نظر را دنبال نکنن.

پس شما می‌تونید به سایت‌های دیگه لینک دهید در حالی که به اعتبار سایتتان خدشه‌ای وارد نشود.

اما حالا گوگل با دو مشخصه (Attribute) جدید برای تگ‌های لینک، sponsored و ugc انواع لینک‌های نوفالو را گسترش داده است.

  • Sponsored : نشان دهنده این است که لینک داخل صفحه به عنوان بخشی از یک تبلیغ، معرفی اسپانسر یا دیگر قراردادهای مشابه ایجاد شده است.
  • Ugc : مخفف (User-generated content) نشان دهنده اینه که لینک از سوی کاربران در محتوای تولید شده توسط آنها ایجاد شده است. برای مثال می‌توان به لینک‌های داخل بخش نظرات وبلاگ و انجمن‌ها اشاره کرد.

تاریخ آغاز تغییر مشخصه‌هایی در لینک های نوفالو

در تاریخ 1 مارس سال 2020 گوگل برای اینکه نتایج بهتری در ایندکس سازی و همچنین عمل خزیدن در وب سایت‌ها داشته باشه تا بتونه رضایت هر چه بیشتر کاربران خودش رو جلب کنه شروع به استفاده از لینک های نوفالو کرد.

این لینک های نوفالو را به عنوان نشانه‌ای برای رسیدن به مقاصد خود در نظر گرفت.

البته باید گفت که این بار گوگل در اعمال این تغییرات، مرموزانه عمل نکرد و در سپتامبر 2019 اعلام داشت که در آینده ی نزدیک در این خصوص تغییراتی را اعمال خواهد داشت.

دقیقا در همون زمان بود که دو مشخصه‌ی Sponsored و UGC را به جامعه‌ی سئو معرفی کرد و از این تغییر پرده برداری کرد.

Sponsored و UGC
Sponsored و UGC

چه شاخصه‌هایی بر لینک های نوفالو اضافه شد؟

به طور کلی گوگل تعیین کرد، که هر لینک نوفالویی لازم است تا در یکی از سه دسته بندی زیر قرار گیرد که در ادامه به شرح اونها می‌پردازیم:

  • لینک اسپانسری Sponsored
  • لینک ایجاد شده توسط کاربر ugc
  • لینک نوفالو

    شاخصه ی sponsored

    شاخصه ی sponsored به این منظور در نظر گرفته شد تا لینک‌هایی که به منظور تبلیغ در سایت قرار گرفته‌اند به صورت شاخص قابل شناسایی باشند و از طریق اونها بشه به راحتی به اسپانسر تبلیغاتی و یا هر گونه قراردادی و یا توافق نامه‌ای که دو سایت با یکدیگر داشته‌اند دسترسی پیدا کرد. rel=”sponsored” در واقع شاخصه‌ای بود، که توانست ماهیت لینک های نوفالو را تعیین کنه.

    مزیت و کاربرد استفاده از لینک اسپانسری چیست؟

    این لینک‌ها می‌تونن اسپانسر‌های تبلیغاتی وب سایت شما رو به موتورهای جستجو معرفی کنن و باعث بشن که به اهمیت وب سایت شما اضافه بشه چراکه علاوه بر سایت خود که معرف برند و یا خدمات ارائه دهنده‌ی شماست برندی دیگر رو در محتوای خودتون به نمایش گذاشتید.

    شاخصه‌ی ugc

     

    شاخصه‌ی ugc در تگ های نوفالو که مخففی از عبارت user generated content می‌باشد به این معناست که لینک‌های موجود در وب سایت توسط کاربر ایجاد شده و در واقع می‌شه گفت که وجود اونها رو در کامنت‌ها میتونیم به راحتی مشاهده کنیم با قرار دادن این تگ بر روی لینک‌ها به راحتی می‌شه به گوگل اعلام کرد که کدام یک از لینک‌ها به واسطه‌ی کاربران موجود در سایت در صفحات وب سایت درج شده است.

    مزیت و کاربرد استفاده از لینک های ایجاد شده توسط کاربران چیست؟

    با در نظر گیری تگ لینک ایجاد شده توسط کاربر شما موتورهای جستجو را مطلع می‌سازید که این لینک توسط کاربرانی که در سایت من وجود دارند و از محتوای من استفاده می‌کنن ایجاد شده، در نتیجه سایت شما مسئولیتی در قبال این لینک نخواهد داشت از بیشترین کاربردی که این لینک‌ها دارند می‌تونیم به وجود آنها در کامنت‌ها اشاره کرد.

    تغییر در نحوه‌ی عملکرد لینک های نوفالو

    لینکهای نوفالو که در گذشته گوگل آن را در ایندکس سازی موثر نمی‌دونست، حالا با تغییر مشخصه‌هایی که اخیراً در آن صورت گرفت توانست عاملی مهم در رتبه بندی سایت محسوب بشه، در نتیجه خبر تغییر این امر در دنیای سئو توانست توجه بسیاری از افراد رو به خودش جلب کنه و سوال‌های زیادی را در این خصوص برای این افراد به وجود بیاره.

چرا گوگل تصمیم به بهره گیری از لینک های نوفالو گرفت؟

گوگل همواره تلاش خواهد کرد تا این لینک سبب بشه تا موتورهای جستجو بهتر بتونن مطالب مفید و سایت‌های مفید برای کاربران را شناسی کنن و دقیقا به همین دلیل گوگل تصمیم گرفت تا مانند سالیان گذشته عمل نکند و این لینک های نوفالو را مورد بررسی بیشتر قرار دهد.

با وجود لینک های نوفالو در وب سایت چه باید کرد؟

اگر در وب سایت شما تعداد بی شماری از این لینک های نوفالو وجود داره، لازم نیست وحشت کنید و بخواید تک تک اونها رو تغییر دهید، برای گوگل لینک های نوفالو هنوز هم دارای ارزش می‌باشد.

اما از این پس برای داشتن هر لینک نوفالو‌ای شاخصه‌ای از دو شاخصه‌ای که قبل‌تر توضیح دادیم در نظر بگیرید تا به راحتی بتونید به گوگل کمک کنید تا نوع لینک نوفالو شما را متوجه بشه.

آیا میشه برای لینک های نوفالو دو مشخصه تعریف نمود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، شما می‌تونین در وب سایت خود لینک نوفالویی در نظر گیرید که هر دو مشخصه از لینک های نوفالو رو داشته باشد، در این زمینه گوگل برای شما محدودیتی در نظر نگرفته است.

اما لازم است تا در این خصوص محتاط عمل نکنید چراکه گوگل هوشمندانه‌تر از اونچه شما فکر می‌کنین عمل میکنه و هر گونه حقه‌ی شما رو به سرعت متوجه میشه و بدون شک برای اون راهکاری از قبل آماده کرده.

لینک نوفالو چیست Attribute
لینک نوفالو چیست Attribute

توصیه ی آخر من به شما در خصوص لینک های بحث بر انگیز نوفالو

نصیحت کردن و البته نصیحت شنیدن هیچ وقت جزء کارهایی مورد علاقه‌ی من نبوده ولی خب چاره‌ای نیست.

در آخر باید بگم که لینک های نوفالو از زمانی که توسط گوگل در سال 2005 معرفی شدند تا به همین امروز با توجه به تغییراتی که در 2020 در این باره صورت گرفت سئو و جامعه‌ی سئو را دچار سردرگمی‌هایی کرده و به نظر من در آینده هم همین کار رو خواهد کرد.

بهتر است قبول کنیم که گوگل تنها به رضایت کاربران خود می‌اندیشد و واهمه‌ای از این ندارد که سئو کاران را در این راه اذیت کند.

در نتیجه اگر می‌خواهیم که سایت موفقی داشته باشیم و لیبل سئو کار را به خودمان بزنیم بهتر است دست از شکوه نسبت به بلاهایی که روزانه گوگل بر سر ما می‌آورد برداشته و شرایط کار با این ابر قدرت را بپذیریم.

منبع قسمت تغییرات لینک نوفالو 2020: searchenginejournal

در ادامه مقاله (آشنایی با لینک خارجی ؛ بک لینک پادشاه سیاه سئو) مطالعه بفرمایید.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید