مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

چرا الگوریتم پنگوئن گوگل بوجود آمد؟

الگوریتم پنگوئن چیست ؟

بازهم گوگل دلخور شد و در باغ وحش را باز کرد! این بار برای چی؟ این بار گوگل از کدام حیوان عزیز خواسته تا مسئولیت مبارزه با متخلفان را برعهده بگیرد؟ بله، پنگوئن‌ها ! الگوریتم دیگر گوگل، الگوریتم پنگوئن (Penguin ) است. اما حالا چرا پنگوئن ؟! در ادامه این مقاله بررسی می کنیم چرا گوگل نام پنگوئن را استفاده کرده و این الگوریتم چه کاربردی دارد؟

 

چرا پنگوئن (Penguin)

دلیل استفاده از نام پنگوئن برای این الگوریتم مشخص نیست، حدس‌های هم زده شده اما قانع کننده نیستند! در هر صورت ما با الگوریتم دیگری رو به رو هستیم که برای موفق بودن در مسیرمان باید آنها را بشناسیم تا خلاف آنها عمل نکنیم.

 

دنیای قبل از پنگوئن 

پیش از معرفی الگوریتم پنگوئن، تعداد لینک‌ها نقش مهم‌تری را در امتیازدهی به وبسایت‌ها در هنگام بررسی گوگل ایفا می‌کردند. به عبارت دیگر پیش از معرفی این الگوریتم، ربات‌های گوگل در هنگام رتبه‌بندی نتایج، به وبسایت‌هایی که تعداد لینک بیشتری داشتند توجه بیشتری می‌کردند و بدون توجه به کیفیت محتوای وبسایت آن را در بهترین رتبه های صفحه نتایج جستجو قرار می‌دادند.

وظیفه اصلی الگوریتم پنگوئن چیست؟

الگوریتم پنگوئن پاسخ گوگل برای افزایش استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه و لینک‌سازی‌های غیرطبیعی است. Matt Cutts  در جریان کنفرانس SMX  سال 2012 در این مورد گفته بود:

ما به این فکر کردیم که چطور با محتوای بی کیفیت مبارزه کنیم و برای حل این موضوع الگوریتم پاندا را معرفی کردیم. اما بعد از معرفی این الگوریتم متوجه شدیم که این شروع کار است و هنوز وبسایت های اسپم زیادی وجود دارند. سپس برای حل این مشکل الگوریتم پنگوئن را طراحی کردیم.

هدف این الگوریتم به طور دقیق، کاهش تاثیرگذاری روش‌های کلاه سیاه و به دست گرفتن کنترل اوضاع توسط گوگل بود. با درک بهترِ فرآیند دریافت لینک، الگوریتم Penguin توانست وبسایت‌هایی که اقدام به دریافت لینک‌های طبیعی و معتبر کرده بودند را ارتقاء دهد و وبسایت‌هایی که لینک‌های اسپم و ساختگی دریافت کرده بودند را  از رتبه‌های بالا به قعر نتایج بکشاند.

در ابتدای کار، گوگل در این الگوریتم برای جریمه کردن سایت‌های خاطی، تمرکز خود را تنها بر لینک‌های دریافتی قرار داده بود و به هیچ وجه توجهی به لینک‌های خروجی وبسایت‌ها نداشت.

ولی در ادامه لینک های خروجی از سایت و لینک سازی داخلی نیز توسط الگوریتم پنگوئن مورد توجه قرار گرفت.

این الگوریتم در فاصله‌های زمانی مختلف به وبسایت‌ها مراجعه می‌کند و در صورتی که نشانه‌هایی از لینک‌سازی اسپم یا روش‌های غیرطبیعیِ دیگر به دست بیاورد، ممکن است سایت خاطی را جریمه کند.

مبارزه با تکرار کلمه کلیدی

هدف اصلی الگوریتم پنگوئن بررسی سلامت لینک‌سازی سایت‌ها بوده است ولی یکی از وظایف جانبی آن مبارزه با keyword stuffing یا تکرار کلمات کلیدی است. در گذشته برای آن‌که جایگاه مناسبی در نتایج گوگل کسب کنیم کافی بود تا عبارت مورد نظر خود را با درصد مشخصی در محتوا تکرار کنیم.

توجه بیش از ‌اندازه متخصصینِ سئو به این مورد موجب شد تا گوگل راه‌کارهای دیگری برای تعیین موضوع و کلمه کلیدی صفحه در نظر بگیرد و عملا تکرار یا بمباران کلمه کلیدی به عنوان یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه شناخته شد. الگوریتم پنگوئن صفحاتی که از این تکنیک استفاده کرده‌اند را شناسایی کرده و موجب می‌شود جایگاه مناسبی در نتایج جستجو کسب نکنند.

پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مورد مقاله الگوریتم مرغ مگس خوار را هم مطالعه بفرمایید.

به روز رسانی‌های الگوریتم پنگوئن

زمانی که الگوریتم پنگوئن برای اولین بار در سال 2012 شروع به کار کرد موجب تغییرات اساسی در نتایج جستجو شد. طبق آمار رسمی گوگل پنگوئن به صورت مستقیم در 3 درصد از نتایج تاثیر داشت. البته تغییرات الگوریتم پنگوئن مرحله‌ای بود و با به‌روز‌رسانی‌ها بعدی این الگوریتم تاثیرات بیشتری از خود نشان داد. یکی دیگر از مهم‌ترین تغییرات و به روز رسانی‌های این الگوریتم در ماه مه 2013 منتشر شد و با این به‌روزرسانی 2.3 درصد دیگر از نتایج جستجو تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفتند.

معرفی الگوریتم پنگوئن
الگوریتم پنگوئن چیست ؟

1- اولین معرفی الگوریتم پنگوئن (1.1) – 26 مارس 2012

در این به‌روز‌رسانی اطلاعات این الگوریتم به روز شدند و تغییری در هسته اصلی الگوریتم رخ نداد.

با انتشار پنگوئن 1.1 وبسایت‌هایی که به سرعت اقدام به حذف لینک‌های اسپم خود کرده بودند، شامل بخشش شدند و بسیاری دیگر از وبسایت‌هایی که در مرحله اول انتشار تحت تاثیر قرار نگرفته بودند به دام افتادند.

2- به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن (1.2) – 5 اکتبر 2012

در 5 اکتبر 2012 الگوریتم پنگوئن گوگل به روز شد و نتایج جستجو در زبآن‌های مختلف را تحت تاثیر قرار داد. تا پیش از این تنها سایت‌هایی که به زبان انگلیسی بودند طعم پنگوئن را می‌چشیدند.

3- تغییرات پنگوئن (نسخه 2.0) 22 مه 2013

برخلاف به‌روز‌رسانی‌های قبل، این آپدیت به تغییرات فنی در هسته اصلی این الگوریتم پرداخت و نحوه اثرگذاری در نتایج را تحت تاثیر قرار داد.

با ایجاد این تغییرات، 2.3 درصد از نتایج تحت تاثیر قرار گرفتند. در این الگوریتم گوگل از صفحه اصلی و دسته بندی‌های مهم وبسایت‌ها پیش‌تر رفت و همه صفحات را برای پیدا کردن شواهد لینک‌سازی اسپم بررسی کرد.

4- نسخه 2.1 برای تصحیح سریع نسخه 2 – 4 اکتبر 2013

بعد از به‌روز‌رسانی نسخه 2.0 گوگل نیاز به تغییرات بیشتری در این الگوریتم مشاهده کرد. این به روزرسانی نیز بر یک درصد نتایج جستجو تاثیر گذاشت.

5- به‌روزرسانی اطلاعات الگوریتم پنگوئن (3.0) – 17 اکتبر 2014

این بار نیز تنها تغییراتی در بانک اطلاعاتی گوگل و الگوریتم پنگوئن ایجاد شد و با اینکه از آن به عنوان تغییراتی گسترده یاد شده، اما تغییری در هسته این الگوریتم رخ نداد.

گوگل بسیاری از وبسایت‌هایی که نسبت به جبران اشتباهات خود اقدامی کرده بودند را مورد بخشش قرار داد و بسیاری از رتبه‌های آن‌ها را بازگرداند. طبق روال همیشگی وبسایت‌هایی که از رادار گوگل در امان مانده بودند به دلیل استفاده از روش‌های کلاه سیاه در دام پنگوئن گرفتار شدند.

6- آخرین به‌روزرسانی رسمی (4.0) بعد از دو سال – 23 سپتامبر 2016

2 سال بعد از به‌روز‌رسانی نسخه 3 الگوریتم پنگوئن، آخرین نسخه این الگوریتم ارائه شد. با ارائه این به‌روز‌رسانی الگوریتم پنگوئن به هسته اصلی الگوریتم گوگل اضافه شد. ممکن است تصور کنید که با اضافه شدن این الگوریتم به اصل و اساس فعالیت گوگل، نحوه کار آن تغییر کرده است، اما اینطور نیست؛ در واقع با این اتفاق نگاه گوگل به این الگوریتم تغییر کرد.

با تغییراتی که در آخرین نسخه پنگوئن صورت گرفت نگرش گوگل در مورد سایت‌های خاطی و اسپمر تغییر پیدا کرد. از این‌جا به بعد گوگل در بیشتر موارد به بی‌اثر کردن لینک‌های کم اعتبار و بی اعتبار کفایت می‌کند و تا جای ممکن از مجازات این وبسایت‌ها خودداری می‌کند.

از سپتامبر 2016 به بعد هرگز یک آپدیت رسمی برای الگوریتم پنگوئن اعلام نشده است زیرا با تغییرات اساسی در الگوریتم اصلی گوگل دیگر نیازی به آپدیت‌های مقطعی وجود نداشته و نتایج جستجو به صورت لحظه‌ای آنالیز و ارائه می‌شوند.

بازگشت رتبه امکان پذیر است؟

در برخی موارد بعد از اینکه وبمسترها اقدام به پاکسازی لینک‌های اسپم کرده‌اند، باز هم دچار بخشش و بازگشت رتبه نشدند. ممکن است عوامل زیادی پشت این قضیه باشد، برای مثال ممکن است:

  • ترافیک و رتبه‌ی به دست آمده به طور کل نامعتبر بوده باشد و از طریق بک‌لینک‌های مشکوک به دست آمده باشد.
  • زمانی‌که لینک‌های سابق حذف شده‌اند، تلاشی برای کسب لینک‌های طبیعی و با ارزش صورت نگرفته باشد.
  • هیچ بک‌لینک منفی و اشتباهی حذف نشده باشد یا این لینک‌های اسپم به میزان کافی حذف نشده باشند.
  • مشکل به طور کلی از سمت لینک‌های اسپم نباشد.

زمانی که مورد بخشش گوگل قرار بگیرید و گوگل شروع به بازگردانی رتبه‌های شما کند، نباید انتظار داشته باشید که به جایگاه سابق خود برگردید. ممکن است به واسطه خرید و کسب لینک‌های مشکوک جایگاه بسیار خوبی به دست آورده باشید و به همین دلیل حتی اگر دچار بخشودگی نیز شدید به هیچ وجه نباید انتظار بازگشت به رتبه‌های بالا را داشته باشید.

اشتباهات رایج درباره الگوریتم پنگوئن گوگل

آیا پنگوئن یک نوع جریمه است؟

خیر. پنگوئن یک جریمه نیست. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در مورد الگوریتم پنگوئن وجود دارد، این موضوع است که بسیاری از افراد از الگوریتم پنگوئن با نام جریمه پنگوئن یاد می‌کنند. در حالیکه پنگوئن بخشی از هسته اصلی الگوریتم گوگل است.

گوگل در صورت جریمه شدن وبسایت به شما اطلاع می‌دهد؟

اشتباه رایج دیگری که در مورد الگوریتم پنگوئن وجود دارد این است که گوگل، در صورتی که وبسایت شما را جریمه کند به شما اطلاع‌رسانی می‌کند.

متاسفانه این مسئله صحیح نیست. گوگل سرچ کنسول که تنها راه ارتباطی ما با گوگل است، هیچ اطلاعی در مورد دلیل افت رتبه‌ها یا از دست رفتن جایگاه شما به دلیل اعمال الگوریتم پنگوئن نمی‌دهد.

Disavow کردن لینک‌های مخرب تنها راه رهایی از جریمه است؟

با اینکه این روش بسیاری از لینک‌های بی‌کیفیت و مخرب شما را بی‎اثر خواهد کرد، اما باید بدانید که مورد بخشودگی گوگل قرار گرفتن، نیازمند زمان و هزینه زیادی است.

بنابراین نیازی نیست تمام توجه خود را به سمت حذف و بی‌اثر کردن لینک‌های مخرب ببرید و بهتر است همزمان به کسب لینک‌های طبیعی و معتبر نیز بپردازید. این کار احتمالا به افزایش اعتماد گوگل و بازگشت زودهنگام جایگاه شما کمک می‌کند.

رفع جریمه الگوریتم پنگوئن غیر ممکن است؟

این موضوع کاملا مردود و اشتباه است. با اینکه رهایی از جریمه فرآیندی زمان‌بر و دشوار است، اما در صورتی که به خوبی آن را اجرا کنید می‌توانید مورد بخشودگی الگوریتم Penguin قرار بگیرید.

همانطور که گفتیم یکی از بهترین راه‌های بی‌اثر کردن لینک‌های مخرب، کسب لینک‌های طبیعی و معتبر و معرفی لینک‌های نامعتبر از طریق ابزار Disavow در پنل گوگل سرچ کنسول است.

برای مطالعه بیشتر در زمینه الگوریتم‌ها، الگوریتم دزد دریایی را از دست ندهید.

 

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید