مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

طراحی بسته‌ بندی محصول حرفه‌ای و زیبا!

طراحی بسته بندی محصول

بسته‌بندی به دنیای ما نظم می‌بخشد. فرقی نمی‌کند که این بسته‌بندی قرار است اسمارتیزهای M & M را در بر بگیرد یا لباس‌، چیزهایی که کالاهایمان را در دل خود جا می‌دهند، بسیار حائز اهمیت می‌باشند. بسته بندی جهان را منظم نگه می دارد. طراحی بسته‌ بندی محصول به ایجاد نمای بیرونی یک محصول اشاره دارد. (طراحی صنعتی محصول به نوع کاربری و UX محصول مربوط می‌شود و به موضوعات فنی محصول هم بستگی دارد.)

این شامل انتخاب‌هایی در مواد و فرم و همچنین طراحی گرافیک، رنگ‌ها و فونت‌هایی است که در بسته بندی، جعبه، قوطی، بطری یا هر نوع ظرف استفاده می شود.

 هر طراحی خوب، بسته بندی نیز داستانی را بیان می کند. همچنین یک تجربه حسی است که ما را به معنای واقعی کلمه از طریق بینایی، لمس و صدا (و احتمالاً بو و طعم، بسته به محصول/بسته) درگیر می کند.

همه این جزئیات به ما کمک می کند تا بفهمیم کالای بسته شده برای چیست، چگونه باید از آن استفاده کرد، چه کسی باید از آن استفاده کند و شاید مهمتر از همه، آیا باید محصولی را بخریم یا نه.

در این مقاله ما به شما طراحان عزیز نکات خیلی خوبی برای طراحی استاندارد یک محصول می‌دهیم و همینطور برای شما مشتریان عزیز نکات مهمی که بهتر است به آن توجه کنید تا در این سفارش موفق باشید را ارئه می‌دهیم.

قبل از اینکه طراحی بسته‌ بندی محصول خود را شروع کنید، سه سوال وجود دارد که باید پاسخ آن‌ها را داشته باشید:

محصول چیست و چه کالایی می‌فروشید؟
چه کسی محصول را می خرد و قرار است این کالا را به چه کسانی بفروشید؟
مردم چگونه محصول را خریداری می کنند و این کالا را از چه طریقی به مشتریان عرضه می‌کنید؟

1. محصول چیست؟

چه چیزی می فروشید؟ چقدر بزرگ است؟ از چه موادی ساخته شده است؟ آیا ظریف یا شکننده است؟

این سوال به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا الزامات لجستیکی برای بسته بندی محصول شما وجود دارد یا خیر.

به عنوان مثال، یک محصول ظریف به بسته بندی مطمئن تری نیاز دارد. از طرف دیگر، چیزی که بزرگ یا با ابعاد عجیب و غریب است، ممکن است به یک راه حل بسته بندی سفارشی به جای جعبه خارج از جعبه نیاز داشته باشد.

2. چه کسی محصول را خریداری می کند؟

آیا این محصول قرار است توسط مردان، زنان یا هر دو استفاده شود؟ برای کودکان است یا بزرگسالان؟ آیا برای افرادی که از محیط زیست آگاه هستند طراحی شده است؟ چه هزینه‌ای دارد؟

بسته بندی یک محصول باید برای مصرف کننده ایده آل آن جذاب باشد. قبل از شروع فرآیند طراحی، مهم است که بدانید آن مصرف کننده کیست؟ محصولات برای افراد مسن ممکن است به متن بزرگتری نیاز داشته باشند. از طرف دیگر، اقلامی که برای مشتری مرفه و لاکچری طراحی شده اند، باید موادی را در نظر بگیرند که احساس لوکس بودن را ایجاد کنند و نماد تجمل‌گرایی باشد.

3. مردم چگونه محصول را خریداری می کنند؟

آیا آن‌ها آن را از سوپرمارکت می خرند؟ یا یک بوتیک کوچک؟ یا آنلاین؟

اگر محصول قرار است به صورت آنلاین فروخته شود و ارسال شود، باید در مورد بسته بندی متفاوت فکر کنید تا اینکه در قفسه فروشگاه‎های بزرگ باید از رقبا متمایز شود.

اقلامی که به صورت آنلاین فروخته می شوند، احتمالاً نباید فضای اضافی زیادی داشته باشند که می تواند باعث شود محصول به اطراف بچرخد یا بسته خم شود.

و آن‌هایی که در یک قفسه بوتیک قرار دارند باید چشم خریدار محاصره شده توسط اقلام دوست داشتنی در بسته های زیبا را جلب کنند.

 

طراحی بسته‌ بندی محصول

طراحی بسته بندی برای محصولات کمی پیچیده تر از زدن یک برچسب روی جعبه مقوایی است. اول از همه، شما باید محیط بسته بندی را شناسایی کنید.

آیا این یک جعبه مقوایی ساده و سفارشی خواهد بود یا یک جعبه سفت و سخت رده بالا خواهد بود؟

رسانه بسته بندی شما اغلب نادیده گرفته می شود.

هنگامی که در مورد یک ماده تصمیم گرفتید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

طراحی گرافیکی و بسته بندی
طراحی بسته بندی فیزیکی
بازاریابی و طراحی

هر یک از این موارد طراحی را به روشی متفاوت تعریف می کنند.

درک این دیدگاه های مختلف به شما کمک می کند تا بهترین بسته بندی را برای محصولاتی که می فروشید پیدا کنید.

طراحی بسته‌بندی چیست؟

طراحی بسته‌بندی، ساختار، مواد، رنگ، تصویر، تایپوگرافی و اطلاعات نظارتی با عناصر طراحی فرعی است تا محصولی مناسب برای بازاریابی باشد. هدف اصلی آن ایجاد وسیله‌ای است که به منظور مهار، محافظت، حمل و نقل، توزیع کالا، ذخیره، شناسایی و تمایز محصول در بازار انجام می‌گیرد.

درنهایت، هدف از طراحی بسته‌بندی تحقق اهداف بازاریابی از طریق ارتباط متمایز شخصیت یا عملکرد یک محصول مصرف کننده و ایجاد فروش است. غذایی که می‌خورید، لباسی که می‌پوشید، اسباب بازی‌ها و ویتامین‌هایی که هر روز صبح مصرف می‌کنید همه در فضاهای کوچک، جعبه‌ها و کیسه‌ها مخفی می‌شوند.

طراحی بسته‌بندی یک محصول بیش از دکوراسیون نیست؛ این بخشی از تجربه مشتری است. ما آموخته‌ایم که از روی بروشور آن‌ها را قضاوت نکنیم، اما وقتی عادت به خرید ما می‌آید، تقریبا تمام کاری است که ما انجام می‌دهیم.

در حقیقت، 72٪ از مصرف کنندگان موافق بودند که طراحی بسته‌بندی می‌تواند بر تصمیم خرید آن‌ها تأثیر بگذارد. این دلیل دقیقی است که یک طراح باید از طراحی بسته‌بندی در اطراف محصول استفاده کند. این یک ابزار بازاریابی در درون خود است. ده‌ها هزار محصول مختلف وجود دارد که قفسه‌های یک سوپر مارکت را پوشش می‌دهند.

فروشگاه‌های بزرگ، بازرگانان انبوه، فروشگاه‌های تخصصی، فروشگاه‌ها و اینترنت همه سایت‌های بازاریابی خرده فروشی هستند که در آن محصولات به بازار عرضه می‌شود و با طراحی بسته‌بندی خود، مصرف کنندگان را به خود جلب می‌کنند. وسعت انتخاب مشتری باعث ایجاد رقابت در محصول می‌شود که به نوبه خود نیاز به تمایز بازار را تقویت می‌کند.

در یک جامعه مصرف کننده، محصولات و طراحی بسته‌بندی آن‌ها به شکلی در هم تنیده می‌شوند که دیگر به عنوان اشیاء جداگانه یا در نهایت اشیاء ضروری درک نمی‌شوند. طراحی بسته‌بندی موفقیت آمیز، در حقیقت، اشتیاق ایجاد می‌کند.

طراحی بسته‌بندی در مجامع مختلف دارای تعاریف مختلف و جامعی می‌باشد اما در یکی از کاملترین تعاریف به عنوان یک شبکه هماهنگ تعریف می‌شود که هدف آن فراهم نمودن شرایط جهت حمل بهینه، توزیع مناسب، انبارش، فروش و مصرف بهینه می‌باشد.

طراحی بسته‌بندی یک عملیات پیچیده و حساس می‌باشد همچنین زوایای دیگری همچون پویایی، علمی، هنری و … نیز برخوردار می‌باشد.

در سطح اولیه بسته‌بندی کارکردهایی همچون نگهداری از کالا، حمل و نقل، اطلاع رسانی را شامل و همچنین عناصری خدماتی را نیز در خود جای داده. ماهیت بازاریابانه بسته‌بندی خود یکی از مهم‌ترین کارکردهای بسته‌بندی می‌باشد و در هنگام طراحی بسته‌بندی باید توجه ویژه‌ای به آن نمود.

کارکردهای طراحی بسته‌بندی حرفه‌ای نیازمند تخصص‌های مهندسی، بازاریابی، روانشناسی و طراحی گرافیک می‌باشد. در هر حال متخصصان طراحی بسته‌بندی نیازمند دانش‌هایی در زمینه هنری و انگیزشی می‌باشند.

طراحی بسته‌بندی مناسب به بسته‌بندی گفته می‌شود که حجمی را در خود جای می‌دهد و پلی بین تولید انواع بسته‌بندی و بازار هدف می‌باشد.

طراحی گرافیکی و بسته بندی Product packaging design

از دیدگاه یک طراح گرافیک، طراحی به این معناست که چگونه طراحی برند در جعبه های محصول منعکس می شود.

تعریف بسته‌بندی و ضرورت طراحی بسته‌بندی:

بسته‌بندی ظرف محافظ یا سیستمی است كه سلامت كالا را از مرحله تولید تا مصرف حفظ كرده و آن را از ضربه، صدمه، لرزش، فشار و یا ارتعاش محافظت کند.

این تعریف شاید در گذشته یک معرفی کامل و بدون نقص از بسته‌بندی بود. اما امروزه با توسعه صنایع و افزایش رقابت ، بسته‌بندی صرفا یک محافظت کننده نیست.

امروزه اصناف علاوه بر برنامه ریزی برای تولید محصول، برای بسته‌بندی آن نیز زمان و سلیقه بخرج می‌دهند. بر همین اساس، کسب و کارهایی شکل گرفته‌اند که تنها با نحوه بسته‌بندی برندی خاص را به بازار معرفی می‌کنند و با خرید محصول از تولید کننده و بسته‌بندی شکیل و زیبا منجر به فروش بیشتر می‌شوند.

بسته‌‍بندی فروشنده کالای شماست:

در گذشته فروشندگان محصولات برای فروش محصول خود شروع به تعریف و تمجید و معرفی زبانی به فروشندگان اقدام می‌کردند و به این روش مزیت کالای خود را نسبت به دیگران به مشتری توضیح می‌دادند.

یا اصناف پرقدرت به کمک تبلیغات پرهزینه رسانه‌ای اقدام به معرفی محصول خود می‌نمودند.  اما امروزه با توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اینترنتی و افزایش تعداد مشتریان، اصناف تولید کننده و عرضه کننده کمافی السابق فرصت معرفی یک به یک و دقیق محصول خود را به همه مشتریان شان ندارند. ازین رو، طراحی یک بسته‌بندی با اطلاعات مکفی نقش یک فروشنده بی‌بدیل را برای شما بازی می‌کند.

طراحی بسته‌بندی و معجزه فروش:

طراحی بسته‌بندی یکی از جذاب‌ترین مراحل قبل از تولید بسته‌بندی است. امروزه طراحی بسته‌بندی بیشتر به ایده پردازی و خلاقیت نیاز دارد چراکه ظاهر بسته‌بندی یکی از عوامل مهم در فروش کالا به شمار می‌رود.

به همین دلیل در همه اصناف فعال در بازار، رقابت زیادی در این حوزه در جریان است. تاجاییکه کسب و کارهای نوپا با طراحی خلاقانه بسته‌بندی محصولات خود، توانسته‌اند گوی رقابت را از برندهای قدیمی‌تر بربایند. این مسئله آنقدر مهم است که برخی از مشاغل توانسته‌اند با بسته‌بندی‌های شکیل وارد بازار رقابت جهانی شوند.

جوانان بسیاری در فضای اینترنتی با خرید محصولات خام و طراحی بسته‌بندی‌های جدید، جذاب، خوش آب و رنگ و خیره کننده کسب و کار خود را آغاز کرده‌اند و یا توسعه داده‌اند. درواقع این کسب و کارها تنها با استفاده از هنر طراحی، کسب و کار خود را رونق بخشیده‌اند.

ویژگی‌های یک بسته‌بندی خوب:

ویژگی‌های فیزیکی:

یک بسته‌بندی خوب باید متناسب با نوع محصول شما تولید شود. بطوریکه محصول شما را از کارخانه تا زمانیکه به مصرف کننده می‌رسد از فشار، گرما، رطوبت و هرنوع آسیب دیگری محافظت نماید.

در این زمینه استفاده از نوع و گرماژ مقوا، نوع پلاستیک و فرم بسته‌بندی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. بسته‌بندی که هم متناسب با وزن و نوع محصول باشد و در عین حال قیمت مناسبی داشته باشد.

جنس بسته‌بندی یکی دیگر از موارد تاثیرگذار در میزان حفاظت از محصول و جذب مشتری دارد. مثلا بسته‌بندی براق در فروش لوازم آرایشی نقش بسزایی دارد.

حمل ونقل آن آسان باشد و حجم آن نسبت به محصول بزرگتر نباشد. برای محصولاتی که آسیب پذیر هستند باید از ضربه گیرهای مدرن استفاده کرد.

ویژگی‌های طراحی:

ویژگی دیگر نحوه طراحی بسته‌بندی است. اینکه اطلاعات محصول با چه تقدم و تاخر و چه نوع چیدمانی روی برچسب محصول قرار گیرد یک موضوع بسیار مهم و تعیین کننده است. همچنین استفاده از واژگان مانوس و جملات ساده و خوشایند به عنوان شعار برند یا محصول اهمیت زیادی دارد.

عکس محصول باید بسیاز جذاب و با کیفیت و رزولوشن بالا باشد. و باید بیانگر کاربرد محصول باشد.

مورد دیگر فرم بسته‌بندی است. فرم یک بسته‌بندی خوب متناسب با سلیقه و نیاز مشتری طراحی می‌شود. به طور مثال اگر مشتری شما یک دختربچه یا پسربچه باشد باید یک المان خاص و ویژه برای کودک داشته باشد. یا اگر محصول برای جوانان طراحی می‌شود باید با سبک و سیاق جوان پسند و رنگ‌های خیره کننده طراحی شود.

استفاده از خلاقیت و نوع آوری بطوریکه یک ویژگی منحصربفرد به محصول شما بدهد میتواند بطور شگفت انگیزی به تقویت برند شما کمک کند.

نوع رنگ‌بندی بسیار مهم است. چرا که هر رنگی مفهوم خاصی دارد. به طور مثال برای اجناس لوکس و تزیینی غالبا از رنگ‌های طلایی و مشکی استفاده می‌شود. برای محصولات آرایشی از رنگ‌های پاستیلی و آرامش بخش و برای خوراکی‌ها باید از رنگ‌هایی که محرک حس بویایی و چشایی مثل قرمز و زرد است، استفاده کرد.

و آخرین نکته این است که طراحی شما گسترش پذیر باشد. به این معنی که در آینده با تولید محصولات مشابه قابل استفاده باشد. درصورتیکه این موضوع را در نظر نگیرید در آینده مجبورید برای هر محصول جدید یا یک تغییر کوچک در محصولتان، یک بسته‌بندی جدید طراحی کنید که از نظر اقتصادی شاید مناسب با بودجه شما نباشد.

یک بسته‌بندی خوب و حتی لاکچری باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • راحتی استفاده برای کاربر
  • حفاظت از محصول
  • جلوگیری از آسیب دیدن محصول
  • اضافه کردن ارزش به محصول
  • جلوگیری از تغییر شکل محصول
  • جلوگیری از گم شدن محصول
  • بیان کننده محصول
  • کمک به بازاریابی محصول
  • دارای طراحی حرفه‌ای و شیک
  • جلوگیری از تغییر بیولوژیکی محصول

 

اطلاعاتی که باید جمع کنید:

گاهی اوقات یک محصول به تنهایی است و در موارد دیگر نشان دهنده یک برند معتبر است. اگر بسته‌بندی شما نیاز دارد که زیبایی برند خاصی را نشان دهد، مطمئن شوید که اطلاعات زیر را قبل از شروع جمع آوری کرده‌اید.

نیازهای ضروری یک برند:

رنگ‌ها: باید برای چاپگرتان مشخص کنید که می‌خواهید از مدل رنگی CMYK ( یکی از مدل رنگی پر کاربرد در فرآیند چاپ که حرف C به رنگ آبی، M به رنگ قرمز، Y به رنگ زرد و K به رنگ مشکی اشاره دارد) استفاده کنید یا PMS (اطلس رنگ پنتون).

فونت‌ها: باید مناسب‌ترین فونت را انتخاب کرده و نحوه استفاده از آن را مشخص کنید.

لوگو: اگر قرار است لوگوی خود را در دل طراحی بسته‌بندی بگنجانید، اطمینان یابید که فایل وکتور آن در دسترس است.

محتوایی که باید روی بسته‌بندی قرار گیرد: این چیزی است که برای محصول خاص شما بسیار منحصر به فرد خواهد بود، اما باید مطمئن شوید که قبل از شروع طراحی، همه چیز را مرتب کرده‌اید. توجه داشته باشید که بسته به صنعت شما، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که به دلایل قانونی مجبور شوید روی بسته‌بندی خود قرار دهید.

کپی نوشتاری: این می‌تواند شامل هر چیزی از نام محصول شما گرفته تا توضیحات و کلماتی باشد که کسی را به خرید ترغیب می‌کند.

تصاویر: آیا می‌خواهید عکس‌ها را روی بسته‌بندی خود قرار دهید؟ قبل از شروع فرآیند طراحی، باید آن‌ها را آماده داشته باشید.

علائم مورد نیاز: بسته به محصول صنعت شما، ممکن است از شما خواسته شود که بارکد ، اطلاعات تغذیه، علائم مرتبط و غیره را وارد کنید.

بدانید به چه محتوای موقتی نیاز دارید: برخی از محصولات مانند غذاها یا لوازم آرایشی اطلاعات بیشتری دارند که باید در دسته‌های مختلف محصولات قرار داده شوند. احتمالا نمی‌خواهید این را مستقیما روی بسته‌بندی خود چاپ کنید، زیرا مرتبا در حال تغییر است، اما باید مطمئن شوید که در فضایی صرفه‌جویی کرده‌اید تا برچسب یا تمبری در تاریخ بعدی با آن اطلاعات درج شود.

سبک دوست داشتن و دوست نداشتن:

این ایده خوبی است که قبل از شروع فرآیند طراحی، کمی تحقیق در مورد سبک انجام دهید. شروع به جمع آوری بسته‌بندی‌هایی کنید که دوست دارید. وقتی در فروشگاه هستید عکس بگیرید. یک تابلوی پینترست بسازید.

به یاد داشته باشید، الهام گرفتن از سبک همیشه یک معامله یک به یک نیست. شاید شما عاشق رنگ یک پیراهن خاص، یا چاپ پرده‌های کسی یا فونت روی تابلوی ساندویچ فروشی باشید. با این حال، یک چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که شما لزوما ایده‌های طراحی را برای خود تهیه نمی‌کنید، بلکه برای آن مشتری ایده آل هستید.

یکی دیگر از چیزهایی که باید در هنگام شروع سفر سبک خود به آن فکر کنید مواد است. در حال حاضر نیازی به تصمیم گیری ندارید، اما باید شروع به توجه به گزینه‌های مختلف کنید.

بودجه: بودجه طراحی بسته‌بندی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

هزینه‌هایی که تنها یک بار پرداخت می‌کنید:

هزینه‌هایی از قبیل دستمزد طراح، ساخت کلیشه، تنظیمات چاپ (برای چاپ افست) در این دسته قرار می‌گیرند و شما تنها یک بار و در همان ابتدای کار این هزینه‌ها را متقبل می‌شوید (مگر آن که بخواهید طرح خود را تغییر دهید).

هزینه‌هایی که باید به ازای هر آیتم بپردازید:

هزینه مواد اولیه و نیروی انسانی در این دسته قرار می‌گیرند. تولید هر جعبه هزینه مشخصی دارد که باید هزینه‌های جانبی دیگری نظیر نوار چسب یا کاغذ و فوم بسته‌بندی را هم به این هزینه‌ها اضافه کنید. به علاوه باید فردی را استخدام کنید تا کالاها را درون این بسته‌بندی‌ها قرار دهد، مگر آن که خودتان بخواهید این مسئولیت را به عهده بگیرید.

پیش از شروع کار باید به یک ایده کلی در مورد مبلغی قرار است برای بسته‌بندی هزینه کنید، دست یابید. گاهی اوقات اگر کمی بیشتر هزینه کنید، به نفع‌تان تمام می‌شود و می‌توانید گوی سبقت را از رقبا بربایید و حجم فروش و بهای محصولتتان را افزایش دهید.

هنگامی که همه این اطلاعات را جمع آوری کردید، بالاخره نوبت به بخش سرگرم کننده می‌رسد یعنی فرآیند طراحی. به یاد داشته باشید که چگونه می‌خواهید طراحی بسته‌بندی شما داستانی را تعریف کند؟ انتخاب‌هایی که در فرآیند طراحی انجام می‌دهید همان چیزی است که به شما کمک می‌کند آن داستان را بیان کنید.

فرآیند طراحی بسته‌ بندی محصول در 7 مرحله:

1- لایه‌های بسته‌بندی را بشناسید:

هر بسته‌بندی از سه لایه تشکیل شده است: بسته‌بندی خارجی، بسته‌بندی داخلی و بسته‌بندی کالا. برای بسته‌بندی کالای خود ممکن است به یکی از این سه لایه یا هر سه آن‌ها نیاز داشته باشید.

بسته‌بندی خارجی نخستین بخشی است که در پیش چشم مشتری ظاهر می‌شود و کالای شما را از گزند عوامل محیطی مصون نگه می‌دارد. بسته‌بندی خارجی می‌تواند جعبه‌ای باشد که کالایتان درون آن حمل می‌شود یا کیسه‌ای که محصولتان در آن جای می‌گیرد تا در قفسه فروشگاه‌ها به فروش رسد.

بسته‌بندی داخلی در دل بسته‌بندی خارجی قرار می‌گیرد و از کالایتان محافظت می‌کند. بسته‌بندی داخلی می‌تواند کاغذ، فوم یا ضربه گیری باشد که درون بسته‌بندی خارجی را پر می‌کند و اجازه نمی‌دهد کالا تکان بخورد و آسیب ببیند. کیسه‌هایی که به حفظ طراوت و تازگی مواد غذایی کمک می‌کنند، در این دسته قرار می‌گیرند.

بسته‌بندی کالا دقیقا همان چیزی است که اغلب افراد با شنیدن کلمه بسته‌بندی به آن می‌اندیشند؛ جعبه‌ای که یک اسباب بازی درون آن قرار گرفته، بطری لیبل دار یک نوشیدنی، اتیکت روی یک لباس، کاغذ شکلات. هر یک از این لایه‌ها فرصتی برایتان مهیا می‌کند تا بخشی از داستان برندتان را روایت کنید.

2- نوع بسته‌بندی مناسب را انتخاب کنید:

طیف وسیعی از بسته‌بندی موجود است و می‌توانید یکی از آن‌ها را برای کالای خود برگزینید. گاهی اوقات انتخاب کردن بین جعبه یا بطری کار چندان دشواری نخواهد بود. اما همیشه این طور نیست. برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین نوع بسته‌بندی باید موارد زیر را در ذهن داشته باشید؛

کالا: همه چیز به همین جا ختم می‌شود؛ کالا. اگر محصول شما مایع باشد، گزینه‌های موجود برای بسته‌بندی کردن آن محدود می‌شود. البته نباید اجازه دهید که این محدودیت‌ها خلاقیت شما را سرکوب کند. به عنوان مثال Capri Sun تحولی عظیم در صنعت بسته‌بندی آبمیوه به پا کرد و آبمیوه‌هایش را به جای بطری درون کیسه‌های کوچک (ساندیسی) بسته‌بندی کرد.

شرکت Go-Gurt تصمیم گرفت به جای استفاده از بسته‌بندی‌های همیشگی ماست، بسته‌هایی را طراحی کند که مشتریان برای خوردن ماست دیگر نیازی به قاشق نداشته باشند. البته این را هم در نظر داشته باشید که طراحی و تولید یک بطری با شکل و شمایلی خاص بسیار بیشتر از بطری‌های استاندارد و معمولی برایتان هزینه خواهد داشت.

رقابت: اگر همه رقبا سوپ را در قوطی کنسرو عرضه می‌کنند، باید در اندیشه راهی متفاوت و خلاقانه برای بسته‌بندی محصول خود باشید.

از این طریق می‌توانید حسابتان را از سایر رقبا جدا کرده و متمایز ظاهر شوید. البته این را هم در نظر داشته باشید، مسیری که انتخاب کرده‌اید بسیار دشوار و پر فراز و نشیب خواهد بود، چرا که مشتریان به قوطی‌های کنسروی سوپ عادت کرده‌اند و سوپر مارکت‌ها، قفسه‌ها و انبارهای خود را برای نگهداری سوپ‌های بسته‌بندی شده در قوطی کنسرو طراحی و ساخته‌اند.

بودجه: ممکن است یک ایده بی‌نظیر و فوق‌العاده برای طراحی بسته‌بندی در ذهن داشته باشید و مثلا بخواهید گردنبند ماه تولد را درون جعبه‌ای به شکل هلال ماه بسته‌بندی کنید، اما اگر بودجه‌ای که برای هر بسته‌بندی در نظر گرفته‌اید فقط 50 سنت باشد، ایده شما عملی نخواهد بود.

در چنین شرایطی باید مشتریان ایده آلتان را مد نظر قرار دهید؛ اگر قرار است این گردنبند را به قیمت 12 دلار بفروشید، بهتر است از یک جعبه ارزان قیمت برای بسته‌بندی آن بهره بگیرید. اما اگر گردنبندی از جنس طلا و دست ساز دارید که بیش از 100 دلار می‌ارزد، باید بودجه‌ای که برای بسته‌بندی آن در نظر گرفته‌اید را افزایش دهید و همان جعبه شیک و زیبایی که به شکل هلال ماه طراحی شده را برای بسته‌بندی کالای خود برگزینید.

3- چاپگر خود را ردیف کنید:

پس از مرحله طراحی نوبت به چاپ می‌رسد اما شما باید از همین حالا در مورد این مرحله خوب فکر کنید. به علاوه باید از هزینه‌های چاپ بسته‌بندی‌تان کاملا آگاه باشید. با تحقیق در مورد مرحله چاپ می‌توانید به طراح خود کمک کنید تا فایل‌هایی را که باید آماده کرده و تحویل دهد. در خصوص موضوعات زیر پرس و جو کرده و اطلاعات لازم را کسب کنید:

خط قالب (Dieline): اگر سایز جعبه و لیبل هایتان استاندارد باشد، چاپگرها می‌توانند طرح خط قالب را به شما ارائه دهند تا شما آن را در اختیار طراحتان قرار دهید.

فرمت‌های فایل چاپ و الزامات آن:  برای چاپ به فایل وکتور نیاز دارید. این فایل باید لایه دار باشد؟ باید خطوط برش را در این فایل مشخص کرد؟ طراح شما باید یک فایل آماده برای چاپ را در فرمت Ai، فوتوشاپ، PDF یا EPS تحویل دهد. برای باز کردن این فایل‌ها به یک برنامه خاص نیاز دارید اما چاپگرها می‌توانند این فایل‌ها را باز کنند.

به علاوه طراح موظف است تصویر طرح خود را در قالب فرمت JPG یا PNG هم ارائه کند تا هر کسی بتواند آن را باز کند و ببیند. باید فرمت‌های متفاوت یک فایل را بشناسید و بدانید کدام فایل را به که تحویل دهید.

رنگ‌ها: برخی چاپگرها می‌توانند خود را با هر مدل و کد رنگی وفق دهند. اما برخی چاپگرها (مخصوصا آن‌هایی که چندان گران قیمت نیستند) پالت رنگ محدودی دارند.

چاپ افست یا دیجیتالی: چاپگر شما می‌تواند به صورت دیجیتالی چاپ بگیرد یا افست؟ حداقل تعداد سفارش برای گرفتن چاپ افست چقدر است؟ جدول هزینه‌هایتان به چه شکل خواهد بود.

4- معماری اطلاعات خود را ایجاد کنید:

دوباره به آن سه سوال فکر کنید، به ویژه اینکه چه کسی محصول شما را می‌خرد و کجا آن را پیدا می‌کند. شما از آن برای ایجاد معماری اطلاعات برای بسته خود استفاده خواهید کرد.

ممکن است عکس‌های زیبایی از محصول خود در عمل داشته باشید، یک گواهی درخشان از یک مشتری، یک شعار شوخ‌آمیز که توضیح می‌دهد چقدر عالی هستید و یک گرافیک عالی که به مشتریان نشان می‌دهد چگونه از محصول شما استفاده کنند. اما وقتی یک خریدار به بسته‌بندی شما نگاه می‌کند، احتمالا فقط یک چیز را به خاطر می‌آورد. می‌خوای چی بشه؟

یکی از مهم‌ترین چیزی را که می‌خواهید مشتریان در مورد محصول شما بدانند انتخاب کنید. این باید محور طراحی شما باشد.

سپس می‌توانید 2 تا 3 مورد را اضافه کنید که می‌خواهید نشان دهید پس از اینکه محصول شما را تحویل گرفتند (یا روی لینک شما کلیک کردند) که معامله را بسته است.

5- طراحی بسته‌بندی را ارزیابی کنید:

آیا مشخص است که محصول شما چیست؟

وقتی به بسته‌بندی نگاه می‌کنید، مشخص است که محصول چه کاری انجام می‌دهد و برای چه کسی است؟ خریداران فقط برای چیزهایی که می‌فهمند پول خرج می‌کنند. مطمئن شوید که بسته‌بندی شما شبیه چیز دیگری نیست (مگر اینکه خیلی عمدی باشد). مطمئنا نمی‌خواهید مصرف کننده خود را گیج کنید.

بسته‌بندی کالایتان نمایشی صادقانه از محصولی است که درون آن قرار گرفته؟

بزرگ‌ترین اشتباهی که ممکن است مرتکب شوید، نمایش دادن اغراق آمیز و غیر واقعی محصولی است که درون بسته‌بندی قرار گرفته. اطمینان یابید که تصاویر نقش بسته بر روی بسته‌بندی، تصویر واقع گرایانه از کالای شما است. البته این حق را دارید که کالایتان را به بهترین شکل ممکن در معرض نمایش بگذارید اما اگر تصویر کیکی که روی بسته‌بندی است پر باشد از کشمش‌های تازه و خوشمزه اما کیکی که درون آن قرار گرفته فقط دو تا کشمش داشته باشد، مشتری حس می‌کند که قصد فریب دادن او را داشته‌اید و سرش را کلاه گذاشته‌اید و به احتمال زیاد دیگر از شما خرید نخواهد کرد.

شمای سه بعدی بسته‌بندی شما چگونه است؟ طراحتان باید نمونه نهایی شده کار را به صورت دو بعدی (مسطح و آماده برای چاپ) و سه بعدی به شما ارائه دهد. به علاوه شما می‌توانید طرح بسته‌بندی را بر روی یک کاغذ سفید چاپ کرده و آن را به شکل یک جعبه یا تیوب در بیاورید.

با این روش می‌توانید به نکاتی پی ببرید که قبلا از آن غافل بوده‌اید. گاهی اوقات یک تصویر در فضای دو بعدی به نظر معرکه و بی‌نظیر آید اما وقتی از یک زاویه سه بعدی به آن نگاه می‌کنید، به نظر افتضاح باشد، البته عکس این مطلب هم صادق است. اطمینان یابید که این تفاوت‌ها را به خوبی درک کرده‌اید.

بسته‌بندی شما بر روی قفسه فروشگاه‌ها چه جلوه‌ای خواهد داشت؟

اثر قفسه‌ای برای اقلامی که قرار است درون فروشگاه‌ها به فروش رسند، اهمیت بسزایی دارد لذا نباید از موارد زیر غافل شوید:

چه بخشی از بسته‌بندی قابل رویت خواهد بود؟ زمانی که کالاهای مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند، فقط یک سمت از بسته‌بندی را می‌توان دید. اطمینان یابید که مهم‌ترین اطلاعاتتان در قسمت جلویی بسته‌بندی و در مرکز آن قرار گرفته است.

وقتی کالایتان در کنار یا بالای سایر کالاها چیده می‌شود، بسته‌بندی آن چه جلوه‌ای خواهد داشت؟ الگوی خاصی پدید می‌آید؟ این الگو به دلتان می‌نشیند؟

بسته‌بندی خود را با سایر محصولات رقیب مقایسه کرده‌اید؟ به یکی دو فروشگاهی که قرار است کالای شما را بفروشند سر بزنید و ببینید محصول شما قرار است در کجا مستقر شود. کالاهای هم جوار آن هم رنگ و یکدستند؟ برای آن که کالای شما متمایز و متفاوت ظاهر شده و نگاه‌ها را به سوی خود بکشاند، چه ترفندی را باید پیاده کنید؟

این طراحی انعطاف پذیری لازم را دارد و می‌توان آن را برای بسته‌بندی کالاهای دیگری به کار گرفت؟

شاید در حال حاضر شما فقط یک مدل سس با یک طعم تولید می‌کنید اما ممکن است در آینده بخواهید کسب و کار خود را گسترش دهید و سس‌هایی با طعم‌های دیگر را به سبد محصولاتتان اضافه کنید. باید بتوانید با چند تغییر ساده و کوچک برای این محصولات جدید هم یک بسته‌بندی مشابه نمونه قبلی طراحی کنید.

آیا بسته‌بندی شما قابل استفاده مجدد است؟

البته این مسئله برای تمامی کالاها حائز اهمیت نمی‌باشد اما شاید بخواهید راهی برای استفاده دوباره بسته‌بندی تان پیدا کنید. به عنوان مثال مصرف کنندگان می‌توانند به هنگام مراجعه به سوپرمارکت‌ها از ساک دستی کالای شما استفاده کرده و اقلام خریداری شده را درون آن بگذارند. این یعنی یک تبلیغ رایگان برای برند شما. اگر دستکش باغبانی می‌فروشید، می‌توانید بسته‌بندی خود را به گونه‌ای طراحی کنید که بتوان بار دیگر آن را در کارهای کشاورزی به کار بست. یک ایده زیرکانه و کاملا کاربردی.

6- بازخورد جمع آوری کنید:

پیش از آن که تصمیم نهایی را گرفته و به مرحله اجرا در آورید، باید طراحی بسته‌بندی را به سهام داران و افرادی نشان دهید که هیچگونه شناختی از برند شما و کالاهایتان نداشته باشند. حتی می‌توانید این طرح را به همسایه آن دست خیابان نشان داده و نظرش را جویا شوید، کسانی که هیچ سر رشته‌ای از محصول شما ندارند می‌توانند به نکاتی پی ببرند که شما هرگز توجهی به آن‌ها نداشته‌اید. پرسش‌های زیر را مطرح کنید:

این کالا چه کاربردی دارد؟

این کالا برای چه کسانی تولید شده است؟

با نگاه کردن به این بسته‌بندی چه پیامی دریافت خواهید کرد؟

بر مبنای پاسخی که سایرین به این پرسش‌ها می‌دهند، می‌توانید قضاوت کنید که آیا توانسته‌اید ایده‌هایتان را بر روی بسته‌بندی پیاده کنید و به مخاطبین منتقل کنید؟ اگر در این راستا موفق نبوده‌اید، به سراغ طراحتان بروید تا ببینید چه بخش‌هایی را می‌توان تغییر داد.

7- فایل‌های مناسب را از طراح خود دریافت کنید:

سرانجام توانستید طراحی بسته‌بندی خود را تصویب کرده و نهایی کنید، حال باید به اطلاعاتی مراجعه کنید که از چاپگرها به دست آورده‌اید و اطمینان یابید فایل‌ها را به آن شکلی که می‌خواهند به دستشان برسانید. احتمالا به این موارد احتیاج خواهید داشت:

فایل وکتور خط قالب (Dieline): این فایل می‌تواند در فرمت Ai، PDF یا EPS ارائه شود. برای هر نسخه بسته‌بندی باید یک فایل وکتور داشته باشید. (بنابراین اگر محصولات شما سه طعم متفاوت دارند باید سه فایل وکتور خط قالب به چاپگر تحویل دهید.)

کدهای رنگی: اگر چاپگر شما رنگ‌های مختص به خود را دارد، باید مدل‌های رنگی Panton و CMYK را به آن‌ها تحویل دهید تا همه چیز باب میل و سلیقه شما پیش رود.

اول از همه بیاید با کمی واقعیت رو به رو شویم:

محصول شما هرچند باکیفیت بدون بسته‌بندی درست، هیچ هویت و شناسه‌ای ندارد. چنین محصولی نه تنها حرفی از برند و اعتبار آن نمی‌زند بلکه حتی از معرفی درست محصول عاجز است.

گذشته از این موضوع، یک بسته‌بندی نامناسب و بی‌کیفیت نمی‌تواند از محصول محافظت کرده و آن را تحت هر شرایطی سالم نگه دارد.

نیازی به گفتن نیست که در این وضعیت اعتمادی توسط مخاطب صورت نگرفته و یقینا خبری هم از فروش نیست. با این وجود دیگر مهم نیست که کالای شما تا چه حد کاربردی و باکیفیت است.

چون این محصول بدون یک بسته‌بندی شایسته برای خود، محکوم به شکست در فروش و فراموش شدن است.

در ادامه به سه دلیل اصلی برای داشتن یک بسته‌بندی حرفه‌‌ای و استاندارد می‌پردازیم:

1- محافظت از محصول شما

2- متمایز کردن شما از رقبا

3- ایجاد یک تجربه به یادماندنی برای مشتری

توجهی که به محصول (و برند) شما می شود در بالاترین حد خود است.

این فرصتی را برای ایجاد یک تاثیر اولیه عالی، گفتن “متشکرم” خالی بر باد دادن انتظارات مشتری ارائه می‌دهد. مشتری باید ذوق کند!

هیچکس برندی را که در eBay ، دیجی کالا یا آمازون کاور گوشی ارزان می فروشد، به خاطر نمی‌آورد.

تا حدی به این دلیل که آن‌ها ارزان، یکبار مصرف هستند و بسته بندی از یک کیسه پلاستیکی شفاف تشکیل شده است.

و به احتمال زیاد اگر در حال خواندن این بخش هستید، برند شما اینطور نیست.

نام تجاری شما ارزش ارائه می‌دهد، و می‌خواهد محصولی ارائه دهد که مشکلی را برای مشتری حل کند و می خواهد آن سفارش به یک مدافع برند تبدیل شود.

و هنگامی که محصولی را می فروشید که این مشکل را حل می‌کند، تجربه آنباکستینگ راهی برای تبدیل آن‌ها به یک مشتری وفادار است.

اگر اینجا هستید، پس فقط می‌تواند یک معنی داشته باشد، مغز شما در حال انفجار اطلاعات است.

همانطور که می بینید، طراحی بسته بندی بسیار بیشتر از یک کیسه پلاستیکی ساده یا جعبه مقوایی است.

یک بسته بندی کانال بازاریابی قدرتمند است، جنبه ای که می‌تواند به برند شما تصویری حرفه‌ای بدهد که برای بقای آن نیاز دارد.

بسته‌بندی‌هایی که با استفاده از اطلاعات بالا طراحی شده‌اند، می‌توانند به برند شما کمک کنند تا در بهترین حالت خود باقی بماند.

و باور کنید یا نه، آرانیک وب می تواند به شما در رفع نیازهای بسته بندی کمک کند.

از جعبه های مقوایی گرفته تا جعبه های سفت و سخت با مهر زنی داغ آرانیک بهترین راه حل بسته بندی را برای برند شما دارد!

نکته ای که بازاریابان حتما باید بدانند!

خانم یا آقای بازاریاب آیا تا به حال به این مورد توجه داشتید که طراحی بسته بندی محصول، ست اداری، لوگو و… به نظر کارشناسی شما هم بستگی دارد تا بتواند یک فروش موفق را با توجه به پرسونا مخاطب و انواع روش های بازاریابی مثل Cold Marketing به همراه داشته باشد؟ یک تگ لاین یا شعار برند جایش بر روی پاکت نامه یک شرکت خالی نیست؟ هویت برند یک شرکت در بسته بندی اثر ندارد؟

با طراحی درست بسته بندی محصول ارزش ایجاد کنید و از رقبا متمایز شوید!

جهت مشاوره رایگان و تخصصی با کارشناسان ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید