بازاریابی محتوا چیست

بازاریابی محتوا چیست و چه ارتباطی با سئو دارد؟

بازاریابی محتوا چیست و چه ارتباطی با سئو دارد؟ 800 520 کارشناس محتوا1
بازاریابی محتوا چیست و چه ارتباطی با سئو دارد؟Reviewed by نرگس کاوه on Jun 13Rating: 4.0بازاریابی محتوا چیست و چه ارتباطی با سئو دارد؟

تا به حال چیزی در مورد بازاریابی محتوا شنیده اید؟ می دونید بازاریابی محتوا و سئو چه ارتباطی با هم دارد؟ می دونستید با استفاده از چه تکنیک هایی می توانید استراتژی بازاریابی محتوای وب سایت خود را تقویت کنید؟

اگر جواب این سوالات را نمی دانید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بازاریابی محتوا چیست ؟

برخی از صاحبان وب سایت ها تصور می کنند که بازاریابی محتوا، یک تکنیک جدید در دنیای دیجیتال است.

این تصور درست است، اما به طور کل بازاریابی محتوا در دنیای واقعی مدت هاست که وجود دارد.

شاید وجود برخی از کتاب ها و آثار های باستانی نماد وجود بازاریابی محتوا در دنیای واقعی باشد.

اما خوب تعریف بازاریابی محتوا چیست؟ اگر بخواهیم یک تعریف ساده از بازاریابی محتوا به شما بگوییم.

در واقع بازاریابی محتوا یک تکنیک برای تولید محتوایی ارزشمند و مرتبط با کسب و کار شماست.

به عبارت دیگر شما باید در بازاریابی محتوا با تولید محتوا ارزشمند بتوانید مشتری های بسیاری را به کسب و کار خود جذب کنید.

همچنین در بازاریابی محتوا، باید محتوای وب سایت شما به گونه ای باشد که مشتری با خواندن آن محتوا، راغب به استفاده از خدمات شرکت شما بشود.

به همین دلیل بازاریابی محتوا می تواند تاثیر مستقیمی در افزایش سود دهی کسب و کار شما داشته باشد.

چه ارتباطی بین سئو و بازاریابی محتوا وجود دارد؟

همانطور که می دانید، سئو به مفهوم بهینه سازی موتور های جستجوگر برای یک وب سایت است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که بازاریابی محتوا و سئو دو استراتژی متضاد هم هستند.

باید به شما بگوییم که چنین نگرشی کاملا غلط است. بگذارید با یک مثال این موضوع را بیش تر برای شما توضیح دهیم.

فرض کنید که شما استراتژی های بازاریابی محتوا را به طور کامل و صحیح رعایت می کنید. و محتوای وب سایتتان یک محتوای بسیار ارزشمند است. اما اگر شما بر روی سئو وب سایتتان کار نکرده باشید. به نوعی وب سایت شما هر چقدر هم که محتوای ارزشمندی داشته باشد.

نمی تواند نتایج قابل قبولی در صفحه نتایج SERP داشته باشد.

بر عکس این موضوع هم صدق می کند. چرا که اگر شما تمامی استاندارد های سئو یک صفحه از وب سایتتان را رعایت کنید.

اما محتوای وب سایتتان برای کاربران جذابیت نداشته باشد، و یا سایت های دیگر به محتوای وب سایت شما لینکی را اختصاص نداده باشند. عملا رعایت استاندارد های سئو برای وب سایت شما کارامد نیست.

به همین دلایل توصیه می شود که صاحبان وب سایت ها هم بر روی سئو و هم بازاریابی محتوای وب سایشتان فعالیت داشته باشند.

از چه تکنیک های برای بهبود بازاریابی محتوا استفاده کنیم:

۱- وبلاگ نویسی

با توجه به افزایش استفاده از اینترنت توسط عموم مردم، تقریبا وبلاگ نویسی برای هر کسب و کاری لازم است. همچنین وبلاگ نویسی تبدیل به یکی از تاثیرگذار ترین تکنیک های بازاریابی محتوا در سال های اخیر شده است.

  اما خوب اصول وبلاگ نویسی چیست؟ هدف شما در وبلاگ نویسی باید ترغیب کاربران به استفاده از خدمات شرکت و وب سایت شما باشد. به عبارت دیگر شما برای وبلاگ نویسی باید هدفی خاص داشته باشید.

این هدف می تواند معرفی یکی از محصولات یا معرفی یکی از خدمات وب سایت شما باشد. از دیگر اصول وبلاگ نویسی در بازاریابی محتوا، استفاده از محتوای بصری است.

کارشناسان بر این باورند که اکثر بازدیدکنندگان وب سایت ها، علاقه ای به خواندن نوشته های طولانی ندارند.

به همین دلیل توصیه می شود که درون متن محتوای وب سایت خود، حتما از محتوای بصری هم استفاده کنید.

استفاده از محتوای بصری نظیر تصاویر، نمودارها و اینفوگرافیک درون وبلاگ، می تواند سبب افزایش بازدهی محتوای وب سایت شما شود.

۲- استفاده از موضوعات مناسب

همانطور که در متن بالا توضیح دادیم شما باید در بازاریابی محتوا به معرفی محصولات خود بپردازید. شما می توانید با استفاده از موضوعات جالب و جدید که در کسب و کارتان وجود دارد.

اینکار را انجام دهید. به طور مثال تحقیق کنید که چه موضوعاتی برای بازدیدکنندگان وب سایت شما جذاب است؟ سپس سعی کنید در توضیح آن موضوع، محصولات خودتان را هم به بازدیدکنندگانتان معرفی کنید.

در برخی موارد هم نیازی نیست که شما محصولات وب سایتتان را در محتوا معرفی کنید.

چرا که تمامی محتوای وب سایت شما برای فروش محصولات نیست.

بلکه در برخی موارد شما باید با تهیه مقالات جدید از کسب و کار خود، سئو وب سایت خود را بهبود ببخشید.

این عمل می تواند در افزایش جذب مشتری و بازدیدکننده به وب سایت شما، بسیار مفید باشد.

۳- ایجاد محتوای ویدئویی

به طور کل محتوای ویدئویی تاثیر به مراتب بیش تر از محتوای متنی دارد. همچنین شما با ایجاد محتوای ویدئویی می توانید آن ویدئو را در شبکه های اجتماعی هم استفاده کنید. به عبارتی شما با یک تیر دو نشان را می زنید.

چرا که ممکن است برخی از مشتری های کسب و کار شما اصلا به وب سایتتان سر نزنند.

بلکه با استفاده از شبکه های اجتماعی کسب و کار شما را دنبال کنند.

همچنین شما می توانید با اشتراک محتوای ویدئویی خود در وب سایت های اشتراک ویدئو نظیر Youtube به نوعی ویدئو مارکتینگ هم انجام دهید.

همچنین یکی از راه های بهبود سئو وب سایت، اشتراک گذاری ویدئو در شبکه Youtube است.

۴- ایجاد محتوای با کیفیت

احتمالا تا به حال برای شما سوال پیش آمده که آیا کپی کردن از محتوای دیگر سایت ها می تواند سبب بهبود بازاریابی محتوا شود؟ در جواب این سوال باید به شما بگوییم که خیر اینکار بسیار اشتباه است.

اگر شما شروع به کپی کردن محتوای دیگر سایت ها و بازنشرآن در سایت خود کنید.

گوگل وب سایت شما را جریمه می کند، چرا که چنین عملی برخلاف قوانین گوگل است، و به همین ترتیب شما نمی توانید نتایج مطلوبی در صفحه نتایج گوگل بدست بیاورید.

همچنین کپی کردن محتوای دیگر سایت ها می تواند سبب بی اعتمادی بازدیدکنندگان به وب سایت شما شود. چرا که عموما مطالب دیگر سایت ها که شما از آن ها کپی می کنید، ممکن است قدیمی شده باشد و ارزش خود را برای بازدیدکنندگان از دست داده باشد.

اما خوب شاید از خود بپرسید که به جای کپی محتوا می توان چه کاری  انجام داد؟

 شما به جای کپی کردن محتوای دیگر سایت ها می توانید محتوای آن ها را بررسی کنید.

از شیوه نگارش و موضوع محتوای آن ها ایده بگیرید. و با جستجو و تحقیق سعی کنید تا محتوایی با کیفیت تر از سایت های دیگر بنویسید.