مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

مدل بازاریابی آیدا (AIDA) و تاثیر آن بر فروش چیست ؟

مدل بازاریابی آیدا(AIDA) چیست؟

هرکدام از ما به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه با مدل بازاریابی آیدا (AIDA) اقدام به خرید محصول کرده‌ایم چه وقتی که نیازهای روزانه خودمان را از فروشگاه‌های محلی تهیه می‌کنیم وچه وقتی که تو اینترنت چرخ میزنیم و درنهایت از سامانه خرید یک فروشگاه اینترنتی سردرمیاوریم.

تبلیغات اطراف مصرف کننده بی‌شمارند اما راز ماندگار شدن در ذهن مصرف کننده در دیجیتال مارکتینگ و هنر نگهداری مشتری نهفته است، و همین باعث تمایز تبلیغات شما از سایر تبلیغات می‌شود. یکی از روش‌های مورد استفاده و مقبول مدل بازاریابی AIDA است.

استراتژی رفتاری بازاریابی AIDA چیست؟

Attract attention  maintain interest create desire

این شعاری بود که آقای لویس در سال 1898 برای پایه گذاری مدل بازاریابی AIDA به کاربرد، و این روز‌ها با عنوان قیف فروش آیدا به کار می‌رود که برگرفته از چهار حرف اول مراحل آن است و همانند یک قیف عمل می‌کند، یعنی در ابتدا همراهان زیادی در کنار شما هستند اما در نهایت مشتری‌های حقیقی شما تعداد نفرات کمتری هستند .

آشنایی بیشتر با مدل بازاریابی آیدا

درواقع درک بازاریاب از رفتارهای ما و علایق ما و بهره بردن از آنها در نهایت چرخه خرید را راه می‌اندازد که چرخ‌دنده‌های آن AWERENESS (‌آگاهی‌)،  INTEREST (علاقه)، DESIRE  (تمایل)، هستند که درنهایت به ACTION  (‌عمل  و خرید‌)، منجر می‌شود .

درواقع بازاریاب به صورت هدفمند و با روش‌های استراتژیک مصرف کننده را از مرحله شناخت محصول با استفاده از تاثیر گذاری به سمت مرحله رفتاری یعنی خرید محصول سوق میدهد.

مراحل مدل بازاریابی AIDA

مدل بازاریابی آیدا، از چهار مرحله اصلی آگاهی علاقه تمایل و رفتار تشکیل شده است که البته بهتر است از این مدل به صورت AIDAS  یاد کنیم و مرحله پنجم به نام  Satisfactory ( اعلام رضایت ) را از یاد نبریم!

مرحله اول: آگاهی

برای دیده شدن تلاش کنید

در ابتدا نام تجاری شما باید در ذهن مصرف کننده نقش ببندد و برند شما با استفاده از روش‌های تبلیغاتی جذاب و هدف‌گیری هوشمندانه و پیام شخصی  باید خودش را در ذهن مشتری ثبت کند. پس معرفی محصول به مشتری را جدی بگیرید و توجه مصرف کننده را جلب کنید.

تذکر! افراط نکنید  

دقت کنید که این جلب توجه نباید به قیمت دل‌زده شدن مصرف کننده تمام شود. فرض کنید که مشتری شما در هر موقعیت و مکان و زمان محصول شما را مشاهده کند، این درنهایت باعث می‌شود، از محصول شما فراری شود. افزایش آگاهی مصرف کننده و معرفی محصول باید تا حدی باشد که جلب توجه اصولی انجام بدهد .

بین محصول و مخاطبتان پل بزنید

به طور مثال اگر مخاطب محصولات شما نوجوانان هستند برای دیده شدن از اینترنت و سایت‌های مختلف بازی و سرگرمی استفاده کنید چون نوجوانان بیشتر وقت خودشون را در این بستر سپری می‌کنند، پس روی بهبود سئو و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی  و تبلیغات در گوگل ادورز توجه ویژه‌ای داشته باشید‌.

اما اگه مخاطب شما قشر سالمند و بزرگسال جامعه است استفاده از رسانه‌های قدیمی‌تر مثل تلویزیون و رایدو و روزنامه میتونه انتخاب بهتری باشه.

پس به مکان و زمانی که در آن دیده می‌شوید دقت کنید.

مرحله دوم: علاقه

مراقب علاقه‌ای که ایجاد کردی باش !

حالا که توانستید توجه مصرف‌کننده را به محصول خودتون جلب کنید باید از این علاقه محافظت کنید. در واقع با توضیح منافع محصولتان به نیاز مصرف‌کننده اشاره کنید.

در این مرحله هنر برقراری ارتباط با مخاطبان/ تولید محتوای جذاب / یادآوری مزیت‌های محصول به حفظ این علاقه کمک می‌کند.

محله سوم: تمایل

تبدیلِ ( میخواهم داشته باشم ) به ( باید داشته باشم )

برای اینکه در رقابت با محصولات دیگه سربلند بیرون بیایید ویژگی‌های خاص محصول خودتان را محسوس کنید تا توجه بیشتری به آنها شود. درنهایت با یادآوری چرایی نیاز مصرف کننده به محصول شما می‌توانید در این مقایسه برنده شوید.

نمایش رضایت‌مندی مشتریان قبلی فراهم کردن امکان تست و همکاری با اینفلوئنسرها می‌تواند در این بخش راهگشا باشد‌.

اینکه خودتان را به مشتری یادآوری کنید باعث اثربخشی طولانی مدت تبلیغات شما شده و درنهایت تمایل مصرف کننده برای استفاده از محصول شما بیشتر می‌شود و برای رفع این احساس نیاز دست به خرید میزند.

مرحله چهارم: اقدام به خرید

گام آخر را بردارید

مشتری شما به مرحله خرید بسیار نزدیک شده است اما عجله نکنید، زیرا؛ حتی تا این مرحله هم از خرید آنها مطمئن نیستید پس سخت‌گیری را کنار گذاشته و نهایت تلاشتان را بکنید تا کارهای خرید مشتری را ساده‌تر کنید.

از کیفیت محصول و درگاه های پرداختی خودتان اطمینان حاصل کنید و با پیشنهاد انواع نحوه پرداخت و انواع نحوه ارسال و ضمانت و غیره، دست مشتری را بازگذارید تا خریدی آسان را تجربه کند و از خرید محصول شما به شیرینی یاد کند‌.  

مثلا درصدی تخفیف و یا ارسال رایگان و امکان پرداخت قسطی و ارسال دستگاه پوز درب منزل و همچینین گارانتی را برای مشتری‌های خودتان در نظر بگیرید.  

مرحله پنجم: رضایتمندی

در حفظ مشتری کوشا باش!

خیلی وقت‌ها رضایت‌مندی ما از محصولی که استفاده‌اش کردیم منجر به معرفی آن محصول به دوستان و آشنایانمون شده پس مصرف کننده محصولات شما هم با معرفی محصولتان ( تبلیغات دهان به دهان ) می‌تواند برایتان جذب مشتری انجام بدهد و اینکه در خرید مجدد خود اوهم بسیار مهم و موثر است. پس از کیفیت محصول خودتان و شیوه ارائه آن اطمینان حاصل کنید.

جمع بندی نهایی

بیشتر از صد ساله که مدل بازاریابی آیدا امتحان خودش را پس داده و امروزه نیز در بسیاری از کسب و کارها به خوبی در امر بازاریابی کمک می‌کند. شما به عنوان یک بازاریاب با درک شخصیت مصرف‌کننده و تمرکز بر روی خواسته‌های مصرف کننده و استفاده درست از فرمول AIDA می‌توانید کسب و کار خودتون رو توسعه بدین.

برای تاثیرگذاری بیشتر و به دست آوردن توجه و علاقه و تمایل و خرید مصرف‌کننده خلاقیت شما در هدایت مشتری و شیوه‌های تبلیغاتی و نگارشی و عنوان سازی‌ها و طراحی پوستر و متن‌های تبلیغاتی و رنگ و طرح های به کار رفته بسیار مهم است.

امیدواریم از مدل بازاریابی AIDA به درستی و خلاقانه استفاده کنید و کسب و کار خودتون رو بهبود بدین.

 

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید