مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

چگونه با تبلیغات کلیکی کاربران سایت رو به مشتری تبدیل کنیم؟

آشنایی با تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی به اندازه‌ای پربازده هستن که خیلی‌ها باورش نمیکنن. راستش رو بخواید تبلیغات کلیکی یا PPC برخلاف اسم غلط اندازش اصلاً تبلیغ نیست! نیازی نیست کلی پول بدین و منتظر بمونین تا مشتری تبلیغتون رو ببینه، حالا بعدش هم شاید از شما خرید کنه یا نه!
تبلیغات کلیکی یعنی اگه مشتری به سایت شما وارد شد پول کلیکش رو میدین، اگه هم نیومد پولی نمیدین! چی بهتر از این؟ حالا این که چطوری باید از این فرصت عالی استفاده کنیم و چه سرویسی بهتره رو بررسی میکنیم.

نگاه کلی به تعریف تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یا به اصطلاح PPC یکی از هدف‌مند‌ترین روش‌های تبلیغاتی هست.
کلمۀ PPC مخفف عبارت Pay Per Click به معنی پرداخت به ازای هر کلیک هست. البته بعضیا اون رو CPC هم (Cost Per Click) میگن.

تو این روش تنها وقتی هزینه میکنین که کاربران نسبت‌ به تبلیغ شما کنجکاو شده و روی اون کلیک کرده باشن. ممکنه هزاران نفر تبلیغ شما رو دیده‌ باشن اما شما پولی بابت دیده‌ شدن پرداخت نمیکنین! اما مزیت‌ تبلیغات کلیکی تنها به این ‌جا ختم نمیشه.

بزرگترین مزیت تبلیغات کلیکی، امکان هدف ‌گیری دقیق مشتریان هستش. یعنی شما میتونین دقیقاً مشخص کنین که تبلیغ شما برای چه کسانی و تو چه زمانی نمایش داده بشه. این افراد زن باشن یا مرد؟ سن اونا چقدر باشه و خیلی چیزهای دیگه.

البته همه سرویس‌ های تبلیغات کلیکی تنظیمات یکسانی برای هدف‌ گیری ندارن. هر کدوم از اونا تنظیمات و قیمت متفاوتی رو برای خدمات خودشون تعیین کردن.

معرفی انواع تبلیغات کلیکی    

اجازه بدید قبل از اینکه انواع تبلیغات کلیکی رو معرفی کنیم یه نکته رو بهتون بگیم، منظور از تبلیغات کلیکی صرفاً تبلیغاتی هستن که تو اون بر اساس تعداد کلیک هزینه میکنین.

روش‌‌های دیگه‌ای که تو اون هزینه‌ها بر اساس تعداد بازدید، نصب و … محاسبه میشن، جزء تبلیغات کلیکی نیستن.

  • تبلیغات کلیکی نمایشی

تو این روش شما تبلیغ خودتون رو به صورت بنر یا متن به واسطه یک شرکت ارائه ‌دهنده تبلیغات کلیکی تو سایت‌ها و اپلیکیشن ‌های پربازدید منتشر میکنین. بعد به ازای هر کلیکی که کاربران روی تبلیغ شما بکنن، مبلغی رو پرداخت میکنین.

تبلیغات بنری خودش به دونوع تقسیم میشه: تبلیغات بنری استاندارد و تبلیغات بنری همسان.

  • تبلیغات بنری استاندارد

احتمالاً این نوع تبلیغات رو تو سایت‌های خبری دیده باشین. همون عکس‌‌های مستطیلی تو گوشه و کنار سایت‌ها که سعی دارن توجه شما رو به خودشون جلب کنن. این بنرها تو جایی مثل هدر سایت و لا به ‌لای پست‌‌ها قرار گرفتن و هیچ ‌جوره نمیشه اونا‌ رو نادیده گرفت، به همین دلیل هم هست که این نوع تبلیغات برای شناساندن برند شما در بین مردم یا همان برند آگاهی خیلی مفید و مثمر ثمر هست.

  • تبلیغات بنری همسان

به طور کلی تو تبلیغات همسان، شکل و شمایل تبلیغ شما با سایت نمایش ‌دهنده هماهنگ میشه تا تبلیغاتی بودنش کمتر به چشم بیاد. تو تبلیغات همسان بنری هم این قضیه صدق میکنه و تبلیغ شما با سایت نمایش دهنده هماهنگ میشه.

مثلاً سایت ورزش سه، در پایین هر مطلب، قسمتی رو به عنوان «مطالب پیشنهادی» قرار داده. با یکم دقت متوجه میشین که تو بالای این قسمت، لوگوی شرکت یکتانت قرار گرفته. تمامی این مطالب در واقع بنر‌های تبلیغاتی هستن که به شکل سایر محتواهای این سایت دراومدن. با کلیک کردن روی هر کدوم از اونا به سایت سفارش دهنده تبلیغ هدایت میشین.

تبلیغات کلیکی در جستجو

تو دنیای بازاریابی دیجیتال، تبلیغات در جستجو (Search AD) یکی از بهترین راه‌ ها برای معرفی محصول یا خدمات هستن. چون وقتی کاربران راجع ‌به چیزی جستجو میکنن، یا به اون نیاز دارن یا حداقل در موردش کنجکاو هستن، پس اگه بتونیم دقیقا وقتی که مشتریان در حال جستجو هستن، جلوی چشم اونا حاضر بشیم، بهترین موقعیت رو برای فروش داریم.

به همین دلیل نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری تو این روش نسبت به تبلیغات بنری خیلی بیشتر هست.

تو این روش شما یک کمپین با تعدادی کلمات کلیدی که مرتبط با کسب ‌و کارتون هستن تعریف میکنین و مبلغی رو به عنوان بودجه کمپین در نظر میگیرین. حالا اگه کاربران اون کلمات رو جستجو کنن با تبلیغ شما روبرو میشن و اگه روی اون تبلیغ کلیک کنن، مبلغی از بودجه کمپین ‌شما به ازای هر کلیک کم میشه.

منظور از تبلیغات ریتارگتینگ چیه؟

منظور از هدف‌ گیری رسوندن پیام تبلیغاتی به گوش مخاطبان هدف هست. حالا میخوایم در مورد ریتارگتینگ به معنی هدف ‌گیری مجدد صحبت کنیم. ریتارگتینگ که به اون ریمارکتینگ هم میگن یک روش‌ برای هدفگیری مجدد مشتریان بالقوه هست.

مشتریان بالقوه همون کاربرانی هستن که قبلاً به محتوای سایت‌ شما علاقه نشون دادن. مثل افرادی که از طریق جستجو تو گوگل  وارد سایت شما شدن و از صفحات مختلف اون بازدید کردن، ولی به هر دلیلی تو اون لحظه خریدی انجام ندادن، شما اگر کاری کنید که این افراد باز هم به سایت شما سر بزنن احتمالاً از مشتریان شما میشن.

تو این روش سعی میکنیم، با ارائه پیشنهادهای ویژه مثل تخفیف اختصاصی، مشتریان بالقوه رو به سایت خودمون برگردونیم. روش کار هم به این صورت هست که شما اسکریپت یا کد سرویس تبلیغاتی مورد نظرتون مثل یکتانت یا مدیا اَد رو تو سایت خودتون قرار میدین. این اسکریپت در واقع یک برنامه کامپیوتری هست که با بررسی اساس سوابق سرچ (History) هر کاربر مرتبط ‌ترین تبلیغات رو به اون نشون میده. بزارین یک مثال بزنیم:

اگه شما تو روزهای گذشته محصول یا وبسایت خاصی رو بازدید کرده باشین، سرویس های تبلیغات کلیدی بر اساس کوکی‌های ذخیره شده از بازدید کاربر، تبلیغات همون محصول و یا خدمات اون وبسایت مشخص رو برای کاربر نمایش میدن.

ریتارگتینگ چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

آگاهی از برند یکی از موارد به شدت مهم و تاثیر گذار تو حوزه برندینگ هست که مشخص میکنه افراد چقدر با برند شما آشنایی دارن. در واقع اگه مخاطب برند شما رو بشناسه یا حتی تو جایی اسمش رو شنیده باشه، احتمال خرید محصولتون بالاتر میره. اگه دقت کنید خیلی از تبلیغات تلویزیونی هم صرفا با هدف افزایش آگاهی از برند و محصول انجام میشن.

یکی از اهداف ریتارگتینگ هم دقیقا همین افزایش آگاهی از برند هست. این یعنی زمانی که مخاطب شما تبلیغ وب ‌سایتتون رو بارها در سطح وب ببینه، حتی اگه همون لحظه برای خرید بهتون مراجعه نکنه، در نهایت وقتی تصمیم خرید داشته باشه، ممکنه که اسم شما رو به یاد بیاره و از شما خرید کنه.

افزایش نرخ تبدیل

حدود 95% از بازدید هر وب‌ سایتی تو سطح وب، کاربرانی هستن که بدون خرید کردن سایت شما رو ترک میکنن. اما تو ادامه و به کمک تبلیغات ریتارگتینگ و ریمارکتینگ، شما سعی میکنین همین 95% رو با یک پیشنهاد بهتر به سایت برگردونین و نرخ تبدیل سایت رو بیشتر کنین.

تبلیغات کلیکی در سایت‌های مقایسه قیمت

سایت‌ های مقایسه قیمت مثل سایت ترب در واقع یک موتور جستجوگر برای فروشگاه ‌های اینترنتی هستن. این سایت ‌ها با مقایسه قیمت‌ها تو فروشگاه‌های اینترنتی مختلف به کاربران کمک میکنن تا اجناس رو با بهترین قیمت خریداری کنن.

سایت‌ ها هم به ازای هر کلیکی که منجر به ورود کاربر به یک فروشگاه اینترنتی بشه، مبلغی رو صاحبان این فروشگاه پرداخت میکنن.

تبلیغات کلیکی در شبکه‌های اجتماعی

احتمالا بارها مشاهده کردین که تو قسمت فید اینستاگرام، بعضی از پست‌های نشان داده شده برای شما نا‌آشنا هستن و حالت تبلیغاتی دارن. این هم نوعی تبلیغات کلیکی هست.

اولین بار شرکت فیسبوک ایده تبلیغات کلیکی تو شبکه‌های اجتماعی رو به اجرا در آورد. بعد از اون هم شبکه های اجتماعی دیگه ای مثل لینکدین و بعدشم اینستاگرام این روش تبلیغاتی رو اجرا کردن.
قیمت تبلیغات تو شبکه‌ای مثل لینکدین به خاطر تخصصی بودن جامعه مخاطبان، یکم بیشتر از شبکه ‌های دیگه هست.

حالا وقتش رسیده که ببینیم قیمت هر کلیک چجوری محاسبه میشه.

هر کلیک چند؟

به طور کلی دو روش برای قیمت ‌گذاری هر کلیک وجود داره:

قیمت ثابت  (Flat-Rate)

یعنی شما تو تمام مدت قرداد، به ازای هر کلیک یک هزینۀ ثابت رو پرداخت میکنین، مثلاً هر کلیک 50 تومان. این نوع قیمت‌ گذاری بیشتر تو سایت‌های مقایسه قیمت مثل ایمالز استفاده میشه.

قیمت مزایده‌ای  (Bid-based)

تو این روش قیمت هر کلیک بر اساس مزایده‌ بین تبلیغ ‌دهندگان تعیین میشه. البته این کار به صورت آنلاین و خودکار انجام میشه. درست مثل یک مزایده تو دنیای واقعی، اینجا هم شما باید قیمت پیشنهادی خودتون رو ارائه بدین؛ اما مکانیزیم برگزاری این مزایده‌ها با چیزی که تو ذهن شماست، یکمی تفاوت داره.

تبلیغ برنده تو این مزایده ‌ها بر اساس دو عامل تعیین میشه:

قیمت پیشنهادی  (Bid)

بیشترین قیمتی که شما حاضر هستین برای هر کلیک پرداخت کنین. طبیعتاً هر چی این قیمت نسبت به رقبا بالاتر باشه، شانس برنده شدن شما هم افزایش پیدا میکنه.

امتیاز کیفیت  (Quality Score)

این امتیاز معمولا از عدد 10 تعیین میشه و میزان هماهنگی تبلیغ شما رو با نیازها و علاقه کاربران نشون میده. هر چی کاربران علاقه بیشتری به یک تبلیغ نشون بدن مثلا روی اون بیشتر کلیک کنن امتیاز کیفیت شما بیشتر میشه. پس برای اینکه یک کمپین تبلیغات کلیکی موفق داشته باشین به غیر از پول، باید کیفیت کار خودتون رو هم بیشتر کنین. در کل فلسفۀ قیمت‌ گذاری مزایده‌‌ای اینه که بهترین و مرتبط‌ ترین تبلیغات به کاربران نشون داده بشن. به خاطر همین تو این سیستم هر چی امتیاز کیفی بیشتری بگیرین، پول کمتری پرداخت میکنین. البته گوگل یکمی این روش رو پیشرفته‌تر کرده و معیارهای دیگه‌ای رو هم به اون اضافه کرده ولی همین که بدونین مزایده ‌ها چجوری کار میکنن، کافیه.

 

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید