Schema markup چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

Schema markup چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ 800 520 narges

امروز در این مقاله قصد داریم به شما در مورد نشانه گذاری یا Schema markup با شما صحبت کنیم.

ابتدا قصد داریم به شما بگوییم که این نشانه گذاری با چه هدفی انجام می شود: این نشانه گذاری در واقع به موتور های جستجو مانند گوگل کمک می کند که اطلاعات دقیق تری از محتوای وب سایت شما به دست بیاورند، زمانی که چنین اطلاعاتی در دسترس موتور های جستجوگر قرار می گیرد می تواند به سئو و بهینه سازی وب سایت شما کمک کند و بر روی آن اثر بگذارد.

 

اسکیما چیست؟

قطعا اگر موتور های جستجو بتوانند محتوای سایت شما را به درستی تشخیص دهند در رتبه بندی سایت شما تغییرات به شدت مثبتی رخ می‌دهد و بر روی بیزینس و کسب و کار شما هم موثر خواهد بود.

اسکیما یا Schema markup در واقع یک میکرو Data  است که یک سری کد های معنا دار را به HTML سایت شما اضافه می کند.

این کد های معنا دار شامل یک سری برچسب های از قبل تعیین شده است ( همان Tag ها هستند) که به موتور های جستجو در درک اطلاعات کمک می کنند و آن ها می توانند بهتر تجزیه و تحلیل کنند.

تا اینجا مقاله متوجه شدید که چگونه نشانه گذاری اسکیما به موتور های جستجو کمک می کند اما نشانه گذاری اسکیما سود دیگری هم برای شما دارد، این نشانه گذاری ها به کاربرانی که از موتور های جستجو استفاده می‌کنند کمک می کند که تنها با یک نگاه از اطلاعات موجود در سایت شما با خبر شوند.

(شاید متوجه ستاره های پایین هر وبسایت در صفحه ی نتایج گوگل شده باشید.)

برای مثال ممکن است فرمت های تاریخ و زمان و مکان با همدیگر فرق داشته باشد، و برای همین موتورهای جست و جو دچار سردرگمی شوند.

در مثالی که بالا زدیم وارد کردن صفت Event item type بیانگر این است که که این موضوعی است که در یک زمان مشخص اتفاق افتاده است.

پس ما با استفاده از صفت start Date می توانیم این موضوع را در نتایج مرتبط نمایش بدهیم.

با استفاده از نشانه گذاری Schema در واقع ما به موتورهای جستجوگر که شاید درک کاملی و درستی از محتوای صفحات ما ندارند، می‌فهمانیم که صفحه ی ما شامل چه چیزی است و چه اطلاعات سودآوری دارد.

 

آیا باید همه ی اطلاعات وبسایت خود را با Schema markup بهینه سازی کنیم؟

خیر، اما هرچه اطلاعات بیشتری را با استفاده از کد نشانه گذاری Schema markup بهینه سازی کنید، هدف کاری و ماهیتمحتوای سایت شما برای موتور های جستجو روشنتر می شود.

همچنین یادتان باشد که بهتر است نشانه گذاری schema را برای تعداد خاصی از ویژگی های موجود در اسکیما ایجاد کنید تا گوگل قبل از اینکه rich snippet و نشانه گذاری سایت شما را بسازد، بتواند از این micro data شما استفاده کند.

باید بدانید که هریک از ساختارهای موجود در سایت www.schema.org به منظور خاصی طراحی شده است و استفاده از آنها در جایی نامناسب و بدون تدبیر نتیجه ای برای شما به همراه نخواهد داشت و زمان شما را می گیرد.

در قسمت نظرات برای مثال گوگل نتایج نشانه گذاری را نشان نخواهد داد و نتیجه ای ندارد.

پس ممنوعیتی نیست که تمام بخش های سایت خود را نشانه گذاری کنید اما از آنجایی که باید این کار به صورت دستی انجام شود و هر کدام منحصر به فرد هستند، منطقی تر است که مهمترین ها را نشانه گذاری کنید.

واضح است که هر چقدر صفحات و اطلاعات بیشتری نشانه گذاری شود، سایت شما از طرف موتورهای جستجوگر مانند گوگل بهتر درک می شود.

Schema markup چیست

Schema markup چیست

در ابتدا برخی وبسایت ها اقدام به نظرسنجی از کاربران و مشتریان در مورد محتوای وب سایت، برای امتیاز دهی به محصولات و محتواهای موجود می کردند، که این کار توسط پنج ستاره مشخص می شد. اطلاعات مربوط به نظرسنجی هر محصول در کنار نتایج نشان داده می شد.

اما گوگل با تغییر الگوریتم خود و با توجه به معیار های دیگری اقدام به نمایش آنها می کند، به این معنا که همه ی نظرسنجی ها نشان داده نمی شوند، به جز آنهایی که گوگل تایید کرده باشد.

هوش مصنوعی گوگل را دست کم نگیرید.

پس از آنکه از اسکیما در وب سایت خود استفاده کردید، با استفاده از ابزار «Structured Data Testing Tool» می‌توانید جهت بررسی درست بودن نشانه گذاری سایت استفاده کنید و متوجه شوید گوگل چه اطلاعاتی را از وبسایت شما استخراج کرده است.

اگر سایت شما در آغاز راه است و محتوای زیادی ندارید، می توانید هم زمان با افزایش محتوا، از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید، تا سایت بهینه تری داشته باشید. اما توصیه ی ما به شما این است که ابتدا سئو داخلی یا on-page و سپس سئوی خارجی یا off-page خود را تقویت و بهینه سازی کنید و در آخر به سراغ اسکیما بروید.

 

شاید برای شما سوال شود که استفاده از schema نوعی سئو سیاه می باشد؟

در جواب باید به شما بگوییم خیر استفاده از اسکیما جزئی از ارکان اصلی سئو است و اگر شما می خواهید با سایت ها و کسب کار های حوزه خود رقابت کنید باید حتما از آن بهره مند شوید.

شاید ندانید که مهمترین هدف از راه اندازی زبان نشانه گذاری Schema markup جایگزینی آن با بک لینک ها و کاهش ارزش لینک بوده است.

تعداد ورودی ها و ترافیک خود را با نشانه گذاری چند برابر کنید.

 

برای استفاده از اسکیما باید وبسایت ما از نوع خاصی باشد؟

برای تمام وبسایت ها کاربردی است.

هیچ محدودیتی برای اینکه در وبسایت خود از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید وجود ندارد، به شرطی که با کدهای HTML5 مشکلی نداشته باشد.

کدهای اسکیما مثل سایر کدها در محتوای سایت قرار می گیرند.

برای اینکه موتورهای جستجوگر وقت زیادی را در سایت، صرف گشتن دنبال اطلاعات نکنند، برای همین مستقیما کدهای اسکیما در HTML قرار می گیرند.

سایت شما در هر زمینه ای که فعالیت دارد، می توانید از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید. سایت آموزشی، خبری، فروشگاهی،  کتاب، فیلم و … هر کدام کدهای مخصوص به خود را دارند.

فرض کنید؛ شما سایتی دارید که کتاب الکترونیک یا فیلم آموزشی ارائه می دهد. بدین ترتیب باید از کدهای مخصوص هر کدام که توسط schema بهینه شده اند، استفاده کنید تا اطلاعات جانبی در مورد محصول تان در اختیار گوگل قرار دهید. اطلاعاتی مثل نویسنده، نام کتاب یا فیلم، زمان انتشار و مواردی از این دست.

 

انواع اسکیما

اما اسکیما انواع مختلفی دارد زیرا افراد از موتور های جستجو خواستار بهترین گزینه برای نمایش محتوایی هستند که به دنبال آن می گردند در ادامه به معرفی چندین نشانه گذاری به واسطه Schema markup می پردازیم:

نشانه گذاری اسکیما شخصی

  • نشانه گذاری اسکیما برای بیزینس
  • نشانه گذاری اسکیما برای مناسبت ها
  • نشانه گذاری اسکیما برای محصولات
  • نشانه گذاری اسکیما برای ویدیو

میشه به موتور جستجو اطلاعات دیگه‌ای علاوه بر موارد ذکر شده مثل موارد زیر رو داد تا درک بهتری از صفحات سایت ما داشته باشه.

  • ساعات باز و بسته بودن فروشگاه
  • نحوه پرداخت محصول
  • نمایش تصاویری از محصول
  • امتیاز داده شده به محصول
  • تلفن تماس
  • آدرس فروشگاه
  • نمایش برند محصول
  • امتیاز ستاره‌ای در سایت
  • و…

 

حالا وقتی چنین اطلاعاتی از صفحه محصول رو نمایش بدین، حتی اگر سایت شما در نتیجه دوم یا سوم گوگل قرار گرفته باشه، بخاطر اطلاعات مفیدتری که برای کاربر در صفحه جستجوی گوگل از محصول وجود داره تعداد کلیک بیشتری خواهید داشت. کافیه خودتون رو به جای کاربری که دنبال محصول هست بزارید. شما باشید روی کدوم نتیجه جستجو کلیک می‌کنید؟

 

چطور از اسکیما در سایت خود استفاده کنیم؟

اضافه کردن Schema markup به وب سایت شما در html

  • نشانه گذاری با اسکیما با استفاده از میکرو DATA

استفاده از میکرو Data می تواند توسط تمامی افراد استفاده شود زیرا کار با میکرودیتا بسیار آسان است.

در ابتدا قبل از اینکه schema را به کد های صفحه وب سایت خود اضافه کنید، شما باید درک خود را از Item Type که مربوط به محتوای سایت شما است بالا ببرید.

اما چگونه؟

برای مثال سایت شما در چه زمینه ای فعالیت می کند؟

وب سایت شما به آموزش چه مطلبی می پردازد؟

دفتر سایت شما در کجا واقع شده است؟

پس از اینکه درک خود را از محتوای سایتتان بالا بردید حال می توانید شروع به نشانه گذاری به واسطه schema کنید.

برای مثال ما فرض می کنیم وب سایت شما یک فروشگاه است که لوازم کامپیوتر را می فروشد و دفتر این وب سایت در کشور کانادا می باشد، اگر source code  صفحه اصلی وب سایتتان را مشاهده کنید حتما با چنین چیزی روبرو می شوید:

<div>
<h1>caaccessories</h1>
<h2>The best Accessories you’ll find online!</h2>
<p>Address:</p>
<p>459 Humpback Road</p>
<p>Rialto, Ca</p>
<p>Tel: 909 574 3903</p>
<p><a href=”http://www. caaccessories.com/menu”>Click here to view our best accessories!</a></p>
<p>We’re open: </p>
<p>Mon-Sat 8am – ۱۰:۳۰pm</p>
<p>Sun: 2pm – ۸pm</p>
</div>

زمانی که وارد این Source Code می شوید شما می خواهید عنوان بیزینس یا کسب و کارتان را در بین این کد ها قرار دهید اما این کار به چه طریقی ممکن است؟

شما باید عنوان کسب و کار خود را در بین دو برچسب <div> قرار دهید.

حال شما باید حوزه کاری خودتان را از این طریق <div itemscope> معرفی کنید.

و سپس باید ویژگی Item type را تعریف کنید، Item Type نشان دهنده موضوعی است که می خواهید آن را تگ کنید.

برای مثال شما باید چنین چیزی را به وجود بیاورید:

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/accessories”>

 

یک تگ دیگر برای نشانه گذاری به واسطه Schema markup وجود دارد که Itempop معروف است.

این تگ نقش راهنمای بیش تر و در واقع ابزاری برای درک بهتر موضوع است و مکمل کد ها است به عنوان نمونه این تگ میتواند اسم و یا آدرس باشد پس برای مثال ما چنین نمایش می دهیم:

<h1 itemprop=”name”>ca accessories</h1>

<h2 itemprop=”description”>The best accessories you’ll find online!</h2>
<p>Address:</p>
<span itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
<p itemprop=”streetAddress”>459 Humpback Road </p>
<p itemprop=”addressLocality”>Rialto, Ca</p></span>
<p>Tel: <span itemprop=”telephone”>909 574 3903</span></p>
<p><a itemprop=”menu” href=”http:// http://www.caaccessories.com/menu “>Click here to view our tasty range of dishes!</a></p>
<p>We’re open:</p>
<p itemprop=”openingHours”>Mon-Sat 8am – ۱۰:۳۰pm</p>
<p itemprop=”openingHours”>Sun: 2pm – ۸pm</p>
</div>

حالا کد های اسکمیا شما آماده است و شما باید آن ها را پس از تگ <head> در سایتتان قرار دهید.

 

  • نشانه گذاری با اسکیما به واسطه RDFa

RDFa مخفف (Resource Description Framework in Attributes) است.

 RDFa در واقع همان HTML5 است که به کاربران کمک می کند داده ها و اطلاعات را در صفحه وب سایتشان سازماندهی کنند.

به طور کل RDFa و میکرو DATA تفاوت چندانی با هم ندارند.

همانند میکرو DATA، برچسب های RDFa می توانند با کد های HTML موجود در صفحه وب سایت شما ادغام شوند.

به عنوان مثال همانند مثال بالا فرض کنید که شما دارای یک سایت برای فروش لوازم کامپیوتر در کانادا هستید شما قبل از تغییرات کد ها در صفحه وب سایتتان با کد های زیر روبرو می شوید:

<div>
<h1> ca accessories </h1>
<h2>The best accessories online!</h2>
<p>Address:</p>
<p>459 Humpback Road </p>
<p>Rialto, Ca</p>
<p>Tel: 909 574 3903</p>
<p><a href=”http://www.techhaven.com/menu”>Click here to view our best accessories!</a></p>
<p>We’re open:</p>
<p>Mon-Sat 8:00am – ۱۰:۳۰pm</p>
<p>Sun: 2pm – ۸pm</p>
</div>

برای شروع نشانه گذاری با این روش شما باید اطمینان حاصل کنید که واژگانی که شما استفاده می کنید در سایت schema.org وجود دارد به طور مثال شما باید کلمه accessories را در این سایت جستجو کنید تا بتوانید نحوه برچسب گذاری در این زمینه را یاد بگیرید.

برچسب گذاری باید همراه با URL http://schema.org باشد.

همچنین برای تشخیص نوع صفحه وب سایت شما باید از برچسب Typeof  استفاده کنید.

برای به طور مثال :

<div vocab=”http://schema.org/” typeof=”technology”>

برای ویژگی های مضاعف همانند آدرس باید از برچسب Property و اگر جزئیات آدرس را می خواهید بگویید از لفظ Typeof استفاده کنید:

<div property=”address” typeof=”PostalAddress”>

اگر بخواهم دقیق تر به شما بگویم Typeof معادل Itemtype در میکرو DATA است و Property هم معادل Itemprop است.

پس از انجام تغییرات RDFa نشانه گذاری schema شما چنین می شود:

<h2 property=”description”>The best routers on the internet!</h2>
<p>Address:</p>
<div property=”address” typeof=”PostalAddress”>
<p property=”streetAddress”>459 Humpback Road</p>
<p property=”addressLocality”>Rialto, Ca</p>
</div>
<p>Tel: <span property=”telephone”>909 574 3903</span></p>
<p><a property=”menu” href=”http://www.techhaven/menu”>Click here to view our best routers!</a></p>
<p>We’re open:</p>
<p property=”openingHours”>Mon-Sat 8am – ۱۰:۳۰pm</p>
<p property=”openingHours”>Sun: 2pm – ۸pm</p>
</div>

و این چنین شما می توانید نشانه گذاری به واسطه schema را انجام بدهید و اثرات مطلوبی بر سئو سایتتان داشته باشید.

در سایت اسکیما نیز نمونه ها و sample موجود است برای اینکه بهتر درک کنید.

 

آموزش فعال کردن افزونه نشانه گذاری Schema Markup در وب سایت های وردپرس

افزونه schema وردپرس که با نام Schema در مخزن وردپرس به ثبت رسیده است و تا اکنون موفق شده است بیش از ۴۰٫۰۰۰ نصب فعال و کسب امتیاز ۴٫۸ رو از آن خود کند.

با استفاده از این پلاگین میتوانید اقدام به نشانه گذاری Schema Markup در وردپرس خود کنید.

برای دانلود این افزونه بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 دانلود افزونه SCHEMA PRO

 

برخی از امکانات افزونه SCHEMA PRO

  • امکان افزایش CTR و ریت کلیک وبسایت
  • پشتیبانی از دوره های آموزشی وبسایت
  • پشتیبانی از صفحه محصولات و فروش
  • امکان استفاده از امکانات بصورت کاملا خودکار
  • امکان افزودن گزینه های اضافی به نتایج
  • امکان افزودن رتبه بندی و زمان به نتایج
  • و …

اگر نحوه کار با پلاگین SCHEMA PRO آموزش های ویدئویی موجود است و آرانیک وب به زودی آموزش استفاده از این پلاگین را منتشر می کند.

بعد از نصب و فعال سازی افزونه Schema در پیشخوان سایت وردپرسی شما اضافه میشود.

حالا به همین ترتیب میتونید داده‌های schema وردپرس رو برای برگه‌ها، محصولات و هر نوع پست تایپ دلخواه در وردپرس که دارید سفارشی سازی کنید.

بعد از تنظیم کلیه ی امکانات افزونه و شخصی سازی باید چند روزی منتظر بمانید تا لینک های موجود به روزرسانی شوند و تاثیری که این افزونه و پلاگین را در نتایج جست و جو ببینید.

 

best schema plugins for wordpress

best schema plugins for wordpress