مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

بازاریابی موتورهای جستجو یا Sem چیست؟

بازاریابی موتور جستجو عملی است که از استراتژی های پولی برای افزایش قابلیت جستجو استفاده می کند. یکی از بهترین راه ها برای دستیابی به بازدید بیشتر وب سایت این است که اطمینان حاصل کنید سایت شما هنگام جستجوی کلمات کلیدی مرتبط از رتبه بالایی برخوردار است. روش های زیادی وجود دارد که باعث می شود وب سایت شما در SERP رتبه بالاتری کسب کند و همه این روش ها، جزئی از بازایابی موتورهای جستجو یا SEM می‌باشند که زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ است.

منظور از بازاریابی موتورهای جستجو چیست ؟

بازاریابی موتورهای جستجو شامل استفاده از بهینه سازی پولی، مانند پرداخت پول به ازای هر کلیک و یا انواع تبلیغات می شود. بیشتر اوقات SEM اکیدا درگیر فعالیت‌های تبلیغاتی و پرداخت به ازای کلیک می‌شود. اما اگر شما از SEO و جستجوی پولی استفاده می‌کنید، این اقدامات زیر مجموعه بازاریابی موتورهای جستجو قرار می‌گیرد.

  • پرداخت برای تبلیغ در نتایج جستجو
  • پرداخت به ازای کلیک (PPC)
  • وب دایرکتری
  • پرداخت به ازای هر خرید (CPO)

در واقع تمام فعالیت‌هایی که در راستای استفاده از تکنولوژی موتورهای جستجو جهت افزایش بازدید یک سایت، جذابیت و درآمد انجام می‌گیرد، بخشی از SEM هستند بنابراین SEO را نیز شامل می‌شود.

تفاوت sem  و seo در چیست؟

برای خیلی از افرادی که در اینترنت فعال هستند این دو مفهوم هنوز ناشناخته و مبهم مانده‌اند و یا SEM  و SEO را یک چیز می‌پندارند ولی به نظر من SEM  یا همان Search Engine Marketing و SEO تفاوت زیادی با هم دارند.

SEM مفهومی بسیار گسترده‌ تری نسبت به SEO دارد. به این معنا که SEO (سئو) بخشی از آن محسوب می شود. در حقیقت می‌توان گفت تمام فعالیت های بازاریابی و تبلیغات یک سایت در راستای افزایش درآمد در سطح موتورهای جستجو را SEM می گویند.

 

SEO چیست؟

SEO، روشی برای جذب ترافیک هدفمند به یک وب سایت از طریق رتبه بندی ارگانیک موتور جستجو و نتایج غیرمستقیم موتور جستجو  (SERP) است.

SEO شامل ایجاد محتوای با کیفیت بالا؛ بهینه سازی محتوا در مورد کلمات کلیدی خاص و ایجاد بک لینک است. مزیت اصلی رتبه بندی برای یک کلمه کلیدی خاص این است که ماه به ماه می توانید به صورت “رایگان” برای سایت خود ترافیک بازدید داشته باشید.

همه چیز را در ارتباط با بهینه سازی یا سئو در این مقاله بخوانید.

سئو داخلی یا on-page

  • ترکیب کردن کلمات کلیدی انتخابی در داخل تگ های عنوان، توضیحات متا،header ، تمامی متون و غیره
  • پست‌های بلاگ و صفحاتی که نوشته شده و با کیفیت بهبود یافته‌اند.
  • URL های مرتب
  • سرعت لود بهبود یافته
  • اشتراک محتوا در شبکه های اجتماعی

برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه مقاله ی ما با موضوع On-page SEO چیست را مطالعه نمایید.

تمام نکات سئو داخلی را در این مقاله آورده‌ایم.

سئو خارجی  یا off-page

  • ایجاد یک پروفایل با کیفیت (داشتن لینک در سایت های معتبر)
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • فعالیت در انجمن ها

 تمام نکات سئو خارجی را در این مقاله بخوانید.

پرداخت برای تبلیغ در نتایج جستجو

بعنوان بخش دیگری از SEM، این روش شامل قرار دادن تبلیغات پولی شما در نتایج موتورهای جستجو می‌باشد که با توجه به کلمه کلیدی مناسب مورد نظر خودتان و براساس تعداد نمایش به بازدیدکنندگان صفحات جستجو برای شما هزینه خواهد داشت. در واقع تبلیغات شما به تعداد بازدیدکنندگان از سایت‌تان بستگی ندارد.

تبلیغات در نتایج گوگل چطور انجام میشود

اکثر شرکت های موتور جستجوگر سیستم عامل هایی را به تبلیغ کنندگان ارائه می دهند که به آنها امکان می دهد تبلیغات را در نتایج جستجوی خود نمایش دهند (Google این کار را از طریق AdWords انجام می دهد، Bing این کار را از طریق تبلیغات بینگ و غیره انجام می دهد). این یک روش طبیعی است که ارائه دهندگان جستجو می توانند از پایگاه کاربر عظیم خود و اهداف کاربرانشان سود ببرند.

Google AdWords پر استفاده‌ترین پلتفرم برای جستجو های پولی است و نقش مهمی در SEM دارد.

وب دایرکتری

پرداخت هزینه به دایرکتوری‌های بزرگ و شناخته شده برای آن‌که سایت شما را به بازدیدکنندگان و در نتایج جستجو نمایش دهند بسیار راحت‌تر از آماده سازی مناسب برای حضور در صفحه اول موتورهای جستجو است. بعضی از این دایرکتوری‌ها تنها با پرداخت هزینه و بعضی بصورت رایگان سایت شما را به نمایش می‌گذارند و با پرداخت هزینه میزان محبوبیت و بازدید شما را افزایش می‌دهند. که در واقع بخشی از SEM شما خواهد بود.

ایا وب دایرکتری مفید است

با توجه به زمان و هزینه مصرفی، ثبت در وب دایرکتوری روش خوبی برای کسب بک لینک خواهد بود. دایرکتوری های بزرگ و معتبر مانند Yahoo و DMOZ همچنان تاثیر بالایی بر سئو سایت شما خواهند داشت. این بک لینک ها با اهمیت هستند زیرا کسب آنها کار ساده‌ای نیست و سایت لینک دهنده به شما بازدیدکننده و اعتبار زیادی دارد.

انتخاب یک وب دایرکتوری میتواند تاثیر مثبت یا منفی برای شما داشته باشد و ربطی به پولی یا رایگان بودن آن ندارد. قبل از ثبت لینک خود در این سایت ها از کیفیت آن مطمئن شوید.

چطور کیفیت وب دایرکتوری را تشخیص دهیم؟

– ظاهر مناسب در نگاه اول

نحوه نمایش سایتها و ظاهر سایت میتواند کمک زیادی به شما در انتخاب یک وب دایرکتوری داشته باشد.

– حضور در ایندکس گوگل

اگر خود وب دایرکتوری در گوگل ایندکس نشده باشد چگونه انتظار دارید که مرجع مناسبی برای ارسال بازدیدکننده به سایت شما باشد. برای اینکار با استفاده از عملگر : Site و با قرار دادن آدرس سایت در ادامه آن میتوانید از تعداد صفحات ایندکس شده آن در گوگل اطلاع یابید.

-ارتباط موضوعی

بعضی از وب دایرکتوری ها در زمینه مشخصی فعالیت میکنند و از این نظر تاثیر بیشتری بر ارزش بک لینک شما خواهند داشت. سایت‌های عمومی‌تر نیز باید دسته بندی مشخصی داشته باشند و سایت شما در دسته مناسبی ثبت شود.

-بروزرسانی مستمر

سایت مورد نظرتان را در روزهای مختلف بازدید کنید و از بروزرسانی مستمر آن مطمئن شوید. توجه به زمان انتشار مطالب در برخی سایت‌ها نیز میتواند معیار مناسبی برای نحوه بروزرسانی باشد.

– بازبینی و تایید

اگر امکان ثبت سریع سایت و بدون نظارت در اختیار شما قرار دارد به احتمال زیاد محل مناسبی را برای ثبت لینک خود انتخاب نکرده‌اید. بررسی سایت‌های ثبت شده توسط انسان و تصمیم گیری برای تایید یا عدم تایید لینک‌ها تاثیر بالایی بر حفظ کیفیت دایرکتوری خواهد داشت.

– لینک نوفالو

اگر امکان ثبت لینک خود در یک سایت پربازدید ولی با لینک نوفالو را دارید حتما از آن استفاده کنید. بطور حتم ثبت لینک فالو ارزش بیشتری برای شما خواهد داشت.

تبلیغات کلیکی (PPC)

در این شیوه تبلیغاتی، شما به ازای تعداد کلیک‌های صورت گرفته روی تبلیغ، هزینه پرداخت خواهید کرد. هزینه این شیوه از SEM نسبتا بالا است. شناخته شده‌ترین شیوه تبلیغات کلیکی در سطح وب، مربوط به تبلیغات کلیکی گوگل است. در تبلیغات گوگل (ادوردز)، هزینه تبلیغ و کلمه کلیدی هدف مشخص می‌شود و بر اساس تعداد کلیک بازدیدکنندگان روی تبلیغ، از هزینه تبلیغ کسر می‌شود. مبلغ پرداختی به سیستم Adwords گوگل بصورت دلار می‌باشد و با توجه به اینکه هزینه دلار شناور است، هزینه این روش نیز متغیر می‌باشد.

مزایای تبلیغات کلیکی (PPC)

در مقایسه بین SEO تنها و ‌PPC، سرعت بالای PPC در نتیجه گیری بسیار چشمگیر است. اگر شما بخواهید به سرعت و در مدت زمان کوتاه بازدیدکنندگان سایت‌تان را افزایش دهید، می‌توانید با پرداخت هزینه و استفاده از تبلیغات کلیکی به هدف تان برسید. به طور مثال اگر در تعطیلات تابستانی سعی دارید لوازم شنا بفروشید چون کاربران زیادی در این زمان در دنیای اینترنت به دنبال خرید این لوازم هستند.

 اما روش سئو روشی است، که در درازمدت نتیجه می‌دهد و شما نیاز به صبر و زمان بیشتری برای موفقیت دارید.

معایب تبلیغات کلیکی (PPC)

از معایب اصلی تبلیغات کلیکی این است که کاربران اینترنتی می‌خواهند تا چیزی را که در گوگل سرچ کرده‌اند بیابند. بنابراین شما در تبلیغات کلیکی تنها چند ثانیه برای جلب رضایت کاربران زمان دارید و اگر آنچه را که آن ها می‌خواهند ارائه ندهید، روی لینک شما کلیک نخواهند کرد و به سایت شما مراجعه نخواهند کرد. شما باید در زمان اندک، کلیه جوانب را برای جذب بازدیدکنندگان در نظر بگیرید. تبلیغ باید از لحاظ محتوایی و نحوه ارائه برای بازدیدکنندگان جذاب باشد، در غیر این صورت شما به سرعت از ذهن کاربران فراموش می‌شوید و یا به عنوان سایتی نامناسب در ذهن آن‌ها باقی خواهید ماند.

 

CPO یا تبلیغات هزینه به ازی خرید مستقیم و سفارش مشتری چیست؟

 CPO یا تبلیغات هزینه به ازای خرید و سفارش مستقیم مشتری می‌باشد که به معنی پرداخت هزینه برای تبلیغات اینترنتی می‌باشد به ازای هر خرید مستقیم مشتری که با خرید کردن یک محصول و پرداخت وجه آن از طریق سایت و یا صفحات فرود و لندینگ پیج‌ها هزینه پرداخت می‌کنند و با توجه به بودجه تعیین شده برای این کار هزینه به ازای خرید مستقیم مشتری وجه پرداخت می‌کنند. با توجه به اینکه شما می‌توانید بازدهی روش Cost Per Order را بررسی و محاسبه کنید این روش یک سبک ایده آل و مناسب برای ایجاد بازدهی عالی برای پراخت هزینه‌های تبلیغاتی تضمینی به جای پرداخت هزینه های تبلغیاتی بی نتیجه است.

چرا CPO یا تبلیغات هزینه به ازی خرید مستقیم و سفارش مشتری را انجام دهیم

در روش تبلیغات CPO یا Cost Per Order شما هزینه تبلیغات را بر اساس تعداد خرید مشتری پرداخت خواهید کرد، و تا زمانی که مشتری بلقوه‌ای هزینه خدمات و یا محصول را پرداخت نکند و یا محصول را از شما نخرد شما هیچ گونه هزنه تبلیغاتی را پرداخت نخواهید کرد.

مزایای استفاده از CPO

·         با استفاده از روش تبلیغاتی خرید مستقیم مشتری میتوانید مشتری بلقوه خود را در کمترین زمان بیابید و کسب درآمد داشته باشید.

·         نتیحه این روش تبلیغاتی بسیار تاثیر گذتر تر از روش های دیگر تبلیغاتی می باشد، چرا که به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید.

·         توجیه اقتصادی روی پرداخت هزینه به ازای خرید مشتری توجیه دارد.

مزایای SEM

اگر مقایسه بین SEO تنها و SEM، سرعت بالای SEM در نتیجه گیری بسیار چشمگیر است. اگر شما میخواهید سریع پیشرفت کنید و نیاز به بازدیدکنندگان زیادی در زمان کوتاهی دارید با پرداخت هزینه آن به هدف خود خواهید رسید ولی در SEO شما نیاز به صبر و زمان بیشتری برای کسب موفقیت دارید.

معایب بازاریابی موتورهای جستجو

شما در SEM هزینه و زمان زیادی را برای ورود بازدیدکنندگان به سایت خود صرف می‌کنید.

شما آن‌ها را به سایت خود دعوت کرده‌اید و انتظار دارند که اطلاعات مورد نظرشان را براحتی بدست آوردند. شما در SEM تنها چند ثانیه برای جلب رضایت بازدیدکنندگان زمان دارید و اگر آنچه را می‌خواهند ارائه ندهید به سرعت از سایت شما خارج خواهند شد و به سایت دیگری می‌روند. شما باید نرخ تبدیل خود را بهبود دهید، نرخ تبدیل به این معناست که به ازا 100 نفر بازدیدکننده سایت، بتوانید تعداد بیشتری را به مشتری تبدیل کنید.

اول SEO بعد SEM

هیچ استراتژی SEM ای بدون SEO مناسب موفق نخواهد بود. با توجه به اینکه SEO به معنی آماده سازی سایت هم برای بازدیدکنندگان و هم موتورهای جستجو است شاید به تنهایی برای یک سایت کافی باشد. با این حال اگر شما توان مالی کافی برای SEM را دارید، ابتدا SEO سایت خود را آماده کنید.

نتیجه گیری

بهینه سازی موتور جستجو  (SEO) و بازاریابی موتور جستجو  (SEM) دو نوع از محبوب ترین روش های بهینه سازی و بازاریابی اینترنتی در جهان هستند.

روز به روز به تعداد مشتریان دنیای آنلاین اضافه می‌شود و در مقابل کسب و کارهای مختلف رقبای جدیدتری پیدا می‌کنند. در این میان هر کدام که بتواند از موتورهای جستجو بیشترین استفاده را ببرد حجم بازار بیشتری را جذب می‌کند.

 چرا؟ چون موتورهای جستجو مانند گوگل جاهایی هستند که افراد در آن به دنبال محصولات و نیازهای خود هستند و دنیای تجارت الکترونیک وابستگی زیادی به موتورهای جستجو دارد. پس تدوین یک استراتژی قدرتمند برای بالا بردن استفاده و کارایی موتورهای جستجو و همچنین بهینه سازی موتورهای جستجو باید در دستور کار کسب و کارها قرار بگیرد.

تبلیغات کلیکی در حال حاضر یکی از زودبازده ترین روش های بازاریابی و جذب مشتری است که مکانیزم خاص خودش را دارد. از کمپانی‌های بزرگ گرفته تا کسب و کارهای کوچک از این ابزار کارآمد استفاده می‌کنند تا حجم بازار خود را گسترش دهند. اگر شما هم قصد دارید روی تبلیغات متمرکز شوید بازاریابی موتورهای جستجو و تبلیغات کلیکی می توانند نتایج خوبی برای شما داشته باشند.

در ادامه مبحث میتوانید مقاله بازاریابی محتوا را مطالعه کنید.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید