آیا میدانید بازاریابی چریکی چیست و در دیجیتال مارکتینگ چه تاثیری دارد؟ میدونید بازاریابی چریکی اولین بار از کجا آمده است؟
از اهمیت بازاریابی چریکی برای کسب و کار های کوچک اطلاع دارید؟ میدونید چه کسب و کارهایی از بازاریابی چریکی برای تبلیغات خود استفاده میکنند؟
یا به عبارت دیگر با انواع بازاریابی چریکی آشنایی دارید؟ اگر جواب این سوالات را نمیدانید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.
بازاریابی چریکی چیست ؟
در ابتدا قبل از اینکه به تعریف بازاریابی چریکی بپردازیم، بهتر است تا نگاهی به تعریف بازاریابی داشته باشیم.
در اکثر بازاریابیها شما باید سعی کنید تا با استفاده از اعمالی، مشتریها را به سمت استفاده از محصولات خود بکشانید.
به عبارتی دیگر شما باید به رفتار مشتری جهت بدهید تا مشتری به استفاده از محصولات کسب و کار شما روی بیاورد.
اما خوب بازاریابی چریکی چیست؟ بازاریابی چریکی یا پارتیزانی یا Guerrilla Marketing، نوعی استراتژی تبلیغاتی و بازاریابی است، که شما با کمترین هزینه و تکیه بر خلاقیت خود سعی به جذب مخاطب می کنید.
این نوع بازاریابی آنقدر کم هزینه است که برخی به جای استفاده از بازاریابی چریکی آن را بازاریابی ارزان مینامند.
اما خب شاید برای شما سوال شده باشد که چرا اسم این نوع بازاریابی، چریکی است؟
در جواب باید به شما بگوییم که این نوع بازاریابی برگرفته از جنگ چریکی است.
چرا که در جنگ چریکی سعی میکردند تا با استفاده از قدرت عقل و حرکات غیر قابل پیش بینی دشمن را از میان بردارند.
اصول بازاریابی چریکی
همانطور که گفتیم، در بازاریابی چریکی شما سعی میکنید تا با استفاده از روشهای خلاقانه برند خود را به مردم معرفی کنید.
استفاده از این روشها هزینه زیادی را به کسب و کار شما تحمیل نمیکند و یک ایده عالی برای بازاریابی است.
اما ممکن است برخی از صاحبان کسب و کارها با این شیوه از بازاریابی نتوانند به خوبی ارتباط برقرار کنند.
یا برخی از صاحبان کسب و کارها تصور میکنند که این شیوه از بازاریابی ممکن است بازدهی کمتری برای آنها داشته باشد.
ممکن است این تصورات اشتباه، به علت نداشتن اطلاعات کافی از اصول بازاریابی چریکی باشد.
اما خوب اصول بازاریابی چریکی چیست ؟
صاحبان کسبوکارها تصور میکنند تا بازاریابی چریکی تنها بازدهی فروش محصولات در آینده را افزایش میدهد، و تاثیری بر میزان فروش کنونی محصولاتشان ندارد.
اما در بازاریابی چریکی شما سعی میکنید تا بازدهی فروش محصولاتتان را هم در حال حاضر و هم در آینده افزایش دهید.
به عبارت دیگر بازاریابی چریکی، تنها به آینده خلاصه نمی شود. یکی از اصول بازاریابی چریکی پیش بینی اعمال مشتری است.
به عبارتی دیگر، شما در بازاریابی چریکی سعی میکنید تا با پیش بینی رفتار مشتری و با تاثیر گذاشتن بر روی آنها، مشتری را به خرید محصولاتتان ترغیب کنید.
بگذارید با یک مثال بازاریابی چریکی را بهتر به شما توضیح دهیم. یکی از شرکتهای بیمه برای اینکه مشتریها ترغیب به بیمه تلفن همراهشان بکند.
تصمیم به ایجاد بازاریابی چریکی گرفت، آنها برای اینکار چند دزد ماهر را به خدمت گرفتند.
اما هدف آنها دزدی تلفن همراه مشتریها نبود. آن دزدها برای پخش آگهی شرکت بیمه به خدمت گرفته شده بودند.
به این نحو که آنها سعی میکردند تا با قرار دادن تراکتها تبلیغاتی در جیب مردم، اهمیت بیمه تلفن همراه را به مشتریان خود یادآور شوند.
انواع مختلف بازاریابی چریکی
1- بازاریابی چریکی خیابانی
این نوع بازاریابی چریکی معروف به بازاریابی خیابانی است. در این روش شما سعی می کنید تا با ایجاد تبلیغات خود در خیابان، برند خود را در معرض دید قراردهید. به طور مثال تبلیغاتی که بر روی اتوبوسهای شهری وجود دارد. یا تبلیغات موجود در بیلبوردها یا ایستگاههای اتوبوس.
2- بازاریابی چریکی داخلی
در این بازاریابی سعی میشود، از تبلیغات خود درون محیطهای بستهای همچون فروشگاههای زنجیرهای، پاساژها ، ادارات و دانشگاهها استفاده کنید.
3- بازاریابی چریکی ویروسی
این نوع بازاریابی معمولا بعد از استفاده خدمات شرکت شما توسط مشتری اتفاق می افتد.
به این صورت که اگر مشتری از خدمات و محصولات کسب و کار شما رضایت کافی را داشته باشد.
تصمیم میگیرد که به دوستان و خانوادهی خود نیز پیشنهاد دهد که از خدمات و محصولات شما استفاده کنند.
معمولا این نوع بازاریابی توسط شما انجام نمیشود، بلکه توسط خود مشتری رخ می دهد.
4- بازاریابی چریکی در روادید خاص
معمولا این نوع بازاریابی در روادید خاص انجام می پذیرد، به طور مثل در زمانی که کنسرتی برگذار می شود.
یا برگذاری مسابقات خاص. شرکت کوکاکولا از جمله شرکت هایی است که در این زمینه فعالیت گستردهای داشته است.
به طور این شرکت در المپیک 2012 لندن از بازاریابی چریکی در تبلیغات المپیک استفاده کرده است.
چه کسب و کارهایی باید از بازاریابی چریکی استفاده کنند؟
غالبا برای برخی از صاحبان کسب و کارها سوال ایجاد می شود. که بازاریابی چریکی برای چه کسب و کارهایی لازم است؟
در جواب این سوال میتوان گفت که بازاربی چریکی برای کسب و کارهای کوچک بسیار مناسب است.
به عبارتی دیگر، همانطور که در ابتدای مقاله نیز توضیح دادیم. به علت ارزان بودن این نوع بازاریابی، شرکتهای کوچک اشتیاق بیشتری برای استفاده از بازاریابی چریکی دارند.
اما این به این معنی نیست که شرکتهای بزرگ نمیتوانند از بازاریابی چریکی برای تبلیغات محصولات خود استفاده کنند.
همانطور که در مثالهای بالا گفتیم، به طور مثال فست فود مک دونالد و شرکت کوکاکولا سعی کردند تا در تبلیغات محصولات خود از بازاریابی چریکی استفاده کنند.
کارشناسان بر این باورند که بهتر است شرکتهای بزرگ از بازاریابی چریکی استفاده نکنند. دلیل آن ها این است که اگر کسب و کار شناخته شدهای شروع به بازاریابی چریکی کند، و در این بازاریابی شکست بخورد، فروش محصولات آن شرکت برای مدتی طولانی بسیار کاهش پیدا می کند.
اما در شرکتهای کوچک چنین اتفاقی رخ نمی دهد. چرا که کسب و کارهای کوچک حتی اگر در بازاریابی چریکی شکست بخورند.
مردم به راحتی شکست آنها را فراموش میکنند و آنها دوباره میتوانند پس از مدتی به تبلیغات محصولات خود بپردازند.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir