مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

مدیریت شبکه‌ های اجتماعی به چه معناست؟

مدیریت شبکه های مجازی

خیلی از افراد تصور می‌کنند مدیریت شبکه‌ های مجازی یعنی قرار دادن یک ادمین برای مدیریت پیج و کانال شبکه‌های اجتماعی که پست‌ها و استوری‌ها و مطالب آنها را مدیریت کند. در صورتی که سرویس مدیریت شبکه های اجتماعی محدود به این موارد نمی‌شود و مدیر شبکه اجتماعی باید بتواند، با استفاده از ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی و بدون دور ریز هزینه، برند کسب و کار را به نمایش بگذارد و ایجاد فروش کند.

شبکه اجتماعی مجازی چیست؟

شبکه‌ی اجتماعی مجازی زنجیره‌ای از ارتباطات و گره‌های شبکه‌ی اجتماعی یا حضور غیرفیزیکی افراد در یک مکان مجازی است. در شبکه‌ی اجتماعی مجازی ارتباطات به صورت رو در‌ رو و بدون واسطه نیست بلکه به ابزاری به نام اینترنت بستگی دارد. امروزه شبکه‌های اجتماعی از منابع مهم بازاریابی، اخبار، آموزش و سرگرمی است.

شبکه‌های اجتماعی ابزاری هستند که به صورت رایگان و در تمامی ساعات، قابل دسترس هستند. به طور مثال یک شخص می‌تواند مطالبی که مورد نظرش است را در لحظه در سراسر دنیا به اشتراک بگذارد.

مدیریت یکی از عوامل مهم رشد و افول فضای مجازی است. مدیریت فضای مجازی از آن دسته از مدیریت‌هایی است که با ارتباط مستقیم با کاربران صورت گرفته است.

منظور از مدیریت شبکه‌ های مجازی چیست ؟

منظور از این نوع مدیریت، تعامل با مخاطبین در حوزه کسب و کار و مدیریت محتوا و مطالب کانال یا پیج به منظور جلب اعتماد مخاطب است تا مخاطب را تبدیل به خریدار محصولات کند.
توجه کنید که مخاطبان شما چه افرادی هستند و بسیه به علاقه آنها در پلتفرم محبوب آنها شروع به فعالیت کنید، به طور مثال برای جوانان ۱۸ تا ۲۸ سال اینستاگرام بهترین و محبوب‌ترین پلتفرم برای بازاریابی است، یا اگر جامعه هدف شما افراد ۳۵ به بالا است و نوع کسب و کار جدی را دارید، ممکن است سایت اثر بخشی بیشتری داشته باشد.
شما قبل از شروع کسب و کار باید پرسونا نویسی از مخاطب را داشته باشید تا بتوانید این مسیر را موفقیت آمیز طی کنید.
البته ما مقالعه‌ای برای روش‌های پرسونا نویسی موفق برای شناسایی مخاطب برایتان قرار داده‌ایم که توصیه می‌کنیم برای موفقیت در این زمینه حتماً آن را مطالعه فرمایید.

این که در سوشیال مدیاها فقط شروع به پست گذاری کنید و تعاملی ایجاد نکنید، احتمال دیده شدن صفحه شما کم می‌شود و نرخ تعامل و در ادامه نرخ تبدیل نیز به نسبت پایین می‌آید.

اگر مایل هستید که استراتژی رسانه‌های اجتماعی تجارت خود را شروع کنید، می‌توانید از خدمات آرانیک وب نیز بهره بگیرید البته مشاوره با آرانیک وب رایگان است.

مدیریت شبکه های اجتماعی را استارت بزنید

همواره تعامل با مخاطبان در اولویت است و مشتریان از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند؛ توییتر، فیس بوک‌، اینستاگرام‌، لینکدین منتظر تعامل Engagement هستند و توقع دارند پاسخ دهی، سریع و حرفه‌ای باشد پس نیاز به ادمین یا مدیریت شبکه های مجازی در اینجا نمود پیدا می‌کند.

مدیریت حرفه‌ای شبکه های مجازی

اگر به تازگی کار در شبکه‌های مجازی را شروع کرده‌اید، ابزارهای مختلفی به صورت رایگان قرار دارد که می‌تواند به شما کمک کنند، این ابزارها را در مقاله بعدی خواهیم آورد.
در هر صورت اگر می‌خواهید واقعاً کسب و کار موفقی در رسانه‌ها داشته باشید، از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید.

خدمات مدیریت شبکه های اجتماعی

همانقدر که ابزارها کمک حال کسب و کار شما هستند قطعاً محصول خوب و با کیفیت، برای جذب و باقی ماندن مشتری‌ها مهم هستند. ایجاد خدمات مطلوب و درست به شما کمک می‌کند تا رسانه‌های اجتماعی شما تا حد مطلوبی پیشرفت کند و گسترش یابد.

عناصر اصلی مدیریت شبکه‌ های مجازی

با استفاده از سرویس‌های بازاریابی برای رسانه‌های اجتماعی و بهره‌گیری از آنها برای مدیریت شبکه‌ های مجازی کسب و کارتان قادر خواهید بود استراتژی خود را بدون هزینه زیاد یا هدر دادن وقت زیاد، drab به fab تبدیل کنید.

شما قادر خواهید بود به:

  • مدیریت چندیدن حساب در سیستم عامل‌های متفاوت.
  • تحلیل کنید تا چه اندازه تعامل دارید.
  • برای کسب و کارتان برنامه ریزی کنید.
  • گزارش کاملی از تحلیل عملکرد داشته باشید.
  • به کامنت‌ها به صورت کار آمد پاسخ دهید.
  • همکاری در باره محتوا با اعضا.

 مزایای مدیریت شبکه‌ های مجازی

ابزارها و خدمات مدیریت رسانه‌های اجتماعی از مزایای مفیدی برخوردار می شوند که تلاش‌های بازاریابی شما را دوباره تقویت می‌کند و شرکت شما را در مقابل مخاطبان هدف قرار می دهند. مدیریت رسانه های اجتماعی می تواند به شما کمک کند:

  • ارسال پست‌های خود را زمان‌بندی کنید تا در وقت خود صرفه جویی کنید.
  • روزانه پست داشته باشید.
  • پرسونا نویسی انجام دهید.
  • نظرات و بازخوردها را در اسرع وقت انجام دهید.
  • بهبود پشتیبانی مشتریان و ارائه پاسخ ساده به مخاطب.
  • با ایجاد خلاقیت به برندینگ کسب و کار  خود کمک کنید.

مدیریت‌ شبکه‌های مجازی فراتر از ارسال و به روزرسانی پروفایل شبکه‌های اجتماعی شرکت شما است. این مدیریت همچنین شامل تعامل با مخاطبان و جستجوی فرصت‌های جدید برای افزایش دسترسی و دید شبکه‌های اجتماعی شماست.

بسترهای مدیریت رسانه های اجتماعی

قبل از شروع برنامه ریزی برای مدیریت شبکه‌ های مجازی، باید در نظر بگیرید چه پلتفرم‌هایی برای فعالیت و جود دارد و چه مزایایی برای ارائه خدمات تجاری شما وجود دارد می پردازیم:

  • Face Book، تعادل خوبی از نظر جنس و گروه سنی وجود دارد. این باعث می شود تا یک بستر عالی اجتماعی برای مشاغلی که سعی در دستیابی به مخاطبان گسترده تری دارند‌، داشته باشد.
  • Instagram یک بستر عالی رسانه‌ای برای برندهایی است که محتوای تصویری زیاد و جذابی را ایجاد می کند. این شبکه می تواند مانند پینترست، یک بستر عالی برای مشاغل و فروش محصولات یا خدمات مرتبط با مد‌، سبک زندگی‌، هنر و یا سایر صنایع متمرکز بصری باشد.
  • توییتر‌ تمایل به جذب اخبار روز برای مخاطبان خود دارد. این بستر برای برندهایی که می‌خواهند در گفتگو در رابطه با موضوعات در صنعت خود بپیوندند‌، ایده آل است. همچنین مکان خوبی برای به اشتراک گذاشتن مطالب تأثیرگذار با سایر افرادی است که می‌توانند برند شما را با ارزش بدانند.
  • LinkedIn بستر رسانه‌های اجتماعی برای برندهای B2B است که مشاغل موجود در صنایع مختلف را هدف قرار می‌دهد. با استفاده از LinkedIn‌، می‌توانید براساس نوع شرکت‌، صنعت یا عنوان شغلی محتوا را با افراد پیدا‌، تعامل کرده و به اشتراک بگذارید.
  • YouTube این روزها به دومین موتور جستجوی بزرگ جهان تبدیل شده است. با توجه به این که دنیا به سمت محتوای ویدئویی میرود، یوتیوب بهترین گزینه برای ارائه محتوای ویدئویی می‌باشد.
  • Pinterest  مناسب برای اشتراک گذاری محتوای بصری (بیشتر عکس ) مخصوصا برای مشتریان کسانی که به صنایع دستی‌‌، دکوراسیون، تغذیه، تناسب اندام، مد، طراحی گرافیک و موارد دیگر علاقه‌مند هستند، ضروری شده است. اگر نام تجاری شما محصولی یا خدماتی را به فروش می رساند که به تصاویر بها زیادی می دهد، ممکن است Pinterest شبکه‌ای ارزشمند برای شما باشد.

وقت چیدن مهره‌هاست

با توضیحات بالا، بعد از این که تصمیم گرفتید کدام شبکه اجتماعی برای کسب و کار شما مناسب است، نوبت این است که بررسی کنید چه محتوایی بیشتر بر تجارتتان موثر است، سپس نوبت چیدت استراتژی برای مدیریت شبکه های امجازی است.

برای مدیریت شبکه های مجازی، برنامه داشته باشید

با توجه باز خورد مخاطبینتان و نوع کسب و کارتان بررسی کنید انتشار مطالب در چه زمانی بهتر است، اگر می‌خواهید مشتریان را درگیر مطالب خود کرده و باعث رشد مطالب خود شوید‌، لازم است به طور مداوم محتوای با کیفیت ارسال کنید. تنها راه برای انجام این کار ایجاد یک برنامه مدیریت شبکه‌ های مجازی است که جزئیات مربوط به زمان و آنچه را که می‌خواهید در کدام کانال ها ارسال کنید را مشخص کند.

برای مدیریت شبکه‌های مجازی، تقویم محتوایی ایجاد کنید. باید این تقویم را به گونه‌ای تنظیم کنید که برای برند شما مفید باشد. فقط حتماً اطلاعات اولیه مانند تاریخ ارسال‌، محتوا و هر پیوند یا تصویر را درج کنید.

پاسخگوی مخاطبینت باش

بخش مهمی از مدیریت شبکه‌ های مجازی، پاسخگویی به طرفداران و پیروان در سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی است. هنگامی که یک فرد برایتان کامنت میگذارد یا با شما تعامل ایجاد می‌کند، این کار فرصت جدیدی را برای شما فراهم می‌کند تا ضمن ارائه خدمات عالی به مشتری بتوانید ارزش تبلیغات موثری را  برای برند خود  فراهم کنید. به عنوان بخشی از مدیریت شبکه‌های مجازی، در کوتاه ترین زمان ممکن و با بهترین استراتژی پاسخ مخاطب را بدهید.

همکاری با دیگر برندها در شبکه های مجازی

 در واقع ایجاد روابط تأثیرگذار می‌تواند به برند شما در طول زمان کمک کند. اگر افراد یا سازمان‌های خاصی در صنعت شما وجود دارند که شناخته شده هستند‌، ارتباط شما با آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا فرصت‌های جدیدی برای به اشتراک گذاشتن محتوای ارزشمند خود با پایگاه جدید کاربری پیدا کنید.

مدیریت شبکه‌ های مجازی شامل چه مواردی می‌شود؟

تولید محتوا :

محتوا و شبکه‌های اجتماعی دو مفهوم غیرگسستنی از هم‌دیگر هستند. اگر که محتوا موجود نباشد، شبکه های اجتماعی مفهوم و معنایی ندارند و اگر شبکه های اجتماعی نباشند در آن صورت کسی از محتوا‌های شما با خبر نخواهد شد. در اصل تولید محتوا از اصلی ترین روش‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است.

در تولید محتوا باید به جذابیت و خاص بودن مطالب دقت کرد. در کنار این جذابیت و جالب بودن، خلاقیت مطالب از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. به دلیل اهمیت زیاد تولید محتوا بایستی به کیفیت محتوا نیز دقت کرد.

محتوای ویدئویی

مخطبان محتوای ویدئویی را بیشتر می‌پسندند و این روزها کسی به طراغ متن نمی‌رود، پس توصیه می‌کنیم روی تولید محتوای ویدئویی سرمایه گذاری کنید و با خلاقیتی که دارید محتوای آن را جذاب و کار بر پسند کنید.

برای تولید محتوا، برنامه‌ریزی درست و مناسب و یک گروه مشارکتی داشته باشید. سعی داشته باشید تا موضوعات متنوع و بسیاری را پوشش دهید البته لازم بذکر است که نباید از موضوع اصلی خارج شد.

با انتخاب تم‌ها و رنگ‌های مختلف به صورت هفتگی سایت را تغییر دهید. این رنگ‌ها و تم‌ها را متناسب با سال و ماه و حتی مناسبت‌ها هماهنگ و یکسان کنید.

با طرح کردن یکسری سوالات می‌توان ذهن کاربران در شبکه‌های اجتماعی را به چالش کشید و با او تعامل کنید و با ایجاد مسابقات و انگیزه‌های متفاوت او را وادار به تعامل کنید.

برای این که کاربران با شما ارتباط بگیرند گاهی از جلسات و محل کسب و کارتان تصویر و ویدئو قرار دهید.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی به چه معناست
مدیریت شبکه های اجتماعی یعنی چی ؟

مدیریت موثر در شبکه مجازی

یک مدیر شبکه‌ی اجتماعی برای مدیریت شبکه‌های مجازی بایستی یکسری فعالیت هایی را انجام دهد:

  • توانایی مدیریت بر تمام حساب‌های شبکه‌های اجتماعی کسب و کار
  • ابزارهای مناسب برای شبکه‌های مجازی را بشناسد و با کمک آنها نظارت درستی بر حساب‌ها داشته باشد.
  • بتواند طوفاتن فکری و بارش ایده راه اندازی کند.
  • فعالیت‌های نسبتا زیاد در شبکه‌های پر طرفدار مانند اینستاگرام، فیس بوک و…
  • پاسخ دادن به سوالات کاربران و مشتریان در صفحه‌ی سایت طبق سیاست‌های کاری.
  • در تمامی شبکه‌ها فعال باشد

مدیریت شبکه‌ های مجازی به وسیله سئو

در مقاله سئو چیست به طور کامل به توضیح سئو و بهینه سایت پرداخته‌ایم، پس از توضیحات اضافه در اینجا پرهیز می‌کنیم.
با کمک سئو و رتبه دهی به سایت و ایجاد لینک از شبکه‌های اجتماعی به سایت، باعث ایجاد ترافیک بالا و موفق خواهید شد.

مزایای سئو:

  • افزایش بازدید.
  • کمک به برندینگ.
  • تبلیغات طولانی و موثر با سئو ممکن است.
  • افزایش رتبه.
  • باعث افزایش فروش محصولات می‌شود.

بررسی میزان اثر گذاری کمپین‌ها به وسیله مدیریت شبکه های اجتماعی

برای اجرای یک کمپین سه مرحله موجود است:

هدف گذاری برای بازاریابی

در این مرحله در ابتدا اهداف کلی بازاریابی مشخص می شود. اهدافی از قبیل افزایش آگاهی نسبت به برند، تعریف دوباره‌ی جایگاه برند و دسترسی و رسیدن به مخاطبان جدید و …

پرسونا نویسی

در نهایت هدف‌نهایی آن است که برای شناختن و شناسایی هدف یک برند، انتخاب کسانی است که بتوانند پیام برند را به دست مخاطبان و مشتریان برسانند و پیام‌هایی را به دست‌شان برسانند که بر روی تصمیم گیری‌هایشان موثر باشد.

سنجش میزان موفقیت کمپین

شیوه‌های مختلفی برای اندازه گیری نتایج کمپین موجود است، مانند میزان فروشی که انجام می شود، بازگشت سرمایه و…

مدیریت شبکه های مجازی از طریق رتبه­ بندی شبکه های اجماعی

یک شبکه‌ی اجتماعی ممکن است در یک بازه‌ی زمانی از محبوبیت بالایی برخوردار باشد ولی بعد از مدتی محبوبیت آن کاهش یابد.

آنالیز و بررسی فعالیت کسب و کار در شبکه اجتماعی

قبل از اینکه هر کاری در خصوص یک برند توسط تیم سوشیال مارکتر انجام شود باید خود برند، گذشته آن، پتانسیل هایی که دارد، مشتریان آن و همچنین رقبای برند به صورت کامل بررسی شده و ضعف‌ها و برتری های برند و رقبا لیست شوند.

چیدن استراتژی با توجه به بودجه

پس از آنالیز برند و رقبا و مشتریان بالقوه، برنامه ای با توجه به لحن و صدای برند ایجاد می گردد که در دو فاز تهیه می شود. برنامه‌ی ایده و اجرا و تقویم محتوایی که باید توسط تیمی که مسئول مدیریت شبکه های اجتماعی است ایجاد گردد و برای شفاف سازی کار به برند تحویل داده شود.

تولید محتوا و شروع بازاریابی

تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی جزء اصلی ترین و مهم‌ترین بخش‌ها به حساب می‌آیند. یک برند توسط محتوایش آنالیز می‌شود. پس هر چه محتواها قوی‌تر، گیراتر و قابلیت وایرال شدن بیشتری داشته باشند می‌توانند برند را مطرح‌تر و بهتر نمایش دهند. همچنین در تولید محتوا، چه تصویری و چه ویدئویی و حتی متنی، باید به رویکرد برند و دلایلی که برند به عنوان ویژگی خود ارائه می دهد توجه بسیار داشت. در اصل تولید محتوا از اصلی ترین روش‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است.

بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی

وقتی صحبت از بازاریابی می شود هدف جذب مخاطبین هدف است و وقتی صحبت از تبلیغات می‌شود هدف نمایش برند با رویکردش برای اکثریتی است که مخاطبان هدف بیشتر در آن اکثریت حضور دارند. در شبکه‌های اجتماعی باید توجه داشت که روال بازاریابی برعکس عملیات سئو و تولید محتوا برای موتورهای جستجو است. در این شبکه‌ها باید برند به دنبال مشتریان بالقوه حرکت کند نه اینکه محتوا تولید کند و منتظر حضور مخاطبان باشد. با توجه به این موضوع اهمیت استفاده همزمان از بازاریابی و تبلیغات بسیار اهمیت دارد.

گزارش گیری و بهبود عملکرد

هرچقدر هم که تحلیل و برسی انجام شود و استراتژی‌های متفاوتی چیده شود، هنگام عمل ممکن است به نتیجه مطلوب نرسد پس بهتر است از یک تیم قوی و خبره برای این کار استفاده کنید تا درصد اثر گذاری را بتوانند برایی شما بالا نگهدارند.

خدمات مربوط به ساخت ابزارهای مورد نیاز در شبکه های اجتماعی

برای حضور موفق و موثر یک برند در شبکه‌های اجتماعی باید به دنبال سه سرویس ویژه بود:

  • تولید محتوا (گرافیکی، متنی، ویدئویی)
  • بازاریابی در شبکه اجتماعی
  • تبلیغات در شبکه اجتماعی

این روزها حضور در شبکه‌های اجتماعی الزامیست، چرا ؟ برای پاسخ این مقاله را مطالعه فرمایید، ‹‹چراباید در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشیم؟››.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید