با شروع شدن سال۲۰۲۰ سئو بزرگتر و مهمتر از همیشه میشود، به نظر میرسد زمان مناسبی است که به عقب نگاه کنیم تا ببینیم سئو از کجا سرچشمه گرفته است و تاریخچه سئو چیست .
امروزه سئو احتمالاً قوی ترین راه برای بازاریابی یک کسبوکار است.
با به دست آوردن تعداد بیشتری از مشتریان و مشتریان بالقوه نسبت به گذشته، از قدرت SEO هر روز توسط شرکتهای چند ملیتی، فروشگاههای مادر و هر نوع شرکتی استفاده میشود.
تاریخچه سئو و منبع اصلی آن نشان میدهد که چقدر پیشرفت کرده است و نکاتی رو در مورد نحوه تفکر بهتر در مورد آن در سال 2020 و سالهای آینده ارائه میدهد.
تولد سئو
اعتقاد بر این است که SEO در سال 1991 متولد شده است. در همین زمان، اولین وب سایت جهان راه اندازی شد، و تعداد آنها روز به روز بیشتر و بیشتر شد، زیرا وب سایتها اینترنت را شلوغ کردند. بنابراین، نیاز زیادی به ساختار و دسترسی وجود داشت در نتیجه اولین موتورهای جستجوی جهان ایجاد شدند.
در سال 1993، Excite انقلابی در نحوه طبقهبندی اطلاعات ایجاد کرد و در سال 1994، آلتا ویستا، یاهو و دیگران به صحنه پیوستند.
با این حال، در سال 1996، هنگامی که سرگئی برین و لریپیج شروع به ساختن بزرگترین و شناخته شده ترین موتور جستجو تا به امروز کردند: SEO واقعاً پیشرفت کرد. فکر کردید میخوام بگم گوگل ؟ خوب، شما درست میگید زیرا BackRub در نهایت به Google تبدیل شد و در سال 1997 به عنوان دامنه ثبت شد.
در ابتدا، هر چیزی از نظر سئو پیش میرفت. قوانین سریع و شل بود. بنابراین، بازاریابان میتوانستند از شیوههای هک استفاده کنند و از کلمات کلیدی پرکننده و پیوندهای بدردنخور برای رتبه بالاتر در نتایج جستجو استفاده کنند.
تکامل سئو
گوگل فرصتی را برای انجام کاری که سایر موتورهای جستجو این کار را نمیکردند، دید. شروع به کار بر روی به روز رسانی الگوریتمها کرد که به محتوای مناسب و با کیفیت پاداش میدهد تا کاربران را با آنچه واقعاً می خواهند پیدا کنند، پیوند دهد.
از آن زمان تا بحال، صدها تغییر الگوریتم ایجاد شده است و SEO به سرعت تکامل یافته و بازاریابان را مجبور به کشف استراتژیهای جایگزین کرده است. انتشار محتوا با استفاده از این تکنیکها به افزایش بازدید کنندگان شما منجر میشود.
شروع سئو
اولین استفاده ثبت شده از مخفف “SEO” به سال 1997 برمیگردد. بنابراین، به نظر میرسد که ما این اصطلاح را تا شروع سئو بیش از 22 سال داشتهایم. البته، این در واقع قبل از ایجاد گوگل و بسیاری دیگر از موتورهای جستجو است که امروزه به آنها وابسته هستیم. در عوض، موتورهای جستجویی که ما داشتیم (از جمله حتی یاهو) در اصل تقریباً مانند فهرستهای واقعی عمل میکردند، نه مانند فهرستهای آنلاین که ممکن است امروزه پیدا کنید، بلکه مانند فهرستهایی که ممکن است روی دیوار فروشگاه و یا مرکز خرید ببینید.
برخی از صاحبان مشاغل متوجه شدند که شرکتهای آنها آنطور که باید در فهرستها قرار نگرفتهاند. از آنجا، ایده سئو (حتی همانطور که بسیاری از نامهای دیگر نامیده میشد) واقعاً جا خوش کرد و شناخته شد.
“صفحات زرد” برای اینترنت
صفحات زرد (اگر به خاطر ندارید) یک کتاب بزرگ بود که به صورت رایگان ارائه شد و تقریباً همه مشاغل آن منطقه را فهرست کرده بود.
برخی از شرکتها هزینه تبلیغات زیادی را برای قرار گرفتن بیشتر در صفحات زرد پرداختند تا بتوانند راحت تر توسط مشتریان بالقوه پیدا شوند. سپس اطلاعات تماس شرکتهای شرکت کننده به ترتیب حروف الفبا فهرست شد.
اگر با دقت نگاه کنید، از جهات مختلف، بیشباهت به نحوه عملکرد Google در حال حاضر (به جز ترتیب حروف الفبا) نیست. تفاوت در این است که علاوه بر پرداخت هزینه تبلیغات، میتوانید اقدامی را انجام دهید تا شرکت خود را جذابتر کرده و رتبه بالاتری کسب کنید.
به هرحال گوگل، مانند همه موتورهای جستجو، یک تجارت است. او میخواهد مردم از موتور جستجوی خود برای یافتن بهترین مورد، مورد نظر خود استفاده کنند.
چرا رتبه بندی سایتها برای گوگل اهمیت دارد؟
اگر گوگل شرکتهایی را در ردههای بالای رتبه بندی خود قرار دهد که از نظر مشتریان درست عمل نمیکنند، باعث میشود کاربران اعتمادشان را از دست بدهند و از موتورهای جستوجوی دیگر استفاده کنند.
بنابراین، گوگل علاقهمند است اطمینان حاصل کند که شرکتهای بالای رتبه بندی جستجوی خود واقعاً در کار خود بهترین هستند. با پیروی از این منطق، اگر واقعاً در صنعت خود عالی هستید، سئو را در کسبوکارتان بکار ببندید.
به نظر میرسد در آینده سئو از همیشه مهمتر خواهد بود، همانطور که مشاغل با بازار خود سازگار میشوند، SEO نیز برای کمک بهتر به مشاغل تطبیق می یابد.
هرچه شرکت ها با گذشت زمان پیشرفت میکنند و خودشان را با گوگل منطبق میکنند.
مقاله اصول سئو قسمت اول را حتماً در ادامه مطالعه فرمایید.
منشاء سئو در اطراف ماست
بسته به جایی که این مطلب را میخوانید، به بیرون نگاه کنید. اگر در یک منطقه شهری یا حومه هستید، ممکن است بیلبوردهای مربوط به مشاغل خاص را مشاهده کنید، یا تبلیغاتی روی نیمکت اتوبوس، ایستگاههای مترو و از این قبیل موارد مشاهده کنید.
تبلیغات در منطقه شما، برای هر نوع مشاغل، به دلایلی انتخاب شدهاند: آنها در مناطقی قرار میگیرند که ممکن است مشتریان بالقوه آنها را مشاهده کنند. شاید آگهیهایی را برای وکلا، رستورانها، فروشگاههای موادغذایی، لولهکش و غیره مشاهده کنید. همچنین به احتمال زیاد، در پایین هر یک از این تبلیغات، یک وبسایت نیز مشاهده میکنید.
فراتر از هر زمان که کسی در واقع کلمه اختصاری جادویی “SEO” را گفت، شاید این آغاز واقعی سئو باشد: ملاقات با مشتریان بالقوه در محل زندگی آنها. به جای قرار دادن یک بیلبورد یا تبلیغ در ایستگاه اتوبوس، SEO این کار را بصورت آنلاین انجام می دهد.
با این اوصاف، من مایلم شرط ببندم که هر یک از آن شرکتها همچنین دارای استراتژی SEO هستند. آنها تابلوهای تبلیغاتی دارند. آنها تبلیغات آفلاین دارند و به احتمال زیاد، آنها از SEO نیز استفاده می کنند.
شاید این درس اصلی باشد که تاریخچه سئو میتواند درمورد آینده به ما بیاموزد: این فقط یک ابزار قدرتمند است.
اما مطمئناً تنها ابزار نیست. این احتمال وجود دارد که تبلیغات بیلبورد شرکتها با SEO مطابقت داشته باشد. سئو بر اساس آنچه در حال حاضر وجود دارد، ایجاد میشود تا در آینده تجارت بیشتری به شما ارائه دهد.
بنابراین، وقتی به آینده میرویم و میبینیم چه چیزی فراتر از سئو میآید، به یاد داشته باشید که سئو همیشه مانند بیلبوردها و سایر تبلیغات با ما خواهد بود.
عملکرد گوگل
امروزه گوگل مانند یک انسان فکر میکند، مانند یک انسان اسکن میکند و نتایج جستجو را برای مصرف انسان نشان میدهد. مصرف کننده امروزی باهوشتر و قدرتمندتر از همیشه است و برای رونق یک کسب و کار و در واقع زنده ماندن، در این دنیای دیجیتالی، رسیدن به مخاطبان مورد نظر شما در سطح شخصی، ضروری است.
سئو ارائه پاسخ به سوالات، چرخاندن سر، جرقه زدن گفتگوها و تشویق افراد برای به اشتراک گذاری مطالب شما است. این در مورد ایجاد اعتماد و اقتدار به روشی خلاقانه، آموزشی و ارگانیک است.
محتوای تکراری، مانند کلمات کلیدی، خرید پیوندهای ارزان قیمت و هر نوع تنبلی دیگر در فعالیتهای سایت یک اشتباه بزرگ است که موتورهای جستجوی امروزی چنین رفتاری را تحمل نمی کنند و شدیدا با آنها از طریق الگوریتمهایی که دارند برخورد میکنند، بنابراین SEO باید روی کاربر تمرکز کند بدون میانبر و دور زدن گوگل.
عامل اصلی این تغییر به شناخت الگوریتم های گوگل بر میگردد. بیایید نگاهی سری به الگوریتمهایی بیندازیم که هنوز ذکر نشدهاند، اما به طور کلی SEO را تغییر داده اند…
الگوریتمهای گوگل
در ادامه تاریخچه سئو باید به شناخت الگوریتم های گوگل، که مهمترین کمک کنندههای او در طول فرایند شروع سئو به وجود آمدهاند بپردازیم و با آنها آشنا شویم. گوگل با تعریف کردن الگوریتمهای مختلف در تلاش است، کاربران را به هدفشان نزدیک کند. اگر دنیای اطلاعات و اینترنت را مانند یک اقیانوس بیپایان و وبسایتهای مختلف را جزیرههای کوچکی در این اقیانوس فرض کنیم، هدف ما رسیدن به جزیرهای است که بهترین و درستترین اطلاعات را داشته باشد. برای رسیدن به این جزیرهها سوار برکشتی گوگل میشویم تا با حرکت در اقیانوس فضای مجازی و اینترنت، به مقصد درست برسیم. در این جستجو ناخدایان کشتی گوگل، حیوانات مختلفی هستند که هرکدام مسئولیت کنترل بخشی از سفر را به عهده دارند. به عنوان یکی از مسافرین کشتی، خیلی مهم است که به جزیرههای درستی سر بزنید تا به نتایج دلخواه جستجو برسید.
در ادامه قصد داریم الگوریتمهای مختلف گوگل را به اختصار توضیح دهیم، اما برای مطالعه کاملتر به خود مقاله اصلی مربوط به هر الگوریتم مراجعه کنید.
-
Algorithm Hummingbird ( الگوریتم مرغ مگس خوار )
در ۲۰ آگوست سال ۲۰۱۳، گوگل الگوریتم دیگری را برای بهبود موتور جستجوی خود و تکمیل دو الگوریتم قبلی (پاندا و پنگوئن) معرفی کرد که الگوریتم Hummingbird نام گرفت.
الگوریتم مرغ مگس خوار نام خود را به دلیل ویژگیهای سرعت بالا و دقت عالی این پرنده، از آن خود کرده است. این الگوریتم با هدف حس خوب دادن به کاربران در هنگام جستجو راه اندازی شده است، و میتواند محتواهایی با کیفیت عالی و نتایج کاربردی در زمان جستجو را برای کاربران اینترنتی به نمایش گذارد.
برای این که بیشتر و کاملتر با این الگوریتم آشنا شوید مقاله الگوریتم مرغ مگس خوار را مطالعه فرمایید.
-
AlgorithmPigeon ( الگوریتم کبوتر )
برای گوگل فرقی نمیکند که محتوای مورد نیاز شما متن، تصویر، صدا، ویدئو یا چیز دیگری باشد؛ در هر حال گوگل سعی میکند همیشه بهترین و مرتبطترین نتایج را به کاربر نشان دهد. یکی از راههای نشان دادن بهترین نتیجه، استفاده از موقعیت مکانی است. گوگل هم با استفاده از کبوترهایش این کار را به سادگی انجام میدهد، برا این که بدانید ساز و کار الگوریتم کبوتر چیست و دقیقا چه کاری انجام میدهد توصیه میکنم اینجا کلیک کنید.
-
Algorithm Pirate( الگوریتم دزد دریایی )
یکی دیگه از مشکلاتی که گوگل باهاش دست و پنجه نرم میکنه، کپی محتواست و برای این که جلوی این کار رو بگیره دست به دامن الگوریتم پایرت یا دزد دریایی شده، اگه میخواید بدونید این الگوریتم چطوری عمل میکنه مقاله دزد دریایی گوگل رو بخونید.
البته دزد دریایی در بررسی متن و محتوای نوشتاری کمی شبیه به پاندا عمل می کند .
-
Panda Algorithm ( اگوریتم پاندا )
بحران اساسی که در سال ۲۰۱۰ برای شرکت گوگل به وجود آمد، افزایش سایتهای بی رویه و بیمحتوا بود و رضایت کاربران کاهش پیدا کرده بود در نتیجه این مشکل یکی از روزنامههای مشهور دنیا، بر همین اساس بحران گوگل را چاپ کرد و گوگل احساس خطر کرد.
این موضوع باعث شد تا گوگل الگوریتم جدید دیگری بع نام پاندا را بکار بگیرد، در مقاله الگوریتم پاندا به طور کامل وظایف این الگوریتم سخت گیر را برشمردهایم.
-
Zebra Algorithm ( الگوریتم زبرا )
یه زمانی، فروشگاههای نامعتبر با استفاده از یونیک کردن ظاهر و سئو کلاه سیاه خودشون رو قاطی سایتهای معتبر کردن و سر خیلیا رو کلاه گذاشتن و داد مردم دراومده بود. گوگل هم برای این که حالِ این فروشگاههای اینترنتی بیکیفیت رو بگیره، گورخر یا همون الگوریتم زبرا رو متولد کرد!
برای این که بیشتر با این الگوریتم آشنا بشید، مقاله الگوریتم زبرا را مطالعه فرمایید.
-
الگوریتم پنگوئن (Penguin )
در سال ۲۰۱۲، الگوریتم پنگوئن برای مبارزه روشهای سئو کلاه سیاه و لینکسازیهای غیرطبیعی به وجود آمد.
توضیحات بیشتر از الگوریتم را در مقاله الگوریتم پنگوئن قرار دادهایم.
در این مقاله با تاریخچه سئو آشناشدیم و شناخت الگوریتم های گوگل را بدست آوردیم.
بهینه سازی سایت فرآیند پیچیده، زمانبر ولی مشخصی است و شما باید نسبت به بهترین نحوه انجام سئو سایت خود اقدام کنید. در مقالههای بعدی ما قصد داریم شما را با انواع روشهایی که برای سئو و بهینه سازی سایت باید مورد استفاده قرار گیرد آشنا کنیم و اطلاعاتی را در این مورد با شما به اشتراک خواهیم گذاشت که میتواند برای شما مفید باشد.
در ادامه این بحث توصیه میکنیم مقاله اصول سئو قسمت دوم را مطالعه بفرمایید.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir