سئو چیست

سئو چیست؟ بهینه سازی وبسایت چیست؟

سئو چیست؟ بهینه سازی وبسایت چیست؟ 800 600 آرانیک وب
سئو چیست؟ بهینه سازی وبسایت چیست؟Reviewed by نرگس کاوه on Nov 19Rating: 3.5سئو چیست؟ بهینه سازی وبسایت چیست؟سئو سایت seo مخفف کلمه Search Engine Optimization یعنی بهینه سازی موتور جستجو ،  افزایش رتبه سایت ، اهداف سئو چیست ؟ ، انواع سئو و بهینه سازی سایت...

سئو چیست ؟ آیا تا به حال درباره ی بهینه سازی سایت شنیده اید؟

سلام با سری مقالات خودمونی در خدمت شما دوستان عزیز هستم، من علی کربلایی هستم مدیر وب سایت آرانیک وب و سعی دارم داخل مقالاتی که مینویسم خیلی ساده و خودمونی به دور از هجویات و ادبی گویی به شما مطالبی رو بگم.

این قسمت قرار که بررسی کنم که سئو چیه، اگه نمیدونید سئو سایت چیست ؟ ، چی شد که سئو سایت بوجود اومد چرا اینقد طرفدار داره این مقاله مناسب شما نوشته شده.

سئو چیست ؟

خیلیا فکر می کنند که سئو یک نرم افزاره یا مجموعه ای از کد هستش که ما میزنیم و یهو سایتمون خیلی خوب میشه اول از همه باید بگم نه این خبرا نیست، سئو مخفف کلمه Search Engine Optimization یعنی بهینه سازی موتور جستجو ، افزایش رتبه سایت یا بخوام خودمونی بگم یعنی من هستم! منو هم ببین!

یعنی اینکه وب سایتتون رو اگه یه مغازه فرض کنیم از یه کوچه بن بست که کسی رد نمیشه بر داریم بیاریمش بذاریم چهارراه ولیعصر تهران تا همه ببیننش و حسابی ازش خرید کنن.

حالا به مجموعه کارهایی که شما باید انجام بدین تا مغازه از اون کوچه متروکه منتقل بشه به یه جای شلوغ در دنیای وب بهش میگن سئو.

قبلا رقابت برای این بود که کی مغازش جای بهتری باشه تا کسب و کارش رشد کنه و پولدار شه ولی الان دنیا فرق کرده دنیا دنیای دیجیتاله رقابت ها منتقل شده به اینترنت و کسی موفق تره کسب و کارش توی صفحه اول سرچ موتور جستجو باشه.

اهداف اصلی دنیای دیجیتال مارکتینگ

اهداف اصلی دنیای دیجیتال مارکتینگ

 

در دنیای دیجیتال مارکتینگ ما ۴ مرحله داریم:

مرحله اول: Reach کار اصلی این مرحله آگاهی دادن و افزایش دادن برای بازدید هست.

یعنی یه بلندگو بگیریم دستمون بگیم من هستم بیاین منم ببینین و کاربر رو جذب کنم.

این مرحله همان سئو مورد نظر ماست که بخشی از بازاریابی دیجیتال هست.

میخوایم ویزیتور های واقعی پیدا کنیم کسایی که میان تو مغازمون نه کسایی که فقط رد میشن… ما برای جذی این ویزیتور های واقعی باید به یه شاخص خاصی برسیم که  KPI هست و بهش میگن سنجش عملکرد.

شاخص کلیدی عملکرد چیه؟ Key Performance Indicator شاخص کلیدی عملکرد یعنی در دوره های مشخص ارزیابی کنیم که ما چقدر دست آورد های واقعی داریم.

این بخش اصلی سئو یه سری ابزار نیاز داره:

سایت هایی مانند:  / Similaeweb.com / GoogleAnalytics.com / Experian.com / Alexa.com / Compete.org

Google search Console / MOZ / Majestic.com / Google Ads Keyword Planner و …

که تمام آموزش های لازم رو در آینده در اختیارتون میزاریم.

مرحله دوم: خب الان تو مرحله Act هستیم باید یه حرکتی بزنیم تا مخاطب رو نگه داریم.

باید مخاطبارو اصطلاحا Lead بدیم، اون KPI باعث شده تعداد زیادی کاربر به سمت شما هدایت بشن.

پس در نتیجه ما افزایش درصد تبدیل به مشتری راغب داریم.

ممکن هست به مغازه ما سر بزنه ایمیل خودشو ثبت کنه یه پیامکی به ما بده برند ما رو سرچ کنه.

بیاد تو فروشگاه ما یه کارت ویزیت بگیره یا پیج اینستاگرام ما رو دنبال کنه.

با ابزارهای زیر میتونیم این هدایت شدگی به سمت سایت خودمونو رصد کنیم:

Hotjar / crazyegg / feedly / oracle / responsys و …

مرحله سوم: ما Convert داریم تو این مرحله باید سود به هدف کسب و کار ما تبدیل بشه.

مثلا هدف ما در آمدزایی یا  Revenue پس ما داریم: افزایش تعداد فروش، افزایش درصد تبدیل به فروش، بالا بردن ارزش فروش، افزایش میانگین ارزش سفارشات…

در یه مثال واقعی تر: تو یه فروشگاه به مشتری میگیم این روسری خیلی به شما میاد و باعث میشیم جنس خودمونو بفروشیم.

ابزارهای مورد نیاز:

Cxense / Emarsys / SAP Hybris / Live chat / reevoo / feefo و …

مرحله چهارم: Engage مشتری دائمی خودت کن!

برای این مرحله باید کلی شرایط ویژه بزاریم: مثل تخفیف، ارسال رایگان و افزایش درصد مشتری به مشتری پیگیر و مشتری که دائمی شده و حتی ما را تبلیغ می کند.

ابزارهای مورد نیاز: oracle / there / fanpage karma / sales force / responsys و …

خب تا اینجا اساس دیجیتال مارکتینگ و جایگاه سئو و بهینه سازی وبسایت رو به شما یادآور شدیم و مهمی این جایگاه رو شما میتونین بفهمین.

دنیای دیجیتال مارکتینگ و چشم انداز سئو

دنیای دیجیتال مارکتینگ و چشم انداز سئو

What is SEO

سئو و بهینه سازی سایت چگونه بوجود آمد ؟

تقریبا اوایل سال ۱۹۹۰ بود که وب سایت های جستجوگر پیدا شدن، اینترنت هر روز سرعتش بیشتر میشد و سایت ها هم مثل قارچ هی رشد میکردن بعد یه مدت سایت ها زیاد شدن و پیدا کردنشون سخت شد موتورهای جستجوگر اومدن ولی کارشون جالب نبود مثلا توی ایران سرچ میکردی آدرس رستوران فست فود و نتیجه اول می شد یه همبرگر فروشی توی آمریکا!

واقعا بد بود هیچ مبنایی برای یه سرچ مفید وجود نداشت گوگل وارد کار شد و سرو سامونی داد به این اوضاع الگوریتم هایی رو نوشت تا حق مخاطب استفاده کننده از وب سایت و کسی که مدیر سایته ضایع نشه اون الگوریتم ها شد پایه اصطلاحی به نام سئو که حتی به زودی رشته دانشگاهیش هم افتتاح میشه.

الگوریتم های سئو در ابتدا سالانه تغییر میکردن ولی از سال ۲۰۰۵ به بعد به حدی پیشرفت کردن و رشد صنعت وب سریع شد که گاها ماهانه الگوریتم جدیدی برای سئو معرفی می شد.

سئو

هر سال تقریبا ۲۰۰ الگوریتم جدید وارد بازار میشه اول وب سایت های موتور جستجو رسما همه الگوریتم هارو معرفی میکردن ولی کلا همیشه ادم سو استفاده گر همه جا هست اینقد سو استفاده کردن که قوانین عوض شد و فقط تعداد محدودی از الگوریتم ها معرفی میشه و بقیش ناگفته میمونه تا سئو کار واقعی کشفش کنه و اینجوری از سو استفاده جلوگیری کردن.

در واقع سئو داره به سمت استفاده اخلاقی میره و هرکسی بخواد تقلب کنه با الگوریتم های هوشمند جدیدی که اومده فورا تشخیص داده میشه و حذف میشه، این سو استفاده ها به حدی بود که روزنامه نیویورک تایمز یک ستون رو به این بحث اختصاص میداد .

SEO and site optimization

اهداف سئو سایت چیست ؟

سئو کار مثل یک مربی بدنسازی باید به صورت کاملا اصولی و اخلاقی وب سایت شمارو به صورت منطقی در حوزه کسب کارتون بیاره توی صفحه اول گوگل، نه کلک بزنه نه تقلب کنه، مثلا اگه کسب کار شما در مورد موبایل هست باید کلمات کلیدی و محتوای وب سایت شما مرتبط باشه اگه کسی سرچ کرد سبزی فروشی اصغر آقا و وب سایت شما هم جز سرچ بود یعنی شما دارید تقلب می کنید و موتور جستجو گر اینو میفهمه و شمارو تنبیه میکنه تا تکرار نکنید.

رقابت در وب باید منطقی باشه و عدالت هم سرلوحه کارش باشه چون طبیعیه که کسب و کارهای مشابه به هم زیاد هستن و برای رتبه اول شدیدا در حال تلاشن به همین خاطر الگوریتم ها روز به روز هوشمندانه تر میشن، اگه بخوام به صورت تیتر وار فواید یک سئوی خوب رو بگم سئو سایت باعث میشه :

  • بازدید سایت شما افزایش پیدا کنه
  • فقط افرادی وارد سایت شما بشن که دنبال محتوای مربوط به وب سایت شما میگردن
  • باعث افزایش اعتماد مخاطب شما میشه
  • باعث افزایش فروش شما میشه
  • استفاده از ابزارهای تبلیغاتی رو کم میکنه چون شما ورودی ای رو که میخواین دارین
  • کم کم برند میشید و دارای سرقفلی توی اون حوزه میشید
SEO goals

SEO goals

انواع سئو و بهینه سازی سایت :

 

سئو درون صفحه چیست ؟ (On Page SEO)

یعنی هرچی محتوا داخل سایتتون هست رو به صورت مستقیم مدیریت کنید (اعم از عکس ها،فیلم ها، کدها و…) به طور کلی هرچیزی که داخل سایتتون بذارید به سئوی “آن پیج” مربوط میشه.

اینکه اسم عکستون رو چی بذارید یا مثلا هر پاراگراف پستتون چند خط باشه به این بخش مربوط میشه، این روش مهمترین بخش سئو هستش یعنی هرگلی زدی به سر خودت زدی چون تمامی رفتار شما به صورت کاملا مستقیم در سئوی سایتتون تاثیر داره و سیاست گذاری توی این بخش میتونه تا حد خیلی زیادی به موفقیت شما در بحث سئو کمک کنه.

اگه علاقه ای به بحث سئو ندارید حداقل پیش نیازش یعنی این بخش رو به خوبی یاد بگیرید.

فوت کوزه گری توی این بخش نهفته شده و این بخش پیشنیاز تمامی موارد دیگه سئو هستش.

سئو بیرون صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)

این روش یعنی وب سایتتون رو از بیرون ارتقا بدین مثل روش قبلی مستقیم نیست و به صورت غیر مستقیم انجام میشه خیلی ها به این روش بک لینک یا لینک گیری هم میگن که اگه شنیدید بدونید منظورشون همین روش هستش.

خب حالا یعنی چی این روش؟ یعنی شما داخل یه وب سایت دیگه مطلبی مرتبط با وب سایت خودتون میذارید و اون رو به وب سایت خودتون لینک میدین ، این فرایند باید هوشمندانه باشه یه متخصص سئوی خوب باید تسلط خوبی رو این قسمت داشته باشه.

سئو کلاه سفید چیست ؟ (White Hat)

این اصطلاح مخصوص ادم خوباست، به مجموعه ای از روش ها میگن که به صورت قانون مند و کاملا منطبق بر قوانین موتور جستجوگر به وب سایت اعمال میشه.

این روش ممکنه یکم دیر جواب بده (البته ممکنه) ولی پیاداره یعنی خیالتون راحته که وب سایت شما طبق اصول پیش رفته و قرار نیست پسرفت کنه اگه سئو کار این مدلی پیدا کردین حتما به کار بگیریدش چون در مقابل پولی که میگیرن ازتون بهتون سود میرسونن.

توی این روش هیچ فریب و دستکاری نیست و هرچی که هست به صورت قانونمنده.

سئو کلاه سیاه چیست ؟ (Black Hat)

این روش مخصوص دزداست!

به روش هایی میگن که به صورت دروغین سایت شما وارد سرچ موتور جستجوگر میشه، توی این روش وب سایت شما تو صفحه اول نشون داده میشه شما میبینید کلی هم خوشتون میاد و به به چه چه هم میکنید ولی چون به صورت فیک هستش فورا لو میرید و سایت شما از قبلش هم بدتر میشه و اگه بخوایید مثل قبل بمونید هی باید اون روش هارو تمدید کنید.

این روش اصلا توصیه نمیشه گول سئو کاری رو که میگه یه هفته ای سایت شما رو میارم صفحه اول نخورید چون دقیقا با همین روش شما و موتور جستجوگر رو گول میزنه شما شاید متوجه نشید ولی هوش مصنوعی موتور جستجور گر متوجه این مسائل میشه جلوی این روند رو میگیره.

سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

یک سئو کار خوب باید چه روند هایی رو بلد باشه؟

  • بهبود ساختار سایت

یعنی اینکه ساختار سایت رو متناسب با نوع مخاطبش تنظیم کنه دسترسی ها راحت باشه کسی دنبال چیزی نگرده، مثلا اگه وب سایت مخصوص پیرمردهاست فونت سایت رو جوری انتخاب کنه که یه فرد مسن مجبور نباشه زور بزنه تا چیزی رو بخونه یا مثلا اگه مخاطب شما افراد جوان هستن باید محتوا نرم باشه و از رسمیت کمتری برخوردار باشه همه اینا بستگی به تشخیص سئو کار داره.

  • استراتژی ای به نام کلمات کلیدی

باید با توجه به محتوایی که میذاره یسری کلمات کلیدی انتخاب کنه باید خودشو بذاره جای یک مخاطب و بگه اگه من جای مخاطب بودم چی سرچ میکردم تا به این محتوا برسم.

بذارید یه مثال بزنم مثلا من یک مقاله دارم که موضوعش در مورد دستور پخت یک نوع کیک برای اینکه موتور جستجوگر مخاطب مرتبط رو وارد وب سایتم کنه باید خودمو بذارم جای مخاطب میشینم فکر میکنم و به نتایج زیر میرسم:

  1. نحوه پخت کیک
  2. آموزش پخت کیک داخل فر
  3. آموزش درست کردن کیک خانگی

با همین روش میتونید کلمات کلیدی خوبی رو پیدا کنید البته ترفندهای دیگه ای هم هست، ولی حواستون باشه توی این حیطه افراط نکنید دو سال پیش شما یه مطلبی رو سرچ میکردین کل مطلب ۱۰ خط بود اندازه ۲۰ خط کلمه کلیدی میذاشتن براش و بخاطر همین افراط ها این روال محدود شد سعی کنید بیشتر از ۸ تا کلمه کلیدی استفاده نکنید.

  • بهینه سازی آدرس URL

خیلی مهمه که ادرس محتوا با موضوع محتوا مربوط باشه مسلما شما تو بازار زرگر ها دنبال سبزی فروشی نمیگردید سعی کنید ادرس محتوا جوری باشه که مخاطب با خوندنش توی آدرس بار متوجه محتوا بشه از طرفی هم نباید خیلی طولانی باشه هرچه کوتاه تر و با معنی تر امتیاز بیشتر.

  • بهینه سازی کدها

کدهای وب سایت باید به صورتی باشند که سریع بارگذاری بشن بارگذاری سریع یعنی افزایش سرعت و این افزایش سرعت باعث رضایت مخاطب میشه از کد نویسی های افراطی باید اجتناب شه، تمامی کدهای استایلتون رو یک فایل کنید تمامی کدهای جاوا اسکریپت رو هم یک فایل کنید این کار باعث افزایش سرعتتون میشه و موتور جستجوگر هم این کار شمارو میپسنده.

  • پردازش متن

متونی که داخل سایتتونه باید حساب کتاب داشته باشه هرچی دلتون خواست رو نباید بذارید باید خودتون رو بذارید جای مخاطبتون ببینید چه ادبیاتی رو میپسنده، هرچند خط بخونه چشم هاش خسته میشه حتی طول نوشته هم مهمه مثلا گوگل زیر ۸۰۰ کلمه رو کامنت میشناسه نه متن، پردازش متن یکی از مهمترین بخش های سئوی “آن پیج” هستش.

  • بهینه سازی لینک ورودی

باید حواستون باشه از چه سایت هایی لینک میگیرید و لینک میدین چون اعتبار اونا اعتبار شما رو هم زیاد میکنه باید بدونید توی متن چندتا لینک بدین و کمتر و یا بیشتر از حد روی این مقوله کار نشه.

انتخاب نام دامنه مناسب برای وب سایت شما شدید به موفقیت وب سایت در سئو کمک میکنه باید مرتبط باشه قابل حفظ کردن باشه آسون باشه فینگلیش نباشه و…. شاید به چشم شما نیاد ولی به چشم مصرف کننده وب سایت حتما میاد.

اینا یسری توضیحات کلی بود که توی مقاله ای دیگه اصول سئو چیست رو به صورت جامع تر میگم خدمتتون، این روزها سئو کارهای فراونی با قیمت های متنوعی میبینیم سئو کار گرون خوب و بد داریم سئو کار ارزون خوب و بد هم داریم اینجوری نیست بگیم چون گرونه خوبه یا چون ارزونه بده نه هر سئو کار مجموعه ای از الگوریتم هارو بلده که از اونا استفاده میکنه حالا نوع الگوریتم روی کیفیت سئو بستگی داره، سئو واقعا کار پر زحمتیه.

لطفا لطفا کار سئو کار خوب رو زیر سوال نبرید یا بهش نگید این که کاری نداشت خب اگه کاری نداشت خودتون انجام میدادین!

Search engine optimization

Search engine optimization سئو چیست

سخن آخر:

سئو هزینه نیست به چشم پول خرج کردن بهش نگاه نکنید سئو سرمایه گذاری اگه درست باشه موفقیت کسب کار شمارو در حوزه وب تضمین میکنه، اگه تصمیم داشتین که وب سایت خودتون رو سئو کنید قبل از هر تصمیمی به ما هم یه زنگ بزنید و مشاوره بگیرید.

خیالتون راحت مشاوره کاملا رایگانه ما وب سایتتون رو چک میکنیم نقاط قوت و ضعفش رو میگیم بهتون اگه دوست داشتین خودتون رفع میکنید اگرم نه ما تعیین هزینه میکنیم و براتون خیلی راحت رفع میکنیم و به صورت قانونی وارد صفحه اول میشید، ضمنا گول کسایی که میگن دو سوته میارمتون صفحه اول نخورید!

ماکروفر نیست که سریع کار انجام بشه به زحمت و تلاش نیاز داره، وجود سئو کار ها لازمه چون کمک میکنند دنیای وب برای استفاده راحتر بشه و ما سریعتر به خواستمون برسیم.

سئو چیست 1

سئو چیست ۱