مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا 

طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا

طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا : حتما خود شما هم یکی از کاربران دستگاه های هوشمند و جدید موبایل و تبلت که با نام Smart Phone نیز شناخته می شوند هستید و روز خود را با استفاده از آن ها می گذرانید.

قطعا کاربری این دستگاه ها به سرعت افزایش خواهد داشت به طوری که کاربران با وجود چنین دستگاه هایی، دیگر برای چک کردن وب سایت مدنظر خود سراغ روشن کردن کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ خود نمی روند.

بنابراین اهمیت داشتن وب سایتی سازگار با چنین دستگاه هایی به وضوح قابل مشاهده است. چنین دستگاه هایی حتی در فرآیند طراحی سایت نیز تاثیر داشته اند. به وب سایت هایی که قابلیت نمایش درست و کامل در دستگاه های موبایل و تبلت را دارا باشند وب سایت های ریسپانسیو (Responsive) یا وب سایت های واکنش گرا  و یا طراحی سایت ریسپانسیو می گویند.

قبل از اینکه چنین دستگاه هایی روی بورس استفاده ی کاربران قرار بگیرد طراحان سایت فقط یک مدل کدنویسی و طراحی داشتند اما امروزه باید برای موبایل و تبلت طراحی متفاوتی را نیز انجام دهند، که این طراحی جداگانه شامل تفاوت هایی از جمله اندازه صفحه یا Screen Size، لمس کردن صفحه به جای کلیک کردن، به کار بردن تکنولوژی هایی از جمله فلش و …

طراحی سایت

اگر در نظر بگیریم بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو یا همان (SEO (Search Engine Optimization یک عضو حیاتی و مهم در جذب کاربران به سمت وب سایت شما است.

پس داشتن یک طراحی وب سایت سازگار با دستگاه های موبایل و تبلت یک امر اجتناب ناپذیر است.

چون موتور جستجوی قدرتمندی همچون Google تاکید بسیار زیادی بر ریسپانسیو بودن وب سایت شما دارد و آن را به عنوان یک فاکتور مثبت درنظر گرفته و به آن رتبه ی خوبی می دهد.

در ادامه Google این گونه وب سایت ها را در نتایج جستجو با عنوان سایت های Mobile Friendly در رتبه های بالاتر به کاربرانش معرفی می کند.

خدمات سئو سایت

یکی از سایت هایی که می توان ریسپانسیو سایت و یا موبایل پسند بودن سایت را در آن چک کرد سایت www.responsinator.com است.

” آرانیک وب بعد از اتمام کار طراحی و برنامه نویسی وب سایت تمامی فاکتورهای استاندارد ریسپانسیو سایت را انجام می دهد تا سایت شما در تمامی اندازه ها و Resolutionها قابل مشاهده و با کاربری ساده وجود داشته باشد. “

طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا 

طراحی وب سایت Responsive یا واکنش گرا به چه معنی است؟

طراحی وب سایت برای دستگاه های موبایل و تبلت را با عنوان (Responsive Web Design (RWD یاد می کنند که نوعی از نمایش سایت برای دیدن بهترین حالت در این دستگاه ها می باشد، به طوری که کاربر به بهترین وجه ممکن در صفحه بتواند حرکت کند.

مثلا سایت در سایز دستگاه های کوچک اسکرول افقی نخورد و اندازه و سایز عناصر داخل صفحه مانند تصاویر و یا سایز فونت ها متناسب با اندازه دستگاه تنظیم شود و به بهترین کیفیت قابل مشاهده باشد.

مزایای طراحی وب سایت Responsive یا واکنش گرا:

  • سازگاری با همه سایزهای نمایشگرهای مختلف از جمله موبایل، تبلت، لپ تاپ و …
  • انعطاف پذیری بالای سایت در رزولوشن های مختلف
  • بهبود رتبه سایت در گوگل
  • نمایش با کیفیت مطلوب در تمامی مرورگرها
  • افزایش رتبه سئو سایت به دلیل از دست ندادن کاربران دستگاه های موبایل و تبلت و …
  • محبوبیت سایت شما در بین تمامی موتورهای جستجو
  • افزایش بازدیدکنندگان سایت شما
  • مقرون به صرفه بودن طراحی سایت ریسپانسیو به نسبت طراحی سایت برای نسخه موبایل

تفاوت سایت های ریسپانسیو (واکنشگرا) و نسخه موبایل سایت :

گوگل برای طراحی وب سایت به شما طراحی وب سایت ریسپانسیو یا همان طراحی سایت واکنش گرا را پیشنهاد می‌دهد.

طراحی سایت های ریسپانسیو این قابلیت را دارند که با سایزهای مختلف صفحه نمایش به درستی نمایش داده بشن و برای کاربر کاربری ساده داشته باشد و همین موضوع باعث میشه گوگل سایت شما رو رتبه بالاتری بده و اون رو جز سایت های بهینه نمایش بده.

اما اگر برای حالت موبایل یه سایت جداگانه طراحی بشه گوگل میاد و علاوه بر حالت دسکتاپ یک آدرس url جدا و یک فایل کدنویسی جدا برای حالت موبایل فراخوانی میکنه. این فراخوانی چندین باره تاثیرات منفی در رتبه سایت شما در گوگل خواهد داشت.

دلیل دیگری که گوگل طراحی سایت ریسپانسیو را اولویت امتیازدهی خود قرار می دهد این است که داشتن فقط یک url و محتوای متمرکز روی یک فایل باعث دسترسی راحت تر برای کاربران سایت شما می شود و برای اشتراک گذاری مطالب سایت شما تعامل خوبی بین نسخه دسکتاپ و موبایل برقرار می کند و کاربرپسند دارد.

همانطور که در مقاله طراحی سایت کاربرپسند گفتیم امروزه اصل ux فاکتور پر ارزشی در رتبه سایت شما در گوگل را برعهده دارد به همین دلیل طراحی سایت ریسپانسیو بر سئو سایت تاثیر زیادی خواهد داشت.

چگونه یک سایت ریسپانسیو را تشخیص دهیم؟

یک روش راحت برای تشخیص سایت ریسپانسیو باز کردن سایت در دستگاه های موبایل و تبلت می باشد. در صورتیکه موبایل یا تبلت در دسترستون نیست سایت مدنظرتون رو روی مرورگر باز کنید و عرض مرورگر رو آروم کم و زیاد کنید، اگر سایت مدنظر ریسپانسیو باشد با کم کردن عرض صفحه اندازه و چیدمان المان های داخل اون صفحه شروع به تغییر می کند و به هیچ عنوان در مرورگر اسکرول افقی پدیدار نمی شود.

اما اگر سایت غیر ریسپانسیو باشد با کم کردن عرض صفحه چیدمان و اندازه المان ها تغییر نمی کند و سایت اسکرول افقی می خورد و به وسیله همین اسکرول می توان همه ی قسمت های چپ و راست پنهان شده ی سایت را مشاهده کرد که کاربرپسندی سایت را کاهش می دهد.

شما با مراجعه به صفحه نمونه کار طراحی سایت می توانید این تست را روی نمونه کارهای آرانیک وب انجام دهید.

اشتباهات طراحی سایت ریسپانسیو :

حال که از اهمیت طراحی سایت حرفه ای با متد ریسپانسیو برای دستگاه های موبایل و تبلت در پیشبرد اهداف بازاریابی اینترنتی، ui و ux و بهبود رتبه سایت در گوگل آگاهی لازم را کسب کردیم باید بدانیم که بسیاری از طراحان سایت از این تکنولوژی برای طراحی سایت مشتریان خود به درستی استفاده نمی کنند و بعضا با اشکالاتی عمده سایت را تحویل مشتری می دهند.

در ادامه به چند مورد از این اشکالات اشاره می کنیم:

متن طولانی در موبایل به سختی خوانده می شود

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای خواندن متن های طولانی در موبایل باید خیلی زیاد صفحه را لمس و آن را اسکرول کنید که این امر برایتان خسته کننده خواهد شدT و یا بعضا استفاده از فونت های ریز و نامناسب و ناخوانا در صفحه نمایش موبایل می تواند کاربر شما را فراری دهد.

طول متن های سایت باید کوتاه و پاراگراف بندی شده باشد که برای خوانندگان از طریق دستگاه موبایل کلافه کننده نشود. همچنین می توانید چندکلمه ای خلاصه از متن توضیح قسمتی را نمایش داده و ادامه آن را با دکمه “ادامه مطلب” یا “بیشتر بخوانید” جدا کنید تا متن طولانی باعث کلافگی کاربر نشود.

انتخاب سایز فونت مناسب برای متن های سایت و یا تیترهای متن می تواند به بهبود رتبه ریسپانسیو سایت کمک شایانی کند.

شماره تلفن ها را در سایت برای تماس مستقیم موبایل فعال کنید

اغلب سایت ها در قسمت های مختلف صفحات سایتشان شماره های تماس خود را قرار می دهند. در حالت موبایل لینک دادن به شماره های تماس می تواند به تماس راحت و سریعتر کاربر با شما کمک کند که این خود یک امتیاز مثبت از کاربرپسندی سایت شماست بدین ترتیب که کاربر با یک لمس ساده می تواند اقدام به شماره گیری کند.

دکمه و لینک های جذاب

ایجاد دکمه های بزرگ و یا حالت عرض تمام صفحه، ایجاد لینک های جذاب، برای جذب مخاطبین نیز می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. جذاب بودن برخی دکمه ها می تواند کاربران را ترغیب به کلیک و عضویت در سایت شما کند.

 

“طراحان آرانیک وب بدون شک طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا سایت شما را بدون هیچ مشکلی انجام خواهند داد. نمونه کارهای ما گواه این ادعاست.”

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید