مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

شاخه های دیجیتال مارکتینگ چه هستند و چرا باید آن ها را بشناسیم ؟

شاخه های دیجیتال مارکتینگ چه هستند و چرا باید آن ها را بشناسیم ؟

 در ابتدا لازم است ذکر کنم که دانستن شاخه های دیجیتال مارکتینگ برای افرادی که تمایل به یادگیری دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال دارند بسیار مفید و کارآمد می باشد، زیرا با دانستن انواع دیجیتال مارکتینگ و جداسازی آنها از یکدیگر می توانند یک تیم مناسب را برای کسب و کار خود در نظر بگیرند و به راحتی نرخ برگشت سرمایه خود را افزایش دهند.

در همین جا بهتر است بگویم در عرصه دیجیتال مارکتینگ متخصص بودن در همه شاخه های آن کار بسیار سختی می باشد و اگر فردی بخواهد در چندین شاخه مانند یک متخصص عمل کند باید دقت کند که تجربه کافی در همه زمینه ها را داشته باشد.

 دادن چند مسئولیت در چندین زمینه به یک شخص که تجربه و تخصص کافی ندارد کار اشتباهی می باشد.

لذا بهتر است برای تیم خود چندین کارشناس با دانش کافی در زمینه های مختلف دیجیتال مارکتینگ در نظر بگیرد.

حالا که با این مقدمه متوجه اهمیت شاخه های دیجیتال مارکتینگ شده اید شما را با انواع بازاریابی دیجیتال (کتگوری دیجیتال مارکتینگ) آشنا می کنم.

 شاخه های دیجیتال مارکتینگ و دسته بندی های آن

دیجیتال مارکتینگ به 10 شاخه یا Category تقسیم می شود:

بهینه سازی موتورهای جست و جو   (Search Engine Optimization) SEO 

بازاریابی محتوا (کانتنت مارکتینگ) Content Marketing

موبایل مارکتینگ Mobile Marketing

سوشال مارکتینگ Social Marketing

ایمیل مارکتینگ Email Marketing

برند مارکتینگ Brand Marketing

افیلیت مارکتینگ Affiliate Marketing

وایرال مارکتینگ Viral Marketing

بازایابی موتورهای جست و جو (Search Engine Marketing ) SEM

اینفلوئنسر مارکتینگ Influencer Marketing

در ادامه به بررسی هر شاخه برای روشن شدن مفهوم آن ها می پردازیم

1- بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) یا Search Engine Optimization

در این شاخه دیجیتال مارکتینگ باید دقت کنیم که سایت خود را بهینه سازی کنیم یعنی فعالیت هایی را روی سایت خود انجام دهیم تا سایت ما از نظر رتبه در کلمات خاصی که مربوط به محصولات ما می باشد در موتورهای جستجو ارتقا پیدا کند.

این ارتقا رتبه در صفحات اول سرچ موتورهای جستجو و لینک های اول بسیار اهمیت دارد زیرا کاربران زیادی سایت شما را دیده و به طرف سایت شما هدایت می شوند و در نهایت تعداد مشتریان شما افزایش پیدا می کند .

قابل ذکر است که سئو کردن یک سایت نیاز به دانش و اطلاعات کافی در این زمینه دارد. لذا  قبل از هر گونه اقدام باید در این زمینه متخصص شوید و بتوانید کلمات کلیدی مربوط به محصولات خود که بیشترین سرچ را توسط کاربران دارند را شناسایی کنید.

سپس محصولات خود را در آن کلمات کلیدی بهینه سازی کنید تا بتوانید توسط موتورهای جستجو رتبه بگیرید.

باید بدانید سئو برای یک سایت بعد از انجام نباید متوقف شود. زیرا مهمتر از بدست آوردن جایگاه در صفحات نتایج سرچ (SERP) حفظ جایگاه و تثبیت آن می باشد و رقبا بسیار هوشمندانه در این زمینه عمل میکنند.

همه برای بدست آوردن جایگاه نخست در صفحه اول جستجو در حال تلاش هستند.

بنابراین اگر علاقه مند به دانستن بیشتر در مورد سئو هستید به راحتی می توانید با مراجعه به سایت ما (آرانیک وب) مقالات آموزشی در زمینه سئو را مطالعه کنید.

از زیر شاخه های سئو می توان  به سئو محتوا، تحلیل سرچ کنسول، لینک سازی داخلی و خارجی، سئو تکنیکال و تحلیل رقبا اشاره کرد

2- بازاریابی محتوا یا (کانتنت مارکتینگ) Content Marketing

یکی از قسمتهای مهم بازاریابی دیجیتال به این شاخه از دسته بندی  دیجیتال مارکتینگ برمی گردد. اگر می خواهید علت آن را بدانید باید بگویم که محتوای هر پیچ برای محصول مورد نظر خود بهترین قسمت برای جذب مشتری می باشد.

اگر شما سایتی بسیار زیبا و محصول بسیار خوب و با کیفیتی داشته باشید ولی برای ارائه این محصول، محتوا یا مطلبی مناسب و با کیفیت در نظر نگرفته باشید اصلا توسط موتورهای جستجو رتبه خوبی در سئو دریافت نمی کنید.

بله کاملا مشخص است که محتوا یکی از تکنیکهای سئو جهت افزایش رتبه و ارتقا در صفحات موتورهای جستجو می باشد.

برای اینکه بتوانید محتوای مناسب برای محصول خود تهیه کنید یا در مورد محصولات متنوع مقالات متعددی در وب سایت خود بگذارید باید در این زمینه نه تنها اطلاعات درست و خوبی از تمام جزئیات محصول داشته باشید باید مهارت نوشتاری هم کسب کرده باشید، زیرا باید بتوانید از کلمات خاصی که قدرت بیشتری دارند در محتوای خود استفاده کرده و با آن کلمات پر قدرت سایت خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید.

 از زیرشاخه های این دسته می توان به جذب سرنخ و تبدیل سرنخ به مشتری اشاره  کرد.

3- موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی Mobile Marketing

اگر روی این نوع بازاریابی دیجیتال خوب کار شود خیلی می تواند در رشد کسب و کار موثر باشد. زیرا در دست اکثر افراد در رده ی سنی متفاوت موبایل وجود دارد. اگر بازاریابی را از طریق موبایل انجام شود و این کار در مسیر درست خود باشد میتواند مشتری های زیادی را جذب خود کند. در این قسمت باید شما به چند مورد دقت کنید که شامل:

  • سازگاری وب سایت و اپلیکیشنهای شما با موبایل کاربران

که در مورد سازگاری وب سایت و اپلیکیشن های شما با موبایل مخاطبان چندین نکته مطرح می شود

نکته اول: بهینه سازی تمام صفحات وب سایت شما با سرعت لود بالا که باید دقت داشته باشید سرعت لود نسخه موبایلی وب سایت شما باید 3 برابر نسخه دسکتاپی آن باشد تا نرخ پرش کاهش یابد.

نکته دوم: بهینه سازی موتورهای جستجو در نسخه موبایلی می باشد. شما باید سئو مطالب خود را به گونه ای انجام دهید که در صفحه نتایج گوگل بعد از سرچ در موبایل و دسکتاپ مشابه باشد.

 نکته سوم: باید محتوای شما شخصی سازی شده باشد یعنی مطالب شما توسط شخص  خود شما با نگارش مخصوص شما برای افراد خاص از نظر جنس، سن و مکان و موارد دیگر در نظر گرفته شده باشد.

  • توجه به تبلیغات

در موبایل مارکتینگ باید دقت کنیم: 

 – تبلیغاتی را در نظر بگیریم که کمترین توضیحات و بیشترین تاثیرگذاری را روی مخاطب داشته باشد.  

– تبلیغات خود را در شبکه های اجتماعی پربازدید مثل تلگرام یا اینستاگرام قرار دهید.

– تبلیغات را از طریق پیامک یا SMS انجام دهید که با کوتاه ترین جملات میتوانید متن خود را ارسال کنید.

– می توانید نمایش تبلیغات با در نظر گرفتن موقعیت و مکان خود برای کاربران در محدوده مشخص داشته باشید. برای مثال می توان به نمایش تبلیغ برای افرادی که در شعاع یک کیلومتری محل کسب و کار شما هستند اشاره کرد.

– تبلیغات توسط نوتیفیکیشن را برای نگه داشتن کاربران خاص در زمان های معین می توانید انجام دهید که توسط اپلیکیشن های خاص ارسال می شوند.

– تبلیغات درون اپلیکیشنی هم راه دیگری هست. به عنوان مثال ساخت یک ویدئو تبلیغاتی و قرار دادن آن در ابتدا و انتهای بازی های موبایل توسط شرکتهای مخصوص این کار می تواند موثر باشد. 

4- سوشیال مارکتینگ یا بازاریابی اجتماعی Social Marketing

 همانطور که میدانید این شاخه از بازاریابی دیجیتال که از طریق شبکه های اجتماعی می باشد امروزه در جایگاه خیلی خوبی برای رشد کسب و کار قرار گرفته است. علت آن هم علاقه مندی زیاد مخاطبان به شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب، آپارات و سایر شبکه ها می باشد.

حالا شاید برایتان سوال باشد که آیا برای یک کسب و کار لازم است در همه شبکه های اجتماعی اکانت داشت و فعال بود؟

پاسخ شما خیر است. زیرا شما باید مخاطبان هدف خود را در زمینه محصولات خود شناسایی کرده و بررسی کنید که حضور مخاطبان شما در کدام شبکه اجتماعی بیشتر است و در همان شبکه حضور فعال و مستمر داشته باشید. 

به عنوان مثال اگر محصولات شما آموزشی می باشد شما مخاطب خود را هم در اینستاگرام و هم در آپارات یا یوتیوب می توانید جستجو و جذب کنید و در این فضاها حضور مستمر داشته باشید.

ولی اگر محصول شما به عنوان مثال روتختی میباشد شما نیاز به آپارات و یوتیوب ندارید شما تنها در پیج اینستاگرام خود باید فعالیت مستمر داشته باشید. بهتر است یک وب سایت جهت بالا رفتن اعتبار پیج و کسب و کار خودتان طراحی کرده و آن را در کلمه اختصاصی روتختی بهینه سازی یا سئو کنید تا بتوانید مشتریان بیشتری را جذب خود کنید.

5- ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی Email Marketing

یکی دیگر از دسته های دیجیتال مارکتینک ایمیل مارکتینگ است.

ایمیل مارکتینگ یعنی با کمک ایمیل رابطه موثرتری را با مخاطب و مشتری برقرار کنید. تقریبا تمامی افرادی که از اینترنت استفاده میکنند، ایمیل هم دارند. به نوعی می توان گفت تمامی کاربران در شبکه های اجتماعی، دانشجوها و افرادی که از موبایلی استفاده می کنند که سیستم اندروید یا ویندوز دارد مجبور هستند که آدرس ایمیل داشته باشند.

شاید با خودتان بگویید که ایمیل تاثیر چندانی در روند فروش و کسب و کار شما ندارد و مردم به آن توجهی نمی کنند. درست است که استفاده از ایمیل با وجود پیام رسانه ای پرسرعت و پر امکانات کمتر شده است ولی هنوزم یک راه ارتباطی مطمئن و معتبر می باشد.

در واقع ایمیل و پیامک دو راه مهم و رسمی برای برقراری ارتباط با مخاطبان هستند که جایگزین خوبی برایشان پیدا نشده است.

ارسال انبوهی از ایمیل های بدون هدف و ایمیل های تبلیغاتی بدون محتوا را ایمیل مارکتینگ نمی گویند.

باید ایمیل ها به گونه ای برنامه ریزی شوند که باعث حفظ مشتریان قبلی و جذب مشتریان جدید شود. بنابراین لازم است برای خود، گروه هدف مشخص کنید.

مثلا: یک گروه مشتریانی که قبلا از شما خرید کرده اند: برای این مشتریان ماهانه خبرنامه هایی ایمیل کنید و محصولات جدید خود را به آنها معرفی کنید یا اگر تخفیفی برای محصولی در نظر گرفته اید به آنها اطلاع دهید همچنین می توانید نظرات آنها را در مورد خرید قبلی آنها از سایت شما را جویا شوید.

گروه دیگر: مخاطبانی هستند که هنوز مشتری نشده اند ولی با توجه به خریداری بانک ایمیل و بررسی سن و جنس آنها می توانید محصولات مناسب آنها را از طریق ایمیل پیشنهاد دهید.

پس میتوان از مزیت های ایمیل مارکتینگ به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزان و سریع: فقط هزینه سرویس ارسال ایمیل می باشد
  • انعطاف پذیری: می توان هر محتوایی را از طریق ایمیل ارسال کرد مثل متن، عکس و فایل…
  • قابلیت بررسی رفتار کاربر: با خرید سرویس های ایمیل مارکتینگ می توانید در صورت داشتن حجم بالایی از ایمیل، رفتار کاربران را نسبت به بازاریابی ایمیلی مطلع شوید.
  • تشخیص کاربران هدف: با در نظر گرفتن کاربران خود می توانید علائق آن ها را بررسی کرده و در مورد علایق آنها با توجه به خرید قبلی می توانید اطلاعات جدید در مورد محصولات جدیدتان در همان حیطه به آن کاربران ارائه کنید.

6- برند مارکتینگ یا بازاریابی برند Brand Marketing

این شاخه از بازاریابی دیجیتال مربوط به برند و هویت کسب و کار شما می شود. برای اینکه کارتان هویت داشته باشد بهتر است برای آن یک برند را از ابتدا در نظر بگیرید زیرا برند، مشخص می کند شما چه کسی هستید، چه کاری می کنید و چقدر محبوبیت دارید. یک برند شناخته شده در بازار اکسب و کار باعث حس خوشایند در بین مشتریان آن برند می شود.

بازاریابی برندی را می توان به دو صورت آفلاین و آنلاین انجام داد، ولی از آنجا که امروزه تعداد کاربران در فضای آنلاین بیشتر از حضورشان در رسانه های آفلاین می باشد بهتر است که بازاریابی برند را در این فضا هم انجام دهید. زیرا حضور کاربران در فضای آنلاین شبکه های اجتماعی قابل انکار نیست.

در برند مارکتینگ باید چند نکته را رعایت کنید:

  • بررسی موقعیت و جایگاه برند: شما باید حتما موقعیت جایگاه برند خود را در بین کاربران ارزیابی کنید. اینکه تازه کار هستید و می خواهید تازه یک برند را معرفی کنید، اینکه سابقه دار هستید ولی اعتبار برند تون از بین رفته و باید کسب اعتبار کنید و یا اینکه سابقه و اعتبار دارید میخواهید جایگاه خود را تثبیت کنید. در همه موارد با دانستن جایگاه می توانید تصمیم درست بگیرید.
  • مخاطب شناسی یا پرسونای مخاطب: در این قسمت باید مخاطبان برند خود را شناسایی کنید و بدانید برای چه افرادی می خواهید برند سازی کنید یا ارتقا اعتبار در برند بدهید اینگونه برند سازی پر قدرتی می توانید داشته باشید.

نوع پیام انتقالی برند به مخاطب: اینکه تصمیم دارید چه پیامی از برند شما به مخاطب هدفتان انتقال داده شود یکی از موارد موفقیت یک برند می باشد که اگر درست انتخاب نشود به راحتی می تواند جایگاه شما را تغییر دهد. پیام شما باید با استفاده از شعار و کلمات مرتبط و نمایش بصری خوب به مخاطب ارائه شود.

7- افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته (همکاری در فروش)Affiliate Marketing

 در این نوع دیجیتال مارکتینگ قبل از توضیح اینکه افیلیت مارکتینگ چیست؟ برای شفاف سازی این نوع از بازاریابی دیجیتال بهتر است اول بدانیم افیلیت چیست؟ و ناشر افیلیت چه کسانی هستند؟

افیلیت چیست؟ در معنی لغوی افیلیت به معنی وابسته می باشد. ناشر افیلیت چه کسانی هستند؟ ناشرانی که می توانند یک گروه، یک کمپانی، یک وب سایت یا حتی یک فرد مستقل باشند که وابسته به وب سایت فروشنده هستند.

افیلیت مارکتینگ چیست؟ بازاریابی وابسته یا بازاریابی افیلیت نوعی از بازاریابی است که فروشنده برای فروش محصول خود با فروشنده های خارج از سیستم خود همکاری می کند. به ازای همکاری پورسانتی در نظر می گیرد و قراردادی بین این دو سایت بسته می شود.

برای اینکه این معنی کاملا قابل درک باشد یک مثال برای شما میزنم. تصور کنید که شما فروشنده کتابی خاص در وب سایت خود هستید (نقش شما فروشنده) و برای فروش بیشتر، از سایت دیگر که مرتبط با محصول شما است می خواهید که برای شما در صفحه سایتش تبلیغات کند (این سایت نقش ناشر افیلیت را دارد) .

برای این همکاری یک قراردادی مالی بین شما ها بسته می شود و ناشر افیلیت تبلیغات را در وب سایت خودش انجام می دهد. حالا اگر کاربری وارد وب سایت ناشر افیلیت شود و تبلیغ محصول شما را آنجا بیند، کلیک کند و وارد سایت شما شود دو حالت دارد:

یا مشتری می شود و خرید می کند یا خریدی اتفاق نمی افتد. در هر دو صورت طبق قرارداد بسته شده شما پورسانتی به ازای هر فروش یا ترافیک لینکی به ناشر افیلیت پرداخت می کنید. این نوع بازاریابی رشد خیلی خوبی در چند سال گذشته داشته است.

8- وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی Viral Marketing

این نوع بازاریابی دیجیتال بر پایه همکاری شکل می گیرد نه رقابت و نام ویروسی هم برای این نوع بازاریابی دید منفی در ذهن ایجاد می کند. ولی علت نامیدن آن به این اسم (وایرال یا ویروسی ) بخاطر سرعت پخش بالای اطلاعات مانند ویروس می باشد.

در این نوع بازاریابی اطلاعات محصول شما( محتوا) به سرعت بین مخاطبان مانند ویروس پخش می شود و دیگران از فعالیت شما مطلع می گردند. در این صورت یا منجر به فروش محصول شما می شود یا باعث تبلیغ محصول شما می شود.

هدف از وایرال مارکتینگ انتقال پیام مناسب به مخاطب در شرایط مناسب از طریق راههای ارتباطی مناسب می باشد. 

البته این اطلاعات یا محتوایی که شما به اشتراک میگذارید باید خصوصیات ویرال (ویروسی) شدن را داشته باشد. بنابراین یکسری فاکتورها را باید در محتوای این نوع بازاریابی رعایت کرد که شامل:

  • ایجاد حس خاص بودن در مخاطب
  • در نظر گرفتن یک نشانه در محتوا یا محصول مثل برند یا یک علامت که باعث شود مخاطب شما را در شرایط مختلف به یاد آورد.
  • احساسات مخاطب را مورد هدف قرار دهد.
  • اکثر افراد جامعه آن را تایید کنند.
  • بسیار کارآمد و کاربردی باشد.
  • انتقال دهنده پیامی متناسب به مخاطب باشد که این روش انتقال بهتر است در قالب داستان باشد.

در نهایت هرچه بازدید محتوای شما بیشتر شود اشتراک گذاری بیشتری اتفاق می افتد و وایرال مارکتینگ موفق تری را انجام داده اید.

9- بازاریابی موتورهای جستجو یا (Search Engine Marketing (SEM 

دسته دیگر از شاخه های دیجیتال مارکتینگ بازاریابی موتورهای جستجو می باشد.لازم به ذکر است که ما یک بهینه سازی موتورهای جستجو داریم که در اصطلاح به آن سئو SEO گفته می شود و یک بازاریابی موتورهای جستجو داریم که به آن سِم SEM گفته می شود.

حالا کمی دقیق تر این تعاریف را بررسی می کنیم.

وقتی یک وب سایت در صفحه نتایج جستجو برای جستجوگران به نمایش در می آید ممکن است به سه دلیل باشد:

  • بهینه سازی موتورهای جستجو یا SEO
  • بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM
  • نتایج محلی یا Local

حالت اول یا بهینه سازی موتورهای جستجو: در این حالت وب سایت به صورت طبیعی و ارگانیک به علت محتوای با کیفیت و بهینه شدن در کلمات کلیدی خاص در صفحات نتایج جستجو برای کاربران نمایش داده می شود.

این نمایش توسط گوگل رایگان است و به خاطر فعالیت های مثبت خود سایت اتفاق افتاده است.

حالت دوم یا بازاریابی موتورهای جستجو: در این حالت وب سایت با پرداخت هزینه ایی برای کلمات کلیدی خاص به یکسری شرکت ها، توسط ابزارهایی در صفحه نتایج سرچ به کاربران پیشنهاد داده می شود.

در این حالت به ازای هر کلیک (Pay Per Click(PPC که روی سایت مورد نظر انجام می شود هزینه ایی به آن شرکت پرداخت می شود.

این وب سایت ها که از سیستم بازاریابی موتورهای جستجو استفاده کرده اند با علامت AD در کنار وب سایتشان در صفحه سرچ مشخص می‌شوند. بعد از اتمام قرارداد بین این وب سایتها با شرکت تبلیغات، اگر قرارداد تمدید نشود وب سایت به جایگاه اصلی خود در صفحه نتایج سرچ برمی گردد.

معروف ترین شرکت گوگل است و معروف ترین ابزارها برای این کار می توان به  گوگل ادوردز Google Adwords، بینگ ادز Bing Ads و مایکروسافت ادسنتر Microsoft Adcenter اشاره کرد.

حالت سوم یا نتایج محلی: در این حالت نتایج صفحه سرچ با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر نمایش داده می شود و شامل آدرس های نزدیک به او می باشد.

مثلا: وقتی کلمه خاصی در گوگل سرچ می شود علاوه بر نتایج حاصل از سئو و تبلیغات گوگل بخشی مربوط به نتایج محلی وجود دارد که مکان های مربوط به آن کلمه را جدا از اینکه آن سایت در چه جایگاهی قرار دارد معرفی می کند.

بنابراین ممکن است سایت شما جزو نتایج سئو و تبلیغات گوگل نباشد اما به خاطر جستجوی کاربران و نمایش محلی آن کلمه سایت شما دیده شود و مخاطبان را جذب کند. 

10- اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی از طریق اینفلوئنسر Influencer Marketing

آخرین دسته از بازاریابی دیجیتال به بررسی اینفلوئنسر مارکتینگ می پردازیم. Influence در معنی لغوی یعنی تاثیر و Influencer یعنی تاثیرگذار. اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟ افرادی تاثیر گذار که شخصیت حقیقی یا حقوقی دارند و در شبکه های اجتماعی مخاطبان و کاربران زیادی آنها را دنبال می کنند. 

به علت تاثیری که می توانند روی مخاطب بگذارند مدیران کسب و کار به آنها به چشم مشتری نگاه نمی کنند. بلکه به عنوان جاذبان مشتری انتخابشان می کنند. مدیران کسب و کار از آنها می خواهند که برای برند یا محصول آنها محتوا تولید کنند یا به مخاطبان خود معرفی کرده و در موردش تبلیغ کنند.

 در مقابل می توانند این کار اینفلوئنسرها را به چند طریق جبران کنند:

  • دادن پول مشخصی به اینفلوئنسر 
  • تبلیغ اینفلوئنسر توسط مدیران کسب و کار
  • استفاده رایگان یا تخفیف خورده محصول توسط اینفلوئنسر
  • دریافت درصدی از فروش توسط اینفلوئنسر

     اینفلوئنسرها به چند دسته تقسیم می شوند و می توانند برای بازاریابی انتخاب شوند.

    دسته اول سلبریتی ها یا افراد مشهور هستند که بخاطر حرفه ایی که در دنیای واقعی دارند مخاطبان زیادی دارند و گاها محتوا هم تولید می کنند.

    دسته دوم واینرها یا بازیگران مجازی هستند که با کارهای کمدی یا کلیپ های دیگر در دنیای مجازی شناخته شده اند.

    دسته سوم بلاگرها یا افرادی که تولید محتوا می کنند و مخاطبان از آنها انتظار نقد و بررسی در حوزه خاص را دارند.

    دسته چهارم میکرواینفلوئنسرها هستند که تعداد مخاطبان آن ها زیر 50 هزار نفر هستند، که در یک زمینه خاص علاقه نشان داده و محتوا تولید می کنند از آنجایی که جامعه کوچکتری دارند تخصصی تر عمل کرده و ارتباط نزدیکتری با مخاطبان خود دارند و تاثیر گذاری خوبی هم می توانند داشته باشند.

 در انتها می توان نتیجه گرفت هر اقدامی در دیجیتال مارکتینگ باید با در نظر گرفتن مخاطب و به صورت هدفمند بررسی شود و بعد انجام شود.

با خواندن این مقاله می توان انتظار داشت که به بسیاری از سوالات شما در زمینه شاخه های دیجیتال مارکتینگ پاسخ داده می شود، لذا در صورت داشتن نظر یا پیشنهادی می توانید در زیر همین مقاله نظرات خود را به صورت کامنت درج کنید. 

در صورتی که نیاز به مشاوره داشته باشید می توانید با شماره تلفن های زیر تماس برقرار کنید:

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید