لندینگ پیج یکی از اصطلاحات پر کاربرد در فضای بازاریابی دیجیتال است، شاید استفاده از صفحه فرود کار سادهای باشد اما بسیار با اهمیت است و نتیجهای اثر بخش دارد.
برای آشنایی بیشتر با این اصطلاح با ما همراه باشید…
منظور از لندینگ پیج چیست ؟
در دیجیتال مارکتینگ، لندینگ پیج یک صفحه مستقل از صفحات وبسایت شماست که بهوسیله آن کاربران به وبسایت شما هدایت میشوند.
برخلاف صفحات وب که اهداف متعددی دارند، صفحات لندینگ، صفحاتی هستند که یک هدف مشخص دارند و در اصل یک نوع کالتواکشن یا همان اقدام به عمل هستند.
این هدفمند بودن در صفحات فرود، باعث افزایش نرخ تبدیل میشود.
با تبلیغات فوقالعاده و هدفمندی که در صفحات فرود انجام میشود، ترافیکی که از نام برند تجاری دریافت شده را به فروش تبدیل میکند، و این است قدرت یک لندینگ پیج!
دو معیار اصلی وجود دارد برای شناخت صفحات لندینگپیج :
اول این که در این صفحات عناصر حواس پرتی مثل لینکها و دکمهها و خیلی موارد دیگر وجود ندارد، مورد دوم این است که، در این صفحات فرمی وجود دارد برای دریافت اطلاعات کاربر.
بهطور مثال؛ به صفحهای که در آن یک لینک از صفحه وب شما در آن قرار دارد ( مانند: صفحه ایمیل، اینستاگرام، توییتر، تلگرام و غیره ) و کاربر با کلیک بر آن وارد وب سایت شما میشود لندینگ پیج یا صفحه فرود می گویند.
در ادامه قصد داریم درباره اهمیت صفحات لندینگ صحبت کنیم.
اهمیت لندینگ پیج چیست ؟
دیجیتال مارکتان مدتهاست از اصطلاح صفحه فرود به عنوان صفحهای برای ترغیب مخاطب برای انجام عملی استفاده می کنند.
در این بخش از مقاله میخواهیم در این مورد صحبت کنیم که چرا باید صفحات فرود را به عنوان یک ابزار اصلی آنلاین ایجاد و استفاده کنید؟!
بیایید فرض کنیم چطور میشود که لندینگ پیج برای شما مفید باشند و چرا باید به آنها اهمیت داد؟
چرا لندینگپیج ؟
این صفحات یک پایگاه عالی هستند برای تبدیل مشتری.این صفحات به زبان مخاطب صحبت میکنند.در لندینگپیج توجه مخاطب فقط بر روی پیشنهاد است و نه نام شرکت یا چیز دیگری این صفحات نباید ترسناک باشند و به مخاطب فشار بیاورند. با کمک این صفحات میتوان اطلاعات خوبی را از بازدیدکنندگان بدست آورد.همواره در این صفحات نوعی تشکر از کاربران برای همراهیشان وجود دارد.
صفحات فرود برای افزایش فروش، بازدید، رتبه سئو بسیار پر اهمیت هستند.یک صفحه فرود به خودی خود یک کانال بازاریابی آنلاین با ارزش است، و همچنین میتواند به مشتریان شما در دسترسی به سایر کانالهای بازاریابی کمک کند.به یاد داشته باشید نحوه طراحی لندینگ پیج تاثیر مهمی بر درک آن از سوی مخاطب دارد.نحوه طراحی و چیدمان این اجزا همیشه هنگام ایجاد یک صفحه فرود به طور کامل مورد توجه قرار میگیرد.
بنابراین، اگر واقعاً میخواهید تعداد مشتریان خود را به صورت تصاعدی افزایش دهید و از تمام مزایای فوق در صفحات فرود لذت ببرید، قطعاً به یکی از این صفحات نیاز دارید.آرانیک وب به شما در طراحی این صفحات کمک میکند.
تفاوت بین صفحه اصلی و صفحه فرود
ممکن است برخی از افراد تعجب کنند که چرا باید برای صفحات فرود زحمت بکشند، در حالی که هدف اصلی جلب بازدیدکنندگان به صفحه اصلی آنها است ؟معمولاً افراد تفاوت بین صفحه فرود و صفحه اصلی را درک نمیکنند و حتی ممکن است به اشتباه آنها را به جای هم استفاده کنند در این بخش از مقاله به تفاوتهای این دو صفحه پرداختهایم.چیزی که بین صفحه اصلی و لندینگ پیج تفاوت ایجاد میکند هدف آن است.
هدف اصلی صفحه اصلی هدایت کاربران به صفحات دیگر است که در آن اطلاعات مورد نظر خود را پیدا می کنند.
لندینگپیج بر خلاف مینپیج یا همان صفحه اصلی به وب سایت متصل نیست و جزو صفحات سایت محسوب نمیشود.
در صفحه اصلی تعداد کلیکهای وسوسه انگیز زیادی قرار دارد و این صفحات طراحی میشوند تا انواع زیادی از تعاملات را ایجاد کنند، که کاربر را به سمت خود جذب میکند، اما صفحه فرود یک صفحه با یک هدف مشخص است.
معمولاً افراد برای یافتن اطلاعات بیشتر و آشنا شدن با آن تجارت یا حتی جستوجوی اطلاعات تماس وارد صفحه اصلی شوند و به طور معمول وظیفه یک صفحه اصلی دقیقاً همین موارد است.صفحه اصلی برای طیف مخاطبان گستردهای ایجاد میشود، اما یک صفحه فرود برای تعدادی از کاربران طراحی میشود که با هدفی خاص مانند؛ تماشای ویدئو، مطالعات مقالات، بازدید از محصول وارد سایت شدهاند.
بدون شک ترافیک در صفحه اصلی شما چیز خوبی است، اما کمتر از یک صفحه فرود منجر به تبدیل می شود.
صفحات اصلی حاوی اطلاعات زیادی هستند و کاربران را دعوت میکنند تا عمل خاصی را انجام دهند. اگر یک بازدیدکننده با یک هدف خاص به صفحه اصلی شما برسد، اگر ابتدا باید چندین سرویس مختلف و گزینههای محصول را بررسی کند، ممکن است خاموش شود.
صفحات فرود با واسطه بودن صفحه موردنظر کاربر و بیان بی حد و حصر مرحله واسطه را حذف میکند و مستقیم کاربر را به هدف میرساند.
راههای افزایش تبادل در صفحه فرود
برای طراحی این گونه صفحات لازم است نکاتی هر چند ریز را رعایت کنید تا موثر واقع شوید.
استفاده از رنگهای مناسب
از لحاظ روانشناسی ثابت شده است که استفاده از رنگها بر حساسات افراد اثر گذارند و حتی باعث ایجاد واکنشهای خاصی و میشوند و آن را برانگیخته میکنند. پس بسته به نوع مخاطبی که دارید باید رنگ صفحات وب انتخاب شود.
-
رنگ مشکی و خاکستری: حس پیچیدگی و صداقت.
-
رنگ آبی: حس امنیت، اعتماد و آرامش را بر مخاطب القا میکند و اکثر افراد به رنگ آبی علاقه دارند.
- رنگ سبز: رنگ ثروت، قدرت، باروری، زندگی، طبیعت، شانس و آرامش است.استفاده از این رنگ برای کسبوکارهایی مانند محیط زیست، علم، جهانگردی، منابع انسانی و غیره بسیار مفید است.
- رنگ بنفش: این رنگ مورد علاقه اکثر بانوان است و نشانه تجملات، کیفیت و واقعیات است.
- رنگ زرد: نشان دهنده نیروی جوانی، اعتماد به نفس، خلاقیت، دوستی و خوشبینی است، البته در طراحی نباید زیاد این رنگ را بکار برد زیرا باعث خستگی چشم میشود.
پس با استفاده از روانشناسی رنگها در طراحی صفحه فرود بر مخاطب اثر گذار باشید.
استفاده از تصاویر
بهرهگیری از تصاویر متناسب با کسبوکارتان میتواند بسیار مفید باشد.شما به نسبت حرفه و یا تجارتی که دارید میتوانید از تصاویر مرتبط استفاده کنید.
هیچ وقت اثری که تصویر بر نوشته و یا مطالبتان میگذارد را دست کم نگیرید زیرا استفاده از تصاویر خستگی چشم را میگیرد، در ذهن باقی میماند و مخاطب معمولا تصاویر را دوست دارد. یکی از روشهای محبوب بسیاری از سازمانها استفاده از نقل قول واقعی از مشتری و جفت کردن این نقل قول با تصویری از چهره خندان آنها در بالا یا پایین آن است.
استفاده از نظرات مشتریان
همواره مخاطب به صورت هدفمند وارد این صفحات سایت میشود و نظرات مشتریان قبلی بسیار برای مشتریان بعدی مهم است و به آنها القا میکند که در مکانی معتبر و امن هستند. پس سعی کنید از نقل قولهای مشتریان استفاده کنید تا بازدیدگنندگان بلافاصله با شما وب سایتتان ارتباط بگیرند و به شما اعتماد کنند، تا بتوانید کاربران بالقوه را به مشتری تبدیل کنید.
استفاده از لحن جذاب
بکارگیری لحن و نحوه صحبت یکی از نکات مهم است که میتواند مخاطب را جذب کند یا او را به سرعت فراری دهد.
برای ارتباط با مخاطب باید با لحن خود مخاطب هدف با او سخن بگوییم، به طور مثال اگر مخاطب هدفمان کودکان هستند با لحن کودکانه و اگر مخاطبانمان افراد بزرگسال هستند با لحن جدی و همچنان دوستانه با آنان ارتباط بگیریم.
مطمئن شوید لحن شما خشک نباشد، کلماتی مانند “شما” و “ما” را امتحان کنید. این یک لحن دوستانه و صمیمی ایجاد میکند که بازدیدکننده میتواند بلافاصله با آن ارتباط برقرار کند. اطمینان حاصل کنید که صحبت در آن صفحات بر ارزش ارائه شده توسط سازمان شما و آنچه که بازدیدکنندگان وب از وابستگی به دست می آورد تمرکز دارد.صفحه فرود شما باید به بازدیدکنندگان وب بگوید که مارک تجاری شما قابل اعتماد، حرفهای است و از شخصی برخوردار است که به اندازه کافی به او اعتماد دارد.
قابل اعتماد باشید
تصور کنید وارد صفحهای شدهاید که همه چیز شلخته و درهم است آیا به این صفحه اعتماد میکنید؟ – مسلماً خیر پس باید صفحات را طوری طراحی کنید تا حس قابل اعتماد بودن را به مخاطب القا کنید. مهمترین نکته در حوزه بازاریابی جلب اعتماد طرف مقابل است. اگر صفحه شلخته و نامنظمی داشته باشید مخاطب را فراری میدهید. صفحاتتان را چندین بار بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکلی وجود نداشته باشد یا اگر خودتان توانایی ندارید از افراد متخصص کمک بخواهید، تیم آرانیک وب میتواند در این حوزه به شما بسیار کمک کند.
چگونه صفحه فرود عالی بسازیم
حالا که به اهمیت استفاده از صفحه فرود پی بردیم وقت آن است که یاد بگیریم چطور صفحه فرودی بسازیم که از هر لحاظ عالی باشد. بکار گیری نکات زیر به شما در طراحی یک لندینگ پیج قدرتمند کمک میکند.
عنوان اثر گذار
عنوان اولین چیزی است که بازدید کننده به محض ورود به صفحه آن را میبیند، پس باید عنوانی را قرار دهید که برای مخاطب جذاب باشد که ادامه مطالب را دنبال کند.
ارزش پیشنهاد خود را به صورت مؤثر بیان کنید
آیا تا بحال در مورد آزمایش پلک زدن چیزی شنیده اید؟ – این آزمایش بیان میکند، شما باید پیام خود را قبل از اینکه بازدیدکننده شما، زمان پلک زدن داشته باشد، یعنی در عرض ۳ تا ۵ ثانیه بیان کنید. فقط به اندازه ۴ ثانیه طول میکشد تا فرد تصمیم بگیرد که در صفحه بماند یا خیر !
خلاصه کنید
به طور معمول افراد به متنهای کوتاه توجه بیشتری میکنند، در نتیجه باید پیشنهادات خود را به صورت خلاصه بیان کنید و در ادامه آن نکات مهمی را که خواننده باید در ادامه بخواند را در لیستی جداگانه برایش قرار دهید، این باعث میشود خواننده تا آخر مطلب درگیر باشد و در عین حال به نکات مهم به سرعت دسترسی پیدا کند. سعی کنید تمام نکات و اطلاعات را در بالای صفحه به صورت مختصر بیان کنید.
طراحی فرم
از مهمترین بخشهای لندینگپیج استفاده از فرم است.
سعی کنید اطلاعات دقیق و به درد بخوری را از مخاطب دریافت کنید مانند شغل، جنسیت، شماره تماس، ایمیل و اطلاعاتی که شما با توجه به آنها بتوانید مخاطبان هدف خود را بشناسید و برای آنها تبلیغ محصولات خود را ارسال کنید.
هنگامی که آنها در مرحله تصمیمگیری هستند، از آنها اطلاعات بیشتری بگیرید که به فروشنده کمک کنید تا تماس را بهتر درک کند و بتوانند فروش را بهتر ببندند.
ناوبری سایت را در این صفحات ببندید
ناوبری لینکهایی است که صفحات سایت را به یک دیگر متصل میکند و مسیر حرکت خزندهها و صفحات لندینگ باید خالی از هر گونه عامل حواسپرتی و لینکهای اضافه و مزاحم باشند تا هدف اصلی را به مخاطب نشان دهند، به همین علت باید دیگر پیوندهای فریبنده سایت را در این صفحه پاک کنید.
درج تصویر
چه کسی تصویر خوب را دوست ندارد؟ حتماً در طراحی این صفحات از تصاویر استفاده کنید، تصاویر خوب باعث باقی ماندن مخاطب در صفحه میشوند.
اگر برای سایتتان به طرحهای گرافیکی مناسب نیازدارید پیشنهاد میکنم از خدماتما در زمینه طراحی گرافیک حرفهای و مورد پسند شما بهره ببرید.
قرار دادن آیکن صفحات اجتماعی
اگرچه بالاتر گفتیم ناوبریها و عناصر حواس پرتی را حذف کنید، اما باید از نمادهای اشتراک گذاری استفاده کنید تا مخاطب صفحه شما را با دیگران به اشتراک بگذارد با این کار شما نمیخواهید مخاطب را به صفحه دیگر ارجاع دهید در اصل هدف این کار دادن آپشن به کاربر است برای تبلیغ شما!
ارائه توصیفات مرتبط
همواره مشتریان قبل از خرید محصول یا دریافت خدمات به دنبال توصیفاتی هستند تا آنها را ترغیب به خرید کند. سعی کنید توصیفات و نکات مهم را که به محصولتان مرتبط است را به صورت مستقیم قرار دهید .
دستور العملهایتان را به طور واضح بیان کنید
“برای دانلود کتاب فرم پایین را پر کنید” یک جمله کاملاً ساده و واضح در ارتباط با دستورالعملهای بعدیتان که میتواند به سرعت باعث تبدیل شود.
در این مقاله سعی داشتیم تا به طور کامل لندینگ پیج را برایتان تشریح کنیم و راههای پیشنهادیمان برای ساخت یک صفحه فرود فوق العاده با بازخورد بالا را بیان کنیم، امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد در ادامه حتماً نظرات و پیشنهادهایتان را برایمان کامنت کنید.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir