مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

بازاریابی تعاملی چیست ؟ engagement و درگیری ذهنی بیشتر در بازاریابی

بازاریابی تعاملی چیست

کسب‌وکارها همواره به دنبال روش‌هایی برای جذب مشتری و افزایش فروش محصولات خود هستند. یکی از این روش‌ها ایجاد تعامل در دیجیتال مارکتینگ یا Engagement است که در ادامه مقاله به طور کامل به شما خواهیم گفت بازاریابی تعاملی چیست .

ایجاد تعامل یا  Engagment در بازاریابی چیست؟

 

بازاریابی تعاملی یا اینگیجمنت
بازاریابی تعاملی یا Engagment

بگذارید در ابتدا یک تعریف از Engagment یا ایجاد تعامل به شما بگوییم، سپس در ادامه با چند مثال استراتژی ایجاد تعامل را به شکل کامل  به شما توضیح می‌دهیم. ایجاد تعامل یا بازاریابی تعاملی یک فرآیند استراتژیک است که کسب‌وکارها در آن سعی می‌کنند محتوایی جذاب برای مشتری‌ها ایجاد کنند و با استفاده از آن محتوا، مشتری‌ها را ترغیب به انجام کاری کنند.
به بیان ساده شما در این بازاریابی تنها سعی نمی‌کنید که با تبلیغ کردن برندتان مشتری‌ها را به سمت برند خود جذب کنید. بلکه سعی می‌کنید تا هم مخاطبین بیش‌تری را برای کسب‌وکار خود جذب کنید و هم از مخاطبین خود بخواهید تا عملی را برای شما انجام دهند. به همین منظور عموماً نام‌های دیگری نیز برای این نوع بازاریابی امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نام ها می‌توانیم به experiential marketing یا بازاریابی تجربی و همچنین event marketing یا بازاریابی رویدادی اشاره کنیم. اما بگذارید با چند مثال به شما توضیح خواهیم داد که بازاریابی تعاملی چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد.

ایجاد تعامل یا Engagment در شبکه‌های اجتماعی :

در این روش کسب‌وکارها سعی می‌کنند تا با استفاده از محتوای ارزشمند و یا یک فعالیت خاص، از مخاطبین خود بخواهند تا عملی را انجام دهند. احتمالاً تا به حال در شبکه اینستاگرام کسب‌وکارهای زیادی را دیده‌اید که از مخاطبین خود می‌خواهند که پست‌هایشان را برای دوستان و یا آشنایان ارسال کنند و یا زیر پست‌ها کامنت بگذارند و یا پست‌ها را لایک کنند. در واقع چنین اقدامی ایجاد تعامل با مشتری است و به جای اینکه تنها شما کسب‌وکارتان را تبلیغ کنید، مشتری‌ها نیز به شما در این امر کمک می‌کنند. در برخی موارد حتی برخی از کسب‌وکارها برای چنین تعاملی برای مشتری‌ها جایزه تعیین می‌کنند تا اشتیاق مشتری را به افزایش تعامل با کسب‌وکارشان بیش‌تر کنند.

در تصویر پایین یک گروه در فیسبوک را مشاهده می‌کنید. در این گروه ادمین آن به طور مرتب از مخاطبین و اعضای گروه سوالاتی را مطرح می‌کند و با این کار سعی می‌کند تا مخاطبین را بیش‌تر درگیر فعالیت‌های مرتبط با گروه کند.

 

 

تعاملات مشتری
تعملات مشتری- آرانیک وب

به طور مثال این سوالات می‌تواند درباره مطالب ارسالی، محصولات و خدمات جدید و همچنین موارد دیگر باشد. در واقع چنین سوالاتی ذهن مخاطب را در مورد کسب‌وکار شما درگیر می‌کند و سبب ایجاد تعامل بیش‌تر مشتری با برند شما می‌شود.

تعامل به وسیله محتوای آموزشی

دومین مثال از بازاریابی تعاملی مربوط به یک شرکت تولیدی پوشاک ورزشی است. این شرکت ALO YOGA نام دارد و سعی می‌کند با تولید محتواهای آموزشی-ورزشی مخاطبین بیش‌تری را جذب کند و پوشاک ورزشی بیش‌تری را به فروش برساند. همچنین به تازگی این شرکت چندین استادیو برای کلاس‌های یوگا و مدیتیشن ایجاد کرده که هم مشتری‌ها و مخاطبین بتوانند این ورزش‌ها را یاد بگیرند و هم در حین یادگیری اقدام به خرید محصولات این شرکت کنند. به عبارت دیگر این شرکت بازاریابی تعاملی انجام داده و سعی کرده با آموزش ورزش‌هایی مانند یوگا و مدیتیشن کالاهای خود را به فروش برساند.

 

شرکت تولیدی برند ورزشی
بازاریابی تعاملی

به وجود آوردن کمپین‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی :

یکی دیگر مثال‌های ایجاد تعامل در بازاریابی به وجود آوردن کمپین‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی است. به طور مثال کمپانی آدیداس در جریان یک مسابقه دو میدانی از مردم خواست تا از شرکت کنندگان فیلم تهیه کنند و آن را در شبکه‌های اجتماعی ارسال کنند. در این حالت هم مخاطبین در جریان این مسابقه قرار گرفتند و هم به نوعی آدیداس توانست با استفاده از آن فیلم ها به تبلیغ کفش جدید خود بپردازد. چرا که بسیاری از شرکت کنندگان مسابقه از کفش جدید آدیداس استفاده کرده بودند.

 

ایجاد تعامل در وب سایت :

یکی دیگر از روش‌های بسیار موثر در بازاریابی افزایش Engagment در وب‌سایت است. در واقع در این روش هدف شما تنها افزایش ترافیک سایت‌تان نیست. بلکه می‌خواهید علاوه بر افزایش ترافیک سایت مخاطبین کارهای دیگری نیز برای شما انجام دهند. به طور مثال اینکه مخاطبین در هر صفحه و برای هر محصول نظرات خودشان را بنویسیند و یا اینکه به هر محصول یا خدماتی امتیاز دهند. چنین تعاملی هم می‌تواند بر روی سئو وب‌سایت‌تان تاثیر بسیار مطلوبی داشته باشد. هم می‌تواند سبب جلب نظر دیگر مخاطبین شود. چرا که امروزه مخاطبین وب سایت‌ها سعی می‌کنند تا با استفاده از نظرات و همچنین امتیاز دیگر کاربران اقدام به خرید محصولات کنند.

تا به اینجا به طور کامل و با مثال‌های متعدد دریافتیم بازاریابی تعاملی چیست، در ادامه قصد داریم اصول مهم بازاریابی تعاملی را باهم بررسی کنیم .

5 اصل بازاریابی تعاملی  :

باید به شما بگوییم امروزه استراتژی‌های مختلفی برای جذب مشتریان بالقوه وجود دارد. یکی از این استراتژی‌ها بازاریابی تعاملی است که با درگیر کردن ذهن مخاطب، سبب ایجاد مشتریان بالقوه برای برندها می‌شود. اما خوب این استراتژی 5 نوع و یا 5 اصل دارد که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه به شما توضیح می‌دهیم.

تعامل فعال :

یکی از اصولی که در بازاریابی تعاملی بسیار مود توجه است، تعامل فعال است. شما نباید تنها از یک کانال یا پلتفرم برای مشتریان خود درگیری ذهنی ایجاد کنید. بلکه شما باید از چندین پلتفرم چنین کاری را انجام دهید. همچنین شما زمانی که می‌خواهید یک مشتری نظرش را در مورد خدمات شما در وب‌سایت قرار دهد و یا پست‌ها و محتوای کسب‌وکار شما را به دیگر دوستانش معرفی کند. حتما در مورد این تعامل به صورت دقیق به مشتری اطلاع دهید که چه چیزی را از آن می‌خواهید و مشتری دقیقا چه کاری را باید برای شما انجام دهد.

 تعامل اخلاقی :

یکی از اعمالی که در بازاریابی تعاملی بسیار مورد توجه است، اخلاق است. در واقع با توجه به تحقیقاتی که انجام شده، کارشناسان متوجه شده‌اند که 73 درصد از افراد حاضرند حتی هزینه بیش‌تری را برای بیزنس‌ها و کسب‌وکارهایی که اخلاق مدار و همچنین پایدار هستند هزینه کنند. در واقع تعامل یک اخلاقی یک فرآیند است که در آن یک کسب‌وکار تعهد خود را به مشتری، کارمندان و همچنین جامعه نشان می‌دهد. از این رو این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

 

تعامل زمینه ای یا Contextual engagement :

یکی دیگر از اصول درگیری ذهنی در بازاریابی تعامل زمینه‌ای است. به بیان ساده شما باید از تمامی رفتارها و اعمال مخاطبین کسب‌و‌کار خود قبل از ایجاد در گیری ذهنی اطلاعات کسب کنید. به همین منظور شما باید دائما مشتری‌های خود را آنالیز کنید و از تغییرات رفتاری مخاطبین آگاه باشید.
 در ادامه شما باید بر اساس این آنالیز ها اقدام به ساخت محتوایی مناسب و مخاطب پسند تا مخاطب سریعتر بتواند با کسب‌و‌کار شما ارتباط بر قرار کند و درگیری ذهنی با کسب‌وکار شما داشته باشد.
به طور مثال یک مشتری یکبار از کالا یا خدمات شما استفاده کرده و مدت‌هاست که به سراغ کسب‌وکار شما نیامده است. در این صورت شما می‌توانید کالاها و خدماتی که مکمل کالاها و خدمات قبلی است را به صورت‌های مختلف به مشتری معرفی کنید و به این ترتیب سبب درگیری ذهنی در مخاطب شوید.
برای نمونه اگر مشتری یک دوره خاصی را از وب سایت شما خریداری کرده است. شما می‌توانید از طریق اس‌ام‌اس و یا ایمیل دوره‌های مرتبط با آن دوره را به مخاطب خود معرفی کنید و حتی برای استفاده از آن دوره ها کد تخفیفی را برای مشتری در نظر بگیرید.

تعامل متقاعد کننده :

تمامی مخاطبین و مشتری‌ها علاقه دارند که خرید محصولات و خدمات را به راحت‌ترین شکل ممکن انجام دهند. در واقع همین راحتی در مواردی می‌تواند سبب افزایش درگیری ذهنی در مخاطب شود. به طور مثال اگر شما در کسب‌و‌کارتان کالاهای مصرفی به فروش می‌رسانید. می‌توانید با قرار دادن گزینه خرید مجدد در سبدهای خرید مشتری، خرید را برای مشتری راحت‌تر کنید. به عبارت دیگر کارشناسان بر این باورند که چنین عملی خود می‌تواند سبب درگیری ذهنی بیش‌تر و افزایش تعامل مشتری با کسب‌وکار شما شود. چرا که مشتری به راحت‌ترین شکل ممکن خرید خود را انجام می‌دهد. اگر بخواهیم یکی از وب سایت‌های فروش آنلاین که چنین عملی را انجام می‌دهد، به شما معرفی کنیم. می‌توانیم به وب‌سایت آمازون اشاره کنیم. این وب‌سایت با قرار دادن دکمه Dash امکانی را برای مشتری‌ها فراهم میکند که در راحت‌ترین شکل ممکن بتوانند خرید مجدد انجام دهند.

تعامل احساسی :

درگیری احساسی در بازاریابی همواره نقش مهمی را ایفا میکند. به طور کل احساسات پس از هر خرید و استفاده از خدمات یک کسب‌وکار در ذهن مشتری باقی می‌ماند و می‌تواند تصورات مثبت و منفی در ذهن مشتری ایجاد کند. به طور مثال اگر کسب‌وکار شما به مشتری پیشنهاد هدیه‌ای را بدهد اما آن هدیه را هیچ‌گاه به مشتری تحویل ندهد. این موضوع می‌تواند بر احساسات و همچنین تعاملات مشتری با کسب‌وکار شما اختلال ایجاد کند. همچنین اگر شما به قول خود در این زمینه عمل کنید. اینکار می‌تواند از نظر احساسی بر مشتری تاثیر گذار باشد و شما یک مشتری وفادار برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید. بر همین اساس است که امروزه تعاملات احساسی می‌تواند نقش مهمی در بازاریابی داشته باشد.

از چه ابزارهایی برای بازاریابی تعاملی و ایجاد درگیری ذهنی بیش تر با مشتری میتوان استفاده کرد؟

در ادامه قصد داریم چند ابزار کاربردی که کسب‌وکارهای مختلف جهت افزایش درگیری ذهنی مخاطبین استفاده می‌کنند را برای شما معرفی کنیم.

 وبلاگ نویسی :

شاید یکی از ارزان‌ترین و همچنین کاربردی‌ترین روش‌ها برای درگیری ذهنی و ایجاد تعامل با مخاطبین وبلاگ نویسی باشد. در واقع در این روش شما با نوشتن و اشتراک گذاری مطالبی که مستقیماً مخاطبین و مشتری‌های شما را هدف قرار میدهد، تعامل کسب‌وکار خود را با مشتری افزایش می‌دهید. اگر بخواهیم نمونه‌ای از وبلاگ نویسی موفق را به شما بگوییم. به طور مثال شما می‌توانید راهنمایی از نحوه استفاده از خدمات و یا محصولات کسب‌وکار خود را در وب سایت‌تان پست و آن را به اشتراک بگذارید.

 شبکه‌های اجتماعی :

امروزه بیش‌تر افراد وقت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی میکنند. در ایران 2 شبکه اجتماعی اینستاگرام و تلگرام توانسته نقش مهمی را در بازاریابی کسب‌وکار ها داشته باشد. این شبکه‌های اجتماعی با قابلیت‌ها و ابزارهایی که دارا می‌باشند، توانسته تعامل با مشتری را تا حد قابل قبولی افزایش دهند و سبب افزایش جذب مخاطبین و مشتری‌های بالقوه شوند. پیشنهاد می‌کنیم اگر تاکنون برای کسب‌وکار خود در این شبکه‌های اجتماعی صفحه‌ای را باز نکرده‌اید. حتما اقدام به ساخت یک اکانت برای کسب‌وکار خود کنید و  تعامل مشتری‌ها را با برندتان افزایش دهید.
برای دریافت خدمات شبکه‌های اجتماعی می‌تونید رو تیم آرانیک‌وب حساب کنید.

کمپین‌های ایمیلی :

احتمالا با شنیدن نام کمپین‌های ایمیلی تصور کنید که ایمیل یک روش قدیمی و نامناسب برای بازاریابی تعاملی است. اما باید به شما بگوییم که چنین چیزی به هیچ وجه درست نیست. ایمیل یک ابزار بسیار موثر برای درگیری ذهنی بیش‌تر مخاطبین و مشتری‌ها با کسب‌وکار شماست. البته تمامی کمپین‌های ایمیلی نمی‌توانند به خوبی عمل کنند و برای اینکه کمپین ایمیلی کسب‌وکار شما موثر باشد شما باید استراتژی‌های صحیحی را برای این کار در نظر بگیرید. به طور مثال شما می‌توانید ایمیل‌های ارسالی را شخصی سازی کنید و یا دست نوشته‌ای را در ایمیل‌ها به صورت شخصی سازی شده قرار دهید.

در این مقاله بررسی کردیم بازاریابی تعاملی چیست، به شما پیشنهاد می‌کنیم باقی مقاله ما که در رابطه با انواع مدلهای بازاریابی معروف است را مطالعه بفرمایید و نظراتتان را برای تیم آرانیک‌وب کامنت کنید. 

در ادامه پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه مقاله بازاریابی چریکی با بازاریابی ارزان هم آشنا شوید.

 

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید