مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

 هر شخصی زمانی‌که بر روی یک کاری سرمایه‌گذاری می‌کند، به‌دنبال بازگشت سرمایه و سودآوری آن است. که گاهی این سودآوری مالی و گاهی معنوی است. تبلیغات را شما چه هزینه بدانید و چه سرمایه‌گذاری، باید بدانید که سرمایه‌تان چه زمانی به شما برمی‌گردد. درواقع به زبان ساده‌تر نرخ بازگشت سرمایه یعنی زمانی‌که شما یک کمپین تبلیغاتی انجام می‌دهید، نسبت سودی که بدست می‌آورید به هزینه‌ای که پرداخت کردید چقدر بوده برای همین هر چقدر در ازای سرمایه‌گذاری که کرده‌ایم سود بهتری بگیریم و از روش‌های به‌صرفه‌تر با بازده بالاتر استفاده کنیم، می‌تونیم بازگشت سرمایه خوبی داشته‌باشیم.  البته این، بستگی به عملکرد ما هم دارد که خوب بوده‌ است یا خیر در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا درباره نرخ بازگشت سرمایه صحبت کنیم.

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

 نرخ بازگشت سرمایه یکی از شاخص‌های اصلی و معیارهای کلیدی است که نشان می‌دهد میزان موفقیت یک سرمایه‌گذاری در کار بخصوصی و یا یک کمپین تبلیغاتی چگونه بوده است. به‌نظر برخی از کارشناسان زمانی‌که ما درحال چیدن استراتژی برای تبلیغات و یا سرمایه‌گذاری در حوزه خاصی هستیم. باید نرخ بازگشت سرمایه را به‌عنوان یک شاخص کلیدی در نظر بگیریم و استراتژی را براساس آن مشخص کنیم.

تعریفی ساده‌تر از نرخ بازگشت سرمایه

تعریف ساده‌تری از نرخ ROI می‌شود نسبت سود به‌دست‌آمده بر هزینه و سرمایه‌ای که پرداخت‌شده.

 البته این‌رو هم باید در نظر بگیرید که گاهی سود به‌دست‌آمده تنها جنبه مالی ندارد، بلکه ممکن است باعث برندسازی و یا معرفی یک محصول شود. اما به‌طورکلی محاسبه Return of investment مبتنی بر سودهای مالی یک کسب‌وکار و بیزینس است .

نرخ بازگشت سرمایه چه اهمیتی دارد

امروز که همه هزینه‌ها رشد زیادی داشته‌اند و هر هزینه‌ای که انجام می‌شود باید حساب‌شده باشد به‌ویژه برای کسب‌وکارهای نوپا و تازه‌ تأسیس باید بتواند سرمایه خودشان را به بهترین شکل هزینه کند و در اینجاست که Return of investment اهمیت دوچندان پیدا می‌کند و با کمک نرخ بازگشت سرمایه می‌توانیم ببینیم هزینه‌های تبلیغاتی صرف چه موضوعاتی شده و چگونه این هزینه خرج شده است .

همچنین می‌تونیم عملکرد بازاریابان و تیم بازاریابی را هم زیر نظر بگیریم تا در صورت نیاز بتوانیم آن‌ها را بهبود ببخشیم .

فرمول سرمایه‌گذاری

نرخ بازگشت سرمایه = کل سرمایه گذاری / (کل هزینه – کل درامد)

همان‌طور که قبلاً گفتیم Return of investment درواقع همان سود حاصل از سرمایه‌گذاری نسبت‌به پرداخت کل هزینه‌ها است .

اگر می‌خواهید این نرخ را صورت درصد حساب کنید باید آن را ضربدر صد کنید شاید به‌نظر شما محاسبه و فرمول بسیار ساده باشد اما در دل آن موارد مختلفی وجود دارد که به‌آسانی محاسبه نمی‌توان کرد.

دیگر کاربردهای ROI

از دیگر کاربردهای ROI مربوط به وقتی است که شما یه محصول جدید رو وارد بازار خود می‌کنید و می‌خواید پیش‌بینی کنید که سود این محصول چقدر می‌تواند باشد و در این‌جا بعد از عرضه محصول می‌تونید میزان سوددهی را ارزیابی کنید. اگر توانایی کنترل کل بازار را ندارید می‌توانید تعدادی از مشتریان را به‌عنوان گروه هدف مشخص کنید تا به‌صورت تقریبی نرخ بازگشت را بررسی کنید.

 بهبود نرخ بازگشت سرمایه

 برای بهبود بخشیدن به نرخ بازگشت سرمایه روش‌های مختلف وجود دارد: افزایش سود، کاهش مخارج، بهبود راندمان و کارایی، افزایش آگاهی از برند می‌تواند مصداق‌های مختلفی از بهبود Return of investment باشد.

 اولین قدم برای بهبود ROI مشخص کردن تعریف دقیق از بازگشت سرمایه است. فروش بیشتر افزایش سود، به‌ازای هر فروش سودهای کلان‌تر، کاهش قیمت سربه‌سر، کاهش هزینه‌های تولید، داشتن رضایت مشتری و برندیگ مثال‌های خوبی از تعریف اهداف و بازگشت سرمایه است.

 برای نمونه به‌جای تعریف افزایش فروش به‌عنوان هدف افزایش فروش در بازه مشخص زمانی در یک محدوده مشخص مکانی از یک کانال مشخص توزیع را به‌عنوان هدف در نظر می‌گیرید.

ساده ترین راه بهبود نرخ بازگشت سرمایه

ساده‌ترین راه برای بهبود Return of investment افزایش فروش یا بالا بردن قیمت فروش و درنهایت افزایش سود و راه دیگر آن کم کردن هزینه‌هاست. اگر هزینه‌های خودتون و به تعداد فروش سربه‌سر تقسیم کنید.

انتظارات خود را از بازگشت سرمایه مشخص کنید

بهتر است راه‌ها و فرصت‌های که برای کاهش هزینه پیدا می‌کنید استفاده کنید و توقعاتی که خودتان دارید را ارزیابی کنید و به این شکلی است که هر سرمایه‌گذاری که می‌کنید قرار نیست به شما سود بدهد. مثلاً اگر شما پیام تبریک تولد برای مشتریاتون می‌فرستید برای شما افزایش فروش ندارد ولی باعث افزایش رضایتمندی و وفاداری مشتری می‌شود مثلاً اگر حقوق کارمندان خود را بیشتر کنید هزینه‌های کلی شما بیشتر می‌شود اما رضایت اون‌ها بیشتر شده و درنتیجه تایم و انرژی بیشتری برای کار شما می‌گذارند برای همین باید انتظارات خودتون را از سرمایه‌گذاری کاملاً مشخص کنید .

روش‌های مختلف محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

    نرخ واقعی بازگشت سرمایه (RRR):

بازده سرمایه‌گذاری پس از تعدیل تورم، مالیات و سایر عوامل خارجی را اندازه‌گیری می‌کند.

    بازدهی سرمایه سالانه:

بازده سرمایه‌گذاری در یک سال را اندازه‌گیری می کند و با تقسیم ROI بر تعداد سال‌های نگهداری سرمایه‌گذاری محاسبه می‌شود.

    ارزش فعلی خالص (NPV):

ارزش فعلی یک سرمایه‌گذاری را براساس پیش‌بینی درآمدهای آینده آن همراه با تورم محاسبه می‌کند.

    بازده دارایی‌ها (ROA):

سود یک شرکت را به ازای هر ۱ دلار دارایی که در اختیار دارد T اندازه‌گیری می‌کند.

    بازده حقوق صاحبان سهام (ROE):

نسبت درآمد خالصی که یک شرکت برای سهامدارانش ایجاد می‌کند، به کل حقوق صاحبان سهام است.

از نرخ بازگشت سرمایه چطور می‌توانیم استفاده کنیم

 زمانی‌که شما نرخ بازگشت سرمایه تون رو حساب کنید از تاثیر سرمایه‌گذاری خود بر تجارتی که دارید آگاه می‌شوید و محاسبه انواع نرخ بازگشت به شما در تصمیم‌گیری‌های مهم تجاری تان کمک می‌کند.

ابزار جدید بخرید:

زمانی‌که شما یک ابزار تجهیزات و یا محصول جدید و جدیدی را به کسب‌وکارتان اضافه می‌کنید یک قدم به سوی پیشرفت برداشتید اما فراموش نکنید که در خرید ابزار و تجهیزات باید عاقلانه رفتار کنید. محاسبه نرخ بازگشت به شما این امکان را می‌دهد که ارزیابی کنید ابزار جدید چقدر برای شما سودمند است و باید چنان ابزاری را در آینده تهیه کنید.

استخدام کارمند جدید:

شما باید بررسی کنید که ببینید آیا افزودن پرسنل برای کسب‌وکار شما باعث سودآوری می‌شود یا کاهش آن پیگیری بازگشت سرمایه کارکنان به شما کمک می‌کنه که بفهمید باید چه افرادی را استخدام کنید و چه افرادی را اخراج کنید.

اضافه کردن یک بخش جدید:

درست مثل اضافه کردن پرسنل کسب‌وکار اضافه کردن یک بخش جدید هم به بیزینس شما می‌تونه یک حرکت هوشمندانه باشد که به افزایش سود شما کمک کند بازده سرمایه‌گذاری خود را باید مشخص کنید و میزان سودآوری آن را پیش‌بینی کنید تا بتوانید برای فرصت‌هایی پیش‌آمده که می‌تواند کسب‌وکار شما را توسعه دهد تصمیم‌گیری کنید.

استراتژی فروش داشته باشید :

باید ببینید که کدام استراتژی بفروش می‌انجامد پیگیری این‌که کدام یک از استراتژی‌های فروش می‌تواند انگیزه بدهد به شما تا ایده‌های جدیدی برای سودآوری کسب‌وکار خود داشته باشید.

بازاریابی :

بازاریابان نقش بسیار سودمندی بر بازگشت سرمایه دارند هدف بازاریابی این است که درباره محصول و خدمات خودشون صحبت کند و آن را ارائه بدهند این بدین‌معنی است که بازاریابان بر موفقیت فروش شما تاثیر مستقیم دارند. می‌توانید بازده سرمایه‌گذاری بازاریابی را محاسبه کنید تا مشخص بشود کدام کمپین بیشترین بازدهی را برای شما داشته است.
و خوب است روی دیجیتال مارکتینگ تمرکز بالاییی داشته باشید.

از بازگشت سرمایه بازاریابی به نفع خودتان استفاده کنید

 محاسبه بازگشت سرمایه بازاریابی دید ارزشمندی به شما می‌دهد که می‌توانید از آن برای پیشبرد استراتژی بازاریابی استفاده کنید.

کجا پول خود را خرج کنید

 شاید بارزترین دیدی که از طریق ROI در بازاریابی به دست می‌آورید جایی باشد که باید پول خود را خرج کنید. اگر فکر کردید که بخش خاصی از استراتژی بازاریابی شما بازدهی بالایی نداره می‌تونید بودجه خودتان را با توجه به آنچه برای کسب‌وکار شما مفید است تخصیص بدید.

چگونه استراتژی بازاریابی خود را متمرکز کنیم

 محاسبه نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی به شما کمک می‌کند تا استراتژی خود را متناسب با رفتار مشتری تعیین کنید برای مثال اگر شما قصد دارید که در شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کنید باید نرخ بازگشت سرمایه آن را محاسبه کرده تا از میزان موفقیت تلاش‌های خودتون اطلاع پیدا کنید از کدام ابزارها برای موفقیت بازاریابی خود استفاده می‌کنید اگر یه ابزار ویژه به سودآوری کسب‌وکار شما کمک می‌کند بهتر است با اطمینان بیشتری بودجه خاصی را برای آن در نظر بگیرید

مزایای محاسبه Return of investment

محاسبه آسان

از مزایای محاسبه‌ی نرخ بازگشت سرمایه می‌توان محاسبه آسان آن را نام برد برای محاسبه آن به اطلاعات و ارقام نیاز هست که همه آن‌ها در صورت‌های مالی موجود هستند

 قابلیت تجزیه‌وتحلیل

به دلیل استفاده زیاد و گسترده و راحتی در محاسبه می‌توانید بازده سرمایه‌گذاری در سازمان‌های مختلف را مقایسه کنید ارزیابی سودآوری Return of investment به درآمد خالص حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تمرکز دارد و در یک واحد تجاری خاص مربوط می‌شود ارزیابی سودآوری ROI خالص حاصل از سرمایه‌گذاری انجام‌شده در یک قسمت تجاری خاص مربوط می‌شود.

ROI  خوب چه ویژگی دارد

معمولاً Return of investment بالای 7درصد برای سرمایه‌گذاری عدد خوبی به‌نظر می‌رسد. البته ممکن است در برخی دوره‌ها این مقدار کمتر یا زیادتر شود که یک امر طبیعی است اما باید توجه کنید که نباید تفاوت زیادی داشته باشد و در زمان محاسبه‌ی آن برای بررسی خوب یا بد بودن آن این سوالات را بهتر است از خود بپرسید :

  1. شما توانایی تحمل چه میزان ریسک را دارید.
  2. اگر کل سرمایه اولیه‌تان از بین برود چه می‌شود .
  3. چه مقدار سودی باید از این سرمایه‌گذاری انتظار داشته‌باشیم تا بعد به دست بکار شویم .
  4. اگر در مورد پیش‌آمده نخواهیم سرمایه‌گذاری کنیم در چه چیزهای دیگری می‌توان سرمایه‌گذاری کرد.
  5. برخی سرمایه‌گذاران به‌دنبال بازده سریع‌تری هستند و دراین‌صورت ریسک کمتری را تجربه می‌کند و همچنین نرخ بازگشت سرمایه پایین‌تری دارند و اگر به‌دنبال یک بازده بالا هستند باید ریسک بالاتر و سرمایه‌گذاری بلندمدت‌تری انجام بدید.

محدودیت‌های نرخ بازگشت سرمایه

 محاسبه نرخ بازگشت سرمایه آسان است اما محدودیت‌هایی هم دارد:

 ارزش زمانی را در نظر بگیرید: زمانی‌که شما سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت انجام می‌دهید زمان بیشتری برای سود دادن می‌برد و شما ارزش زمانی پول را در نظر نمی‌گیرید و این باعث میشود با دقت کمتری سرمایه گذاری کنید.

 ارزش زمانی پول را در نظر نمی‌گیرید: ریسک را حتما در نظر بگیرید بین ریسک و بازده آن هم‌بستگی مستقیم وجود دارد به‌طورکلی هرچه بازده بالقوه سرمایه‌گذاری بیشتری باشد ریسک مربوطه هم بیشتر میشود.

مثالی برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

برای اینکه بتوانید درک بهتری از Return of investment (ROI) داشته باشید و کمی از فاز تئوری خارج شویم، بد نیست این موضوع را با یک مثال بررسی کنیم.

تصور کنید یک فروشگاه  آنلاین پوشاک دارید و سود خالصی که در ازای سفارش هر مشتری نصیب‌تان می‌شود. 200 هزار تومان باشد. از آنجایی که قیمت مواد اولیه و پارچه بالا رفته و حاشیه سود کمی دارید و از طرف دیگر رقابت در بازار کار شما حسابی داغ است، تصمیم می‌گیرید یک میلیون تومان بابت هزینه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بپردازید تا بتوانید مشتریان خود را افزایش دهید.

حال تصور کنید درآمد کل شما در این کمپین 15 میلیون تومان بوده است. حالا براساس فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه داریم:

0.5 = 1،000،000 / (1،000،000 – 15،000،000)

با ضرب نتیجه به دست آمده در 100 متوجه می‌شوید که نرخ بازگشت سرمایه شما 50 درصد بوده که عدد خوبی است. در واقع اگر در ازای هر مشتری 200 هزار تومان سود کنید، برای یک میلیون تومانی که بابت تبلیغات پرداخت کرده‌اید باید 50 مشتری جذب کنید تا به نقطه سر به سر برسید و وگرنه ضرر می‌کنید. هر چه از تعداد مشتریان‌تان از 50 نفر بیشتر شود، سود شما بیشتر خواهد بود.

نتیجه گیری

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) یکی از مهمترین معیار‌های سنجشی است که قبل از تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ یا بعد از اجرای کمپین‌ها به صورت دقیق باید بررسی شود.

Return of investment به ما می‌گوید در ازای هزینه پرداختی چقدر سود کرده‌ایم و عملکرد تیم بازاریابی در بهینه‌سازی هزینه‌ها و دریافت خروجی مورد نظر که قابل قبول باشد، چگونه بوده است.

البته ROI فقط در کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین کاربرد ندارد و موارد به‌کارگیری آن در کسب و کارهای مختلف بسیار بزرگ است. ولی به طور کلی هرچه این مقدار بیشتر باشد، قطعا سود بیشتری نصیب‌تان خواهد شد.

در ادامه توصیه می‌کنیم مقاله انواع مدلهای بازاریابی معروف را مطالعه فرمایید.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید