مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

الگو و تکنیک‌های سرویس اتریبیوشن (attribution)

سرویس اتریبیوشن یکی از بهترین و جامع‌ترین ابزارها برای تحلیل کمی و کیفی عملکرد اپلیکیشن‌ هستش.

احتمالا شما هم دوست دارین بدونید مشتریانتان چه مسیری رو طی کرده‌اند تا به اپلیکیشن شما برسن و خریدشون رو انجام بدن. سرویس اتریبیوشن به شما کمک می‌کنه این مسیر رو کشف کنید و ایرادات احتمالی مشتریان در مسیر خریدشون رو برطرف کنید.

بدین ترتیب می‌تونید مشتریان بهتری رو با میزان رضایت بیشتر جذب اپلیکیشن خودتون بکنید. امروزه اتریبیوشن‌ها به یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتقای سطح کیفی اپلیکیشن‌ها تبدیل شده‌اند. رقابت‌ در دنیای تکنولوژی‌ روز به روز در حال افزایش هستش و همه دیجیتال مارکترها و طراحان باید برای تحلیل عملکرد خود از ابزارهای مناسب، قوی و پیشرفته استفاده کنند.

سرویس اتریبیوشن یکی از بهترین و جامع‌ترین ابزارها برای تحلیل کمی و کیفی عملکرد اپلیکیشن‌ هستش.

اتریبیوشن، وظیفه اندازه‌گیری رویدادها یا eventهای مختلف کاربر رو برعهده داره؛ رویدادهایی که حاصل از کمپین‌های بازاریابی هستند. رایج‌ترین رویدادی که اتریبیوشن‌های موبایل اندازه‌گیری می‌کنند، نصب اپلیکیشن هستش. با این وجود، هدف نهایی و مورد نظر تبلیغ‌دهنده از یک کمپین تبلیغاتی ممکن هستش کامل کردن یک مرحله از بازی، خرید درون-اپ، پر کردن یک فرم یا هر چیز دیگری باشه و یک سرویس اتریبیوشون باید بتونه اثربخشی اون کمپین‌ها رو اندازه‌گیری بکنه. در واقع، اتریبیوشن‌های موبایل از طریق تطبیق شناسه کلیک هر کاربر، اونو به فعالیت کاربر نسبت می‌دهد و تعداد اونارو شمارش می‌کنه.

برای درک اتریبیشون (attribution) های اپلیکیشن، بهتر هستش نگاهی به روش‌های سنتی attribution، مثل cookies، Pixel tags و URL بیندازیم. این روش‌ها از دیرباز، به دلیل سادگی در اجرا، به شدت مورد علاقه بازاریابان دیجیتال قرار گرفته‌اند. این روش‌ها، تنها بر روی درگاه موبایل وب قابل اجرا هستند.
به همین دلیل، اتریبیوشن‌های جدید برای اپلیکیشن موبایل به وجود آمده است. در واقع، Attribution در تبلیغات موبایل به فرایند دنبال کردن فعالیت‌های کاربر قبل از نصب اپلیکیشن اشاره داره. attribution، ابزاری هستش که به بازاریابان کمک می‌کنه تا سفر کاربر از ابتدا تا رسیدن به اپلیکیشن دانلود و نصب اونو تحت نظر بگیرند. این کار به بازاریابان کمک می‌کنه تا بتونند میزان موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی خودشون رو اندازه‌گیری کنند و تغییرات لازم در جهت بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی رو انجام دهند. تمامی این اطلاعات برای تعیین ارزش تبلیغات و اختصاص بودجه به تبلیغات آینده ضروری هستش.
با کمک Attribution میشه فهمید که هر نصب یا سایر eventها از کدام کمپین تبلیغاتی بدست آمده و میزان تاثیرگذاری کدام کمپین بیشترهستش.

اتریبیوشن چیست و چه کمکی به بازاریابان دیجیتال می‌کند؟

بازاریابان دیجیتال برای تبلیغ محصولات برند خود گزینه‌های زیادی پیش رو دارند. اونا می‌تونند از تبلیغات گوگل، فیسبوک، جستجوی ارگانیک، تولید محتوا یا تاکتیک‌های دیگه استفاده کنند. زمانی‌که انتخاب‌های شما زیاد باشه، چجوری تصمیم می‌گیرید که کدام یک را انتخاب کنید و کدام یک برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر هستش؟

یکی از دغدغه‌های بزرگ بازاریابان این هستش که از چه روش تبلیغاتی استفاده کنند که نرخ بازگشت سرمایه بیشتری نسبت به دیگر روش‌ها داشته باشد. قطعاً بررسی تک تک این روش‌ها امری بسیار سخت و دشوار خواهد بود. برای این‌که این مشکل در میان بازاریابان حل شود، اونا باید مدل اتریبیوشن صحیح رو برای تحلیل استراتژی بازاریابی خود انتخاب کنند.

مدل‌های اتریبیوشن به بازاریابان کمک می‌کنند نرخ تبدیل رو در کانال‌های مختلف بازاریابی اپلیکیشن بررسی کنند. بدون داشتن مدل صحیح اتریبیوشن، کار بازاریابان بسیار سخت و شاید گاها ناممکن بشه.

حالا باید ببینیم چرا تا وقتی می‌تونیم از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم، باید سراغ سرویس اتریبیوشن بریم. مهم‌ترین دلیل آن این هستش که نصب یک SDK بررسی‌کننده اپلیکیشن موبایلی به شما این امکان رو می‌دهد که بتونید تصمیمات مربوط به کسب‌وکارتون رو به طور آنی بگیرید. سرویس ارائه ‌دهنده اتریبیوشن به شما پلتفرمی میده که بفهمید مخاطبانتان دقیقاً از کجا اومدن.

سپس می‌تونید ببینید که کاربران پس از ورود به اپلیکیشن شما به کجاها سر زده‌اند و چه مسیرهایی رو طی کرده‌اند. سپس مسیر اونارو با کاربران دیگری که از منبعی متفاوت اومدن مقایسه کنید. در این حالت متوجه خواهید شد که بهترین کمپین‌های شما کدام هستند و مشخص کنید که بهترین تبلیغاتتان در کجا صورت گرفته است. با داشتن این اطلاعات قادر خواهید بود که داده‌های خودتون رو منظم کنید و سرمایه‌تان را جایی هزینه کنید که واقعا برای شما سودآور هستش.

چرا به اتریبیوشن نیاز دارید؟

هرچه دنیای اپلیکیشن پیشرفت می‌کنه، بودجه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در کمپین‌های تبلیغاتی نیز بیشتر می‌شود. بازاریابان تخمین می‌زنند که تا سال 2021، سهم موبایل در بازار دیجیتال به 71 درصد می‌رسد. همچنین، بر اساس App Annie، درآمد ناشرین در سال 2020 از مرز 117 میلیون دلار نیز عبور می‌کنه. بنابراین، اندازه‌گیری درآمد تبلیغات یک ضرورت به حساب میاد. استفاده از attribution، علاوه بر پی بردن به موثرترین کمپین‌های تبلیغاتی، منجر به ایجاد بازخوردهایی برای بهبود اپلیکیشن می‌شود.

چگونه اتریبیوشن انتخاب کنیم؟

با توجه به تعداد بالای اتریبیوشن‌ها و عملکردهای متفاوت و متنوع هریک از اونا انتخاب اتریبیوشن مناسب کار مهم و دشواری هستش. شما در حال حاضر از استراتژی‌های مارکتینگ متفاوتی استفاده می‌کنید و قطعا هم دوست ندارید زمان و پولتون به هدر بره. این یعنی باید برای اجرای کمپین‌های مختلف خود از سرویس اتریبیوشن مناسب استفاده کنید. برای این‌که بتونید اتریبیوشن صحیح رو انتخاب کنید باید تحلیل‌های صحیحی از وضعیت خود داشته باشید.
هر مدل اتریبیوشن ضعف‌ها و نقاط قوت خاص خودش رو داره. با در نظر گرفتن این نقاط و تحلیل‌های خود می‌تونید بهترین مدل اتریبیوشن رو انتخاب کنید.
در کنار این موارد به این نکات هم توجه کنید:

سرویس انتخابی با چند ابزار یکپارچه می‌شود؟

ابزار انتخابی چند دستگاه رو تحت پوشش خودش نگه می‌داره؟

میزان امنیت سرویس چقدرهستش؟

چگونه تقلب رو تشخیص می‌دهند؟

تفاوت Attribution و Analytics در بازاریابی اپلیکیشن چیست؟

برای اینکه بهتر متوجه تفاوت این دو مقوله بشیم باید ابتدا هریک رو تعریف کنیم:

آنالیتیکس، تجربه مشتری رو درک می‌کنه.

اتریبیوشن، اثرگذاری بازاریابی رو درک می‌کنه.

آنالیتیکس در واقع کمک می‌کنه که یک کسب‌وکار بتونه چگونگی تعامل کاربران با محصولات آنلاین خودشو اندازه‌گیری بکنه. هدف پلتفرم‌های تحلیلی، اندازه‌گیری، فهم و اطلاع رسانی درباره تجربه مشتری هستش.

اتریبیوشن ترندهای مربوط به کانال‌های بازاریابی رو تشخیص میده تا بتونه میزان اثرگذاری کانال‌های مختلف بازاریابی رو بسنجه. داده‌های آن نشان می‌دهند که تا چه حد کانال‌های مختلف بازاریابی در فرآیند تصمیم‌گیری مشتری موثر و ارزشمند بوده‌اند.

 

برای این‌که بدانیم تا چه حد شرکت‌های مختلف موفق عمل کرده‌اند، باید میزان موفقیت گوگل آنالیتیکس رو در نظر بگیریم. آنالیتیکس به ما میگه که تا چه حد در بازاریابی، محصول، بهینه ‌سازی سایت و خدمات مشتری موفق عمل کرده‌ایم. اما سرویس اتریبیوشن به ما میگه از چه کانالی باید وارد بشیم تا به موفقیت بیشتر برسیم.

 

اکثر دیجیتال مارکترهای بزرگ از هر دو روش برای شناخت میزان تاثیرگذاری و تناسب فعالیت‌های بازاریابی استفاده می‌کنند. البته برخی از شرکت‌ها هم هستند که بدون داشتن برنامه‌ای مشخص دست به سرمایه‌گذاری روی سرویس‌های اتریبیوشن گذاشته‌اند که نهایتا این امر موجب صرف هزینه‌های زیاد بدون داشتن نتیجه‌ای سودمند خواهد شد.

محبوبترین ابزارهای آنالیتیکس و Attribution در بازاریابی اپلیکیشن:

شرکت‌های فراوانی در سراسر دنیا برای دو ابزار آنالیتیکس و Attribution، محصولاتی ارائه کرده‌اند. برخی شرکت‌ها با ارائه‌ی هر دو محصول، کار توسعه ‌دهندگان رو در یکپارچه ‌سازی ابزارهای مورد استفاده راحت‌تر کرده‌اند و بسیاری از شرکت‌ها امکان یکپارچه ‌سازی محصول خود با محصولات دیگه رو شرکت‌های ارائه ‌دهنده‌ی آنالیتیکس یا اتریبیوشن رو می‌دهند. محبوب‌ترین ابزارهای آنالیتیکس و Attribution مورد استفاده در جهان، شامل موارد زیر می‌شوند:

Google App Analytics

Tune

Flurry App Analytics

Adjust App Analytics

Apsalar App Analytics

Mixpanel App Analytics

Localytics App Analytics

Amplitude App Analytics

AppSee App Analytics

Apple App Analytics

Appsflyer App Analytics

برای انتخاب سرویس اتریبیوشن در ابتدا باید ویژگی‌های هریک رو بررسی کنید تا بتونید انتخابی هوشمندانه و کاربردی داشته باشید. بعضی از ویژگی‌های این ابزارها رو برای شما میگیم:

Adjust:

این برنامه به بازاریابان کمک می‌کنه که آمارهایی از نصب ارگانیک، کلیک تبلیغات و تمام اتفاقاتی که در اپلیکیشن می‌افته رو رصد کنند. همچنین به کمک این سرویس میشه آنالیتیکس موبایل، جلوگیری از تقلب و نصب و بازنصب محصول رو داشته باشید.

AppsFlyer:

این ابزار گزینه مناسبی برای کسانی هستش که می‌خواهند قابلیت اتریبیوشن نصب اپلیکیشن رو داشته باشند. به کمک این قابلیت می‌تونید عملکرد بازاریابی خودتون رو در کمپین‌های user acquisition و ریتارگتینگ بهبود بخشید.

Attribution:

این ابزار به شما کمک می‌کنه که میزان بازگشتتان در ازای تبلیغ خرج شده رو ببینید. به دست آوردن داده‌های همه پلتفرم‌های تبلیغاتی قطعا برای تصمیم‌گیری به ادامه تبلیغات در هر پلتفرم برایتان گزینه‌ای عالی خواهد بود.

Branch Metrics:

این ابزار پلتفرم تحلیل موبایلی هستش که از اتریبیوشن‌های cross-channel و Cross-platform به کمک لینک‌های عمیق contextual پشتیبانی می‌کنه. یعنی تمام شاخص‌های موجود در وب و اپلیکیشن‌ها رو به یکدیگر پیوند می‌دهد تا بازاریابان بتونند سنجشی کامل در قیف خود بر اساس مرحله، تگ، کمپین یا فیچرها داشته باشند.

در حال حاضر، Google Analytics فیلتر نیست، اما گوگل اکانت‌هایی که ایرانی تشخیص بده رو مسدود می‌کنه. از میان ابزارهای نام‌ برده شدهFlurry ، Mixpanel، Apple app Analytics و Appflyer به دلیل تحریم یا فیلتر، قابل استفاده نیستند. به طور کلی، با توجه به فیلتر بودن برخی از این ابزارها و با درنظر گرفتن محدودیت‌های دیگه، بهترین گزینه‌ها، سرویس Tapstream و Adjust هستش. البته به جز این دو سرویس که نیازمند پرداخت هزینه هستند، سرویس رایگان Branch هم قابل استفاده هستش، اما مشکلات فنی متعددی مثل سرعت پایین redirect کردن، از جمله معایب این سرویس هستش.

چرا اجرای اتریبیوشن دشوار هستش؟

اگه در بازار تبلیغات موبایلی فعالیت حداقلی هم داشته باشید حتماً می‌دونید که برای تبلیغات مجبور به همکاری با سازمان‌های مختلفی هستید و جمع‌آوری و همگام‌سازی داده‌های چندین سازمان به صورت هم‌ زمان کار ساده‌ای نیست و دردسرهای زیادی داره. با این وجود استفاده از ابزارهای اتریبیوشن کاملاً نیاز هستش و به ‌خاطر برخی دشواری‌های اجرا و پیاده‌سازی نباید استفاده از اونو متوقف کرد.

 

دلایل زیادی برای استفاده از ابزارهای اتریبیوشن مطرح شد و فهمیدیم که برای رسیدن به بهینه‌ترین حالت کمپین باید از این ابزارها استفاده بشه. از طرفی تفاوت‌های ابزارهای اتریبیوشن و آنالیتکس گوگل هم مطرح شد و فهمیدیم که آنالیتیکس آمار مربوط به اپلیکیشن‌ها رو آنالیز نمی‌کنه پس بهتره که برای رسیدن به بهترین نتیجه از یک ابزار اتریبیوشن استفاه بشه.

رفقا اگه این مقاله براتون مفید بود حتماً با دوستانتون به‌اشتراک بزارید و اگر سوالی داشتید اون رو برا تیم آرانیک‌وب کامنت کنید.

 

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید