بازاریابی چریکی چیست

بازاریابی چریکی چیست ؟

بازاریابی چریکی چیست ؟ 800 520 کارشناس محتوا1
بازاریابی چریکی چیست ؟Reviewed by نرگس کاوه on Jul 21Rating: 4.0بازاریابی چریکی چیست ؟بازاریابی چریکی یا پارتیزانی یا Guerrilla Marketing، نوعی استراتژی تبلیغاتی و بازاریابی است.  که شما با کمترین هزینه و تکیه بر خلاقیت خود سعی به جذب مخاطب می کنید.

تا به حال در مورد بازاریابی چریکی چیزی شنیده اید؟ می دونید بازاریابی چریکی اولین بار از کجا آمده است؟

از اهمیت بازاریابی چریکی برای کسب و کار های کوچک اطلاع دارید؟ می دونید چه کسب و کار هایی از بازاریابی چریکی برای تبلیغات خود استفاده می کنند؟

یا به عبارت دیگر با انواع بازاریابی چریکی آشنایی دارید؟ اگر جواب این سوالات را نمی دانید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بازاریابی چریکی | آرانیک وب

بازاریابی چریکی | آرانیک وب

 

بازاریابی چریکی چیست ؟

در ابتدا قبل از اینکه به تعریف بازاریابی چریکی بپردازیم.

بهتر است تا نگاهی به تعریف بازاریابی داشته باشیم.

در اکثر بازاریابی ها شما باید سعی کنید تا با استفاده از اعمالی، مشتری ها را به سمت استفاده از محصولات خود بکشانید.

به عبارتی دیگر شما باید به رفتار مشتری جهت بدهید تا مشتری به استفاده از محصولات کسب و کار شما روی بیاورد.

اما خوب بازاریابی چریکی چیست؟ بازاریابی چریکی یا پارتیزانی یا Guerrilla Marketing، نوعی استراتژی تبلیغاتی و بازاریابی است، که شما با کمترین هزینه و تکیه بر خلاقیت خود سعی به جذب مخاطب می کنید.

این نوع بازاریابی آنقدر کم هزینه است که برخی به جای استفاده از بازاریابی چریکی آن را بازاریابی ارزان می نامند.

اما خوب شاید برای شما سوال شده باشد که چرا اسم این نوع بازاریابی، چریکی است؟

در جواب باید به شما بگوییم که این نوع بازاریابی برگرفته از جنگ چریکی است.

چرا که در جنگ چریکی سعی می کردند تا با استفاده از قدرت عقل و حرکات غیر قابل پیش بینی دشمن را از میان بردارند.

بازاریابی چریکی چیست ؟

بازاریابی چریکی چیست ؟

 

اصول بازاریابی چریکی 

همانطور که گفتیم، در بازاریابی چریکی شما سعی می کنید تا با استفاده از روش های خلاقانه برند خود را به مردم معرفی کنید.

استفاده از این روش ها هزینه زیادی را به کسب و کار شما تحمیل نمی کند و یک ایده عالی برای بازاریابی است.

اما ممکن است برخی از صاحبان کسب و کار ها با این شیوه از بازاریابی نتوانند به خوبی ارتباط برقرار کنند.

یا برخی از صاحبان کسب و کار ها تصور می کنند که این شیوه از بازاریابی ممکن است بازدهی کمتری برای آن ها داشته باشد.

ممکن است این تصورات اشتباه،  به علت نداشتن اطلاعات کافی از اصول بازاریابی چریکی باشد.

اما خوب اصول بازاریابی چریکی چیست؟

صاحبان کسب و کار ها تصور می کنند تا بازاریابی چریکی تنها بازدهی فروش محصولات در آینده را افزایش می دهد، و تاثیری بر میزان فروش کنونی محصولاتشان ندارد.

اما در بازاریابی چریکی شما سعی می کنید تا بازدهی فروش محصولاتتان را هم در حال حاضر و هم در آینده افزایش دهید.

به عبارت دیگر بازاریابی چریکی، تنها به آینده خلاصه نمی شود. یکی از اصول بازاریابی چریکی پیش بینی اعمال مشتری است.

به عبارتی دیگر، شما در بازاریابی چریکی سعی می کنید تا با پیش بینی رفتار مشتری و با تاثیر گذاشتن بر روی آنها، مشتری را به خرید محصولاتتان ترغیب کنید.

بگذارید با یک مثال بازاریابی چریکی را بهتر به شما توضیح دهیم.

یکی از شرکت های بیمه برای اینکه مشتری ها ترغیب به بیمه تلفن همراهشان بکند.

تصمیم به ایجاد بازاریابی چریکی گرفت. آنها برای اینکار چند دزد ماهر را به خدمت گرفتند.

اما هدف آنها دزدی تلفن همراه مشتری ها نبود. آن دزد ها برای پخش آگهی شرکت بیمه به خدمت گرفته شده بودند.

به این نحو که آن ها سعی می کردند تا با قرار دادن تراکت ها تبلیغاتی در جیب مردم، اهمیت بیمه تلفن همراه را به مشتریان خود یادآور شوند.

روش خلاقانه | بازاریابی چریکی

روش خلاقانه | بازاریابی چریکی

 

انواع مختلف بازاریابی چریکی

۱- بازاریابی چریکی خیابانی

این نوع بازاریابی چریکی معروف به بازاریابی خیابانی است.

در این روش شما سعی می کنید تا با ایجاد تبلیغات خود در خیابان، برند خود را در معرض دید قراردهید.

به طور مثال تبلیغاتی که بر روی اتوبوس های شهری وجود دارد. یا تبلیغات موجود در بیلبوردها یا ایستگاه های اتوبوس

  ۲- بازاریابی چریکی داخلی

در این بازاریابی سعی می شود. از تبلیغات خود درون محیط های بسته ای همچون فروشگاه های زنجیره ای، پاساژ ها ، ادارات و دانشگاه ها استفاده کنید.

۳- بازاریابی چریکی ویروسی

این نوع بازاریابی معمولا بعد از استفاده خدمات شرکت شما توسط مشتری اتفاق می افتد.

به این صورت که اگر مشتری از خدمات و محصولات کسب و کار شما رضایت کافی را داشته باشد.

تصمیم می گیرد که به دوستان و خانواده ی خود نیز پیشنهاد دهد که از خدمات و محصولات شما استفاده کنند.

معمولا این نوع بازاریابی توسط شما انجام نمی شود. بلکه توسط خود مشتری رخ می دهد.

۴- بازاریابی چریکی در روادید خاص

معمولا این نوع بازاریابی در روادید خاص انجام می پذید. به طور مثل در زمانی که کنسرتی برگذار می شود.

یا برگذاری مسابقات خاص. شرکت کوکاکولا از جمله شرکت هایی است که در این زمینه فعالیت گسترده ای داشته است.

به طور این شرکت در المپیک ۲۰۱۲ لندن از بازاریابی چریکی در تبلیغات المپیک استفاده کرده است.

چه کسب و کار هایی باید از بازاریابی چریکی استفاده کنند؟

چه کسب و کار هایی باید از بازاریابی چریکی استفاده کنند؟

 

چه کسب و کار هایی باید از بازاریابی چریکی استفاده کنند؟

غالبا برای برخی از صاحبان کسب و کار ها سوال ایجاد می شود. که بازاریابی چریکی برای چه کسب و کار هایی لازم است؟

در جواب این سوال می توان گفت که بازاربی چریکی برای کسب و کار های کوچک بسیار مناسب است.

به عبارتی دیگر، همانطور که در ابتدای مقاله نیز توضیح دادیم. به علت ارزان بودن این نوع بازاریابی، شرکت های کوچک اشتیاق بیش تری برای استفاده از بازاریابی چریکی دارند.

اما این به این معنی نیست که شرکت های بزرگ نمی توانند از بازاریابی چریکی برای تبلیغات محصولات خود استفاده کنند.

همانطور که در مثال های بالا گفتیم. به طور مثال فست فود مک دونالد و شرکت کوکاکولا سعی کردند تا در تبلیغات محصولات خود از بازاریابی چریکی استفاده کنند.

کارشناسان بر این باورند که بهتر است شرکت های بزرگ از بازاریابی چریکی استفاده نکنند. دلیل آن ها این است که اگر کسب و کار شناخته شده ای شروع به بازاریابی چریکی کند، و در این بازاریابی شکست بخورد، فروش محصولات آن شرکت برای مدتی طولانی بسیار کاهش پیدا می کند.

اما در شرکت های کوچک چنین اتفاقی رخ نمی دهد. چرا که  کسب و کار های کوچک حتی اگر در بازاریابی چریکی شکست بخورند.

مردم به راحتی شکست آن ها را فراموش می کنند و آنها دوباره می توانند پس از مدتی به تبلیغات محصولات خود بپردازند.

فست فود مک دونالد

فست فود مک دونالد