مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

LMS چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

LMS چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

LMS چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ امروزه مهم ترین پلتفرم در زمینه آموزش های مجازی LMS است. قیمت طراحی سایت آموزشی شما را همین پلتفرم مشخص می‌کند و به بودن و نبودن این مورد بستگی دارد!

با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا از جزئیات این پلتفرم و ویژگی های منحصر به فردش مطلع شوید.

LMS یا learning management system چیست؟

اگر بخواهیم در ابتدا از معنای LMS به شما بگوییم، در واقع LMS مخفف learning management system به معنای سیستم مدیریت یادگیری است.

LMS یا سیستم مدیریت یادگیری، یک نرم افزار یا یک پلفرم مبتنی بر وب است که هدفش برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی یک فرآیند یادگیری خاص می باشد.

اما این سیستم خود از 2 جزء تشکیل شده است. جزء اول سرور است که تمامی عملکرد پایه توسط آن کنترل می شود و دانشجویان و اساتید از آن طریق می توانند اطلاعات خود را دریافت و بارگذاری کنند.

جزء دوم نیز رابط کاربری است که عموما توسط اساتید، دانشجویان و همچنین مدیران گروه آموزشی اداره می شود. اما احتمالا برای شما این سوال مطرح شده که LMS از چه زمانی به وجود آمده و تاریخچه آن به چه زمانی بر می گردد؟

در جواب این سوال باید به شما بگوییم که LMS در سال 1800 با نام های دیگری همانند CMI و ILS مورد استفاده قرار می گرفت، اما در اواخر سال 1990 تا 2000 اولین LMS در یک دانشگاه در کشور انگلستان با نام First Class مورد استفاده قرار گرفت.

اما یکی از دلایلی که سبب شد دانشگاه ها و مراکز آموزشی این شیوه از آموزش را برای دانشجویان خود مورد استفاده قرار دهند، هزینه بسیار پایین آن نسبت به حضور فیزیکی بود.

در واقع در روش های سنتی هزینه های زیادی به دانشجویان و مراکز آموزشی تحمیل می شد که این هزینه ها با استفاده از LMS تا حد قابل قبولی کاهش پیدا می کند.

همچنین یکی دیگر نکات مثبت سامانه LMS، صرفه جویی در زمان است.  امکان دارد شما برای استفاده از یک کلاس آموزشی ساعت ها در ترافیک شهر ها بمانید و زمان زیادی از شما برای رفت و آمد گرفته شود.

اما در این شیوه شما در هر لحظه و هر مکان می توانید در کلاس ها حاضر شوید.

از LMS یا سیستم مدیریت یادگیری برای چه مواردی استفاده می شود؟

شاید پس از خواندن تاریخچه ایجاد LMS تصور کنید که از این پلتفرم تنها در موسسات آموزشی مانند دانشگاه ها و یا مدارس استفاده می شود.

اما باید به شما بگوییم  که چنین تصوری غلط است. امروزه ادارات و شرکت های مختلف نیز سعی می کنند تا به واسطه این پلتفرم هم کارمندان خود را آموزش دهند و هم آموزشی را برای مشتریان خود ایجاد کنند.

به عبارت دیگر شرکت ها و کسب و کار های مختلف امروزه سعی می کنند تا دانش کارمندان خود را روز به روز افزایش دهند تا بتوانند به بیش ترین بازدهی دست پیدا کنند.

همچنین کارفرمایان با استفاده از آزمون هایی که در این سامانه گرفته می شود می توانند کارمندان خود را از نظر علمی رده بندی کنند و بدانند هر کدام در چه جایگاهی قرار دارند.

به علاوه  شرکت ها می توانند نحوه استفاده از خدمات و یا محصولات خود را در LMS آموزش دهند. چنین عملی تجربه مشتری را از برند چنین کسب و کار هایی افزایش می دهد و سبب افزایش وفاداری به برند شما می شود.

اگر بخواهیم معروف ترین سامانه های LMS  که توسط موسسات آموزشی و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد را به شما معرفی کنیم.

LMS های محبوب موسسات آموزشی عبارتند از Moodle، Blackboard Learn، Schoology و همچنین LMS های مورد استفاده توسط شرکت ها شامل Adbobe Captivate Prime، Docebo، TalentLMS و Spring Learn می شود.

LMS چه ویژگی های دارد و چگونه کار می کند؟

بگذارید قبل از اینکه از ویژگی های LMS به شما بگوییم، نحوه کار با LMS را به شما توضیح دهیم.

نحوه کار به این صورت است که مدرس درس های خود را با استفاده از کد شناسایی و رمز عبور منحصر به فرد خود در سامانه بارگذاری می کند و دانشجویان نیز می توانند با استفاده از کد شناسایی و رمز عبور منحصر به فرد خود از دروس بارگذاری شده استفاده کنند.

همچنین مدرس در این سامانه می تواند تقویمی را به وجود بیاورد و در هر زمان کلاس درسی را برای دانشجویان خود تشکیل دهد.

به علاوه مدرس در این سامانه می تواند از دانشجویان آزمون نیز بگیرد و نمره آزمون را در اختیار دانشجویان قرار دهد. اما ویژگی های منحصر به فرد این سامانه شامل موارد زیر است :

1) طراحی ریسپانسیو یا واکنشگرا :

احتمالا با نام طراحی ریسپانسیو در طراحی وب سایت آشنا هستید. در واقع وب سایت ها سعی می کنند تا از طریق طراحی ریسپانسیو، تجربه کاربری وب سایت خود را افزایش دهند و در نتیجه بر تعداد مخاطبین خود بیافزایند. اما طراحی ریسپانسیو چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از این گونه طراحی به شما بگوییم. در واقع در این نوع طراحی سعی می شود تا وب سایت در تمامی دستگاه های هوشمند نظیر تبلت، موبایل، لپ تاپ و … به یک شکل نمایش داده شود.

این موضوع می تواند در محیط آموزشی کاربردی چندین برابر نسبت به مواقع عادی داشته باشد. چرا که امکان دارد فردی به لپ تاپ دسترسی نداشته باشد و بخواهد از طریق تلفن همراه در وبینار آموزشی شرکت کند و یا فایل آموزشی را در دستگاه هوشمند خود دانلود کند.

باید به شما بگوییم یکی از برترین ویژگی های LMS طراحی ریسپانسیو است که کاربران بدون هیچ دغدغه ای می توانند با استفاده از تمامی دستگاه های هوشمند خود از آن استفاده کنند.

2) قابلیت یکپارچه سازی محتوا :

تمامی محتوا های آموزشی که درون این پلتفورم قرار می گیرد بر طبق استاندارد های اسکورم و همچنین XAPI دسته بندی می شوند.

3) گزارشات و ابزار های آنالیزی :

به طور کل پلتفرم LMS  دارای ابزار های آنالیزی است که می تواند در افزایش میزان یادگیری موثر باشد. همچنین مدرسین و مدیران می توانند از طریق این ابزار ها میزان تاثیر کلاس های آموزشی خود را بسنجند و بر میزان آن تغییراتی را در دروه ها و همچنین کلاس های خود ایجاد کنند.

4) پشتیبانی مناسب :

شرکت هایی که خدمات LMS را ارائه می دهند، سطوح مختلفی از پشتیبانی را به مشتریان خود ارائه می دهند.

به طور مثال گپ گفتگویی را برای اعضا کلاس ایجاد می کنند تا آن ها راحت تر بتوانند در مورد فعالیت های آموزشی با اساتید و همچنین دیگر دانشجویان گفتگو کنند.

5) گیمیفیکشن :

  در برخی از سامانه های LMS این امکان برای شرکت ها و همچنین مراکز آموزشی فراهم شده که اساتید با استفاده از گیمیفیشکن بتوانند دوره های خود را به دانشجویان و کارمندان معرفی کنند.

در واقع در این روش سعی می شود تا با استفاده از درگیری ذهنی مخاطب، آن ها را به گونه ای درگیر کلاس های آموزشی کنند و از این راه بازدهی کلاس های آموزشی را بیش تر کنند. این کار در سامانه های LMS معمولا به صورت امتیاز قرار داده می شود.

به طور مثال اگر دانشجویی بتواند نمره قابل قبولی را در یک امتحان بگیرد، این موضوع می تواند یک امتیاز مثبت برایش حساب شود و از دیگر دانشجویان امتیاز بالاتری را دریافت کند.

6) استفاده از هوش مصنوعی یا AI در LMS :

یکی از برترین ویژگی های LMS استفاده از هوش مصنوعی است. در واقع این ویژگی سبب می شود تا بر مبنای علاقه هر کاربر، آموزش مناسب به آن کاربر نمایش داده شود. یا به طور مثال فرض کنید یک کاربر در یک دوره آموزشی شرکت کرده و آن را پشت سر گذاشته، حال LMS به آن فرد دوره های مکمل را معرفی می کند. این کار می تواند سبب بهتر دیده شدن دوره های آموزشی و همچنین تجربه بهتر کاربران شود.

7) قابلیت بومی سازی :

شما در LMS نیازی نیست تا منوی انگلیسی داشته باشید. در واقع شرکت های خدمات دهنده LMS می توانند این پلتفرم را به زبان دیگر نظیر فارسی بومی سازی کنند تا به مراتب اثر بخشی این پلتفرم افزایش پیدا کند.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید