بازاریابی برون گرا چیست و دلیل محبوبیت این روش بازاریابی را باهم بررسی کنیم. یکی از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ خصوصا در دنیای دیجیتال بازاریابی برون گرا OutboundMarketing است. ما در این مقاله قصد داریم تا ابتدا این نوع بازاریابی را برای شما تعریف و سپس از استراتژی ها، انواع و مثالهای آن بیشتر به شما توضیح دهیم. پس اگر قصد دارید صفر تا صد بازاریابی را یاد بگیرید به هیچ عنوان این مقاله را از دست ندهید.
بازاریابی برون گرا چیست؟
در واقع این نوع بازاریابی شامل استراتژیها و تکنیکهای مختلف بازاریابی است که میتواند طیف وسیعی از افراد را مورد هدف قرار دهد.
به بیان ساده تر این نوع بازاریابی را میتوان بازاریابی مزاحم نیز نامید.
چرا که عموماً مخاطبین شما در حال انجام عملی هستند که ناگهان با تبلیغ شما روبرو میشوند.
به عبارتی دیگر در این نوع بازاریابی کسبو کار ها ارتباط با مشتری را آغاز میکنند و محصولات و خدمات خود را به مشتریها معرفی میکنند.
به طور مثال تمامی تبلیغات سنتی (تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، تبلیغات چاپی)، تبلیغات دیجیتالی، تبلیغات ایمیلی و تبلیغات تلفنی در این دسته از بازاریابی قرار میگیرد.
باید به شما بگوییم در مقابل بازاریابی برون گرا، بازاریابی درون گرا یا اصطلاحا کششی، ربایشی وجود دارد.
بازاریابی درون گرا که با Inbound Marketing نیز شناخته میشود با استفاده از تبلیغات به وجود نمیآید و مخاطبین با استفاده از تبلیغات کسبوکارها با آنها ارتباط برقرار نمیکنند.
به عبارت دیگر در این نوع بازاریابی مخاطبین بر اساس نیازشان کسبوکار شما را پیدا میکنند و به نوعی این بازاریابی با استفاده از نیاز مخاطب عمل میکند و خود مخاطب پیدا میکند.
امروزه میتوان گفت بازاریابی برونگرا یا اصطلاحاً فشاری، کمی در جامعه بد و آزار دهنده محسوب میشود، چرا که مخاطبین به اجبار با کسبوکارها روبرو میشوند و ممکن است آنها مخاطبین هدف نباشند.
با این وجود هنوز هم این نوع بازاریابی به عنوان یک راه بسیار موثر برای جذب تعداد قابل توجهی از افراد به کسبوکارها محسوب میشود.
انواع بازاریابی برون گرا :
ما قصد داریم در ادامه انواع بازاریابی برونگرا را به صورت جداگانه و موردی به شما توضیح دهیم.
1- تبلیغات سنتی :
یکی از شیوههای تبلیغاتی که بیشتر افراد با آن آشنایی دارند، تبلیغات سنتی است. در واقع اگر شما محصولات و خدمات کسبوکار خودتان را در رسانههایی نظیر تلویزیون، رادیو و یا مجلات و … تبلیغ کنید، به نوعی تبلیغات سنتی انجام دادهاید.
به عبارت دیگر تبلیغات سنتی به شما کمک میکند تا کسبوکارتان را به تعداد افراد زیادی نمایش دهید و این خود میتواند سبب افزایش دیده شدن محصولات و یا خدمات کسبوکار شما شود.
همچنین چنین تبلیغاتی میتواند سبب افزایش آگاهی مخاطبین از برند شما شود که همین موضوع میتواند مخاطبین را با برند شما بیشتر آشنا کند و در جذب مشتری نقش مهمی را داشته باشد.
اما چنین تبلیغاتی معایبی را نیز دارا میباشد. به طور مثال شما با استفاده از چنین تبلیغاتی نمیتوانید آگهیهای خود را به طور دقیق به مخابین هدف خود برسانید.
بلکه با استفاده از این راه شما به تعداد قابل توجهی از افراد جامعه کسبوکار خود را معرفی میکنید که ممکن است برخی از آنها نیازی به کسبوکار یا خدمات شما نداشته باشند.
به همین دلیل برخی از کارشناسان بر این باورند که چنین تبلیغاتی با توجه به هزینههایی که به کسبوکارها تحمیل میکند، نمیتواند نتایج موثری داشته باشد. البته برخی از کارشناسان هم بر این باورند که چنین تبلیغاتی میتواند تاثیر قابل قبولی داشته باشد. چرا که افراد زیادی در طول روز وقت خود را صرف تماشای تلویزیون، گوش دادن به رادیو و خواندن روزنامه میکنند. (در موارد موروثی مثل اینکه یک مغازه به پسر خانواده ارث رسیده تبلیغات و کسب و کار سنتی احتمالا ادامه دارد، پس هیچوقت حذف نمیشود فقط خیلی کمرنگ تر میشود.)
2- تبلیغات دیجیتالی :
تبلیغات دیجیتالی دسته دیگری از outbound marketing است که اولین بار در سال 1994 در فضای مجازی منتشر شد.
میتوانیم به شما بگوییم. اولین تبلیغات دیجیتال موثر نبود و نمیتوانست کسبوکارها را به اهداف خود نزدیک کند.
اما پس از گذشت زمان و تا به امروز پیچیدگیهای این تبلیغات افزایش پیدا کرده و اثر گذاری آنها به مراتب بیشتر شده است.
در ادامه انواع تبلیغات دیجیتالی را برای شما معرفی میکنیم.
انواع تبلیغات دیجیتالی
1- بازاریابی موتورهای جستجوگر یا Search Engine Marketing که به طور مختصر SEM نیز به آن گفته میشود.
2- تبلیغات نمایشی
3- تبلیغات در شبکههای اجتماعی
4- تبلیغات بیش از اندازه یا Over-the-top که به اختصار به آن OTT نیز گفته میشود.
5- تبلیغات ایمیلی
6- تبلیغات بومی
7- تبلیغات ویدیوئی
باید به شما بگم که این نوع تبلیغات بسیار تخصصی است و شما میتوانید تبلیغات کسبوکارتان را برای مشتریهای خود شخصی سازی کنید.
به طور مثال شما میتوانید تبلیغات خود را بر اساس علایق، سلایق و همچنین موقعیت جغرافیایی مخاطبین شخصی سازی کنید و به این ترتیب تاثیر تبلیغات را افزایش دهید.
3- تبلیغات ترکیبی :
در برخی موارد استفاده از تبلیغات دیجیتالی و سنتی به صورت همزمان میتواند برای بازاریابی کسبوکارها بسیار مفید باشد.
همچنین تبلیغات DOOH یا تبلیغات دیجیتالی خارج از خانه که در دسته تبلیغات ترکیبی قرار میگیرد میتواند بسیار برای کسبوکارها و جذب مخاطب سودآور باشد.
در این شیوه سعی میشود تا تبلیغات سنتی را به صورت دیجیتال و مدرن در نقاط مختلفی از شهر قرار داد.
بهطور مثال همانطور که در تصویر پایین نیز مشاهده میکنید. رستوران برگرکینگ از این شیوه تبلیغات برای معرفی محصولات و خدمات جدید خود استفاده میکند.
4- تماس تلفنی سرد :
قدیمیترین روش بازاریابی برون گرا چیست؟ تا به حال چیزی در مورد بازاریابی تلفنی شنیدهاید؟ باید به شما بگوییم یکی از قدیمیترین شیوههای بازاریابی برون گرا، تماس تلفنی سرد یا Cold Calling است.
در این نوع بازاریابی فروشنده با مجموعهای از شمارههای مخاطبین که ممکن است مشتری کسبوکارش باشند تماس میگیرد و خدمات و محصولات خود را به مخاطبین معرفی میکند.
اما خوب احتمالاً از خودتان میپرسید که چرا نام این نوع بازاریابی را تماس سرد گذاشته اند؟
در جواب این سوال میتوانیم به شما بگوییم، به علت آنکه فروشنده و مخاطب هیچ آشنایی قبلی با یکدیگر نداشتهاند و به صورت اتفاقی با یکدیگر صحبت میکنند.
البته این نوع بازاریابی به صورت اساماس هم اتفاق میافتد و کسبوکارها میتوانند تبلیغات خود را به صورت اساماس برای مخاطبان ارسال کنند.
حال با اینکه این نوع شیوه جذب مشتری از گذشته تا به امروز وجود داشته اما کارشناسان بر این باورند که چنین شیوهای از تبلیغات میتواند نتیجه بسیار منفی برای برندها و تبلیغات آنها داشته باشد. به عبارت دیگر کارشناسان بر این باورند که این شیوه یکی از بدنامترین شیوههایی است که توسط بیزینسهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.
5- ایمیل مارکتینگ و یا ایمیل سرد :
همانطور که میدانید خیلی وقت است که ایمیل وجود دارد و کسبوکارهایی زیادی با استفاده از ایمیل اقدام به بازاریابی و تبلیغات کسبوکار خود میکنند.
اما بسیاری از افراد بر این باورند که ایمیل مارکتینگ یک روش منسوخ شده است که دیگر توسط هیچ کسبوکاری استفاده نمیشود.
چرا که عموماً ایمیلهایی که برای مخاطبین از گذشته تا به امروز ارسال میشد، بیشتر به جای اینکه موثر باشد سبب مزاحمت برای مخاطبین میشد.
به همین موضوع همانند تماسهای تلفنی که برای مخاطبین ناخوشایند بود و به آن تماس تلفنی سرد میگفتند به چنین ایمیلهایی نیز ایمیلهای سرد یا Cold Email میگفتند.
اما امروزه ایمیل مارکتینگ دچار تغییرات گستردهای شده و دیگر سبب مزاحمت برای مخاطبین نمیشود.
به عبارت دیگر ایمیلهای ارسالی به شیوه جدید باید شخصی سازی شده باشد و مشتری با باز کردن آن ها تصور نکند که وقتش بیهوده تلف شده است. همچنین با استفاده از تکنیکهایی میتوان چنین بازاریابی را به شیوه موثرتر انجام داد که برخی از آنها را برای شما در ادامه معرفی میکنیم.
1- مرتب کردن لیست ایمیل ها :
احتمالاً از خودتان میپرسید که لیست ایمیلها چگونه باید مرتب شود و ایمیلها را برای چه کسانی باید ارسال کرد؟ در جواب این سوال باید به شما بگوییم که شما برای تهیه لیست ایمیلهای خود میتوانید از فرمهای مخصوص در وبسایت کسبوکار خود استفاده کنید و در ازای گرفتن ایمیل مخاطبین به آنها هدیهای مانند یک PDF رایگان و یا کد تخفیف بدهید.
در چنین شیوه ای ایمیلهای شما برای مخاطبین دیگر آزار دهنده نیست و آن ها سعی میکنند تا ایمیلهای شما را دنبال کنند.
2- از خطوط جذاب در ایمیلهای خود استفاده کنید :
ظاهر ایمیل ارتباط مستقیمی با جلب نظر مشتری دارد. اگر شما بتوانید به بهترین شکل ایمیلهای خود را طراحی کنید، احتمال موفقیت شما نیز بیشتر میشود. همچنین استفاده از خطوط جذاب و دکمههای کلیک مناسب نیز میتواند هم به سئو وب سایت و هم به افزایش توجه مخاطبین به تبلیغ و بازاریابی کمک کند.
3- ارزش ها را به مخاطبین پیشنهاد دهید :
یکی از نکاتی که در ایمیل مارکتینگ باید رعایت شود، پیشنهاد ارزشها در ایمیل است. شما باید به مخاطبین در ازای بازدید از وب سایتتان یا استفاده از خدمات یا محصولات پیشنهادات جذابی را مطرح کنید. اگر چنین پیشنهاداتی را مطرح نکنید هیچگاه مخاطب جذب ایمیل شما نمیشود و ایمیل کسبوکارتان برای این فرد آزار دهنده به نظر میرسد.
4- از تست A/B برای هر چیزی خصوصا ایمیل مارکتینگ استفاده کنید :
باید به شما بگوییم هر کسبوکاری که از تست A/B در امور خود استفاده کرده تا بیش از 90 درصد توانسته موفق عمل کند. شما میتوانید برای عناوین ایمیلهای خود، CTA ها، زمان ارسال ایمیل ها وغیره از تست A/B استفاده کنید و بازدهی ایمیل مارکتینگ کسبوکار خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید.
5- انتشار محتوا از طریق وب سایتهای ثالث یا همنشری محتوا :
یکی از راهکارهای بازاریابی برون گرا همنشری محتواست. احتمالا شما هم برای کسبوکار خود محتوایی را ایجاد کردهاید و سپس قصد داشتید که آن محتوا را با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید اما در اشتراک گذاری محتوا موفق نبودهاید و یا نتوانستید موفق عمل کنید.
یکی از مشکلاتی که بسیاری از کسبوکارها با آن روبرو هستند، عدم جذب مخاطب از طریق محتوا است.
در این شرایط حتی ممکن است محتوای شما کیفیت بسیار بالایی داشته باشد اما باز هم شما نتوانید مخاطبان را جذب محتوای خود کنید.
در این شرایط ما پیشنهاد میکنیم تا از همنشری محتوا یا اصطلاحاً Content Syndication استفاده کنید.
با استفاده از این راه شما محتوای با کیفیت وب سایت خود را در یک وب سایت دیگر به اشتراک میگذارید و از این راه هم میتوانید مخاطبین را به خواندن محتوای خود ترغیب کرده و هم تعداد مخاطبین کسبوکار خود را افزایش دهید.
شما میتوانید این کار هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی انجام دهید و وب سایت مختلفی اقدام به چنین کاری میکنند.
بازاریابی برون گرا چه معایبی را دارد؟ بازاریابی برون گرا بهتر است یا درون گرا؟ (مقاله بازاریابی درونگرا رو میتونین مطالعه کنید.)
سه عیب بازاریابی برون گرا را باهم مرور کنیم.
1- این نوع بازاریابی عموماً میتواند هزینههای زیادی را به کسبوکار شما تحمیل کند. به همین منظور عموماً کسبوکارهای کوچک و متوسط نمیتوانند از این نوع بازاریابی استفاده کنند.
2- در این نوع بازاریابی محاسبه ROI یا شاخص بازگشت سرمایه کمی دشوار است و کارشناسان بر این باورند که بازاریابی برون گرا به طور کل بازگشت به سرمایه یا ROI بسیار پایینی را خواهد داشت.
3- سومین عیب این نوع بازاریابی همان عملکرد پایین آن است. تصور کنید شما هزینههای گزافی صرف تبلیغات کسبوکارتان میکنید اما به میزانی که هزینه کردهاید از مخاطبین خود پاسخ دریافت نمیکنید.
به همین منظور کارشناسان بر این باورند که بازاریابی برون گرا به صرفه نیست و کسبوکار ها باید از بازاریابی درون گرا به جای بازاریابی برون گرا استفاده کنند.
بازاریابی برون گرا ROI به مراتب بیشتری از این نوع بازاریابی را دارا میباشد و به طور کل هزینه گزافی را به شما تحمیل نخواهد کرد.
در ادامه این بحث میتوانید مقاله (بازاریابی رابطه مند چیست و چه اهمیتی دارد؟) را مطالعه کنید.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir