مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

بازاریابی درون گرا چیست و inbound marketing چه مزیتی دارد؟

بازاریابی درون گرا چیست ؟

بازاریابی درون گرا چیست و inbound marketing چه مزیتی دارد؟ بازاریابی ربایشی یا درونگرا زیر مجموعه ای از بازاریابی دیجیتالی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و تمامی‌کسب و کارهای اینترنتی باید آن را در بیزینس خود اجرایی کنند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا بیش تر از این بازاریابی بدانید.

Inbound marketing یا بازاریابی درون گرا چیست؟

در این نوع بازاریابی به مشتریان بالقوه یا احتمالی کسب‌و‌کار شما کمک می‌شود تا راحت‌تر بتوانند کسب‌و‌کار شما را پیدا کنند و اقدام به خرید از محصولات یا خدمات کسب‌وکارتان کنند.
البته این نوع بازاریابی در لحظه‌ای اتفاق می‌افتد که مشتری هنوز تصمیم به خرید از محصولات و خدمات را نگرفته است.
به عبارتی دیگر  Inbound marketing یک استراتژی است که  از فرمهای مختلف بازاریابی نظیر pull marketing یا بازاریابی کششی، content marketing یا بازاریابی محتوا و سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجوگر در آن استفاده می‌شود.
در این استراتژی سعی می‌شود تا آگاهی مشتریان و مخاطبین شما نسبت به برندتان افزایش پیدا کند و آن‌ها بسیار سریع‌تر تصمیم به خرید از خدمات شما بگیرند. (دقت کنید در این فرآیند بازاریابی مشتری به سمت شما جذب می‌شود، شما برای مخاطب مزاحمت ایجاد نمی‌کنید و این بزرگترین مزیت دیجیتال مارکتینگ است)

بگذارید با یک مثال این نوع بازاریابی را برای شما توضیح دهیم.

فرض کنید یک فرد به دنبال شرکت طراحی وب سایت می‌گردد و در گوگل کلمه شرکت طراحی سایت را جستجو می‌کند.
حال این فرد با یک وب سایت روبرو می‌شود که محتوایی آموزشی و سرگرم کننده و مورد استقبال مخاطب را درون وب سایت خود بارگذاری کرده است.
در این حالت مخاطب بر اساس کیفیت محتوا و همچنین مطالب موجود در آن وب سایت تصمیم می‌گیرد که از خدمات آن کسب و کار استفاده کند.
به این نوع شیوه از بازاریابی اصطلاحا بازاریابی درون گرا گفته می‌شود.

Inbound marketing یا بازاریابی درون گرا چیست؟
Inbound marketing یا بازاریابی درون گرا چیست؟

نحوه اجرای بازاریابی درون گرا 

حال بگذارید قبل از اینکه در مورد نحوه اجری این نوع بازاریابی بیش‌تر برای شما توضیح دهیم، کمی‌ از تاریخچه و بنیانگذار این استراتژی بیش‌تر برای شما بگوییم.
مفهوم بازاریابی درون گرا تا سال 2005 هنوز شکل نگرفته بود و به مرور زمان و پس از آنکه مدیر عامل Hubspot مفهوم این استراتژی را بیان کرد، مفهوم آن  شکل گرفت و در سال 2007 این نوع بازاریابی در اینترنت ظاهر شد.
اما از سال 2007 تا سال 2012 این استراتژی نتوانست به خوبی رشد کند، اما از سال 2012 به بعد یک موفقیت تدریجی برای این نوع استراتژی شروع شد و از آن زمان آژانس‌های بازاریابی معروف مانند Nextiny از این بازاریابی برای موفقیت کسب‌و‌کار‌ها استفاده کردند.

نحوه اجرای بازاریابی درون گرا چگونه است و چگونه بازاریابی درون گرا داشته باشیم؟

به طور کل اجرای بازاریابی درون گرا 3 مرحله دارد :

1- جذب یا Attract :

 مهم‌ترین مرحله آن، ایجاد محتوای با کیفیت برای جذب مخاطب و مشتری است.
در واقع شما باید بتوانید محتوایی با کیفیت ایجاد کنید و آن را در مکانی برای دید مخاطبان و مشتری‌ها قرار دهید تا آن ها بتوانند با آن محتوا تعامل کنند و کسب و کار شما را برای دریافت خدمات و محصولات انتخاب کنند.
یکی از بهترین راه‌ها برای اشتراک محتوا، وبلاگ نویسی است. 
در وبلاگ نویسی شما باید محتوایی را برای مخاطبین خود ایجاد کنید که آن محتوا نیاز مخاطب را برطرف کند و یا در مورد نیازهای مخاطب صحبت کند، در این حالت مخاطب به راحتی جذب محتوای شما می‌شود و شما با این عمل قدم اول برای بازاریابی درون گرا را انجام داده اید.
همچنین شما می‌توانید محتوای تولیدی و با کیفیت خود را در شبکه‌های اجتماعی نیز بارگذاری کنید.
همانطور که می‌دانید امروزه افراد بیش تر وقت و زمان خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.
اگر شما به توانید در این شبکه ها فعالیت کنید و محتوای با کیفیت در آنجا قرار دهید.
می‌توانید مخاطبان و مشتریان بسیاری را برای کسب‌وکار خود پیدا کنید.

چه موضوعی برای محتوایمان انتخاب کنیم ؟

اما احتمالاً این سوال برای شما مطرح می‌شود که محتوای قرار داده شده در وبلاگ و یا شبکه‌های اجتماعی عموماً باید چه موضوعی داشته باشد ؟
در جواب این سوال می‌توانیم به شما بگوییم که شما می‌توانید محتوایی از شیوه استفاده از محصولات و یا خدمات ارائه شده کسب و کارتان را قرار دهید و یا از چالش‌هایی که مشتریان با آن روبرو می‌شوند و نحوه حل آن چالش ها بگویید.
در ادامه شما پس از ایجاد محتوای با کیفیت و قرار دادن آن محتوا در وبلاگ و شبکههای اجتماعی باید بر روی سئو و با بهینه‌سازی موتورهای جستجوگر نظیر گوگل تمرکز کنید.
در واقع در این حالت شما می‌توانید در سطح عمیق‌تری جذب مخاطب را انجام دهید.
اما احتمالا از خودتان می‌پرسید سئو چیست و چرا باید سایت خود را از نظر سئو بهینه سازی کنیم؟
باید به شما بگوییم سئو یک استراتژی است که به کمک آن محتوای صفحات وب سایت شما در صفحات نخست موتورهای جستجوگر نظیر گوگل قرار می‌گیرد و مخاطب راحت تر می‌تواند به کسب و کار شما تنها با یک جستجو ساده دست پیدا کند.
به همین ترتیب سئو (SEO) می‌تواند یکی از مهم ترین مراحل در بازاریابی درون گرا باشد.

2- تعامل یا Engage :

در مرحله قبلی مخاطبین با خواندن محتوای با کیفیت شما و راه حلی که شما در محتوا برایشان قرار داده‌اید، تصمیم می‌گیرند به کسب‌وکار شما نگاهی بیاندازند و از محصولات و خدماتی که شما ارائه می‌دهید، اطلاعات جمع آوری کنند.
این مرحله بهترین فرصت برای تعامل کسب‌و‌کار شما با مخاطبین است و می‌تواند نقش مهمی‌ را در ارتباط طولانی مدت مخاطبین با کسب‌وکار شما داشته باشد.
همچنین این مرحله می‌تواند مخاطبین شما را تبدیل به مشتری‌های وفادار کند. اما احتمالا از خودتان می‌پرسید که این کار چگونه انجام می‌شود؟

چگونه تعامل موثر داشته باشیم ؟

باید به شما بگوییم که راحت‌ترین کار برای تعامل با مخاطبین و تبدیل آن‌ها به مشتری ایجاد فرم‌هایی است، که به واسطه آن‌ها شما می‌توانید به اطلاعات مشتری دست پیدا کنید.
همچنین شما می‌توانید در ازای برخی از پیشنهادات مانند دانلود یک کتاب یا فایل صوتی و همچنین در ازای دریافت کد تخفیف به اطلاعات مشتری دست پیدا کنید.
با استفاده از این اطلاعات شما می‌توانید فضایی را ایجاد کنید تا بتوانید با مخاطب تعامل بیش‌تری داشته‌باشید و از خدمات و محصولات خود بیش‌تر به مخاطب اطلاعات دهید.
به طور مثال شما می‌توانید با استفاده از گرفتن ایمیل مخاطب و ایمیل مارکتینگ چنین تعاملی را انجام دهید.
البته شما باید توجه داشته باشید که براساس علایق و سلایق مخاطب ایمیل مارکتینگ را انجام دهید تا بازدهی آن به مراتب بیش تر شود.

3- شاد کردن مشتری یا Delight :

در مراحل قبلی سعی کردیم تا مخاطبی را جذب کسب‌وکارمان کنیم و آن مخاطب را به مشتری تبدیل کنیم.
اما برای اینکه یک فرد مشتری دائم کسب‌وکار ما شود باید با استراتژی های لذت بخش، خرید را برای آن فرد لذت بخش کنیم.
در واقع ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که مشتری پس از خرید از محصولات یا استفاده از خدمات بسیار خوش‌حال و راضی باشد و مجدد به کسب‌وکار ما مراجعه کند.
همچنین با این شیوه خود مشتری نیز تصمیم می‌گیرد تا از کسب‌وکار ما برای خانواده، دوستان و آشنایان نیز تعریف کند و از تجربه لذت بخش کسب‌وکار ما به آن ها اطلاع رسانی کند.
همین موضوع می‌تواند موج جدیدی از مشتری‌ها را به سمت کسب‌وکار ما روانه کند.
اما خوب چگونه مشتری های خود را شاد کنیم؟

چگونه استراتژی‌های لذت بخش داشته باشیم ؟

در جواب این سوال می‌توانیم به شما بگوییم که استفاده از نظرسنجی‌های دوره‌ای می‌تواند ایده خوبی برای لذت بخش‌تر کردن خرید باشد.
به طور مثال شما می‌توانید پس از خرید مشتری از محصولات و یا استفاده از خدمات کسب‌وکارتان از مشتری نظرسنجی کنید و بدانید نظر مشتری در مورد کسب و کار شما چیست؟
همچنین شما با استفاده از چنین نظراتی می‌توانید شیوه مدیریتی کسب‌وکار خود را بهبود بخشید و به موفقیت نزدیک تر شوید.
از دیگر تکنیک‌های استراتژی لذت بخش نیز می‌توانیم به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی اشاره کنیم.
به طور مثال ممکن است یک مشتری از خدمات شما استفاده کند و در شبکه اجتماعی خود از خرید لذت بخش از کسب‌و‌کار شما به دنبال کننده‌هایش بگوید.
در این حال شما می‌توانید این تجربه را در صفحه کسب‌و‌کارتان دهید و از مشتری‌های دیگر نیز بخواهید که تجربه خود را از استفاده از خدمات و محصولات خود برای شما ارسال کنند.
چنین عملی می‌تواند تاثیر یک خرید لذت بخش را بیش‌تر کند.
به علاوه تعامل در شبکه‌های اجتماعی، پاسخ دادن نظرات و پیشنهادات نیز می‌تواند در این عمل نقش مهمی‌ را داشته باشد.  

اجرای بازاریابی درون گرا 3 مرحله دارد
اجرای بازاریابی درون گرا 3 مرحله دارد

چرخ پرواز یا FlyWheel در بازاریابی درون گرا به چه معناست؟

چرخ پرواز یک مدل تجاری است که اولین بار Hubspot معرفی کرد.
در این استراتژی شما با استفاده از راه کارهایی می‌توانید برای کسب‌وکار خود مشتری ایجاد کنید.
به عبارت دیگر در بازاریابی درون گرا ما یک چرخ پرواز داریم.
در این استراتژی تجاری شما با سرمایه گذاری در تولید محتوای با کیفیت، سئو و همچنین بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، نیرو محرکه‌ای را برای تولید مخاطبین جدید ایجاد می‌کنید.
در ادامه با مخاطبین جدید تعامل می‌کنید و آن ها را به مشتری تبدیل می‌کنید.
در آخر نیز سعی می‌کنید تا مشتری‌ها را به مشتری دائم تبدیل کنید و با استفاده از استراتژی‌هایی، سعی کنید تا مشتری‌ها بتوانند برای شما تبلیغات انجام دهند و کالا ها و خدمات شما را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی کنند در واقع این چرخ پرواز در بازاریابی درون گرا است.
باید به شما بگوییم که این چرخه پرواز در مواردی می‌تواند بسیار کند و در مواردی می‌تواند بسیار تند عمل کند.
اگر بخواهیم به شکل ساده تر به شما توضیح دهیم.
اگر شما بتوانید به شکل ویژه بر روی محتوای تولیدی خود تمرکز داشته باشید و محتوایی با کیفیت تولید کنید و یا سئو صفحات وب سایت را به بهترین شکل انجام دهید.
این چرخه سریع‌تر انجام می‌شود و حرکت تند به خود می‌گیرد.
اما اگر در هر کدام از مراحل بالا مشکلی پیش بیاید و یا شما نتوانید به شکل تیمی‌ تمامی‌ مسائل را بر‌طرف کنید.
در آن زمان چرخ پرواز به حالت کند در می‌آید و در این صورت بازاریابی شما شکست می‌خورد.
پس همواره سعی کنید تا تمام مراحل و استراتژی ها را به بهترین شکل انجام دهید.

تفاوت بین بازاریابی درون گرا و برون گرا در چیست؟ چرا باید بازاریابی درون گرا را انتخاب کنیم؟

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره کردیم، بازاریابی درون گرا یا Inbound Marketing تنها به جذب مشتریان بالقوه می‌پردازد.
در صورتی که بازاریابی برون گرا یا Outband Marketing تنها به پیشنهادات تجاری می‌پردازد.
اگر بخواهیم به شیوه بسیار ساده این موضوع را توضیح دهیم. در بازاریابی درون گرا کسب و کار ها سعی می‌کنند توجه مخاطبین را به خود جلب کنند اما در بازاریابی برون گرا کسب و کار ها سعی می‌کنند تا با استفاده از راهکارهایی کالا ها و خدمات خود را به مشتری به فروش برسانند.
همچنین بازاریابی درون گرا عموما از 2 راه انجام می‌پذیرد.
یکی از راه ها شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت است که خود شما مالک آن هستید. دیگری به صورت آفلاین و به شیوه سنتی انجام می‌شود.
به طور مثال شما یک محتوای با کیفیت ایجاد می‌کنید و آن محتوا را در یک روزنامه و یا مجله به چاپ می‌رسانید و از آن طریق اقدام به جذب مخاطب می‌کنید. اما در بازاریابی برون گرا شما برای دیده شدن محتوا تولیدی کسب‌و‌کارتان هزینه پرداخت می‌کنید.
 در مقاله‌های بعدی به تفضیل در رابطه با بازاریابی برون‌گرا بحث خواهیم کرد.

در ادامه این بحث می‌توانید مقاله (بازاریابی برون گرا چیست و Outbound Marketing چه کاربردی دارد؟) را مطالعه کنید.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید