مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

برند مارکتینگ چیست و چه تاثیری بر رشد کسب و کار دارد؟

 

امروزه اگر کسب و کاری میخواد موفق عمل کنه و مشتری های زیادی داشته باشه باید برای خودش یک برند خاص و جدید طراحی و معرفی کنه یا به اصطلاح سراغ برند مارکتینگ بره.در غیر اینصورت خیلی از افراد از با حضور این برند تو بازار، نحوه فعالیتش، خدمات و محصولاتی که ارائه میده حتی اگه این کسب و کار از کیفیت بالایی هم برخوردار باشه آشنا نمیشن و اون کسب و کار به مشکل میخوره. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، برند مارکینگ شرط بقا و رونق هر کسب و کاری است.

برند چیست ؟

شاید  پاسخ دادن به این سوال در نگاه اول ساده به نظر بیاد ولی خیلی از افراد درک درستی از معنی و مفهوم برند و برند سازی ندارن. تصور بسیاری از افراد در مورد برند فقط محدود به یک لوگوی گرافیکی است و هیچ کاراکتری برای اون در نظر نمیگیرن.

برند یا نام تجاری در واقع تصویری است که شما از کسب وکار خوتون در ذهن مخاطب میسازین.برند یعنی آینه تمام نمای یک کسب و کار.

پیشینه برند به قرن 18 میلادی برمیگرده که دامداران آمریکایی برای اثبات مالکیت محصولات خودشون با علامت گذاری مشخص کردن.همزمان با اونا کارخونه دارا هم برای اینکه محصولاتشون با رقبا اشتباه گرفته نشه روی بسته ها از نشان مخصوص خودشون استفاده میکردن.

یک نام تجاری برای اینکه به برند تبدیل بشه راه سختی پیش رو داره. برند مارکتینگ به کسب و کارهای مختلف کمک میکنه تا این مسیر طولانی رو آسون تر طی کنند.  

برندینگ چیست؟

برندینگ یک روشی است که از طریق اون یک برند یا محصول به مخاطب معرفی میشه و در ذهن اون باقی میمونه.برندیگ معمولا به وسیله کمپین های تبلیغاتی صورت میگیره و از طریق این کمپین ها میشه هویت یک کسب و کار رو به مشتری ارائه کرد.همه اجزای یک کسب و کار، از لوگو و کارت ویزیت تا نحوه تعامل با مشتری ها بخشی از برندینگ محسوب میشه.

وقتی برندینگ درست شکل بگیره مشتری به  شما اعتماد میکنه و دیگه مهم نیست چه چیزی به اونها تحویل میدین.درست مثل کمپانی خودروسازی بنز که همه مطمئن هستن که بنز اتومبیل هایی با کیفیت بسیار بالا تولید میکنه.

لازمه بدونید که تبلیغات، بخشی از برندینگ رو شامل میشه و همه چیز در برندینگ، تبلیغات نیست.کیفیت، از مهم ترین بخش های برندینگ است. قطعا برند هایی مثل بنز فقط با تبلیغات به این جایگاه نرسیده اند و کیفیت خودرو های این برند طی سالها به مشتری‌هایش ثابت شده و همین باعث شده این برند از اعتماد بالایی برخوردار باشه.

بنابراین کیفیت محصولات و خدمات در کنار تبلیغات بخش مهمی از برندینگ را در بر میگیرند.  

آگاهی از برند یا برند اورنس چیست؟

آگاهی از برند چیست ؟
آگاهی از برند

چطور برند خومون رو بسازیم و معرفی کنیم؟

چند مورد از اقداماتی که برای معرفی برند خود باید انجام بدید:

در مرحله اول هدف خودتون رو مشخص کنید. در ادامه در مورد نیازهای بازار هدفتون تحقیق کنید و به این فکر کنید که چیزی برند شما رو از برند های رقیب متمایز میکنه.برای برندتون شخصیت پردازی کنید و یک شعار برای برندتون انتخاب کنید.

1.هدف مشخص کنید

قبل از هر کاری شما باید مشخص کنید که کسب وکار شما برای چه هدفی شناخته بشه.این مرحله باعث میشه که تصویری از شما تو  ذهن مخاطب شکل بگیره.بعد از اینکه هدفتون رو مشخص کردین باید یک استراتژی تنظیم کنید تا هدف رو به گوش مخاطب برسونین.همچنین هدف داشتن در کمپین های بازاریابی برند هم مهم هستن.مثلا شما باید بدونین که هدف شما از راه اندازی کمپین افزایش فروشه یا انتقال یه پیام خاص به مخاطب.

2.مخاطب خوتون رو بشناسید

اگر مخاطب خوتون رو نشناسید هر کاری در زمینه برند مارکتینگ انجام بدین بی فایده میشه.باید بدونین مشتری های شما چه کسایی هستن و چه خواسته هایی دارن تا بتونین با برنامه دقیق در مسیر درست برای برند مارکتینگ حرکت کنید.

3.پیام کمپین خوتون رو تعیین کنید

وقتی یک کمپین برند مارکتینگ راه میندازین باید توجه داشته باشین که چه پیامی رو به مخاطب میدین.میخواید مصولات جدیدتون رو نعرفی کنید؟ یا قصد دارید درباره اهداف و برنامه های آینده برند برای مخاطب بگین.

 4.برای کمپین خود شخصیت بسازید

وقتی برندتون رو میسازین یکی از مهمترین کارها اینه که مخاطب، برند شمارو با یک یا چندتا المان مشخص بشناسه و بخاطر بیاره.این المان ها میتونن لوگو،یک رنگ خاص،یک نماد خاص یا هر چیز دیگه ای باشن.از طریق اینها برند شما تو ذهن مخاطب میمونه.

5.از روش های مختلف برای برند مارکتینگ استفاده کنین

وقتی برند مارکتینگ رو شروع میکنین نباید فقط از یک کانال برای انتقال پیامتون استفاده کنین.شبکه های اجتماعی،تبلیغات در سایر وبسایت‌ها و هرراه دیگری که به ذهنتان میرسد امتحان کنید تا مخاطب با برند شما آشنا بشه.وقتی مخاطب ببینه که شما تو همه جا حضور دارین راحت تر به شما اعتماد میکنه و سرویس های برند شمارو مورد استفاده قرارمیده.

6.اهمیت بازاریابی محتوا

اگر میخواهید تاثیرگذار باشید باید با محتوای جذاب اینکارو انجام بدین.اگر میخواید که کمپین برند مارکتینگ شما سریع رشد کنه باید روی تولید محتوای خوب و جذاب تمرکز کنید.این محتواها باعث میشه که تو مدت کوتاهی،تعداد مخاطبایی که پیام شمارو میبینن چند برابر بشه.

برند مارکتینگ چیست و چطور برندمان را بسازیم و معرفی کنیم ؟ | آرانیک وب
برند مارکتینگ چیست و چطور برندمان را بسازیم و معرفی کنیم ؟ | آرانیک وب

 

برند مارکتینگ چیست؟

حالا که با برند آشنا شدین نوبت به این میرسد که بدانبم برند مارکتینگ چیست . برند مارکتینگ مفهوم بسیار گسترده ای داره ولی میشه با این مفهوم هدف از برند مارکتینگ را توصیحش داد: مهم ترین اهداف برند مارکتینگ افزایش آگاهی از برند ، شفاف سازی و میزان دیده شدن برند، توسعه و ارتقای برند و در نهایت شناخت کامل برند در سطحی گسترده است.

همونطور که گفتیم برند مارکتینگ فراتر از تبلیغات است.برند مارکتینگ با احساسات مشتری سروکار داره و باعث میشه که اونها با برند شما آشنا بشن و برند شما رو بشناسن.

وقتی مشتری نیاز به خرید پیدا میکنه با بی‌نهایت گزینه روبرو میشه.مخاطب شما باید بدونه که هدف برند شما چیه و محصولات شما چه ویژگی هایی دارن.کار برند مارکتینگ اینه که بهترین جواب رو برای این سوالات پیدا کنه.اگه میخواید با برند مارکتینگ موفقیت آمیزی رو به رو بشین باید به مشتری کمک کنین تا بتونه با وجود گزینه های زیادی که پیش رو داره برند شما رو بر رفع نیاز خودش انتخاب کنه.

برند مارکتینگ سنتی چیست؟

برند مارکتینگ در واقع معرفی کسب و کار خود به بهترین شکل ممکن در بازار است.برند هویت کسب وکار شما در بازار است و باید تلاش کنین که هم مشتری بیشتری برند شما رو بشناسه و هم تصویر جذاب و مثبتی از برند شما داشته باشه.فرایند بازاریابی شامل برقراری ارتباط،خلق ارزش،معرفی برند،محصولات و خدمات،فروش و خدمات پس از فروش میشه و باید این مراحل رو برای انجام بازاریابی برند یا برند مارکتینگ انجام بدین.

قبلا در فضای سنتی از انواع تبلیغات انبوه مثل  آگهی های تلویزیونی ، رادیویی ، تراکت ، تبلیغات در روزنامه های معروف که زیاد چاپ میشدن استفاده میشد تا تعداد زیادی از مشتری‌ها با اسم ، لوگو ، محصولات و خدمات آشنا بشن و اسم برند تو ذهنشون بمونه.

برند مارکتینگ در فضای آنلاین چجوری انجام میشه؟

قطعا برند مارکتینگ فقط در فضای بازار سنتی انجام نمیشه و این روزا با توجه به زیاد شدن مخاطب‌ها در فضای مجازی شاهد این هستیم که تماشی تلویزیون و گوش دادن به رادیو کاهش پیدا کرده و رسانه های جدیدتری جایگزین اونا شدن.پس شما باید برندسازی خودتون رو در فضای آنلاین بیشتر پیگیری کنین و تلاش کنین که مخاطبای بیشتری از این فضا به دست بیارید.

از آنجا که برند مارکتینگ تو دنیای امروزی با بازاریابی عملکردی یا performance marketing گره خورده از همون ابتدای کار بازاریابی که اهدافتون مثل افزایش بازاریابی، بیشتر کردن میزان تعامل و مشارکت ، افزایش ثبت نام و … را در نظر میگیریم، میدونیم که هرچی در مرحله برندسازی و آگاهی از برند بهتر عمل کنیم در نهایت آخر کار ما که به فروش میرسه نتیجه بهتری داره.

در مسیر بازاریابی ربایشی یا درونگرا (inbound marketing) که بخش مهمی از فرایند بازاریابی رو تو فضای آنلاین شکل میدن، بازاریابی محتوایی یا content marketing نقش خیلی مهمی رو داره.در واقع بازاریابی محتوایی یعنی معرفی برند ، برقراری ارتباط موثر ، ارزش آفرینی و جلب اعتماد و در آخر تحقق اهداف فروش و بازاریابی.پس به همین دلیل مرحله ابتدایی یا برند مارکتینگ اهمیت ویژه ای داره.

یکی از خوبی های برند مارکتینگ در فضای آنلاین برخلاف فضای آفلاین اینه که میتونین تمام موارد تعیین شده رو به صورت دقیق اندازه گیری کنید و بر اساس گزارش های بدست اومده و تحلیل های دقیق میشه برای آینده برنامه ریزی بهتری داشت.

استراتژی برند مارکتینگ چجوری انجام میشه؟

برای اینکه بخوایم از برنامه های خودمون به خصوص تو حوزه تبلیغات موفق بشیم باید استراتژی دقیقی داشته باشیم.این موضوع درباره برند مارکتینگ هم هست، ضمن اینکه در بخش های مختلف هم میشه استراتژی مختلفی داشت.استراتژی برند مارکتینگ شامل چند مرحله میشه که اونهارو بررسی میکنیم:

1.بررسی موقعیت فعلی:

ابتدا باید بررسی کنیم که کسب و کار ما در چه مرحله ای قرار داره. تازه کاریم یا باید روی برندسازی و بازاریابی برند قدرتمند کار کنیم.سابقه فعالیت داریم و میخوایم دنبال تثبیت جایگاه باشیم یا میخوایم اعتبارمون رو برگردونیم.

2.پرسونای مخاطب:

مشخص کردن مخاطب هدف ، اینکه قراره با چه افرادی صحبت کنیم و کدام مخاطب برای برند ما مناسب است.هرچه پرسونای دقیق تری مشخص کنیم شانس ما برای برندسازی قویتره و در نهایت باعث افزایش فروش میشه.

3.چه پیامی برای مخاطب دارید:

پیامی که قراره در راستای برقراری ارتباط و شکل گیری تصویری مثبت و موثر از برند شما منتقل بشه رو مشخص کنید و تلاش کنید اونو به بهترین شکل به مخاطب برسونید.

4.برنامه ریزی:

آخرین مرحله برای یک برند مارکتینگ موفق، برنامه ریزی دقیق و قوی برای بازاریابی برند خودتونه که به کمک اون بتونید برندتون رو در ذهن مخاطب بسازید یا جایگاه برندتون رو ارتقا بدین.

چجوری کمپین برند مارکتینگ بسازیم؟

از اونجا که قراره روی برند مارکتینگ کار کنید باید در هر بازه زمانی کمپینی با این هدف طراحی بشه تا بتونید پیامتون رو به مخاطب برسونین.پس باید حواستون باشه که از لوگو، رنگ ها خاص ، پیام های ویژه یا شعار، ارزش آفرینی ، کلمات و واژه‌های مرتبط ، اطلاع رسانی به موقع و خوب ، پلن های تبلیغاتی و… استفاده کنید.

 

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

زنبیل خرید