مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

تگ Canonical چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

تگ Canonical چیست ؟

همه چیز درباره ی تگ کنونیکال در سال 2020 و آموزش استفاده از rel canonical

تگ canonical: کاربرد اشتباه و محتوای تکراری خطرناک!

می دونستید چه زمان گوگل محتوای وب سایت شما را تکراری تلقی می کند و فکر میکند که شما از محتوای duplicate استفاده کردید؟

می دونید نحوه استفاده صحیح از تگ کنونیکال به چه صورت است؟

یا می دونستید که اگر به شکل صحیح از تگ کنونیکال استفاده نکنید، ممکن است گوگل محتوای وب سایت شما را تکراری به حساب بیاورد؟

یا اطلاع دارید که اگر از HTTP و HTTPS اول اسم URL شما به طور همزمان در وب سایتتان استفاده کنید ممکن است محتوای وب سایت شما تکراری به حساب بیاید؟

اگر می خواهید که پاسخ سوالات بالا را بدانید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

تگ Canonical چیست ؟ 

تگ کنونیکال چیست و چه کاربردی دارد؟

چه زمان گوگل محتوای وب سایت شما را تکراری تلقی می کند؟

همانطور که می دانید در سال های اخیر موتور جستجوگر گوگل بار ها و بار ها الگوریتم های خود برای رتبه بندی وب سایت ها را به روز کرده است.

به روز شدن الگوریتم ها همیشه باعث شده است که کار صاحبان وب سایت ها دشوار شود.

به طور مثال پس از معرفی شدن الگوریتم پاندا در سال 2011، اکثر وب سایت ها افت شدیدی در صفحه نتایج SERP پیدا کردند.

برخی از کارشناسان علت چنین مشکلاتی را گیج شدن گوگل عنوان کردند.

به عبارت دیگر گوگل این قابلیت را ندارد که بفهمد آدرس اصلی محتوای وب سایت شما کدام بوده و کدام را در رتبه بندی صفحه نتایج قرار دهند.

کارشناسان بر این باورند که کاربرد اشتباه از تگ کنونیکال یا canonical می تواند سبب بروز چنین مشکلاتی شود و گوگل محتوای وب سایت شما را تکراری تلقی کند.

به عبارت دیگر وب سایت ها با کاربرد اشتباه کنونیکال به جای رقابت با رقیبان خود، با خود رقابت می کنند.

به همین دلیل است که گفته می شود کاربرد اشتباه تگ کنونیکال می تواند یک اشتباه خطرناک برای وب سایت شما باشد.

البته گوگل تنها به این دلیل محتوای وب سایت شما را تکراری تلقی نمی کند.

ممکن است افرادی از محتوای وب سایت شما کپی برداری کرده باشند. و یا شما درون وب سایتتان نکات مربوط به سئو تکنیکال را رعایت نکرده باشید.

تگ کانونیکال چیست؟

تگ کانونیکال نوعی تگ است که هدف آن معرفی بهترین نسخه از محتوای وب سایت شما  به گوگل است.

به عبارت دیگر ممکن است در وب سایت شما چندین صفحه وجود داشته باشد. که دارای محتوای یکسانی باشند.

کانونیکال از ایندکس شدن تمامی این صفحات جلوگیری می کند، و به نوعی شما به موتور جستجوگر گوگل پیشنهاد می دهید که به جای ایندکس کردن تمامی صفحات، تنها صفحه پیشنهادی شما را ایندکس کند.

این تگ به صورت زیر می باشد.

<link rel=”canonical” href=”https://www.example.com” />

 بگذارید با یک مثال این فرآیند را به شکل بهتری به شما توضیح دهیم.

فرض کنید که نام وب سایت شما example  است، ممکن است صفحه اصلی وب سایت شما آدرس های متفاوتی داشته باشد:

  • http://www.example.com
  • https://www.example.com
  • http://example.com
  • http://example.com/index.php
  • http://example.com/index.php?r…

روبات های موتور های جستجوگر توانایی ندارند که درک کنند کدام یکی از آدرس های بالا، آدرس اصلی وب سایت شماست.

بنابراین سعی می کنند تا تمامی این آدرس ها را ایندکس کنند.

به همین دلیل ممکن است محتوای تمامی صفحات شما از دید گوگل تکراری به نظر برسد و رتبه وب سایت شما به شدت کاهش پیدا کند. 

Canonicalization

برچسب استاندارد چیست؟
 
برچسب استاندارد (معروف به rel canonical) راهی برای گفتن موتورهای جستجو است که یک نشانی اینترنتی خاص، کپی اصلی یک صفحه را نشان می‌دهد. استفاده از برچسب استاندارد از مشکلات ناشی از محتوای مشابه یا تکراری که بر روی نشانی‌های اینترنتی چندگانه ظاهر می‌شود، جلوگیری می‌کند.
به طور عملی، برچسب استاندارد به موتورهای جستجو می‌گوید که نسخه اینترنتی شما می‌خواهید در نتایج جستجو ظاهر شود.
 

نمونه کد:

Canonical tag code example
Canonical tag code example

 

چرا این موضوع مهم است؟

محتوای کپی یک موضوع پیچیده است، اما وقتی موتورهای جستجو بسیاری از URL هایی با محتوای یک‌سان (یا مشابه) را دارند، می‌تواند باعث ایجاد تعدادی از مشکلات در SEO باشد.
اول: اگر crawlers های جستجو دارای محتوای کپی بیش از حد باشند، ممکن است برخی از محتوای منحصر به فرد شما را از دست بدهند.
دوم: تکثیر در مقیاس بزرگ می‌تواند توانایی رتبه‌بندی شما را کم‌رنگ کند.
در نهایت، حتی اگر محتوای شما دارای رتبه باشد، موتورهای جستجو ممکن است نشانی اینترنتی اشتباهی را به عنوان اصلی انتخاب کنند، که به شما کمک می‌کند محتوای کپی خود را کنترل کنید.
 

مشکل تصدی نشانی‌های اینترنتی

ممکن است فکر کنید چرا کسی می‌تواند یک صفحه را تکثیر کند؟ و به اشتباه فکر کنید که canonicalization چیزی نیست که شما باید در مورد آن نگران باشید.
مشکل این است که ما به عنوان انسان تمایل به فکر کردن به یک صفحه به عنوان یک مفهوم، مانند صفحه خانگی تان داریم.
با این حال برای موتورهای جستجو، هر نشانی اینترنتی منحصر به فرد یک صفحه جداگانه است.
 
برای مثال، crawlers های جستجو ممکن است بتوانند به روش‌های زیر به صفحه خانگی شما برسند و انواع مختلف راه های رسیدن به سایت شما رو میبینیم:
  • http://www.example.com
  • https://www.example.com
  • http://example.com
  • http://example.com/index.php
  • http://example.com/index.php?r…

همه این URL ها یک صفحه واحد را نشان می دهند.

هر چند برای یک خزنده جستجو، هر یک از این URL ها یک “صفحه” منحصر به فرد است.

حتی در این مثال محدود، می بینیم که پنج نسخه از صفحه اصلی در بین وجود دارد.

سیستم های مدرن مدیریت محتوا (CMS) و وب سایت های پویا و کد محور، مشکل را حتی بیشتر می کنند.

بسیاری از سایت ها به طور خودکار برچسب ها را اضافه می کنند، چندین مسیر (و URL) را به همان محتوا اضافه می کنند، و پارامترهای URL را برای جستجوها و انواع ، گزینه های ارزی و غیره… اضافه می کنند.

ممکن است شما هزاران نشانی اینترنتی تکراری را در سایت خود داشته باشید و حتی متوجه آن نشوید.

راه حل برچسب های کانونی است

مسائل مربوط به محتوای تکراری می تواند بسیار مشکل آفرین باشد، اما در اینجا چند نکته مهم در استفاده از برچسب متعارف وجود دارد:

1. برچسب های متعارف می توانند خود مرجع باشند

اشکالی ندارد اگر یک برچسب متعارف به URL فعلی نشان دهد.

به عبارت دیگر، اگر URL های X ، Y و Z کپی تکثیر هستند، و X نسخه معمولی است، درست است که برچسب اشاره شده به X را بر روی URL X قرار دهید.

2. صفحه اصلی خود را canonicalize کنید

با توجه به اینکه نسخه های تکراری صفحه اصلی بسیار متداول هستند و ممکن است افراد به روش های مختلف به صفحه اصلی شما پیوند داشته باشند (که شما نمی توانید آن را کنترل کنید)، معمولاً این ایده خوبی است که یک برچسب معمولی را در الگوی صفحه اصلی خود قرار دهید تا از بروز مشکلات پیش بینی نشده جلوگیری کنید.

Example of a self-referential canonical tag code
Example of a self-referential canonical tag code

 

3. برچسب های کانونیک پویای خود را بررسی کنید

گاهی اوقات کد بد باعث می شود که یک سایت برای هر نسخه از URL برچسب کانونی مختلفی را بنویسد (کاملاً نقطه تمام برچسب کانونی را از دست ندهد). اطمینان حاصل کنید که URL های خود را، به ویژه در سایت های تجارت الکترونیکی و سایتهای دارای سیستم مدیریت محتوا ، بررسی کرده و بررسی کنید.

4- از سیگنال های مختلط خودداری کنید

در صورت ارسال سیگنال های مختلط، موتورهای جستجو ممکن است از برچسب متعارف اجتناب کنند یا آن را به اشتباه تفسیر کنند.

5- مراقب باشید در مورد نسخه های کپی شده نزدیک دقت کنید

وقتی اکثر مردم به کانونی سازی فکر می کنند، به تکثیر های دقیق فکر می کنند.

می توان از برچسب متعارف در نسخه های نزدیک (نسخه هایی با محتوای بسیار مشابه) استفاده کرد ، اما با احتیاط ادامه دهید.

بحث در مورد این موضوع زیاد است، اما استفاده از برچسبهای متعارف برای صفحات بسیار مشابه مانند صفحه محصول که فقط با ارز، محل یا برخی از خصوصیات محصول کوچک متفاوت است، معمولاً خوب است.

به خاطر داشته باشید که نسخه های غیر کانونی آن صفحه ممکن است واجد شرایط رتبه بندی نباشد و اگر صفحات بیش از حد متفاوت باشند، موتورهای جستجو ممکن است برچسب را نادیده بگیرند.

6. کانون سازی نسخه های متقابل حوزه

اگر هر دو سایت را کنترل کنید، می توانید از برچسب متعارف در دامنه ها استفاده کنید.

بیایید بگوییم شما یک شرکت انتشاراتی هستید که اغلب همان مقاله را در میان نیمی از سایت ها منتشر می کند.

استفاده از برچسب کانونی قدرت رتبه بندی شما را فقط در یک سایت متمرکز می کند.

به خاطر داشته باشید كه كانالیز کردن مانع از رتبه بندی سایت های غیرمجاز می شود، بنابراین مطمئن شوید كه این كار با پرونده تجاری شما مطابقت دارد.

برچسب های کانونی در مقابل 301 تغییر مسیر

یک سؤال رایج سئو این است که آیا برچسب های متعارف برابری لینک (PageRank  Authority و غیره) مانند 301 تغییر مسیر را منتقل می کنند یا خیر.

در بیشتر موارد، به نظر می رسد که این می تواند یک سوال خطرناک باشد.

به خاطر داشته باشید که این دو راه حل دو نتیجه بسیار متفاوت برای خزنده های جستجو و بازدید کنندگان سایت ایجاد می کنند.

اگر صفحه A -> صفحه B را تغییر مسیر دهید، کاربران به طور خودکار به صفحه B منتقل می شوند و هرگز صفحه A را نمی بینید.

اگر صفحه A -> صفحه B را عادی می کنید، موتورهای جستجو می دانند که صفحه B است.

مردم قادر به بازدید از هر دو آدرس اینترنتی خواهند بود. اطمینان حاصل کنید که راه حل شما با نتیجه مطلوب مطابقت دارد.

چگونه می توان برچسب های متعارف خود را برای SEO بررسی کرد

هنگام ممیزی برچسب های متعارف خود، مواردی وجود دارد که ارزش عملکرد مطلوب SEO را بررسی می کنید. در اینجا یک لیست چک لیست شده است:

آیا صفحه دارای برچسب معمولی است؟
آیا کانونی به صفحه مناسب اشاره دارد؟
آیا صفحات قابل ویرایش و فهرست بندی هستند؟

یک اشتباه رایج این است که عرفی را به URL اضافه کنیم که توسط robots.txt مسدود شده باشد، یا روی “noindex” تنظیم شده باشد.

این می تواند سیگنال های مختلط و گیج کننده ای را به موتورهای جستجو ارسال کند.

چند روش معمول برای بازرسی و ممیزی برچسب های متعارف برای شما در زیر آمده است:

1. منبع نمایش

در اکثر مرورگرها، می توانید با کلیک راست برای مشاهده منبع، یا به سادگی آن را در نوار آدرس تایپ کنید، مانند این: view-source: https: //moz.com/learn/seo/cano … کد منبع ، برچسب متعارف را در <head> جستجو کنید.

در صورت وجود ، باید اینگونه باشد:

Canonical View Source

2. از MozBar استفاده کنید

MozBar نوار ابزار رایگان SEO است که به راحتی برچسب متعارف در هر صفحه را به شما نشان می دهد.

پس از نصب ، به سادگی بر روی برگه صفحه تجزیه و تحلیل ، سپس بر روی “ویژگی های عمومی” کلیک کنید تا هرگونه اطلاعات متعارف را مشاهده کنید.

MozBar Canonical Tag Audit
MozBar Canonical Tag Audit

3. راه حل های نرم افزاری

اکثر نرم افزارهای حسابرسی سایت SEO به شما امکان می دهد برچسب های متعارف را به صورت عمده حسابرسی کنید.

Moz Pro برای یافتن برچسب های متعارف موجود ، چک می کند و می تواند به طور همزمان 100 هزار صفحه را انجام دهد.

Moz Canonical Audit
Moz Pro Canonical Audit

 

چه دلایلی وجود دارد که سبب می شود محتوای وب سایت شما آدرس های مختلفی داشته باشد؟

1- یکی از دلایل وجود آدرس های مختلف درون یک وب سایت، وجود نسخه موبایل برای آن وب سایت است به طور مثال اگر آدرس وب سایت شما www.example.ir است.

ممکن است وب سایت شما URL دیگری برای موبایل نیز به آدرس URL m.example.ir داشته باشد.

2- استفاده از URL دینامیک درون وب سایت. به طور مثال ممکن است شما یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید، که به خاطر بهبود تجربه کاربری مشتریان خود تصمیم بگیرید که فیلتر هایی را درون سایتتان قرار دهید.

به عنوان مثال ممکن است سایت شما، یک سایت فروش گوشی موبایل باشد.

اگر شما فیلتری از لیست برند ها را به مشتری خود ارائه کنید، در واقع شما مجبور می شوید که از URL دینامیک برای وب سایتتان استفاده کنید.

http://www.example.com/forums/thread.php?threadid=12345&sort=date

3- ممکن است یک وب سایت هم بر روی HTTP و هم بر روی HTTPS محتوای خود را به کاربران ارائه کند.

همانطور که می دانید صاحبان وب سایت ها همواره سعی می کنند تا URL وب سایتشان را از HTTP به HTTPS تغییر بدهند.

چنین تغییری برای یک وب سایت بسیار مطلوب است؛ چرا که عمدتا تغییر HTTP به HTTPS می تواند امنیت وب سایت شما را به طرز چشمگیری افرایش دهد، و حتی بر روی سئو وب سایت شما نیز تاثیر گذار باشد.

اما اجرا همزمان وب سایت هم به صورت HTTP و هم به صورت HTTPS می تواند موتور های جستجوگر را گیج کند.

به گونه ای که نمی توانند تشخیص دهند که کدام یکی از این صفحات، صفحه اصلی است.

البته تگ کنونیکال تا حدود زیادی این مشکل را برای وب سایت ها حل کرده. البته در صورتی که این تگ به شکل کاملا درست مورد استفاده قرار بگیرد.

4- ممکن است خود سیستم مدیدیت محتوای یک سایت، به صورت خودکار شروع به تولید URL های مختلف برای وب سایت شما بکند.

5- نحوه نوشتن وب سایت در تگ کنونیکال هم می تواند در این جریان تاثیر گذار باشد. به طور مثال نوشتن نام وب سایت با www یا ننوشتن آن

چگونه به گوگل بفمانیم تا محتوای وب سایت ما تکراری نیست؟

کارشناسان یکی از راه پیشگیری از ایجاد محتوای تکراری را استفاده از ریدایرکت 301 می دانند.

با استفاده از ریداریکت 301 شما می توانید به شکل دائمی آدرس وب سایت خود را به آدرسی دیگر انتقال دهید و از ایجاد محتوای تکراری برای وب سایتتان جلوگیری کنید.

به این صورت که ریداریکت 301 تمامی آدرس های مشابه وب سایتتان را به یک آدرس انتقال می دهد.

اما راه دیگر برای جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری استفاده از تگ کنونیکال است.

این روش کمی وقت گیر است چرا که برای هر آدرس از صفحه وب سایتتان باید یک تگ کنونیکال استفاده کنید.

البته وب سایت هایی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنند.

هم می توانند از طریق افزونه wpseo_canonical filter و به شکل ساده تگ کنونیکال را  به صفحات وب سایت خود منتقل کنند.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید