مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

برای طراح گرافیک شدن به چه چیزهایی نیاز دارید؟

ابزارهای طراحی گرافیک

عموما طراحان گرافیک هنر و فناوری را با هم ترکیب می‌کنند و به همین منظور آن‌ها به دانش اصول طراحی و همچنین تسلط به نرم افزارهای طراحی گرافیک مختلف نیاز دارند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با شما نشان دهیم که برای طراح گرافیک شدن به چه چیز‌هایی نیاز دارید و ابزارهای طراحی گرافیک کدام‌ها هستند.

طراحی گرافیک چیست و طراحان گرافیک دقیقا چه کاری را انجام می دهند؟

قبل از اینکه به شما توضیح دهیم که برای طراح گرافیک شدن شما به چه مواردی نیاز دارید، بهتر است با تعریف طراحی گرافیک آشنا شوید. اگر بخواهیم در یک جمله طراحی گرافیک را برای شما معرفی کنیم. طراحی گرافیک هنر برنامه ریزی و ایجاد محتوای بصری است.

در واقع در طراحی گرافیک محتوای بصری به گونه‌ای است که سبب ارتباط ایده‌ها می‌شود و پیامی را به مخاطب انتقال می‌دهد. اگر بخواهیم از اینگونه محتوا برای شما مثالی بزنیم. می‌توانیم به بیلبورد‌های شهری و آرم اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند اشاره کنیم. در واقع در این مثال‌ها طراح گرافیک سعی می‌کند تا با ترکیب عناصر و اصول مختلف بر روی احساسات مخاطب تاثیر بگذارد.

طراح گرافیک دقیقا چه کاری را انجام می‌دهد؟

طراح گرافیک در واقع یکی از راه‌های ارتباطی کسب و کارها با مصرف کنندگان است. در واقع طراحی گرافیکی می‌تواند برای تبلیغ، فروش محصولات، انتقال پیام و توسعه هویت برند مورد استفاده قرار گیرد. به عبارت دیگر طراحان گرافیک سعی می‌کنند با استفاده از ابزارهای طراحی گرافیک چهره برند شما را به مخاطبانتان بشناسانند و در موفقیت کسب و کار شما نقش مهمی را ایفا کنند. 

ابزارهای مورد نیاز برای طراح گرافیک شدن چیست؟

شما برای اینکه بتوانید یک طراح گرافیک حرفه شوید. باید با 2 مهارت آشنایی داشته باشید. یکی از این مهارت‌ها مهارت تکنیکالی و دیگری مهارت نرم یا اصطلاحا Soft است. هر کدام از این مهارت‌ها خود زیر شاخه‌هایی دارد که شما باید با تمامی این زیر شاخه‌ها آشنایی پیدا کنید. سپس شما باید با ابزارهای طراحی گرافیک آشنا شوید و در استفاده از آن‌ها مهارت خود را افزایش بدهید. در ادامه قصد داریم تا 2 مهارت تکنیکالی و نرم در طراحی گرافیک را برای شما تعریف و زیر شاخه های آن‌ها را معرفی کنیم.

مهارت تکنیکالی در طراحی گرافیک  :

مهارت تکنیکالی در طراحی گرافیک خود شامل 7 قسمت می‌شود که در ادامه تمامی آن‌ها را به صورت مجزا به شما معرفی می‌کنیم. اما اگر به طور بخواهیم اینگونه از مهارت‌ها را تعریف کنیم. در واقع در اینگونه از مهارت‌ها، طراح گرافیک باید با اصول اولیه در طراحی، ایده پردازی، برندینگ، تایپوگرافی، طراحی برای پرینت، طراحی‌های UX و UI و همچنین تکنولوژی و ابزار‌ها آشنایی داشته باشد.

1) اصول طراحی در مهارت تکنیکال :

برای اینکه هر فرد بتواند در کاری موفق شود نیاز است تا با اصول آن کار آشنایی کامل داشته باشد. برای اینکه شما بتوانید یک طراح گرافیک حرفه‌ای شوید و از این راه درآمد قابل قبولی را کسب کنید، نیاز است که در ابتدا با اصول ابتدایی در طراحی آشنا شوید. همچنین شما باید با عناصری که یک طراح ممکن است در حین انجام پروژه با آن روبرو شود، آشنا شوید. این عناصر نقش مهمی را در طراحی گرافیکی بازی می کنند و سبب انتقال پیام به مخاطب می شود.

این عناصر شامل چگونگیه استفاده از خطوط، رنگ، شکل فضا، بافت، تایپوگرافی، مقیاس، دامیننس و بکارگیری درست ابزارهای طراحی گرافیک می‌شود. به علاوه یک طراح گرافیک باید با هارمونی‌ها آشنایی داشته باشد تا بتواند تمامی این عناصر را در کنار هم به گونه قرار دهد تا مخاطب جذب آن تصویر بصری شود.

2) ایده پردازی :

برخی از افراد تصور می‌کنند که طراحی گرافیکی تنها به یک طرح بصری خلاصه می‌شود. باید به شما بگوییم که این تصورات کاملا غلط است و طراح گرافیک باید بتواند با اصول ایده پردازی آشنایی داشته باشد. اما خوب شاید شما اطلاعات کافی در مورد ایده پردازی نداشته باشید. بگذارید تا ابتدا یک تعریف از ایده پردازی به شما بگوییم. ایده پردازی همان فرآیند تولید ایده است.

تعریف ایده پردازی

در واقع در ایده پردازی طراح سعی می کند تا به تولید ایده‌های جدید بپردازد و یا ایده‌های قبلی خود را توسعه دهد. همچنین از دیگر فعالیت‌هایی که در ایده پردازی انجام می‌شود ایجاد ارتباطات برای تولید یک ایده جدید است. به عبارت دیگر طراح هم باید با ایده‌های جدید را برای طرح‌های خود به وجود بیاورد هم باید آن ایده‌ها را با دیگر افراد به اشتراک بگذارد تا نقایص آن ایراد‌ها مشخص شود و به تواند به بهترین ایده‌ها دسترسی پیدا کند. در واقع اولین کاری که یک طراح گرافیک بعد از قبول کردن یک پروژه انجام می‌دهد همین ایده پردازی است. اما ایده پردازی خود از 4 جزء تشکیل شده است.

این 4 جزء شامل تحقیق، توسعه، ارزیابی و همچنین نحوه کاربرد آن ایده در طرح است. اما 2 تکنیک برای ایده پردازی وجود دارد که عموما طراحان گرافیک، طراحان وب سایت و همچنین طراحان محصولات از این تکنیک ها برای ایده پردازی در پروژه‌های خود استفاده می کنند. این دو تکنیک شامل تکنیک مود بوردز یا mood boards و همچنین تکنیک thumbnails می‌شود. اگر بخواهیم به شکل کاملا مختصر تکنیک Mood Boards را برای شما معرفی کنیم.

تکنیک مود بوردز یا mood boards

در واقع مود بوردز شامل مجموعه‌ای از تصاویر است که برای کشف ایده‌های جدید و یا ارتباط ایده ها با پروژه‌ها استفاده می‌شود. همچنین تکنیک بندانگشتی یا thumbnails یک تکنیک برای طراحی سریع است که به ایده پردازی برای چیدمان لایه های یک طرح و همچنین چیدمان عناصر کلیدی مانند تصاویر، سر تیتر‌ها و کپی‌ها کمک می‌کند.

3) برندینگ یا برند سازی :

طراحان گرافیک باید پس از ایده پردازی، برندینگ را برای مشتری و یا کارفرمایان خود ایجاد و یا حفظ کنند. زمانی که یک طراح با یک برند کار می کند باید به درک عمیقی از آنچه که آن برند را منحصر به فرد کرده است دست پیدا کند. سپس طراحان گرافیک پس از دریافتن این درک عمیق با استفاده از ابزارهای طراحی گرافیک باید آن برند را از طریق لوگو، رنگ، تایپوگرافی، تصویرسازی، عماسی، عناصر گرافیکی و … زنده کنند و طرحی را ایجاد کنند که در تمامی پلتفرم‌ها سازگار و برای مخاطبان مناسب باشد.

4) تایپوگرافی :

چهارمین جزء از مهارت تکنیکال در طراحی، تایپوگرافی است. تایپوگرافی مناسب می تواند در یک پروژه و یک طرح معنا ایجاد کند و احساساتی که در طرح وجود دارد را القا کند. در مقابل استفاده نامناسب از تایپوگرافی می‌تواند حواس‌ها را نسبت به آن متن پرت کند. به همین منظور یک طراح گرافیک باید در تمامی موارد از انتخاب فونت، تا تنظیمات فونت، kerning، tracking و  leading مهارت داشته باشد.

5) طراحی برای چاپ :

هر چه که طراحی دیجیتال پیشرفت می‌کند نیاز به علم طراحی چاپ نیز افزایش پیدا می کند. طراحان گرافیک نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید با اصول طراحی برای چاپ نیز آشنایی داشته باشند. اگر بخواهیم چند تکنیک که عموما در طراحی برای چاپ استفاده می‌شود را به شما معرفی کنیم. می‌توانیم به Bleeds، Slug، Crop، Fold marks و همچنین محدودیت‌های جوهر در چاپ، افزایش نقطه و شفافیت اشاره کنیم. به علاوه یک طراح حرفه‌ای باید بداند که سیستم‌های رنگی به چه صورت هستند و عموما فرمت‌های مختلف برای چاپ به چند دسته تقسیم بندی می شوند. به علاوه آشنایی با مشخصات کاغذ مانند وزن، اندازه و موجودی کاغذ‌ها نیز می تواند برای طراحان گرافیک حائز اهمیت باشد.

6) طراحی UI و UX :

مهارت‌های UX و UI می‌تواند به طراحان گرافیک کمک کند تا پروژه‌ها و کار‌های خود را بهبود ببخشند، همچنین این گونه طراحی به رقابتی‌تر شدن پروژه‌ها نیز کمک می‌کند. با درک طراحی UI و UX و همچنین با استفاده مناسب از آن ها طراحان گرافیک می‌توانند هم طرح‌هایی ایجاد کنند که از نظر بصری چشم نواز باشد و هم کاربرد داشته باشند. در برخی موارد نیز طراحان گرافیک خود علاقه‌ای به یادگیری این گونه طراحی‌ها ندارند و مجبور می‌شوند که با یک طراح UX و UI همکاری کنند. به همین منظور برای همکاری با طراح های دیگر شما باید حداقل با اصول اولیه اینگونه طراحی آشنایی پیدا کنید تا بتوانید به شکل بهتری با اعضای تیم و دیگر طراحان همکاری موثر داشته باشید.

7) تکنولوژی :

طراحان گرافیک به عنوان بخشی از کار‌های روزمره خود ممکن است که با ابزار‌های مختلفی کار کنند. بنابراین یک طراح باید با تمامی نرم افزارهای طراحی گرافیک آشنایی داشته باشد. نرم افزار‌های مورد نیاز در طراحی گرافیک به شرح زیر می باشد :

فتوشاپ:

احتمالا شما با نام فتوشاپ آشنا هستید. این نرم افزار یک ویرایشگر گرافیکی است که بهترین استفاده را برای ویرایش تصاویر دارد. در واقع طراحان گرافیک با استفاده از این نرم افزار در عکس های خود دستکاری می کنند و هنر‌های کامپیوتری خلق می‌کنند. به عبارت دیگر فتوشاپ در دستکاری تصاویر سه بعدی و دو بعدی، ترکیب بندی، ویرایش ویدئو و تجزیه و تحلیل تصاویر کاربرد دارد.

Sketch :

یکی دیگر از ابزارهای طراحی گرافیک، Sketch یک نرم افزار مبتنی بر وکتور است که عمدتا در Mac مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهیم از کاربرد‌های این برنامه به شما بگوییم. این برنامه بیشتر برای طراحی وب، برنامه و همچنین رابط کاربری مورد استفاده قرار می گیرد. این یک برنامه عالی برای طراحی آیکون ها، بنر های تبلیغاتی، تصاویر رسانه‌های اجتماعی و همچنین مطالب ارائه است. به علاوه این برنامه برای طراحی UX و UI نیز مانند پروتوتایپینگ و ایجاد جریان کاربر نیز فواید بسیاری دارد. به همین منظور یادگیری و استفاده از این نرم افزار برای طراحان گرافیک الزامی است.

Illustrator :

شما با استفاده از این نرم افزار می‌توانید از وکتور و لوگو تا گرافیک‌ها و فونت را ایجاد کنید. در واقع این نرم افزار درست همانند نرم افزار فتوشاپ است با این تفاوت که طراحی در این نرم افزار به صورت برداری است. احتمالا از خودتان می‌پرسید طراحی برداری چیست؟ طراحی برداری گونه‌ای از طراحی است که با کوچک و یا بزرگ کردن تصاویر در وضوح آن ها تغییری ایجاد نمی شود.

InDesign :

ایندیزاین یک برنامه صفحه آرایی و یک ابزار ضروری برای طراحانی است که در زمینه انتشار و چاپ فعالیت می کنند. از این نرم افزار می توان برای چیدمان مجلات، روزنامه‌ها و قرار دادن گزارش‌ها و بروشور‌ها استفاده کرد. در واقع با InDesign طراحان می‌توانند به طور موثر متن را سازماندهی کنند، قالب‌های طرح بندی را ایجاد کنند و مکان‌هایی برای تصویر درج کنند. در ادامه نیز با این برنامه طراحان می توانند فایل‌های خود را در قالب آماده چاپ ذخیره کنند.

After Effects :

افترافکت یک موشن گرافیک و یک نرم افزار جلو‌های بصری است که برای طراحان گرافیکی که قصد ایجاد موشن در کارها و پروژه‌های خود را دارند بسیار مناسب است. با این نرم افزار طراحان می توانند انیمیشن، زیرنویس فیلم کنند و همچنین به طراحی سه بعدی بپردازند.

مهارت های نرم یا Soft در طراحی گرافیک :

تا اینجای مقاله در مورد مهارت‌های تکنیکال صحبت کردیم. اما شما برای اینکه یک طراح موفق شوید نیاز دارید تا با مهارت نرم هم آشنایی پیدا کنید. مهارت های نرم خود شامل 5 دسته است. این 5 دسته شامل خلاقیت، ارتباطات، استراتژی، قابلیت حل مشکلات و مدیریت زمان می باشد. حال هر کدام از موارد فوق را به صورت مجزا به شما توضیح می دهیم.

خلاقیت :

خلاقیت یکی از وظایف یک طراح گرافیک می‌باشد. چرا که یک طراح برای اینکه بتواند طرح های چشم نواز ایجاد کند و نیاز مشتری‌ها را بر طرف کند. به طور مثال یک طراح باید در توسعه و خلق ایده‌های جدید خلاقیت داشته باشد تا بتواند ایده‌های مناسبی را به وجود بیاورد.

برای ایجاد خلاقیت در طرح‌های گرافیکی اینجا را کلیک کنید.

ارتباطات :

طراحی گرافیک یک ارتباط بصری است. بنابراین مهارت‌های ارتباطی در قلب کار یک طراح گرافیک قرار دارد. به طور مثال همان طور که در مهارت تکنیکالی گفتیم یک طراح باید بتواند تا همکاران خود ارتباط برقرار کند تا بتواند به بهترین شکل طراحی را انجام دهد. اما گاهی ممکن است یک طراح بخواهد یک تصمیم یا منطق را در طراحی برای افرادی که هیچ پیشینه‌ای در طراحی ندارند توضیح دهد. در اینگونه موارد مهارت‌های ارتباطی نقش موثری را بازی می کنند.

استراتژی :

برخی بر این باورند که طراحان گرافیک متفکران استراتژیک هستند. در واقع طراحان باید در نظر داشته باشند که چگونه عناصر مختلف در طراحی با هم کار می‌کنند و چگونه می‌توانند به بهترین شکل پیام خود را به مخاطبین خود انتقال دهند. اگر بخواهیم چند استراتژی کاربردی که طراحان گرافیک باید با آن‌ها آشنایی داشته باشند را به شما معرفی کنیم. می‌توانیم به استراتژی تحقیقات بازار، طوفان فکری، تصویر سازی کوچک، توسعه ایده‌ها و ارزیابی طرح‌ها اشاره کنیم.

حل مشکلات :

یکی از مهارت‌های یک طراح گرافیک حرفه‌ای توانایی حل مسئله در طی فرآیند طراحی است. در واقع حل مسئله می تواند شامل عیب یابی مسائل طراحی و تجدید نظر در طرح‌ها برای رفع نیاز مشتری باشد.

مدیریت زمان :

طراحان گرافیک اغلب بر روی چندین پروژه به طور همزمان کار می‌کنند و ممکن است چند مشتری برای ارسال پروژه‌ها ضرب الجل تعیین کنند. به همین منظور یک طراح گرافیک باید بتواند حجم کاری خود را مدیریت و پروژه‌ها را بر اساس اولویت بندی انجام دهد.

یک طراح گرافیک به چه ابزار های دیگری نیاز دارد؟

علاوه بر نرم افزارهای طراحی گرافیک که در ابتدای مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، یک طراح گرافیک به ابزار‌هایی همچون قلم و کاغذ برای ترسیم ایده ها، کامپیوتر، قلم و تبلت گرافیکی، هارد و دوربین نیاز دارد. اما یکی از سوالات رایجی که اکثر افراد در مورد طراحی گرافیک می‌پرسند این است که برای طراحی حرفه‌ای به چه سیستمی نیاز است؟ باید در جواب این سوال بگوییم با توجه به اینکه در درجه اول طراحان از نرم افزار های گرافیکی برای تکمیل کار خود استفاده می کنند. برای طراحی باید از رایانه‌ای استفاده کنند که بتواند طیف وسیعی از نرم افزار‌ها را اجرا کند. یک مانیتور بزرگ همراه با وضوح بالا نیز می تواند برای طراحان بسیار مفید باشد.

برای یادگیری انواع سبک‌های طراحی گرافیک اینجا کلیک کنید و اگر دوس دارید یک طراح حرفه‌ای و خلاق باشید، حتما مقاله‌های طراحی گرافیک آرانیک وب را دنبال کنید.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید