برای ترند های سئو ۲۰۲۲ آمادهاید ؟ اگر تا به الان برای کسب و کار نیاز به سایت بوده، دیگر لزوماً داشتن سایت کافی نیست، هر روز و هر روز با ترندهای جدید دنیای وب رو به رو میشویم، باید با این ترفندهای جدید همراه بود تا از این آشفته بازار کسب و کارهای اینترنتی سر بلند و موفق بیرون آمد.
بکار بردن سئو در وب سایت دیگر اجباری شده و روزانه به میزان دشوار شدن الگوریتمهای سئو اضافه میشود، هر ساله ترفندهای جدید سئو را باید در نظر داشت و برای پیاده کردن آنها در سایت استراتژی مناسبی چید.
ابتدای هر سال، ترندهای مربوط به آن معرفی میشوند و برای باقی ماندن در این رقابت تنگا تنگ باید از این ترندها پیروی کرد.
قصد داریم در این مقاله ترندهای سئو ۲۰۲۲ را معرفی کنیم، شناختن تکنیک های سئو ۲۰۲۲ قبل از شروع سال، به شما کمک میکند تا برای طوفانی که در راه است، آماده شوید.
روش های سئو زیر و رو شده
چرا الگوریتمهای سئو اینقدر متغییر است ؟ ـ جواب این است که، تغییر روشهای سئو رابطه مستقیم دارد با تغییر رفتار انسان.
گوگل با بررسی تمایلات مخاطبین، به دنبال ارائه ویژگیهای جذاب برای کاربرانش است.
محتوای طولانی، اما کاربردی
ترند های سئو ۲۰۲۲، این را نشان میدهد که گوگل علاقه بیشتری به تولید محتوای طولانی پیدا کرده و هرچه محتوای طولانیتری تولید کنید، در چشم گوگل عزیز ترید. البته این عزیز بودن یک شرط دارد آن هم محتوای کاربردی و جذاب است نه صرفاَ فقط تولید محتوای طولانی !!!
با هر بار آپدیت گوگل در تلاش است عمیقا چیزی را که کاربر به دنبالش هست را درک کند، راهکار این آپدیت استفاده از مترادفات کلمات کلیدی به علاوه ارائه محتوای گوگل پسند با محتوای عمیق و کاربردی است که در سال ۲۰۲۱ ترند شده.
الگوریتم EAT گوگل، دوباره جان میگیرد
کار این الگوریتم، اهمیت به محتوای دسته اول و توجه به سایتهای معتبر است.
این الگوریتم تشخیص میدهد تعامل کاربر با سایت چقدر است.
هرچه تعامل و اعتماد کاربر بیشتر باشد و کاربر هم بیشتر در سایت بماند و هم بیشتر کلیک کند، سایت شما در EAT پیروز است.
مقاله الگوریتم EAT را حتماً مطالعه بفرمایید.
تکنولوژی واقعیت افزوده را نادیده نگیرید
یک آپدیت خفن که داره روز به روز پیشرفت میکنه.
با استفاده از فناوری واقعیت افزوده (AR)، مشتری قبل از خرید میتواند محصول را از جهات مختلف، مشاهده و بررسی کند.
حتماً تا پایان تعطیلات سال نو این ویژگی را در سایت فروشگاهی خود استارت بزنید.
رشد این فناوری ۲۰۰ درصد بوده و این تکنولوژی در هر زمینه ای قابل اجراست.
پس توصیه میکنیم زمان را از دست ندهید.
هوش مصنوعی، در یک قدمی شماست
فناوری هوش مصنوعی دارد وارد بازی میشود.
از این تکنولوژی که در هر زمینهای قابل استفاده از غافل نشوید، اطلاعات خود را در این زمینه بروز نگهدارید.
الگوریتم MUM به جای Bert مسئولیت درک عمیق محتوا را برعهده دارد و تلاش میکند محتوایی را ارائه نماید که نزدیکی بیشتری با در خواست مخاطب داشته باشد. از ویژگیهای این الگوریتم، پردازش دقیق و عمیق، ویدئوها، تصاویر، متون، صداها خواهد بود.
ما هم به شما قول میدهیم محتوایی جذاب در این زمینه قرار دهیم که بسیار برایتان کاربردی باشد، مقالههای آینده مارا دنبال کنید.
سرچ صوتی، طرافداران زیادی پیدا کرده
دقت کردید، هر روز که میگذره انگار آدما تنبلتر میشن! حالا این حجم از تنبلی به حدی رسیده که حال سرچ کردنم ندارند! و جدیداً علاقه پیدا کردند به Voice search، یا همان سرچ صوتی. گزارش شده که حدود ۶۰ درصد کاربرا برای سرچهای خود از جستوجوی صوتی استفاده میکنند.
خب گوگل هم که همش مراقبه اینه که خدایی نکرده کمترین فشاری به کاربراش نیاد! (برای راحتی کاربرانش ارزش قائله) این نوع سرچ رو میخواهد بیشتر رواج بدهد، چون کاربرا دوستش دارند.
جستوجوی صوتی شامل عبارات بلندتر و محاورهای میباشد. در نتیجه کلمات کلیدی به سمت بلندتر شدن میرند و Long Tail میشوند.
چطوری محتوای محاورهای ایجاد کنیم ؟
این نوع جستوجو با این هدف است که از ساختارهای سخت و رسمی کمی دوری کنیم و خودمانیتر باشیم.
برای این که از قافله عقب نمانید، باید بدانید چه محتواهای مکالمهای در اینترنت وجود دارد تا ایدههای جدیدی را برای وب سایتتان طراحی کنید.
برای شروع این کار، وب سایتهای پرسش و پاسخ Quora و Reddit مناسب هستند.
در این دوسایت منابع زیادی وجود دارند از پرسشهای کاربران که انتظار دارند Google از طریق دستیار صوتی خود پاسخهایی را ارائه کند.
برای همه مخاطبینت ارزش قائل شو
شاید تا الان محتواهایی که تولید کردید و سئویی که در سایتتان پیداه کردید، عالی باشد و حتی شما همواره در صفحه اول گوگل باشید.
اما یک سوال آیا حواستون به همه مخاطبین بوده؟
شاید با خودتون بگید آره دیگه! این دیگه چه سوالیه، معلومه که همیشه سعی کردم هوای مخاطبم رو داشته باشم و بهترین خدمات رو بهش بدم!
اما ما میخواهیم توجه شما را به یک سمت دیگر جلب کنیم، آیا حواستان به مخاطبین ناشنوا یا نابینا و مخاطبین کمتوان بوده ؟
دینگ دینگ، اینم یکی دیگه از ترند های سئو ۲۰۲۲ که گوگل معرفی کرده.
اگه تا الان حواستون به این مخاطبهای خاص نبوده، دیگه باید باشه! چون مثل همیشه گوگل شوخی نداره و به هرکی که به حرفش گوش بده کارت صد آفرین میده!
از شوخی بگذریم، در این ترفند جدید سئو که روانه بازار سئو کارها شده، توجه به افراد کمتوان بسیار اهمیت پیدا کرده.
اگر بتوانید با ایجاد دسترسیهایی برای اینگونه مخاطبان آنها را هم به ترافیک سایت خود اضافه کنید، امتیاز این مرحله را کسب کردهاید.
وقتی محتوا و خدماتی بدهید که مخاطب آن را دوست داشته باشد و تجربه کاربری خوبی برای افراد معلول داشته باشد، علاوه بر افزایش ترافیک، در رتبه سایت هم ترقی میکنید.
خلاصه که گوگل حواسش به همه نوع مخاطبین هست، حتی معلولین عزیز و به همه اهمیت میده و دوست داره شما هم اهمیت بدید.
چطوری تجربه کاربری خوب برای معلولین بسازیم ؟
حتماً بعد از مطالعه مطالب بالا ذهنتان مشغول شده و دارید فکر میکنید چی کار کنم که افراد کمتوان هم از خدماتم استفاده کنند؟
من چنتا راه جلوتون میزارم، سعی کنید با کمک این روشها و ترکیب آنها با ایدههای خلاقانه خودتون گوگل رو زخمی کنید! (یعنی امتیاز این مرحله رو هم از گوگل بگیرید)
- صفحه خوانها برای این که متوجه شوند چه تصویری در سایتتان بارگزاری کردهاید، تگهای ALT تصاویر را میخوانند، پس حتماً برای تمام تصاویر داخل سایت ALT را قرار بدید.
- استاندارد WCAG را در نظر داشته باشید و مطمئن شوید که وب سایتتان از این ویژگی پیروی کند.
حتماً به مقالهای که در باره این نوع دسترسی در سایت آرانیک وب برایتان قرار دادهایم سر بزنید. - تضاد رنگها را در نظر بگیرید .
- برای فیلمها زیر نویس قرار دهید.
- ویژگی APIA را به وب سایتتان اضافه کنید تا از این که صفحه خوانها تمام محتوای متن، ویجت و بقیه را بخوانند.
از اسنیپتهای ویژه استفاده کنید
احتمالاً برایتان پیشآمده که عبارتی را در گوگل سرچ کنید و خود گوگل چند عبارت شبیه به آن را به شما پیشنهاد بدهد که افراد دیگر آنها را سرچ کنند.
هدف از طراحی این جعبهها ارائه پاسخ سریع به کاربران و ایجاد تجربه کاربری میباشد.
چطوری در این قسمت دیده شوم ؟
تکنیکهایی که برای جستوجویی صوتی بیان کردیم را در این مورد هم صدق میکند.
هیچ راه سخت و سریعی وجود ندارد که در این باکس ها دیده شویم.
اگر اعداد و ارقام عجیب و جالبی درباره موضوع خاصی دارید حتما آنها را در ریچ اسنیپتها قرار دهید.
- برای سوالات مشخص، جواب مشخص داشته باشید وگرنه بعید است محتوای شما بالا بیاید.
- سوالات احتمالی را پیش بینی کنید و به دنبال پاسخ مشخص برای آنها باشید.
- محتوای جامع و جذاب برای مخاطب در نظر بگیرید.
- راه اندازی بخش پرسش و پاسخ بسیار به بالا آمدن در این بخش کمک میکند.
سرعت را بالا ببرید
بارها و بارها درباره اهمیت سرعت وب سایت صحبت کردهایم و اثر آن بر سئو، ترافیک سایت و تجربه کاربری گفتهایم.
اما در جدیدترین ترند های سئو سال ۲۰۲۲، سرعت بازهم اهمیت بالایی دارد و بازهم بر افزایش سرعت تاکید شده.
هدف گوگل پیدا کردن پاسخ سوالات در کوتاهترین و سریعترین زمان ممکن است.
تجربه نشان داده درصورتی که صفحه کمتر از ۴ ثانیه بالا بیاید از هر ۴ کاربر یک نفر از صفحه خارج میشود و نرخ پرش افزایش پیدا میکند، افزایش نرخ پرش، سایت را در برابر گوگل بی اعتبار میکند.
حالا گوگل اعلام کرده این سرعت فقط مختص به ویندوز نیست و در موبایل هم اهمیت دارد.
اگر هر کاری که رقبایتان انجام دهند را انجام دهید و سرعت سایت پایین باشد نسبت به آنها در رتبههای پایینتری قرار خواهید گرفت.
چهکارهایی باعث افزایش سرعت سایت میشود؟
وارد Google’s PageSpeed Insights شوید تا هم از رتبه خود مطلع شوید و هم روشهای بهبود سرعت وب سایتتان را پیدا کننید.
مطمئن شوید از توصیههای گوگل برای سرعت پیروی میکنید، مانند کاهش اندازه تصاویر و افزودن محتوا به HTML با استفاده از CSS یا جاوا اسکریپت به جای زبان های سمت سرور مانند PHP یا Python .
ثانیا، از یک شبکه تحویل محتوا برای ارائه محتوای وب سایت خود از نزدیکترین سرور به جایی که کاربر در آن قرار دارد استفاده کنید.(سئو محلی)
مورد بعدی استفاده از کش برای منابع ایستا مانند تصاویر و فایلهای CSS استفاده کنید تا فقط یک بار دانلود شوند، که این امر باعث صرفهجویی در پهنای باند هم برای شما و هم برای کاربرانتان میشود.
در نهایت، مطمئن شوید که تمام اسکریپتهای سایت شما GZIP فشرده شدهاند، زیرا میتواند تا 70 درصد از تفاوت در سرعت صفحه را ایجاد کند.
و باز هم موبایل فرندلی !
چقدر گوگل به این مورد تاکید میکنه! موبایل فرندلی بودن هم مانند سرعت سایت بسیار برای گوگل اهمیت دارد.
اگر برای وب سایتتان هم نسخه دسکتاپ دارید و هم نسخه موبایل، امکان خواندن نسخه موبایل ۹۰ درصد بیشتر از ویندوز است.
چرا برای گوگل موبایل فرندلی بودن اهمیت دارد ؟ چون هر روز و هر روز بر تعداد افرادی که از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند افزوده میشود و افراد بیشتر علاقه با سرچ با موبایل دارند تا ویندوز.
پس بهینه سازی موبایل یک استراتژی مهم سئو است که امسال از مهمترین ترند های سئو ۲۰۲۲ است.
اگر وب سایتتان در موبایل بالا نیاید، بسیاری از مخاطبانتان را از دست خواهید داد.
دقت کنید زمان بارگذاری صفحه موبایل را هم کاهش دهید و چک کنید محتوایی که در موبایل بالا میآید با محتوای ویندوزی یکسان باشد.
محتوای بصری
پیشتر گفته بودیم که رفته رفته آدما تنبلتر میشن و گوگل هم به این تنبلتر شدن اونا احترام میزاره! (یعنی سعی میکند مخاطبینش را راضی نگهدارد)
با این روند مردم دیگه حال ندارن متن بخونن! پس باید محتوای ویدئویی، تصاویر، صوت بیشتر در وب سایت استفاده بشه.
البته در این بخش فعلا قصد داریم درباره محتوای ویدئویی بیشتر صحبت کنیم.
محتوای ویدئویی
آب دستتان هست زمین بگذارید و شروع به ایده پردازی کنید که چگونه محتوای ویدئویی جذاب برای کاربر تولید کنید. با داشتن ویدئوهای کاربردی و متناسب با نیاز و خواسته کاربر، شما در صفحات گوگل بالاتر خواهید بود و کاربر بیشتر شما را دنبال خواهد کرد.
محتوای صوتی داشته باش
با توجه به این که علاقه به محتوای ویدئویی زیاد شده، پس دور از انتظار نیست که استفاده از محتوای صوتی هم افزایش یابد.
خود را برای این گونه محتواها نیز آماده کنید.
تجربه صفحه
از ترند های سئو سال ۲۰۲۲، میتوان تجربه صفحه را نام برد که، گوگل با توجه به تجربهای که کاربر از وب سایت داشته، رتبه سایت را مشخص میکند.
این شامل عواملی است که میتواند بر زمان بارگذاری صفحه شما تأثیر بگذارد، مانند تعداد ریدایرکتهای شما، تعداد تصاویر و همچنین طول صفحات.
موارد حیاتی وب و همچنین قابلیت استفاده و ناوبری وب سایت در دسکتاپ و موبایل، قرار دادن دکمهها، نحوه ظاهر شدن محتوای پویا مانند پاپ آپها و موارد دیگر توسط Google بررسی میشود.
بهروزرسانی جدید همچنین به این معنی است که استفاده از فرمت AMP برای محتوا دیگر یک ضرورت نیست.
چیکار کنم امتیاز این مرحله رو هم بگیرم ؟
بهترین راه برای اطمینان از ارائه یک تجربه کاربری عالی این است که وب سایت خود را تا حد امکان ساده و آسان کنید.
همچنین باید به تعداد تبلیغات یا محتوای غیر ضروری در هر صفحه نیز توجه داشته باشید و تبلیغات آزاردهنده و اعصاب خورد کنی را قرار نهید که کاربر فراری شود.
اطمینان حاصل کنید که سایت شما دارای گواهی معتبر HTTPS است، حواستان باشد سایتتان درهم و برهم نباشد و به طور کلی کاربرانتان راحت رد آن پیمایش کنند.
لینکسازی اخلاقی
آخه چند بار گوگل بگه، آقا جون تو لینک سازیها دقت کن!
بفرمایید اینم از منشور اخلاقی جدید گوگل در ترند های سال ۲۰۲۲، دیگه گوگل به تنگ اومده و با کسی که لینکسازی غلط کنه سخت برخورد میکنه! از ما گفتن بودا، بعدا نگید آرانیک وب نگفت !
البته شما که لینک سازیتون درسته، داشتم به در میگفتم دیوار بشنوه! ( اونایی که اصول رو رعایت نمیکنند).
به دلیل سخت گیری شدیدی که از سمت گوگل قراره بر لینکهای غیر اخلاقی گرفته بشود، بر استراتژیهای لینک دهی خود دقت بخرج بدید و همه لینکها رو از لحاظ صحت و سلامت بررسی کنید که گوگل عصبانی نشه!
همیشه بهترین راه برای دریافت لینکهای سالم و پیشرفت در فضای مجازی تولید محتوای با کیفیت و کاربر پسند است.
با تولید محتوای قوی و انتشار آن در صفحات مجازی، هم لینکدهی سالمی خواهید داشت و هم کاربران بیشتری را به سمت سایت خود هدایت خواهید کرد.
فقط مراقب باشید، محتوایتان را به موارد مرتبط لینک بدهید و لینکدهی را تا مرز اسپم انجام ندهید!
پیشنهاد میکنیم برای تولید محتوای قوی با اصول درست سئو مقاله، صفرتاصد تولیدمحتوا را مطالعه فرمایید.
شکستها را به موفقیت تبدیل کنید
استراتژی تولید محتوات رو بروز کن!
محتوای به درد نخور داخل سایتت داری؟ فکر میکنی روی نتایج سایتت اثر منفی گذاشته ؟ فدای سرت. همین محتوا رو آپدیت کن! آب و صابون بردار و محتوا رو مرتب شده با انجام اصول سئو و قرار دادن مطالب جدیدتر و بهتر و بروز رسانی محتوای داخلش بشور.
حالا محتوایی که باعث شکست و افت رتبه میشد، باعث افزایش رتبه میشه!
حرف آخر
چیزی که ثابت میماند تغییر است.
چه بخواید چه نخواید، دنیا در حال پیشرفت است، گوگل و الگوریتمهایش هم همینطور، پس برای این که همیشه در دایره رقابت باقی بمانید، استراتژیهای گوگل را جدی بگیرید و به آنها عمل کنید.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir