مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی چیست؟

وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی چیست؟

حتما اگه اهل گردش تو فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشین کلمه “وایرال” به گوشتون خورده، وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ هست، که تو اون محتوا مثل ویروس با سرعت خیلی زیاد تکثیر میشن. نکته اصلی و مهمی که تو این بازاریابی وجود داره اینه که مخاطب نقش اصلی رو برای به اشتراک گذاری محتوا انجام میده مثل بازاریابی دهان به دهان که تو مقالات قبلی بهش پرداخته بودیم.

از دید مخاطب یک محتوای خوب‌، با کیفیت و خلاق ارزش به اشتراک گذاری داره. معمولا موقعی که از وایرال شدن یک محتوا صحبت می‌کنیم، سریع به یاد فیلم و عکسای پخش شده از طریق شبکه‌های اجتماعی می افتیم. در واقع اینترنت یک فضای خیلی مناسبی رو برای به اشتراک گذاری سریع و بدون هزینه‌ محتوا برای کاربرا ایجاد کرده.

بازاریابی وایرال زمانی اتفاق می‌افته که استراتژی یک کسب و کار طوری باشه که مخاطب رو تشویق به انتقال پیام بازاریابی کنه. این روش به خاطر شباهتی که به پخش شدن ویروس تو اطرافمون داره اسم بازاریابی ویروسی یا وایرال روش گذاشته شده. در واقع تفاوت این ویروس با بقیه ویروس‌ها اینه که تو فضای دیجیتال زندگی میکنه.

 

انواع وایرال مارکتینگ

1.فرستادن به هم

یک پیامیه که استفاده کننده رو برای فرستادن اون به دیگران تشویق میکنه.

2.مشوق ویروسی

هم برای فرستادن پیام و هم برای فراهم کردن نشانی دیگران پاداشی پیشنهاد میشه و باعث افزایش مراجعه کننده میشه.

3.مخفی

زمانی که یک پیامی ارائه میشه به عنوان یک صفحه غیرمعمولی فعال فورا آشکار نمیشه.

4.بازاریابی شایعه

تبلیغات یا پیام هایی که ستیزه جویانه به وسیله رقابت خلق شدن و بحث در مورد نتایج رقابت و هم ستیزی باعث ایجاد تبلیغات دهان به دهان و شایعه ای میشه.

5.مدیریت پایگاه اطلاعات

استفاده کننده‌ها سیستم‌های ارتباطی خودشون رو با استفاده از ارتباط با بانک جامع اطلاعاتی از طریق خدمات آنلاین میسازن و اونو اداره میکنن.

محتوای بازاریابی ویروسی (viral marketing) از چه جنسی هستن

بازاریابی ویروسی
بازاریابی ویروسی

نوع محتوا در وایرال مارکتینگ زیاد مهم نیست. محتوای شما میتونه یک متن جذاب یا یک توئیت متفاوت،یک آهنگ کوتاه یا حتی یک بازی کم حجم باشه.اما نکته مهمی که تو وایرال مارکتینگ وجود داره اینه که محتوا هر چیزی که باشه باید مخاطبین رو تشویق کنه که اون محتوا رو با سایر مخاطبین به اشتراک بزاره.هرچی تعداد افرادی که پیام ویروسی شمارو دریافت میکنن بیشتر باشه محتوای شما ویروسی‌تر و اثر بخشی اون بیشتره.

4 ویژگی اصلی برای کمپین وایرال مارکتینگ موفق

خب اصل ماجرا به همین سادگی بود. یعنی برای پیاده سازی وایرال مارکتینگ کافیه کاربران اینترنت و شبکه های اجتماعی از محتوایی که شما ساختید لذت ببرن و بخوان اونو با دوستاشون به اشتراک بزارن. برای شروع 4 مورد از مهمترین ویژگی های بازاریابی وایرال مارکتینگ رو بررسی میکنیم.

1. در بازاریابی ویروسی خدمات یا محصولات با ارزشی ارائه داده میشود

اگه با تکنیک‌های روانشناسی برای افزایش فروش آشنا باشین، احتمالا میدونید یکی از قویترین کلمات در بازاریابی کلمه “رایگان” است. شاید کلمات “ارزان” یا “قیمت مناسب” هم جلب توجه کنن ولی استفاده از کلمه رایگان بیشتر از بقیه جلب توجه میکنه و تاثیر بیشتری هم داره. اکثر کمپین های وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی خدمات و محصولات ارزشمندی رو به صورت رایگان و با هدف جلب توجه مخاطب ارائه میدن.

البته لازم نیست که تمام خدمات یا محصولات رو به صورت رایگان قرار بدین. فقط ارائه بخشی از خدمات به صورت رایگان که بتونه ذهن مخاطب رو درگیر محصول کنه کافیه.

شاید شما با اینکار سریع به سود نرسید ولی اگه بتونید با ارائه یک چیز رایگان توجه مخاطب رو جلب کنید اونا بزودی با بقیه محصولات و خدمات شما آشنا میشن و در نتیجه باعث افزایش فروش میشه.

2. محتوای ویروسی بدون زحمت منتشر میشن

تو این اوضاع کرونا معمولا همه توصیه میکنن که با کسی دست ندیم و دید و بازدید رو کنار بزاریم، فاصله اجتماعی رو رعایت کنیم و دستامون رو زیاد بشوریم و به صورتمون دست نزنیم که بتونیم از انتقال ویروس جلوگیری کنیم. چون ویروس‌ها زمانی منتشر میشن که شرایط برای انتقالشون فراهم باشه و پخش شدن راحت بشه.

پس محتوای ویروسی شما هم  از یک ایمیل گرفته تا نرم و افزار و بازی باید تو یک بستر مناسب برای انتشار قرار بگیره. بهترین جایگاه برای ارائه محتوا قطعا فضای اینترنت است. محتوای ویروسی شما که ماهیت دیجیتالی داره میتونه به راحتی و بدون هیچ هزینه ای، از طریق اینترنت و شبکه های مجازی منتش بشه. البته باید به این نکته توجه کنید که محتوای ویروسی شما باید جذابیت کافی رو داشته باشه.

3. محتوای ویروسی برای انتشار از شبکه‌های ارتباطی موجود استفاده میکند

اکثر مردم اجتماعی هستند. دانشمندان علوم اجتماعی به این نتیجه رسیدن که هر فرد بطور متوسط در دوستان و خانواده و محیط کار خودش با 8 تا 12 نفر تو ارتباطه.

توجه داشته باشین که سر و کار شما با افرادی هست، که تو اینترنت و فضای مجازی هستن و تو این فضا فعالیت میکنن. در صورتی که بتونین این افراد رو به پخش محتوای خودتون تشویق کنید میتونید پیشرفت و اشتراک گذاری محتوای خودتون رو ببینید.

ویژگی‌های یک محتوای ویروسی

تا اینجا در مورد تعریف بازاریابی ویروسی و ویژگی‌هاش با هم خوندیم. حالا قطعا شما هم میدونید که وایرال مارکتینگ چیه و ویژگی‌های یک کمپین ویروسی خوب چی هستش. حالا بهتره که با ویژگی‌ها، نحوه تولید و انتشار یک محتوای ویروسی آشنا بشیم.

بهتره اول در مورد ویژگی‌های یک محتوای ویروسی خوب صحبت کنیم. همونطور که قبلا گفتیم، اینترنت این امکان رو برای یک کمپین فراهم می‌کنه تا به سرعت ویروسی بشن یا به عبارتی، یک برند را یک شبه معروف کند. البته، نباید فراموش کنین که اینترنت صرفاً بستری است که به شما اجازه می‌ده تا محتوای خودتون رو سریع‌تر با دیگران به اشتراک بگذارین. اما هر محتوایی ویروسی نیست.

حالا سوال اینجاست که چه محتوایی ویروسی حساب میشه؟ یک محتوا برای اینکه به انتشار زیادی برسه باید یکسری ویژگی‌هایی داشته باشه که به چند تا از مهم ترین اونها میپردازیم:

  • کیفیت محتوا باید بالا و برای بیشتر مخاطبان خوشایند باشه
  • محتوا ارزش به اشتراک‌ گذاری با دوستان و خانواده را داشته باشه.
  • محتوا جذاب و خلاقانه باشه و مخاطب خود را تشویق به استفاده کنه
  • خلاقیت اصلی‌‌ترین عنصر موفقیت در بازاریابی ویروسی است.همیشه سعی کنین که خلاقیت به خرج بدین و ریسکشو قبول کنید.

 

محتوای ویروسی چجوری منتشر میشه

برای موفقیت تو ویروسی کردن یک محتوا باید به سه نکته مهم توجه کنیم:

«انتقال پیام درست به پیام رسانان درست در محیط درست»-پروفسور کاپلان

طبق این جمله باید به سه نکته خیلی توجه کنیم:

1.پیام رسان

برای مطمئن شدن از ویروسی شدن یک پیام، به 3 نوع پیام ‌رسان نیاز داریم: متخصصین بازار، افراد تاثیرگذار و فروشندگان. متخصصین بازار افرادی هستن که همیشه در نبض همه چیز قرار دارند؛ احتمالا تا به حال با این افراد برخورد داشتید، هر اتفاقی که بیافته، اونا زودتر از همه خبردار میشن. هر وقت خبر جدیدی بهشون میدیم، با نگاه سرد و بی روحی روبرو میشیم، بعدشم جمله خودم می‌دونم رو می‌شنویم و احتمالا بعد از اون قراره شنیدن اطلاعات جدیدتری  رو تحمل کنیم! البته، بعضی از  این افراد اولین کسایی هستن که پیام رو دریافت و آن را به سرعت در شبکه اجتماعی خودشون منتشرمیکنن.

افراد تاثیرگذار مخاطبانی هستن که ارتباطات اجتماعی بسیار زیادی دارن، این افراد با همه خوبن، با همه هستن و همه جا حضور دارن. شاید بشه گفت که یکی از مهم ‌ترین عوامل شکل گیری تمدن‌های اولیه بشری همین‌ها هستن. این افراد معمولا صدها فرد مختلف را می‌شناسن و پل ارتباطی میان اونها حساب میشن.

فروشندگان هم افرادی هستن که در صورت نیاز، پیام رو از خبره ‌های بازار میگیرن و اون رو مرتبط‌، قابل قبول و جذاب می‌کنن و سپس محتوا رو در اختیار افراد تاثیرگذار برای پخش قرار میدن.

 

2.پیام

فقط پیام ‌هایی که به یادموندنی و به اندازه کافی جالب هستن، قدرت اینو دارن که به یک پدیده وایرال مارکتینگ تبدیل بشن. معمولا با اعمال تغییرات کمی میشه پیامی ساده رو به پیامی به یاد موندنی‌تر، جالب‌ تر تبدیل کرد. پیام باید منحصر به فرد باشه و همیشه ایده اصلی رو با خودش داشته باشه و مخاطب رو متقاعد کنه تا اونو با دیگران به اشتراک بگذاره.

3.محیط

نقش محیط در پیشرفت موفقیت بازاریابی ویروسی بسیار اساسی است.مردم حساسیت زیادی نسبت به محیط دارن و تغییرات کم اون باعث بروز نتایج بزرگی میشه. بنابراین باید همواره محتوایی متناسب با محیط و ارزش‌ها و نگرش‌های رایج آن انتخاب کرد و علاوه بر اون لازمه زمان بندی درستی هم جهت انتشار پیام در نظر داشت.

کانال‌ها و شیوه‌های متفاوتی برای انتشار پیام ویروسی وجود دارن که به چند مورد مهم ‌ترین اونا میشه اشاره کرد:

  • دهان به دهان
  • ایمیل
  • شبکه‌های اجتماعی (فیس بوک، توییتر، لینکدین و غیره)
  • سایت‌های به اشتراک گذاری ویدئوهمچون یوتیوب و  Vimeo
  • انجمن‌های موجود در اینترنت
  •  

البته اینجا دیگه تبلیغات به شکل دهان به دهان اتفاق نمیافته‌، چرا که ماهیت پیام شما دیجیتالی است و برای انتشار به اینترنت نیاز داره. برتری  تبلیغات دهان به دهان دیجیتالی نسبت به نوع سنتی در سرعت انتشار پیام است. در روش سنتی، دسترسی به هزار نفر ممکن است ماه‌ها یا  هفته‌ها طول بکشه، در صورتی که از طریق بازاریابی ویروسی میشه ظرف چند روز یا حتی چند ساعت به صدها یا میلیون‌ها نفر دسترسی پیدا کرد.

       هر چقدر پیام بازاریابی با سرعت بیشتری انتشار پیدا کنه، شدت ویروسی بودنش هم بیشتر میشه.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید