تا حالا به این موضوع فکر کردید که حتی زمانی که، مقاله خوب مینویسیم و با وجود سئو باز هم در صفحات اولیه گوگل دیده نمیشیم؟ دلیلش چیست ؟ خب یکی از دلایل مهم این است که توجهی به نقش کلمات کلیدی در سئو نداشتهایم، که با وجود تلاشهای زیاد مقاله و محصولمون دیده نمیشه !
خب، بهتر است از همین ابتدا بدانید که بدون کلمات کلیدی سئو، استراتژی محتوایی و بهینهسازی وبسایتتان راه به جایی نخواهد برد. از هر نظر که فکرش را بکنید، کلیدواژه ها برای موفقیت یک وبسایت لازم و ضروری هستند. کلمات کلیدی نقش مهمی در لینک بیلدینگ، جذب ترافیک و افزایش فروش آنلاین وبسایتها ایفا میکنند. درست است که شما میتوانید هر عبارتی را به عنوان کلمه کلیدی انتخاب کنید، اما مطمئن باشید برای انتخاب Keyword ها باید استراتژی هدفمندی را پیش بگیرید.
شما باید با تحقیق کلمات کلیدی بفهمید که کاربران کدام کلمهها را بیش از عبارات هم معنی خود جستجو میکنند و اصلاً هدفشان از جستجوی چنین عباراتی چیست. با آگاهی از این اطلاعات است که شما میتوانید استراتژی بازاریابی موتورهای جستجوی خود را به درستی برنامهریزی کنید.
منظور از کلمات کلیدی در سئو چیست؟
- منظور از کلمات کلیدی، کلمات یا عباراتی هستند که مردم در باکس مخصوص جستجوی موتورهای جستجو مانند گوگل وارد میکنند تا آنچه را که میخواهند پیدا کنند.
- کلمه کلیدی یا کلیدواژه، میتواند از یک یا چندین کلمه تشکیل شده باشد.
- Keyword ها بیانکننده هدفی است که جستجوکننده در سر دارد. اهداف جستجویی که کاربر در سر دارد، به ۴ گروه اطلاعاتی، ناوبری (نام دقیق یک وبسایت)، تحقیقات قبل از خرید و اقدام خرید تقسیم میشود.
- موتورهای جستجو کلمه کلیدی را درک میکنند، سپس بین اطلاعاتی که از قبل ذخیره کردهاند جستجو میکنند تا بهترین پاسخ را به جستجوکننده نشان دهند.
- کلمات کلیدی در سئو؛ بر اساس ۴ مولفه پتانسیل درآمدزایی، حجم جستجوی ماهانه، سختی رتبه گرفتن در گوگل و روند جستجوی سالانه ارزشگذاری میشوند.
ممکن است فردی در جستجوی خرید لپتاپ asus باشد، پس در گوگل کلمه کلیدی خرید لپ تاپ asus را تایپ میکند. از نوع کلمه کلیدی که کاربر جستجو کرده و با نگاه به نتایج گوگل؛ به راحتی میتوان متوجه شد، هدف جستجو این فرد، هدف تجاری است.
چرا Keyword ها در سئو مهم هستند؟
کلمات کلیدی از این جهت مهم هستند که زبان رابط بین مردم، موتورهای جستجو و صفحات وبسایت شما هستند. هنگامی که افراد کلمات کلیدی را در گوگل تایپ میکنند؛ سایت شما میتواند به جستجو کنندگان نمایش داده شود و افراد وارد سایت شما شوند.
وقتی محتوای صفحات خود را برای کلمات و عباراتی که افراد جستجو میکنند بهینه میکنید، وبسایت شما میتواند برای این کلیدواژه رتبه بالاتری داشته باشد. واضح است که رتبه بالاتر در SERP می تواند ترافیک بیشتری را به سمت وبسایت شما سوق دهد.
به همین دلیل، یافتن کلمات کلیدی که افراد جستجو میکنند و مناسب تجارت شما هستند مرحله شماره ۱ هرگونه فعالیت سئو سایت است. در واقع سئو کردن سایت بدون در نظر گرفتن کلمات کلیدی غیر ممکن است.
خب حال سوال پیش میاد که؛
چگونه کلید واژه مناسب پیدا کنیم ؟
تحقیق کلمات کلیدی باید فرآیندی مستمر و بخشی مهم از کار شما به عنوان یک بازاریاب باشد. کلمات کلیدی قدیمی باید به صورت دورهای و مرتب دوباره ارزیابی شوند. کلمات کلیدی که بیشتر رقابتی هستند (در مقابل کلمات کلیدی طولانی) را میتوان با عبارتهای خاصتر و طولانیتر جایگزین کرد که بازدیدکنندگان مناسبی را وارد سایت میکنند. افرادی که به طور مرتب از سایت شما بازدید میکنند و به دنبال محصولات یا خدمات شما هستند بسیار مهمتر از تعداد بازدیدکنندگانی است که وارد سایت میشوند.
بهتر است کلمات کلیدی شما متنوع باشد؛ اگر از کلمات کلیدی استفاده کنید که همه رقبای شما در حال استفاده کردن از آن هستند، نمیتوانید خود را متمایز کنید. نه تنها باید ابزارهای جدیدی برای جستجوی کلیدواژه ها را امتحان کنید و نتایج به دست آمده را پیگیری نمایید بلکه باید بر روی تجربیات خود نیز تکیه نمایید. چه کسانی از کلمات کلیدی شما استفاده می کنند؟ چگونه می توانید خود را در میان رقبا متمایز کنید؟ با فراهم کردن محتوای عالی که به درستی به سوالات مشتریان بالقوه پاسخ می دهد و استفاده از کلمات کلیدی مناسب، می توان به این هدف دست پیدا کرد.
ابزارهای مناسب برای جستجوی کلمات کلیدی
برای پیدا کردن مناسبترین کلمات کلیدی در سئو نیاز به ابزار دارید. یکی از این ابزارها kwfinder است که به شما کمک میکند بهترین و مرتبطترین کلمات کلیدی را بیابید. کلیدواژههایی که میتواند ترافیک مداوم و نرخ تبدیل زیاد برای شما ایجاد نماید. مزایای استفاده از این ابزار سئو شامل موارد زیر است:
- تنوع کلمات کلیدی: با جستجوی یک کلمه کلیدی در KWFinder، کلمات کلیدی مرتبط با کلیدواژه جستجو شده و آمارهای مرتبط با آنها به شما نشان داده میشود. یکی از مزایای این کار این است که امکان دارد کلمه کلیدی در حوزه کاری شما وجود داشته باشد که شما از آن بیخبر هستید.
- آمار دقیق: KWFinder آمار دقیقی از تعداد جستجوی هر کلمه کلیدی در ماه، میزان محبوبیت آن کلمه کلیدی و میزان رقابت در آن، اطلاعات مربوط به سایتهایی که در آن کلمه کلیدی بهترین عملکرد را دارند و … را در اختیار شما قرار خواهد داد.
- kwfinder امکان جستجوی چند کلمه را به صورت رایگان به شما میدهد.
ابزار دیگری که میتوان از آن برای جستجوی کلمات کلیدی استفاده کرد کیورد پلنر (keyword planner) است که همین امکانات را در خود دارد؛ با این تفاوت که شما با داشتن یک اکانت گوگل ادز، میتوانید بی نهایت کلمه را تحلیل کنید.
انواع کلمات کلیدی در سئو
کلمات کلیدی برای هر کدام از فعالیتهای سئو ضروری است.
دستهبندی انواع Keyword به شما این امکان را میدهد تا معنای کلمه کلیدی را بشناسید و بدانید برای رتبه گرفتن در هر Keyword باید چه صفحهای در سایت ایجاد کنید.
-
کلمات کلیدی کوتاه (Head Terms)
کلمات کلیدی کوتاه در اغلب موارد از یک حرف تشکیل میشوند. مثلا: سئو
کاربرانی که کلمات کلیدی کوتاه را جستجو میکنند، معمولا در جستجوی محتوایی هستند که یک اطلاعات کلی از یک موضوع میدهد.
کاربرانی که این کلمات را در گوگل جستجو میکنند معمولا دنبال خرید محصول یا خدمتی نیستند اما اگر حرفهای عمل کنیم، میتوانیم آنها را به خریدار تبدیل کنیم.
کلمات کلیدی کوتاه مشکلاتی هم دارند اعم از :
-
رقابت فوقالعاده شدید برای رتبهگیری:
کلمات کلیدی کوتاه؛ معمولا برای سایتهای کوچک ارزش سرمایهگذاری ندارند. درست است که حجم جستجوی بسیار بالایی را دارند، اما برای رتبه گرفتن در این کلمات باید با سایتهای فوقالعاده بزرگ مانند خبرگزاریهای دولتی، فروشگاههای آنلاین بزرگ و مجلههای پرمحتوا رقابت کرد که کار بسیار سختی است.
-
مشخص نبودن هدف کاربر:
ما نمیدانیم کاربرانی که با جستجوی کلمات کلیدی کوتاه وارد سایت ما شدهاند چه هدفی دارند، مثلا شخصی که عبارت بازاریابی را در گوگل جستجو کرده واقعا دنبال چیست؟
آیا میخواهد در کلاسهای آموزش بازاریابی شرکت کند یا به دنبال استخدام بازاریاب است و هزاران حدس دیگر.
-
کلمات کلیدی متوسط یا بدنه (Body Keywords)
کلمات کلیدی طول متوسط هستند که بین ۲ تا ۳ حرف دارند. مثال: آموزش سئو یا سئو چیست؟
کلمات کلیدی طول متوسط (در اکثر موارد) یک مقدار حوزه جستجوی پایینتری دارند. یعنی حجم جستجوی پایینتری به نسبت Keyword کوتاه دارند. اما در عوض یک مقدار دقیقتر هستند.
به نظر من کلمات کلیدی متوسط بسیار پرارزش هستند و همیشه پرارزش ترین نوع کلمات کلیدی هستند.
-
کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords)
کلمات کلیدی طولانی معمولا ۴ حرف یا بیشتر هستند. مثال: آموزش فتوشاپ حرفه ای به زبان فارسی
کلمات کلیدی طولانی به نسبت کلمات کوتاه و متوسط حجم جستجوی بالایی ندارند اما پتانسیل درآمدزایی بالایی دارند.
یعنی اگر سایت شما برای این نوع کلمات بهینه شده باشد افرادی که با جستجوی این کلمات به سایت شما میآیند به احتمال زیاد به خریدار تبدیل میشوند.
تقسیم بندی کلمه کلیدی براساس موضوعات
-
کلمات کلیدی بر اساس جنسیت مشتریان
اگر شما بازار هدف خود را دقیقا میشناسید، به راحتی میتوانید از این کلمات کلیدی استفاده کنید و اگر نمیشناسید باید یک شخصیت خیالی ساده از بازار هدف خود درست کنید.
آیا آنها بیشتر آقا هستند یا خانم؟ آنها چند ساله هستند؟ آنها اهل کجا هستند؟ شغل آنها چیست؟ هرچه جزئیات بیشتری داشته باشید، میتوانید بیشتر از این نوع کلمات کلیدی استفاده کنید.
مثال: اگر بازار هدف شما آقایان هستند و حوزه تجارت شما کیف و کفش است، احتمالا باید کلمه کلیدی “خرید کیف مسافرتی مخصوص آقایان” را در کلمات کلیدی خود قرار دهید.
-
کلمات کلیدی بر اساس جغرافیا
با استفاده از کلمات کلیدی جغرافیایی میتوانید محله، شهر، استان یا حتی کشوری خاص را هدف قرار دهید. این کلمات به ویژه برای مشاغل محلی کوچکتر که میخواهند بیشترین مشتری محلی را جذب کنند کاربرد دارد.
فقط کافی است منطقهای که تجارت شما در آنجا واقع است یا میتواند به آنجا سرویس بدهد را در کلمات کلیدی خود قرار دهید.
-
کلمات کلیدی LSI
LSI مخفف latent semantic indexing و به معنای نمایهسازی معنای پنهان است. کلمات کلیدی LSI شاید از لحاظ ظاهر به کلمه کلیدی مربوط نباشند اما در معنا کاملا به کلمه کلیدی مربوط هستند. کار کردن روی کلمات کلیدی LSI میتواند بار معنایی سایت را بالا ببرد.
برای استفاده از کلمات کلیدی LSI لازم است ابتدا کلمه کلیدی اصلی و ریشه را داشته باشید و سپس بر اساس آن کلمات کلیدی مرتبط را درست کنید.
فرض کنید کلمه کلیدی اصلی شما اپل است. احتمالا کلمات LSI مرتبط میتواند آیفون و مکبوک باشد.
-
کلمات کلیدی بر اساس هدف جستجو
اگر یک کلمه کلیدی با یک هدف جستجو دارید، میتوانید به راحتی اهداف جستجوی دیگر آن کلمه کلیدی را پیدا کنید و کلمات کلیدی مرتبط با آن را درست کنید.
مثلا اگر کلمه کلیدی “روتوش عکس چیست” را دارید که یک کلمه کلیدی اطلاعاتی است، میتوانید کلمه کلیدی “بهترین ابزار روتوش” که یک کلمه کلیدی با هدف جستجوی تحقیقات قبل از خرید است را درست کنید.
-
کلیدواژه بر اساس نام محصول
واضح است که اگر ما یک فروشگاه آنلاین داریم، برای هر محصول باید یک صفحه با نام محصول درست کنیم. پس هر محصول یک کلمه کلیدی میشود.اما منظور این است که نام محصول و صفحات دستهبندی محصول را حدالامکان با توجه به جستجویی که کاربران انجام میدهند درست کنیم. به عنوان مثال ممکن است محصول ما یک واژه فارسی داشته باشد و همنام لاتین نیز داشته باشد. شاید بهتر باشد ببینیم کاربران کدام را بیشتر جستجو میکنند و نام محصول را با توجه به آن تنظیم کنیم.
-
کلمات کلیدی همیشه سبز
کلمات کلیدی همیشه سبز کلماتی هستند که همیشه جستجو میشوند و متکی به زمان خاصی نیستند. البته حجم جستجو ممکن است مثلا در پاییز نسبت به تابستان بیشتر یا کمتر شود اما همیشه جستجو میشوند.
تنها نکتهای در کلمات کلیدی همیشه سبز باید مد نظر قرار دهید این است که شاید نیاز باشد سالی یک بار محتوای آن صفحه را به روز کنید.
-
کلمات کلیدی کوتاه مدت یا تازه (fresh keywords)
وقتی به Keywordهای تازه فکر میکنید، احتمالا باید به چیزی که اخیراً اتفاق افتاده یا تبلیغ شده فکر کنید.
این کلمات معمولا متکی به وقایع و تاریخ هستند. مثلا سایتهایی که در حوزه فیلم و سریال فعال هستند با آمدن تریلر یک فیلم جدید میتوانند کلمه کلیدی خود را درست کنند.
خاصیت این کلمات کلیدی این است که حجم جستجو در مدت زمان کوتاهی (مثلا حدود زمان اکران فیلم) به اوج خود میرسد اما پس از آن به شدت کاهش مییابد.
خب تا الان با مفهوم کلمه کلیدی، اهمیت آن در سئو، ابزارهای اندازه گیری کلمه کلیدی، تقسیمبندیهای آن آشنا شدیم. حال بپردازیم به استفاده کلمه کلیدی در سئو سایت!
استفاده مناسب از کلمات کلیدی در سئو
حالا که بهترین Keyword ها را برای سایت خود انتخاب کردید، باید این کلمات را به گونه ای به کار ببرید که نتیجه خوبی برای سئو سایت شما داشته باشد (ترافیک حاصل از جستجو، نرخ تبدیل و تمامی موارد خوب).
راهکارهای سئو پیشنهاد میکند که کلیدواژه مرتبط را در قسمتهایی از سایت قرار دهید که جلب توجه بیشتری دارند. این قسمتها هر جایی میتوانند باشد. از عنوان و متن اصلی مقاله گرفته تا آدرس سایت و متا تگهایی که در نام تصاویر به کار می رود.
از طرف دیگر سایتهای بهینه، هزاران یا میلیونها کلیدواژه دارند. شما نمیتوانید برای هر کلمه کلیدی یک صفحه خاص و منحصر به فرد داشته باشید. در عین حال نمیتوانید هزاران کلمه کلیدی را در چند صفحه محدود قرار دهید و انتظار داشته باشید در همه کلمات رتبه بالایی بگیرند. این روش به هیچ عنوان کارساز و مفید نخواهد بود.
فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی دارید و میخواهید یک گروه از کلمات کلیدی را برای محصولات مرتبط با «کیف» و گروه دیگری برای محصولات مرتبط با «کفش» بسازید. شما میتوانید برای هر نوع محصول گروههای کوچکتری نیز ایجاد کنید. مثلا محصولات کیف را به کیف چرم، کیف اداری، کیف مجلسی تقسیم کنید. حالا قادر خواهید بود در فروشگاه خود صفحات واحدی برای هر کدام از گروههای کوچکتر ایجاد کنید و آن را روی کلمات خودشان (کلمات جزئیتر) بهینهسازی نمایید. برای اینکه هر صفحه را در کلمات کلیدی پیدا شده بهینه کنید باید کارهای زیر را انجام دهید:
کلیدواژه را در کجاها بکار ببریم؟
- استفاده از کلمات کلیدی در عنوان صفحات
- استفاده از کلمات کلیدی در آدرس صفحه
- استفاده از کلمات کلیدی در داخل متن صفحات
- استفاده از کلمات کلیدی در متا تگ به خصوص توضیحات متا (Meta Description)
- استفاده از کلمات کلیدی در تصاویر و نیز متن Alt
- استفاده از کلمات کلیدی در لینک سازی ( به عنوان انکر تکست در داخل صفحه یا جای دیگری از سایت )
زمانی که در حال بهینهسازی سایت خود هستید، به خاطر داشته باشید که مرتبط بودن کلمات کلیدی در سئو بسیار مهم تر از چگالی آن است. گروه بندی دستی کلیدواژه ها کار زمانبری است. شما میتوانید با استفاده از ابزارهایی مانند KWFinder یا Google Keyword Planner کلمات کلیدی خاص خود را گروه بندی و تنظیم کنید.
در ادامه این مبحث، مقاله طوفان ذهنی را مطالعه فرمایید.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir