امروز اومدم با یک موضوع جالب بسیار مهم براتون بگم موضوعی که اگر خوب بخونی و دقت کنی به نکاتش بی شک خیلی جلو میفتی و کلی پیشرفت حاصل میشه برات، فقط همونطور که قبلا بهت گفته بودم برای اینکه سایت ات نتیجه بگیره تلاش، صبور بودن و ناامید نشدن تو برنامه قرار بده. خب بریم که این مطلب جالب و مهم باهم بخونیم، مطلب این سری ما: سئو داخلی seo on page
سئو داخلی یا seo on page چیست؟
سئو به سه بخش مهم سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال تقسیم می شود. سه پخش سئو مکمل یک دیگر هستند و هر کدام از آنها تاثیر بسزایی در عملکرد سایت دارند.
هر فعالیتی که با هدف بهبود رتبه سایت در نتایج گوگل، در درون صفحات سایت انجام شود را بهینهسازی داخلی سایت یا SEO on page میگویند.
شیوههای معمول SEO در صفحه شامل: بهینه سازی برچسبهای عنوان، محتوا، پیوندهای داخلی و URLها است. این با SEO خارج از صفحه، که برای سیگنالهایی که در وب سایت شما اتفاق می افتد (به عنوان مثال ، لینک های پشتیبان) بهینه سازی می شود ، متفاوت است.
خب دوست عزیزم الان فهمیدیم سئو داخلی چیه حالا بریم که تفاوتش با سئو خارجی بدونیم.
تفاوت سئو off page و سئو on page چیست؟
تمام عاملهای موثر در سئو داخلی مربوط به المانهای موجود در داخل وب سایت شما میشوند. عاملهای سئو داخلی شامل ساختار فنی (کیفیت کدنویسی)، محتوای نوشتاری و دیداری و کاربر پسند بودن وب سایت شما میشوند.
در نقطهی مقابل عاملهای سئو خارجی مربوط به مواردی هستند که در خارج سایت شما انجام می شود، همانند لینکسازی خارجی، فعالیت در شبکههای اجتماعی و فعالیتهای بازاریابی دیگر.
حالا سوال برایت پیش میاد که خب سئو داخلی چرا مهم هست باما همراه شو که این مورد هم بهت بگم.
چرا سئو داخلی مهمه ؟
دلیل اهمیت سئو داخلی این است که با این کار موتورهای جستجو مانند گوگل درک بهتری از سایت شما خواهند داشت. هر چقدر سایت از ساختار بهتری برخوردار باشد و کاربران بیشتری به آن علاقه مند باشند، گوگل نیز توجه بیشتری به آن سایت نشان میدهد.
آیا سئو داخلی نسبت به گذشته تا الان تفاوت دارد ؟
آره! در واقع ، گزارش “نحوه عملکرد جستجو” خود گوگل بیان می کند:
اگرچه گوگل بسیار باهوشتر از گذشته است، اما هنوز از مطالب قدیمی استفاده میکند (مانند جستجوی کلمه کلیدی خاص در صفحه خود).
طبق تحلیلها و تجزیههایی که ما انجام دادیم که از 11میلیون نتیجه جست و جو گوگل بین برچسبهای عنوان غنی از کلمات کلیدی و رتبه بندی صفحات اول نتیجه بدست آمده این است که:
صفحات رتبه بندی برتر تقریباً از کلمه کلیدی دقیق در برچسب عنوان خود استفاده میکنند. که میشه گفت: سئو درون صفحه ای بیشتر از جمع آوری کلمات کلیدی در HTML صفحه شما وجود دارد.
پیشنهاد ما برای سال 2021 برای رتبه بندی سایت شما این است که :
تجربه ی کاربر، نرخ گزاف گویی و زمان ساکن شدن، جستجوی قصد، سرعت بارگذاری صفحه، افزایش نرخ کلیک ورودی.
در ادامه میخواهیم درمورد فاکتورهای مهم در سئو داخلی بدونیم این مطلب یکم طولانیه ولی بشدت کاربردی پس سرسری ازش رد نشو 😉
فاکتورهای مهم در سئو داخلی چیست؟
نقش Meta Tags در بهبود سئوی داخلی سایت : شاید بتوان گفت یکی از مهمترین عاملهای SEO on page متا تگها هستند. متا تگها کمک میکنند تا ربات های موتورهای جستجوگر درک بهتری از موضوع صفحه شما داشته باشند.
متا تگها شامل موارد زیر می شوند:
- Title Tags : تگ عنوان یا تگ تاتیل، یکی از تگ های مهم است که شما در زمان ایجاد صفحه باید آن را بنویسید. تگ تایتل همان چیزی است که با آن در صفحه نتایج گوگل به مخاطب نشان داده می شوید. در این تگ بیشتر از ۷۰ کاراکتر نمی توان نوشت.
- Meta Descriptions: متا دسکریپشن در واقع متن خلاصه ی صفحه شماست که کاربر بداند در این صفحه با چه محتوایی روبرو خواهد شد. طول این محتوا بیشتر از ۱۷۰ کاراکتر نباید باشد تا به درستی در نتایج جستجو و در زیر تگ تایتل نمایش داده شود.
- Robots: با این تگ به ربات های خزنده گوگل اعلام می کنید که صفحه ی مورد نظر شما را ایندکس بکند یا نه.
بهینهسازی URLها :
ساختار URL بخشی از سئو داخلی است. با توجه به آپدیتهای جدید گوگل آدرس صفحه شما از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است.
ویژگیهای یک URL مناسب عبارتند از:
- کوتاه بودن URL
- استفاده از کلیدواژه در URL
تاثیر تگ هدینگ بر سئو داخلی سایت :
گوگل در محتوای شما به دنبال آن است Heading Tags یا تیترها هستند . Heading Tags در واقع تعیین میکند که عناوین اصلی محتوای شما چه مواردی هستند و عناوین کلیدی را از مابقی متن جدا میکند.
Heading Tags به ۶ دسته (H1 تا H6) تقسیم میشود. شما بنا به نوع عنوان خود که عنوان اصلی است (H1) یا زیر عنوان ها (H2) میبایست محتوای خود را تقسیم و مدیریت نمایید. مهم ترین تگ هدینگ در صفحه تگ H1 و داشتن زیر عنوان در سئو باعث بهتر شدن مطالب شما و در نتیجه بهبود سئو داخلی می شود.
از تگ H1 برای مشخص کردن عنوان اصلی محتوای خود استفاده نمایید. به نقل از کارشناسان گوگل، تگ H1 کمک میکند تا گوگل ساختار صفحه را بهتر بفهمد.
از کلمه کلیدی حداقل در یکی از تگهای H2 استفاده کنید. اگر در محتوای خود از چند زیر عنوان H2 استفاده میکنید حداقل در یکی از آنها از کلیدواژه اصلی خود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر کلیدواژه شما طراحی سایت است در زیر عنوان ها می توانید از کلیدواژههایی مشابه مانند طراحی سایت ارزان یا بهترین ابزار طراحی سایت استفاده کنید.
تاثیر کلیدواژه اصلی در SEO on page
برای اینکه شما با عبارتهای خاصی در نتایج موتورهای جستجوگر رتبه خوبی داشته باشید میبایست محتوا خود را مطابق با آن عبارتهای خاص که تحت عنوان کلمات کلیدی (Keywords) شناخته میشوند بهینه سازی نمایید.
در هنگام نوشتن یک مقاله و یا محتوا برای صفحات سایت خود در ۱۰۰ کلمه اول از کلمه کلیدی هدف خود استفاده کنید.
این کار علاوه بر نشان دادن میزان ارتباط مقاله با کلیدواژه هدف به درک بهتر موضوع توسط موتورهای جستجوی نیز کمک میکند.
تاثیر لینک های خارجی و داخلی :
لینکسازی در سایت یکی از کارهای مهمی است که باید انجام شود. لینکسازی داخلی می تواند ارتباط معنایی بین صفحات سایت را به رباتهای موتور جستجو بفهماند. همچنین لینک سازی داخلی می تواند قدرت صفحات خاص را به سایر صفحات نیز منتقل کند به شرطی که از یک کلیدواژه مرتبط برای لینک ارجاع خود استفاده کنید.
استفاده از پیوندهای خارجی به منظور نشان دادن ارتباط محتوایی، میتواند به گوگل در درک ساختار صفحه کمک کند. سعی کنید در مقالههای خود حتما به صفحات معتبر خارجی لینک دهید. این کار علاوه بر درک مطلب توسط گوگل به افزایش اعتبار صفحه شما به عنوان یک مرجع نیز کمک میکند.
تولید محتوای کاربر پسند و منحصربه فرد
تولید محتوای منحصر به فرد یکی از نکات مهم در سئو داخلی است.
عواملی که میتواند باعث افزایش اعتبار یک مقاله در اینترنت شود عبارتند از:
- مطالب جدید و به روز: به روز بودن مقاله اولین گام برای جلب اعتماد کاربر است. قدیمی بودن مطالب یکی از عواملی است که باعث می شود کاربران صفحه را ترک کنند.
- اضافه کردن جزئیات: استفاده از تصاویر،تهیه اسکرین شات از مراحل انجام کار، قرار دادن کلیپ و پادکست از فاکتورهای تاثیرگذار در افزایش جذابیت مقاله است.
- رعایت ساختار متن: اگر محتوای نوشته شده از ساختار مناسبی برخوردار باشد بررسی آن توسط کاربران آسانتر انجام خواهد شد.
تاثیر بهینه سازی تصاویر بر سئو on page سایت
تصاویر به کارگفته شده در وبسایت در عین داشتن کیفیت بالا، میبایست از حجم کمی برخوردار باشند. همانطور که میدانید تصاویر در یک محتوا نقش بسیار مهمی ایفا میکنند و میتوانند به تنهایی مخاطبان را به وب سایت شما هدایت نمایند.
برای بهکارگیری درست تصاویر و کمک به موتورهای جستجوگر، جهت پردازش آنها نیاز است که Title (عنوان) و Alt آنها را به درستی و با در نظر گرفتن محتوای مطالب، انتخاب شده باشد.
تاثیر رابط کاربری (UI) بر سئو داخلی
یکی از مهمترین عوامل در بهبود سئوی داخلی سایت ،تجربهی کاربر هنگام استفاده از وبسایت شما است. مشتریان باید بتوانند به آسانی وبسایت شما را درک کنند. آنها باید در کسری از ثانیه به محتوایی که میخواهند برسند. آنها باید بدانند در کجا کلیک نمایند و چگونه در وبسایت، جابجا شوند. صفحات وبسایت باید بدون هیچ نقص و اشکالی بارگذاری شوند و تمام اجزای آن، قابل مشاهده توسط کاربران باشند.
عواملی هستند که به صورت غیر مستقیم میتوانند بر روی رابط کاربری (UI) وبسایت شما تاثیر بگذارند:
تاثیر وب سایت واکنشگرا بر سئو داخلی
یکی از استانداردهای طراحی وبسایت در دنیای امروز، واکنشگرا بودن است. واکنشگرا بدان معنا است که یک وب سایت در هر دستگاهی که برای بازدید از وب سایت استفاده میشود به درستی بارگذاری گردد. این دستگاهها میتوانند کامپیوترهای شخصی باشند و یا تلفنهای همراه هوشمند که در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.
تاثیر سرعت وب سایت بر سئو داخلی
برای ارایه رابط کاربری مناسب، نیاز است که محتوای شما و تمام اقداماتی که انجام دادهاید، در زمان مناسبی برای مخاطبان شما بارگذاری شوند. اگر شما یک وبسایت ایدهآل داشته باشید اما صفحات آنها به کندی بارگذاری شود، بدون شک باعث از دست رفتن ترافیک و هدایت آنها به وبسایت رقبا خواهد شد.
تکنیکهای سئو سایت :
خب حالا در این بخش میخواهیم باهم درمورد تیکنیک های سئو سایت بدانیم.
و این تکنیک ها قادراند ترافیک سایت را به طور قابل توجهای افزایش بدهند.
بهینهسازی سایت برای RankBrain گوگل
استفاده از این الگوریتم، نحوه تعامل شما با دیگر نتایج را در صفحه اول اندازهگیری میکند. کارکرد آن بهاین صورت است که ابتدا کاربر، کلمه کلیدی را در کادر جستوجو تایپ میکند و برنامه RankBrain آن را به کانسپتهایی تبدیل میکند، سپس این کانسپتها نتایجی را به کاربر نشان میدهد. درصورت رضایت کاربر از نتیجه نشانداده شده، به رتبه آن اضافه و در صورت عدم رضایت کاربر، از رتبه آن کم میشود. میزان رضایتمندی کاربران با میزان رضایتمندی گوگل از سایت، ارتباط مستقیم دارد.
یافتن کلمات کلیدی در شبکههای اجتماعی
هرچند یک بار، مسائل و موضوعاتی در شبکههای اجتماعی مطرح میشوند و مردم به آنها علاقهمندی بیشتری نشان میدهند. با اطلاع از این موضوعات به راحتی میتوان برای سایت محتوای جدید و جذاب تولید کرد. همچنین میتوان از نظرات و واکنشهای متفاوت کاربران نیز برای تولید محتوا استفاده نمود.
بهروزرسانی و انتشار مجدد محتوای قدیمی
همیشه لازم نیست محتوای جدید برای سایت ایجاد شود. میتوان مطالب قدیمی را با اندکی تغییر بهروزرسانی کرد. موتور جستوجو متوجه تغییرات مثبت خواهد شد و در صفحه نتایج به آن رنک بهتری خواهد داد.
یافتن بهترین کلمات کلیدی
میتوان از سایر رقبا که برای استفاده از این کلمات، رتبه کسب کردهاند، الگو گرفت. به این صورت که سایتی که اکنون در گوگل بهخوبی رتبه گرفته است را پیدا کرده و سپس با مهندسی معکوس به اینکه در این زمینه چه اقداماتی انجام دادهاند، پی میبریم. بعد از پیدا کردن سایت موردنظر می توانید دادههای کلمه کلیدی آن را در سایت هایی مانند SEMRush یا Spyfu استخراج کنید. البته باید به این نکته توجه داشت که همیشه همه کلمات کلیدی پیشنهادی، برای سایت شما مناسب نیست.
بهینهسازی محتوا برای به اشتراکگذاری
تنها با به اشتراکگذاشتن محتوا میتوان برای آن از گوگل رتبه کسب کرد. برای محتوا باید به نکات زیر توجه کنیم :
- استفاده از اعداد در عنوان
- استفاده از براکت در عنوان
- استفاده از url های کوتاه
- استفاده از url های توصیفی
- اعتبار بخشیدن به محتوا با استفاده از تصاویر حرفهای
- استفاده از جملات کوتاه
- تولید محتوای کاربردی
- استفاده از اینفوگرافی در متن و…
تولید محتوای نسبتا طولانی
به نظر موتور جستوجوی گوگل، سایتی که محتوای طولانیتری ایجاد کرده باشد، نسبت به سایتهای دیگر، اطلاعات عمیقتر و کاملتری دارد. طبق بررسیها، میانگین تعداد کلماتی که در صفحه اول جستوجوی گوگل وجود دارد، به صورت میانگین دارای ۱۸۰۰ کلمه است. بههمین دلیل گوگل به صفحاتی که محتوای طولانیتری دارند، رنک بهتری میدهد.
ایجاد کلمات کلیدی :
هر زمان که میخواهید یک تکنیک، روش یا سیستم، در هر زمینهای ایجاد کنید و آن را با دیگران درمیان بگذارید، یک نام مناسب برای آن انتخاب کنید. بعد از این، درصورتی که ساخته شما حجم جستوجوی بالایی داشته باشد، رتبه بهتری از گوگل دریافت میکنید.
استفاده از کنسول جستوجوی گوگل برای رسیدن به ترافیک بیشتر
کنسول جستوجوی گوگل از بهترین و کاربردیترین ابزارهای سئو داخلی بهشمار میرود. ابتدا لاگین کنید و بر روی Performance در نوار کناری کلیک کنید. سپس به دنبال آن دسته از کلمات کلیدی بگردید که در حال حاضر برای آنها رتبه گرفتهاید، یعنی کلماتی که بیشترین تاثیر را به شما میدهند. در کنسول جستجوی گوگل به این کلمات queries گفته می شود. سپس بررسی کنید که برای بعضی از بیشترین تاثیر گذاریها، چه تعداد کلیک دریافت کردهاید. دریافت بیشترین impressions برای هریک از عبارات، باوجود تعداد کم کلیکها، به این معنی است که شما پتانسیل زیادی برای کسب ترافیک این عبارت دارید.
مقاله معرفی ابزارهای سئو برای تکمیل این بخش لازم است.
حالا چه کنیم که سایت برای این کلمه کلیدی رتبه بالاتری دریافت کند؟
- با افزایش نرخ کلیک ورودی (Click-Through-Rate)، طبیعتا از گوگل رتبه بهتری دریافت میکنیم.
- اضافه کرد محتوا: محتوای بیشتر با رتبهگیری بهتری در گوگل همراه است.
- افزودن محتوای بصری و چند رسانهای به مطلب: اضافه کردن ویدئو و تصویر به محتوا باعث دریافت رتبه بهتری از گوگل خواهد شد.
- دریافت لینک: بدون شک بکلینکها تاثیر بالایی در افزایش رتبه محتوا دارند.
و کلام آخر :
در این مطلب از اهمیت سئو داخلی، تکنیکها و فاکتورهای آن صحبت کردیم. دانستیم تا زمانی که محتوایی با ساختار و کیفیت مناسب تولید نکرده باشیم، در گوگل رتبهای نخواهیم داشت. گوگل به محتوای باکیفیت اهمیت بسیار زیادی میدهد. اگر محتوای شما کیفیت لازم را داشته باشد و راهحلهای دقیق به کاربران ارائه کند، (حتی اگر از نظر سئو خارجی و لینکها هم چندان قوی نباشد)، همچنان شانس بالایی برای گرفتن رتبه خوب از گوگل دارد.
پس هرموقع استارت کارت زدی یا الان شروع کردی و داری ضعف ها برطرف میکنی به این نکات توجه کن رفیق تا سایت ات یکی از سایتهای خوب گوگل باشد. تو میتونی فقط یکم زمان بر هست نامید نشو و ادامه بده
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir