نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی، نوع جدید دیجیتال مارکتینگ است که واکنشهای عصبی مغز را نسبت به محرکههای بازاریابی بررسی میکند و در این نوع بازاریابی از fMRI برای بررسی این واکنشها استفاده میشود. این که چه میشود تا مشتری تصمیم به خرید میگیرد، تغییراتی در MRI مغز آنها به وجود میآید و محققان در این حوزه این تغییرات را بررسی میکنند.
تحلیلگران بازاریابی از این علم برای بررسی رفتارهای مشتری در خصوص علاقه او در خرید محصولات بهره میبرند.
بررسی دادهای حاصل از این تحقیقات به فروشندگان کمک میکند تا با تاثیر گذاری بیشتری در برابر مشتریان حاضر شوند و بیشترین فروش و سفارش را برای محصولات و خدماتشان داشته باشند.
نورومارکتینگ چه کاربردی دارد؟
گفتیم که در بازاریابی از روش محبوب fMRI استفاده میشود. این روش به آنها کمک میکند تا در تبلیغات چاپی باعث جلب توجه بینندگان شود.
این روش ( fMRI )، بیش از ۱۵ میلیون گیرنده عصبی چشم را فعال میکند و این گیرندهها دادهها را به مغز میانی میبرند و حرکت چشم را کنترل میکنند.
در بخش Lateral geniculate nucleus (یک ناحیه در مغز هستش، جایی که از لحاظ رنگ، شکل و موقعیت مکانی تفکیک میشوند)، این سیگنالها دریافت میشوند. پس از آن وارد هیپوکامپ (بخشی از مغز که حافظه کوتاه مدت رو به حافظه بلند مدت متصل میکند) میشوند و دوباره پردازش میشوند، و هربار که بیننده این تبلیغات را میبیند این چرخه مکرراً انجام میشود.
این بخشی از کاربرد بازاریابی عصبی بود در ادامه تکنیکهای فوقالعاده این نوع بازاریابی را باهم بررسی خواهیم کرد.
تکنیکهای نورومارکتینگ در فروش:
لغات با بار منفی حساسیتزا ست:
مغز انسان نسبت به مفاهیم منفی حساس است و به سرعت واکنش نشان میدهد، لغاتی مانند: اخطار، خطر، از دست دادن، جلوگیری، مراقبت وغیره.
این کلمات به صورت ناخداگاه باعث واکنش سریع میشود.
شروع کرونا را به یاد دارید؟ ماسک و الکل کمیاب شده بود و افراد این اقلام را روی هوا میزدند! چون به آنها اخطار داده شده بود این اقلام در بازار کم است و همه به دنبال خرید و ذخیره الکل و ماسک بودند.
پس ایجاد اخطار و اخبار منفی از مواردی است که خریدار را مجبور میکند تا خریدشان را به تعویق نیندازند و سریعاً خرید کنند.
رایگان همیشه جذاب است:
مغز انسان روی کلمه رایگان حساس است، پس یکی از روشها میتواند استفاده از این کلمه یا مترادف آن باشد، البته نباید برای فریب مشتری از این لغت استفاده کرد، زیرا کاملاً دافعه دارد و اگر مخاطب متوجه شود به او دروغ گفتهاید دیگر از صد قدمی کسب و کار شما رد نخواهد شد!
به طور مثال در بنر یا پوستر میتوان از کلمه رایگان به این صورت استفاده کنید: هدیه رایگان علاوه بر خرید، حراج زمستانی و مواردی از این دست!
استفاده از کلمه تخفیف هم میتواند جالب باشد، البته ما درباره کلمه تخفیف یه صحبتی در مقاله ترندهای دیجیتال مارکتینگ ۲۰۲۲ کردیم، که توصیه میکنم اصلاً از دستش ندید.
زاویه دید خریدار:
این تکنیک دربازاریابی عصبی به شما کمک میکند تا چیدمان محصولات خودتون رو در فروشگاه بهینه کنید، شما در این تکنیک باید زاویه دید افراد رو در نظر بگیرید و دریابید که الگوی نگاه کردن کاربران به چه صورتی هستش.
مثلا وقتی که خریداران وارد یک فروشگاه میشوند ابتدا نگاهشان به کدام سمت میرود؟
همین ترفند را برای وب سایت نیز میتوانید پیاده کنید، تا زمانی که کاربر وارد سایت میشود، موردی که برای شما اهمیت دارد را در زاویه دید کاربر قرار دهید.
شما میتوانید از خدمات آرانیکوب برای طراحی سایت کسب و کارتون استفاده کنید و مطمئن باشید که همون طور که شما میخواهید طراحی میشه.
تعداد انتخابها معقول باشد:
زمانی که تعداد انتخابها زیاد باشد، مشتری کلافه از این همه تنوع میشود و در آخر از خرید منصرف میشود و زمانی که تعداد انتخابها کم باشد، بازهم ممکن است به علت تعداد کم انتخابها از خرید منصرف شود، پس بهتر است، تنوع محصولات معقول باشد.
همچنین تحقیقات نشان داده که اگه یک خریدار برای خرید محصولی تنها دو انتخاب داشته باشه، با احتمال بالاتر محصول ارزانتر رو انتخاب میکند و اگه سه انتخاب داشته باشه، محصولی که قیمت میانی رو داره انتخاب میکنه.
در اینجا شما میتوانید با استفاده از تکنیکهای نورومارکتینگ شرایط رو برای محصولی که خودتان ترجیح میدهید به فروش برسه فراهم کنید تا بر اساس حقیقتهای فروش گفته شده، محصول مد نظر خودتان به فروش برسه.
مثلا محصول مد نظرتان رو در کنار دو محصول دیگه قرار داده و قیمت میانی رو بر روی اون محصول قرار دهید.
برای خریدار انگیزه ایجاد کنید:
در این تکنیک، باید سعی کنید با بکار بردن ترفندهایی ارزش محصولتان را بالا ببرید، مثلا تعداد امتیازهای بالایی که کاربران به یک محصول دادهاند و یا نظرات مثبتی که زیر یک محصول در رابطه با اون محصول دادهاند میتواند در خریدار ایجاد انگیزه کند.
اگر مخاطب بداند از محصول مورد نظرش فقط یک عدد مانده، سریعاً دست بکار میشود.
یا با ایجاد تخفیفات و آفرهای دیگر نیز میتوان انگیزه خرید در مشتری ایجاد کنیم.
مقاله ایجاد نیاز در مشتری میتواند تکمیل کننده این بحث باشد.
امور پرداخت را آسان کنید:
سایت آمازون که یکی از سایتهای مهم و معروف در حوزه فروش است، گزینه یک کلیک تا خرید رو برای تمام محصولات اضافه کرده تا نرخ تبدیل کاربران کاهش نیابد و اربر بدون هیچ گونه عملیات اضافهای خرید خود را به سادگی انجام دهند.
طراحی محصول و بسته بندی محصولات:
شنیدید میگن عقل مردم به چشمشونه؟! این در رابطه با خرید محصول هم صدق میکند، هرچه محصول بستهبندی شکیلتر و زیباتری داشته باشد، خریدار برای خرید، راغبتر است.
در بستهبندی محصولات حواستان به رنگ و متن و تصاویر روی بستهبندی باشد که به شدت روی نظر مخاطب تاثیر گذار است.
مقاله طراحی و بسته بندی محصول، یه مقاله مکمل برای این بخشه از دستش ندید.
بازاریابی عصبی در چیدمان فروشگاه:
کمی بالاتر، در رابطه با زاویه دید مشتری صحبت کردیم، که زمانی که وارد فروشگاه میشود چه چیزی را اول ببیند؟ حالا میخواهیم بگوییم، مدل چیدن و ترتیب چیدن هم بسیار بر فروش محصول موثر است.
در فروشگاههای بزرگ نحوه ی چیدمان قفسهها به صورت راهرویی، میزان تخفیفهای بالا و جایزههای بزرگی نظیر خودرو و … باعث شدهاند که مشتریهای زیادی از طریق بازاریابی عصبی پیدا کنند.
از بازاریابی عصبی برای ایحاد راههای خلاقانه برای تبلیغ و بهبود فعالیت بازاریابی به شیوه اثرگذار استفاده میشود. پیش بینی میشه این روند در سالهای آتی با پیشرفت چشم گیری رو به رو خواهد شد و استفاده از بازاریابی عصبی به یکی از ضرورتهای شرکتهای فعال در تجارت بدل خواهد شد.
بازاریابی عصبی یک راه حل موقت نیست بلکه هر کدام از این تکنیکهای نورومارکتینگ میتوانند به افزایش نرخ تبدیل به طور مستمر کمک کنند، اما اگه در یک استراتژی کلی بازاریابی عصبی و در کنار دیگر تکنیکهای نورومارکتینگ برای فروش به کار گرفته شوند، بهترین عملکرد رو خواهند داشت.
به دنبال یک شرکت تحقیقاتی مبتنی بر داده و تحقیقات نورومارکتینگ باشید که بتواند اصول علوم اعصاب رو به طور ماهرانه در تمام کسب و کار شما پیادهسازی کند، بازاریابی عصبی به شما کمک میکند تا از رقبای خود پیشی بگیرید.
با نورومارکتینگ میشه مشتریان رو فریب داد؟
منظور از تکنیکهایی که در نورومارکتینگ استفاده میشود، فرب دادن نیست، ما فقط از بررسی پاسخهای مغز به محرکها نتایجی را بدست میآوریم که کمک میکند تا فروش بیشتری داشته باشیم، اگه با ساز و کارهای مغز آشنا باشیم، میتوانیم به بهترین نحو از آن استفاده کنیم.
در غیر این صورت، با شرکتها و سازمانها و برندهایی روبه رو خواهید بود که از صبح تا شب جایزه میدهند، تبلیغات میلیون دلاری دارند، هدایای غافلگیر کنندهشان به گوش همه رسیده است، از تمام رسانههای تبلیغی نظیر بیلبورد، تلویزیون، فضاهای مجازی و تبلیغات دیجیتالی در رویدادهای ورزشی، سینمایی، و… به خوبی بهره برداری میکنند، اما در عمل، نتوانستهاند نقاط درد مغز رو کاهش دهند. هزینههای سنگین و نتیجه فروش اسفبار.
بازار همانند مشتری، موجود زندهای هستش که مکانیسمهای رفتاری خاص خودش رو داره. به گفته متخصصان مغز، تا پیش از این، بخش لذت در مغز، عطش خريد رو در بازار و مشتریان فعال کرده است، اما با قیمت بالا، دکمه درد در مغز فعال شده است و خرید صورت نمیگیرد.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir