به دنبال طراحی مجله با طرح بندی مجلات خلاقانه و طراحی مقاله هستید؟ با ما همراه باشید.
در این عصر بازاریابی درونگرا، می توان فکر کرد که چاپ مرده است اما اشتباه می کنید! به هر حال، صفحات فرود، رسانه های اجتماعی، کمپین های ایمیل و وب سایت ها بخش اصلی برنامه بازی بازاریابی هر کسب و کار کوچک موفقی هستند.
باور کنید یا نه، هنوز تأثیر و تأثیر زیادی در بازاریابی سنتی و قدیمی وجود دارد و باید توجه داشت این بازاریابی موروثی است و تا وقتی تولید نسل کنند ادامه دارند. چاپ زنده است و مؤسسه بازاریابی محتوا اعلام کرده است که چاپ می تواند مکمل استراتژی بازاریابی دیجیتال شما باشد.
خدمت طراحی مجله
کسبوکارهای کوچک، استارت اپ ها و آژانسها میتوانند با ارائه محتوای طولانیتری که میتوانند در دستان خود قرار دهند و وقت خود را صرف کنند، لیدهای خود را شگفتزده کنند. مطمئناً، این یک جایگزین عالی برای وسواس امروزی با محدودیت های 280 کاراکتری و به روز رسانی های متعدد فیس بوک در هر روز است.
میتوانید از این نمونههای طرحبندی مجله برای کمپین بازاریابی بعدی خود یا برای شروع نشریه خود استفاده کنید. سپس آنها را از طریق چاپ یا دیجیتال به صورت PDF توزیع کنید. آنها به طور حرفه ای برای سفارشی سازی سریع با نیازهای پروژه شما طراحی و راه اندازی شده اند.
بعد از تولید محتوای خوب و مفید برای مخاطبان مجله، به جرات میتوان گفت صفحه آرایی و طراحی مجله مهمترین مرحله در تولید یک مجله پر مخاطب است. طراحی و صفحه آرایی حرفهای مجله نه تنها میتواند در جذب و اشتیاق مخاطبان تاثیر گذار باشد بلکه در خوانایی و درک بهتر محتوای مجله نقش بسزایی دارد. در طراحی و صفحهبندی مجله عواملی چون دانش و تجربه طراح یا تیم طراحی نقش مهمی را ایفا میکند.
آرانیک وب مطالب خام شما را به صورت یک مجله جذاب طراحی میکند. ما در آرانیک وب خدمت طراحی مجله، گزارش سالانه، طراحی ماهنامه و سالنامه، طراحی گواهی نامه و سرتیفیکیست، طراحی جلد، طراحی و صفحه آرایی کتاب و صفحات آن را داریم. با تیم مجرب طراحی بی نظیر و مطابق با مد روز و درخواست شما طراحی می کنیم. تعیین هزینه این موارد به تعداد صفحات، المان های طراحی داخل صفحات و… بستگی دارد که در جلسه مشاوره بنا به تقاضا و نیاز مشتری عزیز برآورد هزینه می شود.
طراحی مجله چیست؟
صفحه آرایی و طراحی مجله را میتوان اینگونه توصیف کرد: ساماندهی و ایجاد روابط منطقی و منظم بین عناصر نوشتاری (تیتر، سوتیتر، زیرتیتر، میان تیتر، لید و متن) و عناصر تصویری (تصاویر، طرحها، تصویرسازیها، شکلها، نمودارها و …) و فضاهای خالی (فضای منفی/سفید) در دو صفحه مقابل هم، در جهت دست یابی به زیبایی، جذابیت، سهولت در خواندن و ایجاد اشتیاق در خواننده را صفحه آرایی (صفحهبندی) مجله میگویند.
طراح و صفحه آرا باید مقالات خام را به صورتی خلاقانه، زیبا و درعین حال یکپارچه و منظم صفحهبندی کند که نه تنها خواننده خسته نشود بلکه راغب به مطالعه و پیگیری مطالب مجله گردد.
تایپوگرافی
تایپوگرافی نقش مهمی در طراحی ویراستاری دارد. مقالهای که طراحی میکنید میتواند شامل متنی در قالب داستان، مصاحبه، نظر و غیره باشد، بنابراین بسیار حیاتی است که مطمئن شوید نسخهای که استفاده میکنید قابل پیگیری و درک آسان است.
اندازه نقطه:مطمئن شوید که اندازه متن شما برای مخاطبان قابل خواندن است و در نظر بگیرید که آیا آنها به صفحه یا صفحه نگاه می کنند یا خیر.
طول خط:طول خط ایده آل بین 50 تا 70 کاراکتر در هر خط است.
خطوط کوتاهتر اغلب شکسته میشوند و باعث میشوند چشمهای خواننده اغلب به جلو و عقب بپرند، در حالی که خطوط طولانیتر پیدا کردن خط بعدی را در هر استراحت دشوار میکند.
مقدار کپی:در صورت امکان شکستن بلوک های بزرگ نسخه، ممکن است ترسناک به نظر برسند و ممکن است خوانندگان را ناامید کنند. از پاراگراف ها، ستون ها، قاب های متن رشته ای، لیست ها و غیره استفاده کنید.
نقاط ورودی:با استفاده از سلسله مراتب بصری و ویژگی هایی مانند Drop Caps و بلوک های متن برجسته (معمولاً برای نقل قول ها یا قسمت های جالب مقاله استفاده می شود) نقاط شروع واضح را برای خواننده خود تعریف کنید.
طراحی مهمترین عامل جذابیت یک مجله:
مهمترین جنبهی جذابیت یک مجله را گرافیک و صفحه آرایی عالی آن مشخص میکند، شاید این جمله را به این شکل نیز میتوان گفت که تکنیکهای گرافیکی مجلات، امری ضروری، لازم و غیرقابل اجتناب است؛ چرا که وقتی مجلهای در پیشخوان روزنامهفروشیها یا فروشگاههای تصویرسازی پرزرق و برق مجلات میباشد، این طراحی و صفحه آرایی حرفهای است که باعث جذب مخاطب و فروش مجلات میشود.
از اینروست که صفحهبندی و طراحی مجله نوعی اصول تبلیغی نیز به شمار میرود و گرافیستهای مجلات باید دارای تخصص و تجربه کافی در این زمینه باشند. به طور کلی هدف از صفحه آرایی ایجاد انگیزه و اشتیاق برای خواندن، زیبایی تصاویر و ایجاد جذابیت بصری در مجله است.
صفحهآرایی مجله اگر چه کاری ذوقی و احساسی است، ولی قانونها و دستورالعملهای تدوین شده و مشخصی دارد. به طور طبیعی در پس هر یک از این دستورالعملها، استدلالهای حسی، منطقی و تجربی نهفته است. از زمانی که صفحهبندی در نشریهها مورد توجه قرار گرفت، اختلاف بین روزنامه و مجله آشکار شد.
صفحه آرایی و طراحی مجله به سه بخش تقسیم میشود که شامل طراحی ساختارکلی (یونیفرم)، صفحه آرایی و طراحی جلد میشود.
صفحه آرایی مجلهها را میتوان به چند گروه تقسیم کرد:
مجلات مصرف کننده: مخاطبان این نوع مجلات عمومیتر هستند و به علت علاقه به موضوع و محتوای سرگرم کننده و یا آموزشی آنها را خریداری میکنند.
مجلات تخصصی: این نوع مجلات به صورت حرفهای در یک زمینه خاصی میپردازند. مانند کشاورزی، پزشکی، گرافیک، اقتصاد و…
مجلات داخلی: مجلاتی هستند که در سازمانها، شرکتها، ادارات و یا دانشگاهها منتشر میشوند و موضوع آنها اطلاعرسانی در مورد فعالیتهای مجموعه میباشد.
طراحی، اولین فاکتور جذب مخاطب: مسلما طراحی کارآمد و اصولی که با استناد بر هنر تجسم و طراحی بر روی صفحات مجله و جلد آن اعمال میشود را میتوان مهم ترین مولفه برای جلب توجه مخاطبان دانست. وقتی از راهکارهای کلیدی برای طراحی و صفحه آرایی مجله و طرح نشریه استفاده میشود و مجله شاخصههای لازم برای منتخب شدن را دارد، بیننده به محض دیدن آن در قفسههای کتاب فروشیها یا کیوسکهای روزنامه برای خرید مجله مشتاق خواهد شد.
در طراحی و صفحه آرایی مجله مواردی متعدد و مختلفی وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرد، مواردی نظیر:
گریدبندی، بسته به نوع پروژه متن در یک یا چند ستون از یکدیگر تفکیک میشوند و اطلاعات را واضحتر به مخاطب منتقل میکنند.
نوع و نحوهی قرار گیری عناصر تشکیل دهنده متن، توجه داشته باشید که آیا متن مورد نظر تیتر دارد، سرتیتیر، فهرست، سوتیتر، زیر تیتر، لید، میان تیتر که به این ترتیب اطلاعات مهمتر از اطلاعات کم اهمیتتر تفکیک شده و مخاطب در مسیر مورد نظر نویسنده قرار میگیرد.
نحوهی قرار گیری تصاویر و عناصر گرافیکی، رنگها به صفحه جان میبخشند و هنگام انتقال پیام حس روحی و روانی مثبتی را ایجاد میکنند. در عین حال استفاده از رنگهای زیاد باعث شلوغی صفحه و دشواری در جهتیابی اطلاعات متن میشود.
نسبت و میزان فضاهای مثبت و منفی، فضا اطلاعات را منتقل میکنند. هنگام گریدبندی توجه به نظم اطلاعات و انتقال سریع آن به مخاطب ازجمله نکات کلیدی است. ایجاد فضای زیاد باعث تمرکز برروی متن اصلی شود و خواننده را به مکث و تأمل وادارد.
فرم و نحوهی قرار گیری توضیحات،لیبلها، اعداد، اطلاعات سرصفحه و شماره صفحه، نحوه تقسیم بندی و بخش بندی مطالب و … نیز از موارد قابل اهمیت میباشد که در طراحی و صفحهبندی مجله به آنها پرداخته میشود.
با توجه به تنوع و گستردگی مجلهها از نظر موضوع، محتوا و مخاطبان، باید ساختار متفاوتی را برای طراحی و صفحه آرایی هر مجله طراحی و تعیین کرد.
قالب کلی مجله:
به طور کلی میتوان گفت در طراحی ساختار کلی مجله به تعیین نوع و روش چیدمان و قرارگیری عناصر نوشتاری و بصری پرداخته میشود. به طور معمول طراحی قالب کلی مجله در دو بخش انجام میگیرد، طراحی ساختار کلی جلد و طراحی قالب کلی متن. طراحی قالب کلی به طراح و صفحه آرایی مجله این امکان را میدهد تا مجله را به طور یکپارچه و قاعده مند طراحی و صفحه آرایی کند.
طراحی جلد مجله:
میتوان گفت جلد مجله مهمترین جزء یک مجله را تشکیل میدهد؛ طراحی جذاب جلد مجله برای ایجاد پلی میان ذهن مخاطب و محتوای مجله میتواند جذابترین بخش کار طراح باشد. مخاطبین از جلد به عنوان سریعترین و آسانترین رابطه بین چشم و مطالب درونی مجله سود میبرند لذا برای جذب و جلب توجه نمودن ابتدایی و به دام انداختن چشم خوانندگان احتمالی طراحی ویژه و هنرمندانه شرط اساسی میباشد. غالبا ساختار جلد مجله باید به شکلی طراحی شود که دارای شخصیت خاص خود باشد و در ذهن مخاطب ثبت شود تا به مخاطب به سهولت در بین دهها مجله، مجله مورد نظر خود را بیابد. یکی از بهترین عوامل گرهزنی چشم مخاطب با مجله به واسطه اسم مجله است. البته فراموش نکنید طراحی اسامی نباید به قدری عجیبالخلقه شود که سردرگمی بیننده و پس زدن آن را به همراه داشته باشد.
معمولا در طراحی جلد مجله از یک تصویر واقعی، تصویرسازی، طراح گرافیکی و یا تصویر ترکیبی به عنوان تصویر اصلی روی جلد استفاده میشود، که با تیترهای مطالب مهم مجله و در مواقعی چند تصویر کوچک از مطالب مهم چیدمان و طراحی میشوند.
طراحی لوگو مجله:
لوگو مجله به عنوان عنصری که معمولا همیشه در مجله ثابت میماند و در ذهن مخاطبان ثبت میشود از اهمیت ویژهای برخوردار است. لوگوی مجلات معمولا به صورت حروف تایپی و درقالبی گرافیکی و زیبا طراحی میشود که به آن در اصطلاح تایپوگرافی یا لوگوتایپ گفته میشود؛ در طراحی لوگو مجله باید علاوه بر زیبایی و جذابیت به سادگی و خوانایی آن دقت ویژهای شود.
اصول طراحی جلد مجله:
تضاد رنگی بین متن و تصویر زمینه
نوشتههای رنگی و ترکیب رنگ در جلد مجله
بعد بخشیدن به نوشته، پشت و جلوی تصویر
استفاده از نقاشی در طراحی جلد مجله
طراحی مجله با چه اصولی باید انجام شود:
اهمیت طراحی بصری مجله:
اگر به بررسی مخاطبین مجلهها بپردازیم خواهیم دید که افراد نکته سنجتر و دقیقتر، به سراغ مجلهها میروند زیرا ممکن است یک مطلب در روزنامه در حد یک پاراگراف باشد اما چندین صفحه در یک مجله به یک مقاله مشخص اختصاص داده میشود. چیدمان درست و رعایت اصول طراحی در کنار استفاده از المانهای جذاب مانند تایپوگرافی برای یک مجله جزء المانهای خوب و مناسب نیست، بلکه برای آن ضروری است.
در واقع اینگونه میتوان گفت که این مجلهها چیزی بین روزنامهها و محتواهای تبلیغاتی هستند که در عین ارائه اطلاعات در حوزههای مختلف جذابیتهای دیگری را نیز در خود جای میدهند. به دلیل ارائه این محتواهای جذاب نیز آنها میتوانند تبلیغات بهتر و تأثیرگذارتری داشته باشند. مجلهها ارتباطی صمیمیتر با مخاطب ایجاد میکنند و وارد فضای نزدیکتری میشوند. زمانی که شما یک روزنامه را میخوانید تنها خبرهای روز را در کوتاهترین زمان مطالعه میکنید و ارتباط خاصی با خود روزنامه و نوع نگارش و طراحی آن در شما ایجاد نمیشود.
معمولا طرفداران روزنامه افرادی هستند که میخواهند اطلاعات را به سرعت به دست بیاورند و صحت اطلاعات از معیارهای اصلی آنها به حساب میآید. ولی طرفداران مجلهها افرادی کاملا متفاوت هستند و آنها معمولا مجلات مربوط به یک موضوع خاص را دنبال میکنند. مثلا اشخاصی که به صورت تخصصی مجلههای مربوط به سینما را مورد مطالعه قرار میدهند و یا زنان خانهدار که مجلههای مربوط به موضوعات خانواده را مطالعه میکنند. این افراد معمولا ارتباط نزدیکی را با مجلهها ایجاد میکنند و آنها را در اوقات مختلف مطالعه میکنند. زمانی که این ارتباط نزدیک و طولانی میشود طراحی بصری صفحات و همچنین رعایت اصول صفحهآرایی، میتواند به هرچه جذابتر کردن مطلب کمک کند و تجربه استفاده از آن مجله را برای مخاطب لذتبخشتر کند.
زیادهروی ممنوع:
طبیعتا در طراحی مجله باید جذابیتهای تجاری را نیز در نظر گرفت. بسیاری از مجلههایی که امروزه به فروش میروند دارای عکسهای رنگی زیبا و باکیفیت هستند که رنگ و لعاب مجله را تغییر میدهند و بخشی از مخاطبان خود را از این طریق جذب میکنند. این موضوع یکی از قابلیتهای بسیار مناسب و جذاب مجلهها به شمار میآید ولی نباید در استفاده از آن زیادهروی کرد و زیبایی بصری و هنری مجله را فدای زرقوبرق و به چشم آمدن آن کرد. مجلههایی که در دهه ۵۰ و ۶۰ فعالیت میکردند با ظهور تلویزیون و رسانههای جمعی ضرر قابل توجهی را متحمل شدند و برای جبران این ضرر و باز پس گرفتن بازار از دست رفته، دست به طراحیهای عجیب و غریب زدند و با تایپوگرافی و رنگآمیزیهای شدید و شلوغ تلاش کردند تا بتوانند نظر مخاطبان را مجددا به مجلهها جلب کنند.
نمیتوان به درستی گفت که این تغییرات عجیب و ناگهانی تا چه اندازه میتواند روی سر پا نگه داشتن یک مجله تأثیرگذار باشد اما میتوان اینگونه گفت که استفاده درست و مناسب از تکنیکهای گرافیکی و تایپوگرافیهای زیبا و به اندازه، میتواند باعث افزایش جذابیت بصری و موضوعی مجله شود. این نکته را هم باید در نظر بگیرید که فرم فیزیکی مجله باید با عملکرد و محتوای آن متناسب باشد تا پس از گذشت زمان به یک پختگی قابل قبول برسد و در نهایت در مسیر درست پیش برود. مهمترین موضوع این است که شما در مسیر درست قرار بگیرید و مطمئن باشید با کسب تجربیات بیشتر کیفیت خروجی نهایی نیز افزایش خواهد یافت. در ادامه مقاله در وبسایت یاراپلاس به فاکتورهای مهم دیگر در طراحی مجله خواهیم پرداخت.
شناخت عملکردهای صفحهآرایی:
برای استفاده درست از فاکتورهای مختلف صفحه آرایی باید با چگونگی عملکرد آن آشنا شوید. به طور کلی میتوان عملکردهای مربوط به صفحه آرایی را به دو دسته تقسیم کرد. بخش اول عملکردهایی هستند که موجب جلب نظر سریع مخاطبین به مجله و یا بخشی از آن میشود که با استفاده از این اعمال شما توجه اولیه مورد نیاز را کسب میکنید. بخش دوم عملکردهایی هستند که موجب تداوم توجه مخاطب به آن مطلب و یا مجله میشود و یا اینکه مخاطب را ترغیب میکند تا به دیدن مطلب مورد نظر برود.
کاملا واضح است که یک مجله و یا مطلب برای موفقیت، نیازمند استفاده از هر دو دسته این عملکردها است. اگر شما نتوانید با المانهای صفحهآرایی توجه اولیه مخاطب را جلب کنید، آن مطلب یا مجله شکستخورده حساب میشود و اگر نتوانید توجه به دست آمده از مخاطبان را تداوم بخشید و یا این که خواننده از مطالعه ادامه مطلب منصرف شود زحمت شما در بخش اول نیز به هدر رفته است. شما برای جلب نظر مخاطب میتوانید از ابزارهایی همچون رنگ، تصاویر جذاب و مرتبط و همچنین عناوین خاص و هیجان انگیز استفاده کنید، ولی باید توجه داشته باشید که عامل مورد نظر باید سریعا تأثیر خود را روی مخاطب بگذارد و نگاه او را درگیر کند.
به طور میانگین خوانندههای حرفهای مجله حدود ده ثانیه برای بررسی هر صفحه و یا مطلب زمان میگذارند و در صورتی که برایشان جذاب نباشد سریعا از روی آن عبور میکنند. در بین عوامل ذکر شده، رنگ یکی از تأثیرگذارترین عوامل است. مجلههایی که مبتنی بر تصاویر هستند از جذابیت عمومی تصاویر برای جلب نظر مخاطب و همچنین تداوم توجه استفاده میکنند و بسیاری از مجلات دیگر نیز تصاویر را به عنوان المانهای جذاب اولیه در نظر میگیرند و به صورت گسترده از آنها استفاده میکنند.
ترکیب عکس و متن:
جذابیت بصری عکسها موجب شده تا صدها مجله مختلف به صورت روتین از آنها در نقاط مختلف طراحی مجله خود استفاده کنند. یکی از فرمولهای رایج در بین مجلهها استفاده از یک ترکیب منسجم از عکس و متن است. این فرمول که به صورت عکس، تیتر، زیرنویس و متن در مجلهها ظاهر میشود یکی از ترکیبهای بسیار جذاب و اثر بخش به شمار میرود. معمولا مخاطبان در لحظه اول جذب عکس بزرگ و با کیفیتی که در وسط و یا بخش قابل توجهی از مجله یا صفحه قرار دارد میشوند و در ادامه پس از مطالعه عنوان و زیرنویس عکس، به سراغ مطالعه مطالبی میروند که با نسبت منطقی در اطراف تصویر قرار دارند.
این متنها به طوری طراحی شدهاند که نگاه مخاطبان را روی مطالب حفظ کنند. نباید از اهمیت سر تیترهای اصلی نیز چشمپوشی کرد. عناوین، جدا از معنای محتوایی خود میتوانند با ترکیببندیهای بصری توجه مخاطب را تا حد زیادی جلب کنند. مخصوصا زمانی که در اطراف خود با حجم قابل توجهی از رنگ سفید همراه شوند و یا با تصاویر جذاب و مرتبط با مطلب ترکیب شوند. این تکنیک یکی از متداولترین تکنیکهای طراحی مجله است که میتوانید آن را در هر مجلهای پیدا کنید. ترکیب تصویر و متن یک ایده ساده است که سرچشمه خلاقیتهای بسیار متنوعی میتواند باشد و طراحان بخشهای مختلف یک مجله، میتوانند از این ایده زیبا و جذاب به خوبی بهره ببرند.
عنوان در مجله:
یکی دیگر از عوامل مهم در جذب مخاطب به یک مطلب و یا مجله، عنوان اصلی و عنوانهای دیگری است که در طول یک مجله مخاطب آنها روبرو میشود. نکات بسیار مهمی وجود دارد که میتواند این عنوانها را برای مخاطب بسیار جذاب کند. اولین نکتهای که باید به آن توجه کنید این است که عنوان باید تا اندازهای بزرگ شود که بتواند دیگر عناصر را تحت تأثیر خود قرار دهد و در میان المانهای مختلف موجود در یک صفحه به خوبی به چشم بیاید. دقت کنید که به اندازه کافی یک فضای مفید در اطراف عنوان ایجاد کنید تا حروف مربوط به عنوان شما کنتراست لازم را با محیط پیرامون خود داشته باشد و این امر کمک میکند تا چشم مخاطب بتواند سریعتر آن را پیدا کند. قطعا در انبوه رنگآمیزیهای مجلههای مختلف این عامل میتواند بسیار کارساز باشد.
برای این که بتوانید ایدههای خلاقانه برای جایگذاری عنوان خود در یک صفحه پیدا کنید، بهتر است آن را بهعنوان یک تصویر در نظر بگیرید و اینگونه آزادانه به جایگذاری عنوان اصلی خود در یک و یا دو صفحه را بپردازید. ممکن است برخی از عنوانهای شما بسیار کوتاه باشند، پس برای نمایان کردن آنها پیش چشم مخاطب باید به اندازه بزرگ باشند که به خوبی دیده شوند و کنتراست بکگراند نیز به دیده شدن آنها کمک کند. نوع طراحی عنوانها یکی دیگر از نکات مهم طراحی مجله به حساب میآید که بهتر است متناسب با هر مقاله طراحی و متفاوتی داشته باشد.
ابعاد مجله:
یکی دیگر از فاکتورهای مهم در طراحی مجله ابعاد و قطع آن است که مقولهای کاملا علمی به حساب میآید و مربوط به ذوق هنری نیست. ابعاد یک مجله میتواند تأثیر قابل توجهی در جذابیت و حتی فروش مجله داشته باشد زیرا طیف مختلف و مجلهها ابعاد و اندازههای گوناگونی دارند که از اندازههای جیبی تا ابعاد بزرگ را شامل میشود. عوامل متعددی روی این اندازهها تأثیر میگذارند که یکی از آنها راحتی استفاده از مجله است که در طیف چشمگیری از مجلات این قابلیت میتواند ساعت زیادی در فروش مجله تأثیرگذار باشد.
عامل دیگری که میتواند ابعاد را در طراحی مجله تعیین کند همخوانی موضوع و محتوای درونی آن با شکل و ابعاد مجله است که شما به راحتی میتوانید ملاحظه کنید که مثلا مجلههای مربوط به زیبایی معمولا در یک اندازه مشخص هستند؛ این همخوانی اندازه با موضوع میتواند نقش مهمی، در ایجاد یک پایگاه مستحکم برای یک مجله تازه وارد داشته باشد. عامل دیگری که میتواند ابعاد یک مجله را تحت تأثیر قرار دهد محدودیتهای مکانیکی چاپ مجله است که طبیعتا برای چاپ شما محدودیتهایی دارید. اکثر مکانهایی که به چاپ مجلات میپردازند معمولا یک مینیموم و ماکسیمم برای ابعاد خود در نظر میگیرند.
اینکه شما چه ابعادی را برای مجله خود انتخاب کنید به استراتژی محتوای درونی مجله شما بسیار بستگی دارد. به عنوان مثال اگر مطالب شما را روی متنها تمرکز دارند و نیازی به تمرکز روی عکسها ندارید میتوانید از مزیت اندازه جیبی استفاده کنید که درمجلههای مبتنی بر متن میتوانند مزیتی بسیار کاربردی باشد. اگر در محتوای مجله شما تصاویر نقش اساسی دارند باید، از اندازههای بزرگتر استفاده کنید تا بتوانید تأثیر مورد نظر خود را روی مخاطبین بگذارید.
حملونقل:
اگر به اندازه معمول مجلههای موجود در اطراف خود دقت کنید میبینید که اکثر آنها دارای قطع مستطیل عمودی هستند زیرا این قطع باعث میشود که حمل مجله برای فرد آسانتر باشد. حملونقل آسانتر در طراحی مجله به معنای دردسر کمتر است و طبیعتا مخاطبین مجلهها که اکثر افراد عادی هستند و در حین عبور از یک مکان ممکن است مجله مورد علاقه خود را تهیه کنند، نیاز دارند که مجله دست و پایشان را نگیرد تا بتوانند در اوقات فراغت خود به مطالعه آن بپردازند. این عامل مهم در کنار سهولت در آرشیو کردن و انبار کردن مجلهها که یکی از تفریحات جذاب علاقهمندان این حوزه است میتواند فاکتوری مهم در افزایش فروش یک مجله باشد. این ابعاد طراحی مجله میتواند متناسب با خوانندههای شما بسیار گوناگون باشد.
روانشناسی رنگ:
از مطالعه تأثیر رنگها بر روی مخاطبین غافل نشوید. امروزه در تمامی رسانههای بصری از جمله تبلیغات، روانشناسی رنگ، تأثیر قابل توجهی بر روی اثربخشی یک محتوا دارد. شما با مطالعه خواص و ویژگیهای هر یک از این طیفهای رنگی میتوانید به اطلاعاتی سودمند دست پیدا کنید که با استفاده از آنها تأثیر مطلب خود را روی مخاطب کنترل کنید. شما میتوانید یک مطلب یکسان را با استفاده از ترکیبهای رنگی متفاوت هیجانانگیز، آرامشبخش و یا مرموز جلوه دهید در صورتی که محتوای متنی و یا حتی تصاویر شما یکسان هستند.
گزارش سالانه چیست؟
گزارش سالانه (Annual Report) یک گزارش جامع از جزئیات فعالیتهای شرکت در طول سال گذشته میباشد. هدف این گزارش ارائه اطلاعاتی در مورد عملکرد شرکت و وضع مالی آن به تمامی افراد مانند سهامداران و یا سرمایهگذاران بالقوه است.
اینکه چطور گزارش سالانه بنویسیم، در نگاه اول سخت و پیچیده به نظر میرسد. هدف از نوشتن گزارش سالانه، نشان دادن جایگاه شرکت و کسب و کارتان از لحاظ مالی و تجاری است.
اگرچه بار مسئولیت نوشتن گزارش سالانه، سنگین به نظر میرسد اما یک فرصت خیلی خوب برای نشان دادن میزان رشد و پیشرفت کاری سال گذشته شما است.
اگر سازمانها و شرکتها بتوانند از این گزارش سالانه، به عنوان ابزار بازاریابی و جلب اعتماد سرمایهگذار و مشتری، استفاده کنند، دستاوردی بزرگ و مهم برای بهبود و پیشرفت آینده کاری خواهند داشت.
گزارش سالانه حاوی چه اطلاعاتی است؟
گزارش سالانه حاوی اطلاعات مهمی برای خوانندگان است که پس از مطالعه گزارش به دیدگاه خوبی از عملکرد کلی شرکت در سال گذشته دست پیدا میکنند. لازم به ذکر است که در سالهای اخیر بسیاری از گزارشات به شکل گزارشات سنتی نیستند، بلکه اغلب شرکتها تعداد زیادی گراف و عکس به گزارش اضافه میکنند تا تاثیر بصری گزارش را بیشتر کنند.
ساختار گزارش بنا به نوع شرکت متفاوت است، اما اغلب گزارشات شامل موارد زیر هستند:
نامهای از مدیریت یا رئیس شرکت
نکات مهم عملکرد در طی سال گذشته
صورتحسابهای مالی
عملکرد و اهداف سالهای آتی
چطور یک گزارش عملکرد سالانه بنویسیم؟
شکل و محتوای گزارش ارزیابی عملکرد سالانه شما با توجه به اندازه و مدل کسب و کارتان و سود ده بودن یا غیرسود ده بودن، میتواند متفاوت باشد.
با آمار و ارقام شروع کنید:
محوریت بیشتر گزارشهای ارزیابی عملکرد سالانه با ارائه اطلاعات مالی است. با مشاورهای مالی و یا واحد حسابداری شرکتتان جلسه بگذارید و عملکرد مالی سال قبل را بررسی کنید. سپس، نیازسنجی کنید و ببینید اولویتهای فعلی شما چه هستند. مشخص کنید که چه اطلاعاتی لازم است که امسال در گزارش درج شود.
صورت وضعیت مالی کسب و کار شما نشان میدهد که چه اطلاعاتی باید در گزارش سالانه بیاورید و اولویتهای بررسی شما چه باشد. یادتان باشد بودجه برای تهیه، خرید و تولید سال آتی را در نظر بگیرید.
با مشاورین مالی و حقوقی بررسی کنید تا ببینید کدام یک از موارد زیر بهتر است در گزارش شما نوشته شوند. شاید بهتر باشد همه یا بعضی موارد حتما ذکر شود.
صورت وضعیت درآمد:
صورت وضعیت درآمد، میتواند ثبات یا نوسان مالی شرکت را نشان دهد؛ در این بخش، به منابع مالی، هزینهها و سود و زیان خالص سالی که گذشت، اشاره میشود.
ترازنامه مالی:
تهیۀ یک نمای کلی از صورت وضعیت مالی شرکت است که لیستی از داراییها، بدهیها، تعهدات و وامها را شامل میشود.
در شرکتهای سهامی، ترازنامه مالی باید شامل ارزش سهام سهامدارها باشد. با کم کردن میزان بدهیها از داراییها، یک عدد به ارزش سهام هر سهامدار تعلق میگیرد.
صورت گردش مالی:
گزارشهای میزان نقدینگی شرکت که میگوید گردش پول چگونه صورت گرفتهاست و پول نقد در دسترس، چقدر است.
ریسکها:
خلاصهای از ریسکهای مالی و کاری را در گزارش عملکرد سالانه بنویسید که شرکت با آن مواجه شده یا ممکن است در آینده مواجه شود.
یادداشتها و توضیحات:
توضیحاتی مربوط به روش محاسباتی مالی شرکت را میتوانید در این قسمت بیاورید. شرح موارد استثنای موجود در روش حسابرسی و چگونگی جمعآوری اطلاعات مالی در یادداشتها درج میشود.
بعضی موسسات و شرکتها مثل شرکتهای سهامی عام، در گزارش سالانه خود باید گزارشی از هیأت مدیره مبنی بر تأیید کنترل حسابهای داخلی داشته باشند.
چه کسانی از گزارش سالانه و استفاده میکنند؟
گزارشات سالانه معمولا به صورت عمومی در دسترس هستند و تعداد زیادی از کاربران مانند سهامداران، سرمایهگذاران بالقوه، کارکنان و مشتریان از آن استفاده میکنند. عموم مردم نیز میتوانند مخاطب این گزارش باشند. شرکتها یا سازمانها نیز به منظور درک بهتر ارزشهای شرکتهای دیگر، گزارش سالانه آنها را مطالعه میکنند تا امکان مشارکت و همکاریهای فیمابین را بررسی نمایند.
با این که هدف اصلی گزارشات سالانه، ارائه اطلاعات در مورد امور مالی و عملکرد شرکت است، اما میتوان آن را تبلیغی برای پررنگ کردن خدمات نوآورانه شرکت و یا اهداف به دست آمده نیز به حساب آورد.
سهامداران و سرمایهگذاران بالقوه: سهامداران و سرمایهگذاران بالقوه از گزارش سالانه برای رسیدن به درک بهتر از موقعیت حال حاضر شرکت برای تصمیمگیری در مورد سرمایهگذاری استفاده میکنند. این گزارش به سرمایهگذاران بالقوه کمک میکند تا در مورد خرید سهام تصمیم بگیرند. همچنین اطلاعاتی در مورد برنامهها و اهداف شرکت در سالهای آینده ارائه میدهد.
کارکنان: کارکنان معمولا از گزارش سالانه برای به دست آوردن درک بهتر از برخی فعالیتهای شرکت استفاده میکنند. بسیاری از کارکنان جزو سهامداران شرکت نیز هستند و به همین دلیل میتوان گزارش را مشوقی برای سرمایهگذاری دیگر کارکنان به حساب آورد.
مشتریان: مشتریان با استفاده از گزارشات سالانه، اطلاعاتی در مورد شرکتهای متفاوت به دست آورده و در مورد همکاری با آنها تصمیم میگیرند. مشتریان به همکاری با شرکتهایی با خدمات و محصولات باکیفیت راغب هستند و به همین دلیل شرکتها باید با استفاده از گزارش بر دستاوردهای خود تاکید کنند. همچنین مشتریان از اطلاعات مالی موجود در گزارش برای بررسی موقعیت مالی شرکت استفاده میکنند.
ارتباط با رسانهها: یکی دیگر از دلایل اهمیت طراحی گزارش عملکرد سالانه، ارتباط مناسب و موثر با رسانهها است. روزنامه نگارها و خبرگزاریها فعالیت خیلی از شرکتها را زیر نظر میگیرند؛ به گزارشهای مالی و کاری آنها نگاه میکنند و به تأثیر آنها در جامعه میپردازند.
رسانهها توجه خاصی به نتایج و شرایط پیش روی شرکت دارند. نگاه و مقاله آنها روی دیدگاه سرمایهگذارها و مشتریها بسیار تأثیرگذار است و جذب سرمایه و ادامه حیات شرکت را ممکن است تحت تأثیر قرار دهد. روزنامه، رادیو، تلویزیون و فضای مجازی دنبال داستانهای جذاب موفقیت یا حتی شکست هستند. شما برای جلب حمایت عمومی به رسانهها نیاز دارید.
برای نتیجهگیری، خدمت طراحی مجله، ماهنامه، گزارش سالانه و گواهی نامه میتواند پیچیده باشد، اصطلاحات زیادی وجود دارد که باید با آنها آشنا شوید و قوانین طرحبندی بسیاری وجود دارد که باید در نظر بگیرید اگر میخواهید یک طراحی حرفه ای باشید. نگران نباشید؛ یادگیری آنها آسان تر می شود، هر چه بیشتر ایجاد طرح بندی را تمرین کنید!
برای طراحی های جذاب گرافیکی خود با ما در ارتباط باشید:
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط جهت چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir