استراتژی SWOT یک استراتژی مدیریتی موثر برای شناخت نقاط و ضعف کسبوکارها در دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی است که همچنین راهی برای شناخت بهتر رقبا در کسبوکار است. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تابه طور کامل به شما توضیح دهیم استراتژی SWOT آنالیز چیست .
SWOT آنالیز چیست و چه کاربردی در مدیریت کسبوکار ها دارد؟
بگذارید قبل از اینکه بگوییم SWOT آنالیز چیست، بگوییم که این کلمه مخفف چه کلماتی است.
SWOT در واقع مخفف کلمات Strengths، Weaknesses، Opportunities و Threats است.
که در فارسی به نقاط قوت، شکست، فرصتها و تهدیدها ترجمه میشود.
کاربرد سوات آنالیز چیست ؟
اما اگر بخواهیم بگوییم کاربرد SWOT آنالیز چیست ؟
در واقع ابزار SWOT که با نام سوات نیز شناخته میشود، ابزاری در جهت مدیریت استراتژیک کسبوکارها برای رسیدن به اهداف و همچنین پایداری آن هاست.
همانطور که می دانید کسبوکارها در طول زمان تحت تاثیر بسیاری از عوامل داخلی و همچنین خارجی قرار می گیرند.
در چنین شرایطی ممکن است بقا و رقابت با کسبوکارهای مشابه کمی دشوار شود و بسیاری از کسبوکارها در چنین شرایطی دیگر نمیتوانند به بقای خود ادامه دهند.به همین دلیل ابزاری تحت عنوان SWOT به کسبوکارها کمک میکند تا نقاط قوت و همچنین ضعف خود را شناسایی کرده و فرصتها و تهدیدهای موجود را ارزیابی کنند. به بیان دیگر ابزار سوات با مدیریت دادهها و اطلاعات یک سازمان سبب شناخت بهتر محیط و همچنین آنالیز صحیح رقبا می شود.
البته این نوع ابزار و یا این نوع آنالیز تنها برای کل شرکت استفاده نمیشود و میتوان از آن برای پروژههای هر بخش کسبوکار نیز به صورت جداگانه استفاده کرد. به طور مثال شما میتوانید از SWOT در کمپینهای تبلیغاتی کسبوکارتان استفاده کنید و از دادهها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.
تعریف اجزای آنالیز SWOT :
حال که با مفهوم این نوع آنالیز آشنا شدیم، بهتر است تا با اجزای آن نیز به طور کامل آشنا شویم. در ادامه اجزای تشکیل دهنده این آنالیز را به صورت موردی برای شما توضیح می دهیم و خواهیم گفت اجزا اصلی SWOT آنالیز چیست ؟
1- نقاط قوت :
یکی از اجزای اصلی در آنالیز SWOT تعیین نقاط قوت کسبوکار است. شما باید بدانید که کسب و کارتان در چه زمینه تا به حال موفق عمل کرده و توانسته بهترین نتیجه را به دست بیاورد. البته در بسیاری از موارد نقاط قوت ممکن است ناملموس باشند.
به طور مثال ویژگی نام برند شما ممکن است یک نقطه قوت برای کسب و کار شما محسوب شود. یا در مثالی دیگر ممکن است کسبوکار شما یک محصول را به شکل منحصربهفرد به فروش برساند. همچنین داشتن نیرو کار مناسب نیز میتواند برای کسبوکارها یک نقطه قوت در نظر گرفته شود. اما به طور کل هر موردی که تا کنون سبب افزایش فروش محصولات و یا خدمات کسبوکارتان شده خود می تواند یک نقطه قوت محسوب شود.
2- نقاط ضعف :
دومین جزء SWOT آنالیز چیست ؟ ـ جستجوی نقاط ضعف یک کسبوکارتان است. در واقع شما پس از اینکه توانستید نقاط قوت کسبوکارتان را به طور کامل دریابید. حال زمان یافتن نقاط ضعف کسبوکارتان است. برای پیدا کردن این نقاط ضعف شما تنها باید چند سوال ساده را از خود بپرسید.
- 1- چه مسئلهای ترمز کسبوکار شما را می کشد؟
- 2- چه چیزی سبب عقب افتادن پروژههای شما می شود؟
- 3- چرا مشتری ها تمایل کمتری برای خرید از محصولات یا خدمات کسبوکار شما را دارند؟
پس از جواب دادن به پرسشهای بالا، حال شما میتوانید نقاط ضعف کسبوکارتان را متوجه شوید و این نقاط ضعف را برطرف کنید. به طور کل بیشترین نقاط ضعف در کسبوکارها مربوط به کمبود افراد ماهر و همچنین وجود محدودیتهای منابع مالی میشود.
3- توانایی تشخیص فرصت ها :
سومین جزء از ابزار SWOT توانایی تشخیص فرصتها در کسبوکار هاست. در واقع شما پس از پیدا کردن نقاط قوت و همچنین نقاط ضعف کسبوکارتان، باید با استفاده از نقاط قوتی که پیدا کردید برای خود فرصت سازی کنید. اگر بخواهیم به شکل سادهتر این موضوع را به شما توضیح دهیم. به عبارتی دیگر در این مرحله از آنالیز سوات، شما باید محیط اطراف کسبوکارتان را آنالیز و بررسی کنید و بر مبنای تغییراتی که در آن محیط به وجود آمده و نقاط قوت کسبوکارتان، فرصت ها را تشخیص دهید.
به طور مثال فرض کنید کسبوکار شما در حوزه آموزشی فعالیت دارد و یک نمایشگاه نیز به تازگی قرار است در حوزه کسبوکار شما برگزار شود. در این حالت شما سعی میکنید تا با استفاده از نقاط قوت کسبوکارتان این فرصتها را بیابید و با شرکت در این نمایشگاه برندتان را در معرض دید مخاطبین و مشتریها قرار دهید.
4- تشخیص تهدیدهای موجود در کسب و کار :
چهارمین جزء و همچنین آخرین جزء از ابزار سوات تشخیص تهدیدهای کسبوکار میباشد. احتمالاً از خودتان می پرسید تهدیدها همان نقاط ضعف محسوب می شود؟ در جواب این سوال باید به شما بگوییم خیر تهدیدها تفاوتهایی را با نقاط ضعف دارد.
برای تعیین نقاط ضعف شما به دنبال عواملی میگردید که ممکن است سبب تاخیر در پروژه ها و امور کسبوکارتان شود. اما برای شناسایی تهدیدها شما عوامل خارجی را نیز در نظر میگیرید. به طور مثال ممکن است برای کسبوکار شما رقبای نوظهوری به وجود آمده باشد که حیات کسبوکار شما را تهدید کند.
یا در مثال دیگر ممکن است با وضع قانونی جدید در کشور موقعیت کسبوکار شما به طور کل از بین برود و دیگر شما نتوانید به کسبوکار خود بپردازید. به تمامی این موارد تهدیدهای موجود در کسبوکار گفته میشود که شما باید در این آنالیز آنها را تشخیص بدهید.
فاکتورهای داخلی و خارجی در آنالیز Swot چیست ؟
همانطور که در متن بالا اشاره کردیم، آنالیز سوات خود از 4 جزء تشکیل شده است. اما برخی کارشناسان این 4 جزء را به دو زیر گروه مجزا با نام فاکتورهای داخلی و خارجی تقسیم بندی می کنند. به طور کل فاکتورهای نظیر نقاط قوت و همچنین نقاط ضعف در دسته فاکتورهای داخلی قرار میگیرند.
چرا که خود کسبوکارها در به وجود آمدن چنین نقاط ضعف و قدرتی نقش مهمی را دارا می باشند. به طور مثال رکود بالا در کسبوکار جزء نقاط ضعف محسوب میشود و در نتیجه یک فاکتور داخلی در کسبوکار شماست.
به عبارتی دیگر شما خود سبب ایجاد چنین رکودی در کسبوکارتان شدهاید و به همین دلیل این موضوع میتواند یک فاکتور داخلی محسوب شود. اما فکتورهایی نظیر تهدیدهای موجود در یک کسبوکار نمیتواند یک عامل داخلی باشد.
به همین منظور به آنها فاکتورهای خارجی گفته می شود. به طور مثال شما نمیتوانید در به وجود آمدن رقبای کسبوکارتان نقش داشته باشید. به همین منظور ایجاد چنین رقبایی یک تهدید و همچنین یک فاکتور خارجی محسوب میشود.
چگونه Swot آنالیز را اجرایی کنیم ؟
حال که شما با مفهوم فاکتورهای داخلی و خارجی آشنا شدید و متوجه شدید SWOT آنالیز چیست. میتوانید با کشیدن جدولی همچون جدول زیر این آنالیز را اجرایی کنید. شما باید در ستون عمودی این جدول نقاط قوت و ضعف را بنویسید و در ستون افقی، فرصت و تهدیدها را بنویسید. پس از نوشتن تمامی اجزاء در این جدول شما با 4 نوع استراتژی روبرو می شوید. که این 4 نوع به شرح زیر می باشد.
- 1) استراتژی قوی و فرصتها
- 2) استراتژی قوی و تهدیدها
- 3) استراتژی شکست و فرصتها
- 4) استراتژی شکست و تهدیدها
آنالیز SWOT چگونه اجرایی می شود و دادههای لازم برای این آنالیز را چگونه میتوان به دست آورد؟
بهترین راه برای اجرایی کردن این آنالیز پرسش برخی از سوالات است. به عبارت دیگر شما در این آنالیز سعی میکنید تا با پرسش این سوالات به دادههای مهمی از کسبوکارتان برسید. به طور مثال فرض کنید شما می خواهید بدانید نقاط قوت کسبوکارتان چیست؟ برای اینکه به این سوال بتوانید پاسخ دهید. بهتر است سوالات زیر را از خود بپرسید:
تعیین نقاط قوت :
1) مشتریان شما در مورد کسبوکار و یا محصولات و خدماتتان چه چیزی را دوست دارند؟
2) شرکت شما چه نکات منحصر به فردی را نسبت به دیگر رقبا دارد؟
3) مثبت ترین ویژگی برند شما چیست؟ ( به نظرم یه نگاهی به مقاله برند مارکتینگمون بندازید)
4) پیشنهادات فروش منحصر به فرد کسبوکار شما چیست؟
تعیین نقاط ضعف :
پس از پرسش تمامی سوالات بالا از خود حال شما گام اول برای این آنالیز یعنی تعیین نقاط قوت را انجام داده اید.
حال شما باید گام دوم یا تعیین نقاط ضعف را با پرسشهایی همانند پرسشهای زیر انجام دهید.
1) چرا مشتریهای شما دیگر از محصولات و یا خدمات شما استفاده نمیکنند؟
2) بزرگ ترین موانع در قیف فروش فعلی کسبوکار شما چیست؟
حال با جواب به چنین پرسشهایی متوجه نقاط ضعف کسبوکار خود می شوید و گام دوم این آنالیز نیز اجرایی می کنید. در ادامه شما باید با استفاده از سوالاتی مشابه از تهدیدها و همچنین فرصتهای کسبوکارتان نیز مطلع شوید.
اما نکتهای که در این زمینه بسیار مورد توجه است. نحوه پاسخ به چنین سوالاتی است. به طور مثال احتمالاً پس از پرسش سوالات بالا شما به سادگی میتوانید جواب آنها را پیدا کنید و بر روی کاغذ بنویسید. اما برای پاسخ به سوالات در زمینه فرصتها و تهدیدهای کسبوکارتان چنین اتفاقی نمیافتد.
چرا که همانطور که در ابتدای این مقاله نیز گفتیم. نقاط قوت و ضعف 2 عامل داخلی هستند و به همین ترتیب شما در این زمینه به راحتی میتوانید سوالات را پاسخ دهید. اما برای فرصتها و تهدیدها چون این 2 عامل فاکتورهای خارجی هستند شما باید به درک عمیقی در مورد رقبا و کسبوکارهای دیگر برسید تا بتوانید چنین سوالاتی را پاسخ دهید. به عبارت دیگر برای پاسخ به این گونه سوالات شما باید تحقیقات رقابتی انجام دهید تا بتوانید به بهترین نتایج دست پیدا کنید.
گام سوم پرسش سوالات :
اما سوالاتی که در گام سوم یا تعیین فرصتها باید از خود بپرسید به شرح زیر است.
1) چگونه میتوانیم ذهن مخاطبین و مشتریها را با برند خود بیشتر درگیر کنیم؟
2) آیا بودجه، ابزار و یا منابعی برای جذب مخاطب و یا مشتری وجود دارد که شما تا کنون از آن استفاده نکرده باشید؟
3) کدام کانالها و راههای تبلیغاتی در رفع انتظارات کسب و کار شما میتواند به بهترین شکل عمل کند؟
گام آخر در طرح سوالات :
در گام چهارم نیز برای تعیین تهدیدها شما می توانید همانند گامهای بالا سوالاتی را مطرح کنید. اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که برعکس موارد بالا جستجوی تهدیدها نیازی به تهیه پرسش ندارد. در واقع شما در این گام باید جستجو کنید و بدانید رقبای نوظهور شما چه شرکتهایی هستند و چه کارهایی را انجام میدهند؟ همچنین گونه ای دیگر از تهدیدها که شما باید آن ها را بررسی کنید.
تهدیدهای محیطی و تهدیدهایی است که بازار شما را تهدید میکنند. البته تهدیدها درست است که در دسته فاکتورهای خارجی در نظر گرفته می شوند. اما ممکن است تهدیدهای داخلی نیز در یک کسبوکار به وجود بیاید. به طور مثال تغییر نیروهای شما می تواند یک تهدید برای کسبوکارتان محسوب شود چرا که تا مدتی عملکرد شما را دچار اختلال می کند.
ابزار و آنالیز PEST چیست و این شیوه از آنالیز چه تفاوتی با SWOT دارد؟
یکی دیگر از روشهای تجزیه و تحلیل محیط و رقبا که به آنالیز SWOT نیز بسیار نزدیک است، آنالیز PEST نام دارد. در واقع کسبوکارهای بزرگ سعی میکنند تا از هر دوی این آنالیزها برای کسبوکار خود استفاده کنند. اما احتمالا از خودتان می پرسید که تفاوت این آنالیز با SWOT آنالیز چیست ؟
باید به شما بگوییم که این آنالیز بیشتر بر فاکتورهای خارجی موثر است. فاکتورهای خارجی که می توان با PEST آنالیز کرد. عوامل سیاسی، اقتصادث، اجتماعی و فرهنگی و همچنین فناوری است. با توجه به این عوامل و فاکتورهای خارجی که در این آنالیز سنجش میشوند. برخی از کارشناسان بر این باورند که این آنالیز خود می تواند زیر مجموعهای از آنالیز SWOT باشد. با این تفاوت که فاکتورهای خارجی در این آنالیز به صورت دقیقتر و همچنین جدیتر مورد بررسی قرار میگیرد.
PEST چه کاربردی دارد ؟
اگر بخواهیم از کاربرد این آنالیز بیشتر به شما بگوییم. به طور مثال ایالات متحده آمریکا در سالیان گذشته بارها دچار آشفتگی سیاسی و همچنین اقتصادی شده که چنین موضوعی اگر توسط کسبوکار مورد آنالیز قرار نگرفته باشد. ضررهای جبران ناپذیری را به کسبوکارها وارد کرده است. به همین منظور میتوان گفت آنالیز PEST در کنار آنالیز SWOT 2 ابزار قدرتمند برای شناخت محیط و رقبا است که باید از هر دوی آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.
آرانیکوب اینجاست تا تمام مراحل کسبوکارتان را برایتان ساده کند.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir