مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

شناخت ابزارهای دیجیتال مارکتنیگ و کاربرد آن

برای شناخت ابزارهای دیجیتال مارکتینگ باید بگویم که تمام فعالیت‌هایی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ انجام می‌شود وابسته به یکسری ابزارهای مخصوص در همان شاخه دیجیتال مارکتینگ می باشند. با شناختن ابزارها و به کارگیری درست از آن ها می توانید تجزیه و تحلیل مناسبی از اطلاعات کاربر داشته و استراتژی مناسبی جهت رونق کسب و کار خود بکار بگیرید.

بنابراین لازم است ابتدا یک تعریف کلی از دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم تا هر دوست عزیزی که فقط این مقاله از سایت ما را مطالعه می کند هم قادر به درک مفاهیم این قسمت باشد.

دیجیتال مارکتینگ عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که با به کارگیری از یکسری ابزارها جهت بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال در حالت آفلاین یا آنلاین انجام می شود که این بستر دیجیتال می تواند وب، اینترنت، موبایل، رادیو، تلویزیون و هرگونه ابزار دیجیتالی باشد. برای مطالعه بیشتر به مقاله ( دیجیتال مارکتینگ چیست) مراجعه کنید.

معرفی انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای بازاریابی دیجیتال را می توان به چندین دسته تقسیم کرد که عبارت هستند از:

  • ابزارهای سئو و بهینه سازی سایت
  • ابزارهای ایمیل مارکتینگ
  • ابزارهای مدیریت، تحلیل و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی
  •  ابزارهای موبایل مارکتینگ
  • ابزارهای بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ
  • ابزارهای برند مارکتینگ
  • ابزارهای افیلیت مارکتینگ
  •  ابزارهای وایرال مارکتینگ
  • ابزارهای اینفلوئنسر مارکتینگ
  • ابزارهای SEM

ابزارهای سئو

همانطور که می دانید سئو یعنی بهینه سازی یک وب سایت در کلمات خاص که مربوط به محصول یا خدمات آن سایت می شود. این بهینه سازی توسط فاکتورهایی اتفاق می افتد که آن فاکتورها عبارت هستند از:

آنالیز کردن وب سایت مورد نظر و رفع مشکلات فنی آن، پیدا کردن کلمات کلیدی خاص که مربوط به خدمات یا محصول آن وب سایت می شود،داشتن محتوای مرتبط با محصول یا خدمات، به کارگیری کلمات خاص در آن محتوا به طرز درست و ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی برای فروش و افزایش ترافیک سایت. تمام این فاکتورها وقتی عملی می شوند که در ابتدا یک دانش خوب به علم سئو داشته باشیم و بعد از دانش کافی از ابزارهای مناسبی جهت ارتقا فاکتورها استفاده کنیم که ابزارهای سئو از گروه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را می توان به چند دسته تقسیم کرد:

ابزارهای آنالیز و تحلیل وب سایت جهت بررسی وب سایت، بررسی بازدیدکنندگان، رفع مشکلات فنی، افزایش ترافیک سایت و ایجاد کمپین های فروش. این ابزارها مانند: Google Analytics، Hotjar، Alexa، Similarweb

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند: Keyword planner، Keyword finder، Keyword everywhere

– ابزارهای مخصوص تولید محتوا مانند: Buzzsumo، Camtasia studio، Snagit

 ابزارهای تست سرعت وب سایت مانند: Page speed insights،Pingdom، Gtmetrix

ابزارهای مربوط به لینک مانند: Ahrefs، Bitty،Linkclump، Check my link

ابزارهای پشتیبانی و چت آنلاین برای وب سایت مانند: رایچت، ریتین، گفتینو، کریپس

ابزارهای مدیریت پروژه مانند: Trello، Slack، Asana

ابزارهای نظرسنجی، پرسشنامه و فرم سازی مانند: پُرس لاین، Survey Monkey، فرم ساز گوگل

– ابزارهای تبلیغاتی کلیکی، ری تارگتینگ و…  مانند: گوگل ادوردز، صباویژن، یکتا نت، کاپریلا

ابزارهای ایمیل مارکتینگ

همانطور که میدانید یکی از راه های موثر در ارتباط بین کاربر و مدیران وب سایت ها ایمیل می باشد. شاید فکر کنید با وجود پیام رسانهای پرسرعت دیگر استفاده از ایمیل نمی تواند خیلی کارآمد باشد. ولی باید این نکته ذکر شود که ایمیل هنوز یکی از معتبر ترین و مطمئن ترین راه برقراری ارتباط با مخاطب می باشد و بازاریابی با ایمیل دارای مزایای زیادی است از جمله مزایای بازاریابی با ایمیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارزان و سریع بودن آن، انعطاف پذیر بودن آن، هدف گیری مستقیم از طریق تشخیص کاربر هدف و… اشاره کرد. برای بازاریابی با ایمیل می توان از ابزارهایی استفاده کرد که چند نمونه از آنها شامل:

ابزارهای ایمیل مارکتینگ مانند: malchimp، mailerlite، sender، نجوا، پاکتi

ابزارهای مدیریت، تحلیل و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

قبل از پرداختن به ابزارهای این قسمت بهتراست یک تعریفی از شبکه اجتماعی و مفهوم مدیریت این شبکه ها داشته باشیم.

شبکه اجتماعی در واقع یعنی شبکه ایی که مجموعه ای از افراد و گروه ها و سازمان ها را شامل می شود و به هر کدام از آنها در اصطلاح گره یا Node گفته می شود. که آنها با توجه به یک سری عوامل مثل دوستی، تجارت، علائق، خویشاوندی و … با یکدیگر در ارتباط هستند.

حالا تصور کنید هر چه این گره ها و خطوط بین آنها بیشتر شود شبکه پیچیده تر می شود. مدیریت شبکه های اجتماعی یعنی تحلیل و آنالیز شبکه ها با در نظر گرفتن یک سری از پارامترها می باشد که در آن عواملی مثل میزان تعامل یک گره با گره های دیگر، موقعیت مشابه یا متفاوت گره ها، عمق و شدت نفوذ یک گره روی گره های دیگر و …مورد بررسی قرار می گیرد. این کار را می توان توسط ابزارهای انجام داد.

ابزارهای این قسمت مانند: Social blade، Ninja litics، Buffer، Hootsuite

 ابزارهای موبایل مارکتینگ

همانطور که واضح است امروزه موبایل در دست همه کاربران در رده های سنی متفاوت وجود دارد ولی اگر بخواهیم از این ابزار برای بازاریابی استفاده کنیم باید چندین نکته را رعایت کنیم.

گام اول: وب سایت و اپلیکیشن های شما با موبایل باید سازگاری داشته باشد.

گام دوم:  باید سئو سایت شما به گونه ایی انجام شده باشد که نسخه دسکتاپی و موبایلی آن در صفحه نتایج جستجو یکسان باشد.

گام سوم: بهینه سازی تمام صفحات وب سایت با سرعت لود 3برابر نسخه دسکتاپی.

گام چهارم: در نظر گرفتن تبلیغات در شبکه های پربازدید و درون اپلیکیشنی و تبلیغات کوتاه با بیشترین تاثیر گذاری. 

 ابزارهای مورد استفاده در این بخش خیلی متنوع می باشند که به چندین مورد اشاره می کنم.

ابزارهای موبایل مارکتینگ مانند: Inshot، Vivavideo، Video Show، Canvas

ابزارهای بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ

یکی از مهمترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ کانتنت مارکتینگ می باشد و علت آن این است که مهمترین قسمت ارائه محصول در نظر گرفتن یک محتوای مرتبط و کامل برای آن محصول می باشد، زیرا هر محصول هر چقدر هم ایده آل و با کیفیت باشد ولی اگر خوب معرفی نشود و مشتری را آگاه نکند نمی تواند باعث جذب مشتری شود و نرخ فروش را بالا ببرد.

بنابراین محتوا یکی از تکنیکهای سئو جهت افزایش رتبه و ارتقا در صفحات موتورهای جستجو می باشد.

برای اینکه بتوانید محتوای مناسب برای محصول خود تهیه کنید یا در مورد محصولات متنوع مقالات متعددی در وب سایت خود بگذارید باید در این زمینه نه تنها اطلاعات درست و خوبی از تمام جزئیات محصول داشته باشید، باید مهارت نوشتاری هم کسب کرده باشید و از ابزارهای مناسب این قسمت نیز استفاده کنید.

زیرا باید بتوانید از کلمات خاصی که قدرت بیشتری دارند در محتوای خود استفاده کرده و با آن کلمات پر قدرت سایت خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید. از ابزارهای این قسمت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ابزارهای بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ مانند: Hobspot، WordPress، Google Doc، Yoast، Hotjar، Canvas

 ابزارهای برند مارکتینگ

در این قسمت قبل از معرفی ابزارهای این شاخه از دیجیتال مارکتینگ بهتر است یک نگاه کلی به برند مارکتینگ داشته باشیم. برند برای هر کسب و کاری به عنوان هویت آن کسب و کار می باشد و به مشتریان اعلام می کند که شما چه کسی هستید، چه کاری می کنید و چقدر محبوبیت دارید.

در برند مارکتینگ باید چند نکته را رعایت کنید: بررسی موقعیت و جایگاه برند، مخاطب شناسی یا پرسونای مخاطب و نوع پیام انتقالی برند به مخاطب.

ابزارهای برند مارکتینگ مانند: Hopspot، Lightroom، SEMrush، Piktochart

 ابزارهای افیلیت مارکتینگ

قبل از معرفی ابزارهای این قسمت دانستن مفهوم این شاخه از دیجیتال مارکتینگ مورد نیاز است.

همانطور که در مقاله  شاخه های دیجیتال مارکتینگ گفته شد افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته نوعی از بازاریابی است که فروشنده برای فروش محصول خود با فروشنده های خارج از سیستم خود همکاری می کند. (این سایت که برای همکاری انتخاب شده است ناشر افیلیت معرفی می شود) و به ازای همکاری پورسانتی در نظر می گیرد و قراردادی بین این دو سایت بسته می شود.

حالا اگر کاربری وارد وب سایت ناشر افیلیت شود و تبلیغ محصول شما را آنجا بیند و کلیک کند و وارد سایت شما شود دو حالت دارد یا مشتری می شود و خرید می کند یا خریدی اتفاق نمی افتد.

در هر دو صورت طبق قرارداد بسته شده شما پورسانتی به ازای هر فروش یا ترافیک لینکی به ناشر افیلیت پرداخت می کنید. برای موفقیت در این شاخه باید از ابزارهای مناسب این قسمت استفاده کرد که در زیر به چند نمونه از آن اشاره می شود.

ابزارهای افیلیت مارکتینگ مانند: Indoleads، Linktrust، Afftrack، Hitpath، Click link

 ابزارهای وایرال مارکتینگ

همانطور که می دانید وایرال به معنای ویروس می باشد. ولی در اینجا معنی منفی ندارد و در بازاریابی ویروسی اطلاعات محصول شما( محتوا) به سرعت بین مخاطبان مانند ویروس پخش می شود و دیگران از فعالیت شما مطلع می گردند.

یا منجر به فروش محصول شما می شود یا باعث تبلیغ محصول شما می شود که هدف از وایرال مارکتینگ انتقال پیام مناسب به مخاطب در شرایط مناسب از طریق راههای ارتباطی مناسب می باشد. ابزارهای این قسمت شامل موارد زیر می شود.

ابزارهای وایرال مارکتینگ مانند: Gleam، Vyper، King Sumo، Wishpond، Up viral

ابزارهای اینفلوئنسر مارکتینگ

در بازاریابی توسط اینفلوئنسرها و افراد تاثیر گذار مهمترین قسمت این است که مدیر کسب و کار به اینفلوئنسر ها به چشم مشتری نگاه نمیکند. بلکه به عنوان جاذبان مشتری در نظر گرفته می شوند پس اولین گام پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب می باشد که مخاطبان هدف واقعی داشته باشند.

این کار با جستجو در گوگل، رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها و یکسری ابزارهای مربوط به این قسمت به راحتی قابل انجام است. بعد از این گام می توان با استفاده از ابزارهای مناسب جهت مدیریت این قسمت بهره گرفت.

ابزارهای این قسمت مانند: Heespy، Takumi، Tap Influence، نئوریچ، هایپربرندز، آپ فلوئنس، هاپ ادیتور

ابزارهای SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو

گاهی برای اینکه وب سایتی در کلمات کلیدی خاص در صفحه نتایج جستجوی گوگل در صفحات اول برای کاربران نمایش داده شود به شرکتهایی هزینه ایی در کلمات کلیدی خاص پرداخت می کند و توسط ابزارهایی در صفحه نتایج گوگل در صفحات اول و رتبه های بالاتر قرار میگیرد، که نشانه این وب سایت ها داشتن پیشوند AD در کنار نام وب سایتشان است.

ابزارهای این قسمت مانند: SEMrush، Google Ads، Optmyzr، Bing Ads، Supermetrics

در انتهای این مقاله با معرفی انواع ابزارهای بازاریابی دیجیتال شما یک نگاه کلی از انواع ابزارها را دریافت کردید که در صورت داشتن پیشنهاد یا نظری می توانید با گذاشتن کامنت در زیر همین مقاله ما را از نظرات خود مطلع سازید

در صورتی که نیاز به مشاوره و راهنمایی داشتید می توانید با شماره تلفن های زیر تماس گرفته و با کارشناسان این قسمت ارتباط برقرار کنید.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید