سلام! آیا شما هم جزو افرادی هستید که میخواید یک فروشگاه اینترنتی برای خود ایجاد کنید؟ آیا میدانید نماد اعتماد یا enamad چیست؟
نمیدونید؟! اصلا نگران نباشید!
دریافت مجوز برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی بر خلاف تصور همه اصلا کار سختی نیست و شما به سادگی میتوانید مجوز های کسب و کار مورد نیاز را دریافت کنید.
در این مقاله ما قصد داریم تا شما را به سادگی با نحوه دریافت مجوزها برای طراحی فروشگاه اینترنتی آشنا کنیم.
به چه نوع سایتهایی فروشگاه اینترنتی گفته می شود؟
وبسایتهای اینترنتی انواع مختلفی دارند به عنوان مثال:
وب سایتهای خدماتی و وب سایت های تبلیغاتی و وب سایتهای شرکتی و وب سایتهای تولیدی و …
از انواع وب سایتهایی هستند که به وب سایت های فروشگاهی یا همان فروشگاه های اینترنتی معروف هستند.
و امروزه بین کاربران بازدید بیشتری دارد و بازار درآمدی آنها بد جور در حال رشد است.
همه کاربران درباره فروشگاههای اینترنتی میدانیم که همانند اسمشان محصول را به صورت اینترنتی خریداری میکنید.
محصولاتی که در این نوع فروشگاهها به فروش میرسد تنوع بالایی دارد.
در این فروشگاهها انواع لباس، مواد غذایی، خوراکی، لوازم آرایشی، لوازم الکترونیکی، لوازم پزشکی، کتاب، فایل، آلبوم موسیقی و … به فروش میرسد.
امکانات فروشگاه اینترنتی با توجه یه سیاستهای کاری نسبت به هر مجموعه متغییر میباشد.
برای طراحی و ساخت سایت فروشگاهی حرفهای مراحل اخذ مجوز چیست؟
ما برای دریافت اعتبار از اینماد میتوانید از طریق درگاه اینترنتی enemad.ir برای دریافت نماد اعتماد اقدام کنیم.
مدت زمان این مجوز دو سال میباشد.
به بیان دیگر سایت شما تنها تا یک سال توسط اینماد مورد تایید میباشد و فروشگاه های اینترنتی باید برای تمدید این نماد سه هفته قبل از تمام شدن اعتبار اینماد برای تمدید اقدام کنند.
تمدید شدن نماد نیاز به یک پارامتر مهم دارد اگر شما یک سال هیچ گونه تخلفی مرتکب نشده باشید.
فروشگاه شما مورد تایید اینماد بوده و نماد شما تمدید میشود.
دریافت نماد اعتماد برای طراحی فروشگاه اینترنتی ضروری است و این نماد اعتماد باید برای هر سایت خریداری شود.
جرایمی که در زمینه کسب و کار های اینترنتی و خرید و فروش های اینترنتی در چند سال اخیر اتفاق افتاده است.
قانون گذار را به این فکر انداخت که بتواند یک سری استاندارد و نشانی برای تایید امنیت سایت و تایید خریدهای سایت ایجاد نماید.
(مقالهی امنیت سایت آرانیک وب را از اینجا مطالعه کنید.)
نماد اعتماد یا همان اینماد مانند یک مجوز از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک به فروشگاه های اینترنتی و کسب و کار های اینترنتی با در نظر گرفتن یک سری شرایط و پارامتر های مهم مرکز توسعه تجارت الکترونیک به کسب و کار های معتبر اعطا میشود.
بهترین زمان اقدام برای نماد اعتماد همزمان با طراحی سایت و راه اندازی سایت میباشد.
شما هنگام طراح سایت میتوانید از طرق سایت enemad.ir برای دریافت نماد اعتماد اقدام نمایید.
مدارک مورد نیاز برای دریافت نشان اینماد
– متقاضیان حقیقی
- تصویر مجوز فعالیت (در صورت وجود)،
- تعهدنامه شخصیت حقیقی،
- عکس از مدارک هویتی،
- اجاره نامه یا سند ملک کسب و کار (یا منزل).
– متقاضیان حقوقی (تجاری / غیرتجاری)
- تصویر آگهی روزنامه رسمی،
- تصویر اصل اساسنامه،
- آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)،
- آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئتمدیره (در صورت وجود)،
- آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شركت (در صورت وجود)،
- تعهدنامه شخصیت حقوقی
- تصویر پروانه / مجوز فعالیت،
در صورتی که برای دریافت نماد اعتماد برای فروشگاه اینترنتی خود اقدام کردید:
در ابتدا شما هزینه بسیار نا چیز برای تعهد نامه ها و پست پرداخت میکنید.
اما پس از زمانی که شما نماد اعتماد را بر روی فروشگاه اینترنتی خود قرار دهید.
هزینه های اضافی بابت تمام پیگیریها اعمال تنظیماتی که روی سایت انجام میشود را پرداخت میکنید.
بهتر است بدانید که دریافت این نماد بسیار ساده است.
نماد های اعتماد از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به چند گروه تقسیم شده است، که در ادامه به انواع آنها میپردازیم.
نماد موقت . نماد دائم یک ستاره . نماد دائم دو ستاره
نماد موقت : در این قسمت فروشگاه اینترنتی شما با حداقل معیارهای تعیین شده برای گروه فروشگاههای اینترنتی ارزیابی میشود و در صورت موفق بودن نماد به شما تعلق میگیرد.
نماد دائم یک ستاره: بعد از نماد موقت، بررسی فروشگاه اینترنتی شما جهت دریافت نماد دائم یک ستاره آغاز می شود.
در این مرحله نیاز است که فروشگاه اینترنتی شما تایید شود .
نماد دائم دو ستاره: فرایند دریافت این نماد هم مثل دریافت نماد دائم یک ستاره است و این نماد تفاوتی که با نماد دائم یک ستاره دارد این است که شما باید گواهی امنیتی SSL را بر روی دامنه ی فروشگاه اینترنتی خود نصب کنید .
شما پس از مطالعه کامل و بررسی های لازم میتوانید از طریق سایت اینماد برای دریافت نماد اعتماد اقدام نمایید.
مجوزهای اختصاصی کسب و کارهای آنلاین
این مجوز ها همان مجوز های کتبی است که برای گروه صنفی گرفته میشود .
به عنوان مثال برای فروش محصولات فرهنگی مثل کتاب و … به مجوز وزارت ارشاد نیاز دارید.
برای محصولات حوزه سلامت و درمان به مجوز وزارت بهداشت و درمان به طور کلی هر صنفی به پروانه اختصاصی همان صنف یا اتحادیه میباشد.
پس الان کاملا واضح است، که سایتهای دیگری مانند سایت های شرکتی و شخصی شما نیازی به دریافت پروانه کسب و کار یا نماد اعتماد الکترونیکی ندارند.
این نوع مجوزها کاملا به صنف و نوع کسب و کار شما بستگی دارد.
ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی
ستاد ساماندهی به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال فرهنگ و ارشاد اسلامی وابسته میباشد که اینکار برای احراز هویت سایتهای اینترنتی کشور می باشد .
اگر شما در این پایگاه ثبت نام کنید به راحتی از فیلتر شدنهای احتمالی جلوگیری میکنید.
کسب رضایت و اعتماد ما توسط کاربران یک امر بسیار مهم است.
یکی از مواردی که سبب میشود تا کاربران به شما بیشتر اعتماد کنند قرار گرفتن لوگوی سازمان در وب سایت شما میباشد.
بعد از ثبت نام و دریافت تایید توسط سازمان میتوانید لوگو را دریافت کنید.
و همچنین به زودی وب سایتهایی که در این سامانهها ثبت نامی انجام ندادهاند مجبور به ثبت نام در این سامانه میشوند.
نشان این سامانه هم مانند اینماد به صورت موقت و دائمی برای فروشگاه های اینترنتی صادر میشود.
نشان موقت زمانی به سایتی داده میشود که شما در سامانه ثبت نام کرده اما هنوز صلاحیت شما در حال بررسی میباشد.
اما مدت زمان اعتبار دائم در این سامانه 6 ماه میباشد.
زمانی شما میتوانید نشان دائمی را از سازمان دریافت کنید، که اطلاعات شما با اطلاعات ثبت نامی در سازمان مطابقت داشته باشد و فعالیت شما مطابق با فعالیت شرکت یا حوزه کاری باشد.
سامانه جامع رسانه های کشور:
با افزایش رسانه های آنلاین و افزایش نیاز متقاضیان برای دریافت امتیاز انتشار نشریات از طرفی معاونت مطبوعات و اطلاع رسانی باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست اخذ مجوز بدهید.
در چه صورت میتوان نشان اعتماد را کسب کرد؟
حتما باید برای محصولاتتان قیمت بزنید و در نظر داشته باشید اگر سایتتان فقط در ارتباط با توضیحات محصول است و فروش ندارد، نیاز به دریافت نماد الکترونیک ندارد.
امتیاز دامنه باید به نام متقاضی باشد، برای متقاضیان حقوقی باید به نام یکی از مدیران سازمان یا به نام خود سازمان باشد.
برای دریافت نشان اعتماد، باید تایید صلاحیت شوید، یعنی اگر سوء پیشینهای برایتان ثبت شده باشد، رد صلاحیت میشوید و نامتان وارد لیست سیاه میشوید.
البته میتوانید بعد از ورود به پنل کاربری خود، درخواست فرجام خواهی نماید، به معنای درخواست بررسی مجدد صلاحیت فردی.
(البته برای این درخواست باید به دادگاه تشکیل پرونده مراجعه نمایید و مدارکی مثل رأی دادگاه مبنی بر برائت، سند مشخص کننده اجرای حکم صادر شده توسط دادگاه، مدرکی که نشاندهنده مختومه شدن پرونده سوء سابقه و یا هرگونه سند دال بر رفع مشکل سوء سابقه را به همراه درخواست فرجام خواهی به ایمیل سایت اینماد به نشانی amaken@enamad.ir ارسال نمایند.)
از شروط اولیه دیگر اخذ اینماد، داشتن سن بالای ۱۸ است .
در قوانین گذشته داشتن کارت سربازی اهمیت داشت اما در حال حاضر این قانون برداشته شده است.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir