در این مقاله ما تأثیر بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) بر رقابت بین وب سایت ها برای نتایج جستجوی ارگانیک و حمایت شده را بررسی میکنیم و همچنین به نحوه عملکرد موتورهای جستجو میپردازیم. در فناوری امروز، نقش اینترنت به سرعت در حال افزایش است و در آینده هم ادامه خواهد داشت. در این افزایش سریع دسترسی صحیح و یکپارچه سازی دادهها به یک چالش تبدیل شده از آنجا که 93 درصد از ترافیک اینترنت توسط موتورهای جستجو مدیریت میشود.
موتور جستجو ابزاری است که اطلاعات موردنیاز شما (اعم از محتوای متنی، صوتی، عکس، ویدئو و هر فایل دیگری) از پایگاه دادهها و سایتهای مختلف بر اساس الگوریتمی که دارد استخراج میکند و نمایش میدهد و نقش حیاتی در جستجو را دارد.
معرفی 3 موتور جستجو برتر
-
گوگل
گوگل اولین و پراستفادهترین موتور جستجو است.
بر اساس آخرین گزارشهایی که در فوریه 2016 منتشر شد، مقدار جستجو در گوگل 65 درصد و در بینگ که رتبه دوم است، 21.4 درصد است.
-
بینگ
تلاش شرکت بینگ در اول این بود که بتواند گوی رقابت را در جستجوی محلی به دست بگیرد ولی نتوانست. البته بعد از یاهو، بیشترین میزان استفاده را بین کاربران دارد.
-
یاهو
یاهو هم یک دایرکتوری معروف است امروزه توسط بینگ مدیریت میشود. سرویس ایمیل آن هنوز هم یکی از پراستفادهترین سرویسهای ارسال نامه است و سرویس یاهو چت، خدماترسانی خود را متوقف کرد.
برای وب سایتها رقابت امری بسیار مهم است، مهمترین بخش شکست رقبا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو طبق الگوریتمهای آنها است.پس از این بهینه سازی، صاحبان وب سایت انتظار دارند که در نتایج موتورهای جستجو ابتدا وب سایت خود را قبل از سایر موارد نشان دهند معمولاً وبسایتهایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست میآوردند و این بازدیدکنندگان میتوانند به مشتری تبدیل شوند.
نحوه عملکرد موتورهای جستجو و تاثیر آن بر بهینه سازی سایت چگونه است؟
بهینهسازی وبسایت، شامل توسعه و ویرایش مطالب موجود در خود سایت HTML برنامهنویسی و همچنین ارتباط بین کلمات کلیدی، حذف موانع مربوط به indexing در موتور جستجو و زمان، سرعت، کاهش نرخ پرش، نمایش صفحات و صفحه بندی برای حفظ کاربر در سایت افزایش تعداد لینکدهنده یا لینکهای ورودی لینک های داخلی و خارجی و دیگر تاکتیکهای SEO است.
سئو انواع گوناگون search را دربرمیگیرد؛ از جمله جستجوی تصویر، جستجو در ویدیو، جستجوی دانشگاهی، جستجو در اخبار و جستجو در نقشه.
«سئو» یک سایت شامل فاکتورهای زیادی میشود، که توسط موتورهای جستجو بررسی و بازبینی میشود.
CRAWLER یا خزنده ها
crawler همان خزنده های وب هستند web crawler ها در واقع بخش اصلی و مرکزی عملکرد موتورهای جستجو را تشکیل میدهند. کاری که مدیران وبسایتها باید انجام دهند، ارسال آدرس صفحه به موتورهای مختلف گوگل Google Search Console است تا به صورت اتوماتیک و با توجه به الگوریتم مشخص و هدفمند در وب سایتهای موجود به گردش بپردازند و محتوای آنها را در دیتابیس موتور جستجو ذخیره کنند.
به این فرایند index کردن محتوای وب سایت نیز گفته می شود.
فرایند به این صورت است که عنکبوت موتور جستجو، یک صفحه را دانلود و آن را در سرور موتور جستجو ذخیره میکند و یک برنامه دیگر موسوم به ایندکسکننده، اطلاعات مختلفی را دربارهٔ صفحه استخراج میکند؛ اطلاعاتی از قبیل واژههای موجود و محل قرارگیری آنها در صفحه و تمام لینکهای موجود در موجود در سایت به عنوان نقاط اتصال تارهای عنکبوت دیده میشود که سپس جهت خزش در زمانی دیگر، در دستور کار قرار میگیرد.
نحوه عملکرد خزندهها در لینک دهی سایت ها
موتورهای جستجو از الگوریتمهای ریاضیاتی پیچیدهای استفاده میکنند تا وبسایتهای مورد جستجوی کاربر را حدس بزنند. برنامههایی که گاهی عنکبوت نامیده میشوند، بررسی میکنند که کدام سایتها به کدام سایتهای دیگر لینک شدهاند.
وبسایتهایی که لینکهای ورودی بیشتر یا لینکهای قویتری میگیرند، فرض میشود که مهمتر باشند و همان چیزی مفروض میشوند که کاربر جستجو میکند.
برای مثال، چون وبسایت B تعداد زیادی لینک ورودی دریافت میکند، در رتبه بالاتری در یک جستجوی وب قرار میگیرد و لینکهای مکمل مانند وبسایت C، علیرغم اینکه فقط یک لینک ورودی دارد، یک لینک ورودی از یک سایت بسیار محبوب (B) دارد.
ذخیره سازی و INDEXIND صفحات وب سایت
ما در اینجا مراحل و روش های ایندکس شدن سایت در گوگل که پرکاربرد ترین موتور جستجو بررسی میکنیم.
همان طور که گفتیم یافتن لینکها و آدرسهای جدید بر عهده خزشگر است.
وظیفه ایندکسر، ذخیره محتویات صفحات سایت برای زمانی است که کاربری در مورد آن جستوجو کند.
4 روز الی 4 هفته طول میکشد تا صفحات وبسایت شما توسط گوگل به صورت خودکار شناسایی و ایندکس شوند.
درواقع ایندکس شدن، فرایندی است که در آن گوگل، پس از بازدید از صفحات وب سایت، محتویات آن را ذخیرهسازی کند.
چرا باید صفحات سایت در گوگل ایندکس شوند؟
تا زمانی که صفحات سایت در گوگل ایندکس نشود از نظر موتور های جست و جو چنین صفحاتی وجود ندارد و برای کاربران نمایش داده نمیشود و در نتیجه در لیست نتایج گوگل وجود ندارد
اگر اصول بنیادی سئو رعایت و به کار گرفته شود و یک سایت قابل ذخیره شدن بسازید به راحتی سایت ایندکس میشود یکی از دلایل ایندکس نشدن سایت در موتور های جست و جو غافل بود از همین اصول اولیه و بنیادی بهینه سازی موتورهای جستجو است.
سایت قابل ایندکس چه سایتی است ؟
- سایتی که محتوای متنی ارزشمند تولید کند تا هم کاربران بخوانند و هم گوگل بتواند آن را کراول کند و همچنین ساختار فنی سایت باید به گونهای باشد که بتوان به راحتی از آن استفاده کرد.
- منوی کاربران را ساده طراحی کنید تا کاربر به واسطه آن به سایر قسمت های سایت برود.
- از URL های مرتبط با محتوا استفاده کنید.
- برای عکس ها متن جایگزین قرار دهید. چون در غیر این صورت خود عکسها قابلیت شناسایی ندارند.
- ساده باشید و از ترفندهای پنهان سئو که خلاف قوانین گوگل هستند استفاده نکنید.
ایندکس شدن صفحات وب سایت چه تاثیری در نمایش آن در صفحات اول دارد؟
زمانی که صفحات بیشتری از سایت شما ایندکس شوند، گوگل با داشتن اطلاعات و محتوای بیشتر قادر به نمایش صفحات بیشتری از سایت شما خواهد بود در واقع داشتن صفحات بیشتر به معنی سایتی غنیتر و پربارتر است، که بهتر میتواندن به مخاطب کمک کند، در نتیجه گوگل ترجیح میدهد این سایت را بیشتر نمایش بدهد.
البته گوگل سایتهای جدید را در اولویت قرار میدهد چون سیاست گوگل که از سایتهای تازه تاسیس حمایت کند تا بتوانند به راحتی شروع به فعالیت کنند و دیده شوند.
چطور بفهمیم کدام صفحات وب سایت ایندکس شدهاند؟
Google Search Console دقیقا همان چیزی است که میتوانیم به کمک آن از وضعیت صفحات ایندکس شده اطلاع داشته باشیم و و از آن برای ایندکس سریعتر، آمار کراول، ارورها، آمار بازدید گوگل از سایت، کلید واژههای جستوجو شده، صفحات ایندکس شده در گوگل، لینکها و بکلینکها، وضعیت دسترسی ربات خزنده گوگل به وبسایت و… استفاده کنیم.
البته میتوان گزارش روزانه از ایندکس و کراول سایت را به صورت روزانه دریافت کنید. در ضمن با استفاده از گزینه ی Fetch as Google میتوان در هر لحظه دادهها و اطلاعات جدیدی که وارد سایت میکنید را به صورت دستی ایندکس کنید.
رتبهبندی کردن RANKING
وقتی یک کاربر جستجویی انجام میدهد، موتورهای جستجو به سراغ دیتابیس خود رفته تا اطلاعات مرتبطی را از بین تمام آن صفحاتی که قبلا ایندکس کرده بودند، ارائه کند و موتور جستجو صفحهی اول خود را برای مرتبطترین محتوا اماده میکند.
اما این اطلاعات به چه ترتیبی ارائه میشوند؟ تمام صفحات یافت شده، براساس یک سیستم رتبهدهی برای کاربران فهرست میشوند به امید اینکه بتواند پرسش کاربر را به درستی جواب بدهد و به هیچ وجه ترتیبی تصادفی ندارند. موتورهای جستجو فرآیند رتبهبندی را با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف الگوریتمها و براساس کیفیت سئو و مرتبط بودن با درخواست کاربر انجام میدهند.
در کل میتوان فهمید هر سایتی که بالاتر قرار گرفته است موتور جستجو فکر میکند بهترین جواب برای جستجوی شما است.
در این مقاله سعی کردیم نقش موتورهای جستجو در سئو سایت و نحوه عملکرد آن را توضیح دهیم.
در ادامه این مبحث، مقاله 3 منشا اصلی ترافیک سایت چیست؟ را مطالعه فرمایید.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir