اصول طراحی ست اداری حرفهای و استاندارد:در دنیای امروز دیجیتال و با توجه به گستردگی فعالیت شرکتها، باید به عنوان یک مدیر به دنبال ساختن یک هویت بصری منحصربه فرد برای سازمان یا شرکت خود باشید.
در واقع باید بدونید که هر شرکت برای جلب اعتماد و نشون دادن اعتبار باید به چه طریقی برندش رو مطرح کند. یکی از روشهای برندسازی و هویت برند، توجه به عوامل ظاهری شرکت مثل طراحی ست اداری هست.
اهمیت ست اداری و کاربرد ست اداری برای کسب و کارها
هر محیط کار فیزیکی نیاز حیاتی به ست اداری دارد، تا حرفهای به نظر برسد و حتی کارکنان آنها به برندشان متعهدشوند!
آفیس ست یا ست اداری در واقع همان اسنادی است که برای هر شرکت یا دفتری مورد نیاز است که شامل هدر، کارت ویزیت، پاکت اداری و غیره میباشد.
هدف اولیه طراحی ست اداری زیباسازی و هماهنگی کلیه المانهای یک شرکت است و کار شناسایی یک برند را انجام میدهد.
طراحی ست اداری حرفهای و زیبا علاوه بر اینکه باعث میشود مشتریان و رقبا و بقیه شرکتها برند شما را بشناسند، در حافظه آنها باقی میماند و باعث فعالیت بهتر شما میشود.
ست اداری نمایندهی بصری هر شرکت یا سازمان میباشد و باید از استانداردهای خاصی پیروی کند.
منظور از طراحی ست اداری چیست و ست اداری شامل چیست؟
در طراحی ست اداری می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:
سربرگ A4 و A5
کارت ویزیت
پاکت اداری (ملخ)
پاکت A4 و A5
دفترچه یادداشت
پوشه یا فولدر
برچسب و جلد CD یا DVD
پاکت نامه در سایزهای دیگر
و مواردی مانند خودکارهای تبلیغاتی، لیبل و … در صورت نیاز، که هر کدام بسته به نیاز مشتری طراحی میشود. (آرانیک وب قبل از شروع طراحی ست اداری یک مشاوره رایگان برای بهترین نوع طراحی متناسب با کسب و کار شما و بهترین مدل چاپ را برای رضایت شما و مشتریانتان ارائه میدهد.)
در کنار آنها مواردی مثل اوراق مالی و اداری (فاکتور، قبض، کاردکس و فرمهای داخلی)، کارتهای پرسنلی و … هم میتوانند در طراحی ست اداری گنجانده شوند و ارائه شوند. با رعایت اصول طراحی ست اداری، این ست میتواند به شکل ابزاری قدرتمند در جهت تبلیغ شرکت و حوزهی فعالیت شما عمل کند.
فراموش نکنید که اصول طراحی ست اداری باید به خوبی رعایت شود تا بتواند در حوزههای مختلف تأثیرگذار باشد.
یک ست اداری با طراحی نامناسب، باعث میشود که دیدگاه مشتریان نسبت به شرکت شما عوض شود و ضد تبلیغ باشد.
منظور از طراحی ست اداری چیست و ست اداری شامل چیست؟ / آرانیک وب
سربرگ، کارت ویزیت و انواع پاکت نامه از مهمترین اسناد در طراحی ست اداری هستند.
طراحی سربرگ: به کاغذهایی که دارای نشان سازمانی هستند و برای نامه نگاریهای ادارات و موسسات یا اشخاص حقیقی به کار میروند، سربرگ گفته میشود. عموما سربرگها در سایزهای A4 و A5 تهیه میشوند.
مواردی که معمولا در سربرگ قرار میگیرند عبارتند از: لوگو یا نشان تجاری، آدرس پستی، شماره تلفن، تاریخ، شماره نامه، پیوست و اسم شرکت. به طور معمول لوگو در قسمت بالا سمت راست قرار میگیرد. تاریخ، شماره نامه و پیوست روبهروی لوگو در سمت چپ چاپ میشود. اسم شرکت هم درست در وسط قرار میگیرد تا بیننده در اولین نگاه آن را ببیند. آدرس پستی، شماره تلفن، شماره فکس و دیگر راههای ارتباطی هم در پایین سربرگ چاپ میشوند.
در طراحی هدر می توانید بسیار خلاقباشید. برای مثال می توانید از رنگ های مختلف استفاده کنید تا هدر ساده نباشد. لوگو همچنین می تواند نقش برجسته یا طلاکوب داشته باشد که زیبایی زیادی به سربرگ خواهد داد. در طراحی ست اداری لاکچری مشتریان از ما لین تقاضاها را دارند.
برخی از مشتریان ترجیح می دهند لبه هدر شرکتشان گرد باشد که ظاهری فانتزی و شیک دارد و کاملا جدید است.
طراحی کارت ویزیت: یکی دیگر از ابزارهای تبلیغاتی که در طراحی ست اداری اهمیت زیادی دارد، کارت ویزیت است. ابعاد استاندارد کارت ویزیت 5*9 بوده و روی آن لوگو، مختصری از محدوده فعالیت شرکت، نشانی و شماره تلفن نوشته میشود.
کارت ویزیت یکی از مهم ترین قسمت های ست اداری است. برای طراحی کارت ویزیت باید به ترکیب و عنوان مناسب، هارمونی رنگ، اندازه فونت، رعایت فاصله مشخص از لبه ها و … توجه کرد.
چاپ کارت ویزیت بسته به سلیقه و بودجه مشتری به روش های مختلف امکان پذیر است. برخی از انواع چاپ کارت ویزیت عبارتند از: براق مات یا براق، کتان آلمانی، هلندی، مقوا، سلفون یا لمینت.
طراحی پاکت نامه: معمولا ابعاد پاکت نامه متناسب با ابعاد سربرگ A4 است. هنگام طراحی ست اداری، ابعاد پاکت را در حالت بسته معادل یک سوم ابعاد سربرگ به اضافهی شش میلیمتر (پهنا و بلندا) در نظر بگیرید.
روی پاکت نامه هم باید لوگو، آدرس پستی و شماره تلفن نوشته شود. محل قرارگیری لوگو در قسمت سمت چپ بالای پاکت است. آدرس پستی، شماره تلفن، آدرس الکترونیک و دیگر راههای ارتباطی هم در پایین سمت چپ ذکر میشوند. فراموش نکنید که قسمت سمت راست بالای پاکت را برای محل الصاق تمبر و عملیات پستی خالی بگذارید.
یکی از اقلام موجود در ست های اداری پاکت نامه است که طراحی آن با توجه به سلیقه مشتری و خلاقیتطراح انجام می شود. همچنین می توان چسب درب پاکت را هماهنگ با سایر اجزای ست اداری طراحی کرد.
چاپ پاکت با کاغذ تحریر، شیشه، کتان، فانتزی طرح دار و مقوا قابل انجام است.
توجه داشته باشید که طبق اصول طراحی ست اداری، باید بین تمام محصولات هماهنگی بصری وجود داشته باشد، چون سربرگ، کارت ویزیت، پاکنامه، کارت پرسنلی و … معرف هویت شرکت شماست و باید به یک شکل طراحی شوند و رنگ مشترکی داشته باشند.
طراحی ست اداریدر طراحی ست اداری، مهم ترین مرحله انتخاب رنگ هایی است که با لوگوی برند مطابقت دارند.قرار است این رنگ ها روی تمام کاغذها باشد.انتخاب رنگ های مناسب باعث جذب مشتری و افزایش اعتبار برند شما می شود.آنها مجموعههای اداری را برای تبادل نامه و اوراق بین شرکت های مختلف طراحی می کنند.
طراحی کارت ویزیت لاکچری / آرانیک وب
چند ویژگی که اگر ست اداری داشته باشید اتفاق میافتد!
انتقال اطلاعات به صورت یکپارچه
مهم ترین اصول طراحی ست اداری این است که انتقال اطلاعات به صورت یکپارچه و منسجم در قالبی رسمی صورت پذیرد. اطلاعات ذکر شده در سربرگ و پاکتنامه، شرکت شما را به طور کامل به مخاطب معرفی کرده و در صورتی که طراحی آنها جذاب باشد و از رنگهای هماهنگ در آن استفاده شده باشد، مخاطبتان ترغیب میشود تا با شما ارتباط بیشتری برقرار کند.
نشاندهنده هویت شرکت و سهولت در ارتباطات
طبق اصول طراحی ست اداری، شکل ظاهری ست شما در کنار نحوهی نگارش مطالب و نحوهی درج آنها، هویت و ماهیت کاری شرکت شما را نشان میدهد و همچنین موجب ارتقای برند شما میشود. علاوه بر این راههای ارتباطی مندرج در ست اداریتان دسترسی آسان مخاطبین و شرکتهای دیگر را به شما فراهم میکند.
افزایش امنیت
از دیگر کاربردهای ست اداری افزایش امنیت است، به این معنا که شما میتوانید با ثبت اسناد و اوراق متعلق به برندتان از هرگونه کپیبرداری و مشکلات ناشی از آن جلوگیری کنید. تصور کنید که مدیر یک شرکت در کاغذی سفید با شرکت دیگری قرارداد کاری امضا کند، این امکان وجود دارد که طرفین معامله با درج اطلاعات روی کاغذ سفید و بینام و نشان دیگر و اعمال تغییرات دلخواه، به نفع خود از قرارداد سوءاستفاده کنند.
ایجاد اعتماد در مخاطبین و کارمندان
ست اداری شما نشان دهنده اعتبار شرکتتان است و در جلب اعتماد مخاطبین و معرفی برند شما نقش بسزایی دارد. همچنین در کارکنان شرکت احساس تعهد به برند و حس لذت بخش دارد.
ثبت مکاتبات اداری
ارائهی اطلاعات لازم برای ثبت در اتوماسیون اداری شرکت مخاطب اهمیت زیادی دارد. یکی از مهمترین کاربردهای ست اداری این است که تمام مکاتبات اداری شما با درج شمارهنامه، عنوان و اطلاعات دیگر ثبت میشوند.
معرفی ماهیت کاری و تجاری شرکت
طبق اصول طراحی ست اداری، درج لوگو روی هر کدام از اقلام اداری میتواند برند و خدماتی را که ارائه میدهید، بهتر در معرض دید مخاطب قرار دهد و به این شکل ماهیت کاری شما به رسمیت شناخته میشود.
نشان دهنده نظم و ترتیب شرکت
از دیگر کاربردهای ست اداری این است که هماهنگی و هارمونی موجود در رنگ و محتوای آن باعث میشود که مخاطب این نظم و ترتیب را به کل فعالیت و شرکتتان تعمیم دهد و جذب شما بشود.
تأثیر طراحی ست اداری در تبلیغات شرکتها
یک ست اداری حرفهای، زیبا و متناسب با تم و رنگ شرکت شما میتواند معرف فعالیت و عملکردتان باشد و غالبا شرکتها برای انجام امور تبلیغاتی از آن استفاده میکنند. اگر کارت ویزیت طراحی خوبی داشته باشد بهتنهایی میتواند در تبلیغ شرکت شما نقش مهمی داشته باشد. ست اداری و طراحی خاص با ایجاد یک هویت بصری زیبا و خاص، به برندسازی شرکت شما کمک میکند. در واقع میتوانید با استفاده از ست اداری منحصربه فرد خود، سریعتر با مخاطب ارتباط برقرار کرده و در ذهن او ماندگار شوید.
طراحی ست اداری / پاکت / آرانیک وب
از جمله عناصری که در نگاه اول در هر ست اداری به چشم میخورند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
لوگو:لوگو نشان دهندهی برند و فعالیت شماست، پس طراحی و استفاده از لوگو در ست اداری میتواند هویت سازمانیتان را به مخاطب معرفی کند.
بدیهی است که سربرگ یا Office Header بدون لوگوخیلی زیبا نیست و حرفه ای نیست. به همین دلیل قبل از هر کاری باید یک لوگو طراحیشود و یا اگر لوگوی فعلی شرکت قدیمی بازطراحیشده است باید طراحی مجدد شود تا مدرن تر به نظر برسد.(از تغییر لوگو بیزینس نترسید، بازطراحی به شما کمک میکند که با همان المانهای قبلی یک طراحی مدرن تر داشته باشید، ولی باز همه لوگو شما را بشناسند.)
داشتن لوگو در شناخت هویت برند و شرکت شما بسیار موثر است و برای شما هویت تجاری ایجاد می کند که به تدریج برای همه آشنا می شود و این امر تاثیر ویژهای در افزایش فروش و سود شما دارد.
رنگ سازمانی: انتخاب رنگ سازمانی یکی دیگر از نکات مهم در اصول طراحی ست اداری است. هر شرکت بسته به نوع محصولات و خدماتش باید بهترین و مناسبترین رنگ سازمانی را برای خود برگزیند. شما میتوانید از افراد متخصص برای انتخاب رنگ سازمانیتان، کمک بگیرید و این رنگ را در ست اداری و سایت خود به کار ببرید.
رنگ ها روانشناسی دارند پس به این موضوع خیلی دقت کنید. مثلا اصولا استارت آپها از رنگ آبی یا نارنجی الهام میگیرند یا دانش بنیانها از رنگ سبز! به یاد داشته باشید تمام المانهای طراحی شما مثل لوگو، کارت ویزیت، ست اداری، طراحی سایت، قالب اینستاگرام و… همه متحد الشکل و رنگ باشند و با هم هارمونی داشته باشند.
فونت:بهترین و مناسبترین فونت را برای درج آدرس پستی، شماره تلفن، آدرس پست الکترونیک و سایر موارد انتخاب کنید. یک فونت خوانا و زیبا میتواند در طراحی ست اداری شما نقش مهمی داشته باشد. بهتر است قبل از انتخاب فونت با یک طراح حرفهای مشورت کنید تا به روز ترین فونتهارا به شما پیشنهاد دهد.
دفتر جدید شما کجا خواهد بود؟
فضاهای کار اشتراکی در بحبوحه انقلاب فریلنسرهاو همینطور پاندمی کرونا در حال پیشرفت هستند، یعنی به این دلیل که کار کسب و کارهای انفرادی و استارتاپی را آسان تر می کند تا از تمام مزایای یک فضای اداری واقعی بدون پرداخت هزینه های معمول اداری استفاده کنند.
مطمئناً باید رفتوآمد را آسان کنند و یخچال شما خیلی شخصی نخواهد بود، اما اگر به این معناست که شرایط کسبوکارتان را بهتر از آنچه در خانه میتوانید با شرایط خود بسازید، پرداخت بلندمدت ارزش بیشتری خواهد داشت.
برای طراحی ست اداری خود حتما از مشاورین و طراحان باسابقه کمک بخواهید چرا که هماهنگی و تناسب بصری در این نوع از طراحی بسیار مهم است.