مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

تگ های متا چیست و گوگل چگونه آن ها را درک می کند؟

متا تگ هایی که گوگل آنها را درک می کند

تا به حال چیزی در مورد تگ های متا شنیده اید؟ می دونستید که موتور های جستجوگر نظیر گوگل به واسطه ی متا تگ ها محتویات وب سایت شما را درک می کنند؟ می دونستید که چه متا تگ هایی توسط گوگل درک می شود؟ اگر جواب این سوالات را نمی دانید با ما همراه باشید.

تگ های متا چیست و گوگل چگونه آن ها را درک می کند؟

تگ های متا چیست ؟

قبل از اینکه به شما در مورد متا تگ هایی که گوگل آنها را درک می کند بگوییم. بهتر است با مفهوم تگ های متا آشنا شویم.

اگر بخواهیم که یک تعریف ساده از متا تگ ها به شما بگوییم. در واقع این تگ ها اطاعات وب سایت شما را درون سند های HTML قرار می دهند.

این اطلاعات که به آن ها میکرو دیتا نیز گفته می شود. در صفحه ی وب سایت شما به نمایش در نمی آید. به عبارت دیگر، کاربران وب سایتتان نمی توانند آنها را ببیند.

بلکه متا تگ ها، ابزاری هستند که اطلاعات سایت شما را در اختیار موتور های جستجوگر نظیر گوگل و خزنده های این موتور های جستجوگر قرار می دهند. در واقع موتور های جستجوگر با استفاده از این متا تگ ها می توانند درک کنند تا شما در وب سایتتان چه چیزی را منتشر می کنید.

به عنوان مثال موتور جستجوگر گوگل از متا تگ ها به عنوان ابزاری جهت رتبه بندی وب سایت ها استفاده می کند. همین امر سبب می شود مدیران وب سایت ها زمان زیادی را صرف تولید متا تگ های باکیفیت کنند. اما متا تگ هایی که گوگل توانایی درک آن ها را دارد، به دو دسته (خوب و بی تفاوت) تقسیم بندی می شوند.

این تقسیم بندی به این دلیل است که استفاده از بعضی از متا تگ ها، ممکن است برای وب سایت شما الزامی نباشد. در ادامه مقاله قصد داریم تا زیر مجموعه هر کدام از این متا تگ ها را به شما معرفی کنیم.

دسته بندی متا تگ هایی که گوگل آنها را درک می کند:

1- متا تگ های خوب

متا تگ های خوب، دسته ای از متا تگ ها هستند که پیشنهاد می شود، آن ها را بر روی تمامی صفحات وب سایتتان استفاده کنید.

در واقع استفاده از این متا تگ ها برای درک گوگل از اطلاعات وب سایتتان الزامی است. در ادامه لیستی از این متا تگ ها را به شما معرفی می کنیم.

1-1) متا تگ (Meta content type)

یکی از تگ هایی که بدون هیچگونه تردیدی باید از آن استفاده کنید، متا تگ Meta content type است.

این متا تگ علاوه بر اینکه درک موتور های جستجوگر، نظیر گوگل از سایتتان را بالا می برد. استفاده از آن می تواند به بهتر دیده شدن وب سایتتان توسط مرورگر ها کمک کند.

به طور مثال اگر شما در وب سایتتان از کارکتر ها و حروف خاصی استفاده می کنید. این متا تگ می تواند در بهتر دیده شدن این علائم در مرورگر ها کمک کند. و در نتیجه سبب حفظ زیبایی وب سایت شما شود. اگر بخواهیم نمونه ای از این تگ را به شما معرفی کنیم.

این متا تگ به شکل زیر است. البته این متا تگ براساس سایت شما و توصیه های طراح وب سایتتان می تواند تغییر کند.

<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″ />

1-2) متا تگ Title یا عنوان صفحه

یکی از مهم ترین تگ ها برای شناسایی اطلاعات وب سایتتان توسط موتور های جستجوگر مخصوصا گوگل، متا تگ Title است. اگر بخواهیم به شکل ساده این متا تگ را به شما معرفی کنیم. در واقع آن دسته از لینک هایی که در صفحه نتایج موتور های جستجوگر به رنگ آبی به نمایش در می آید.

این رنگ آبی به دلیل وجود متا تگ Tiltle یا عنوان صفحه است.

به عبارت دیگر شما با استفاده از این متا تگ می توانید به شکل مختصر و دقیق وب سایت خودتان را هم به بازدیدکنندگان صفحه نتایج و هم گوگل معرفی کنید. همچنین تحقیقات ثابت کرده که استفاده از متا تگ Title به شیوه ی درست می تواند تاثیر چندین برابری بر روی سئو وب سایت شما داشته باشد. اما منظور از شیوه ی درست چیست؟

به عبارت دیگر برای اینکه متا تگ Title بتواند در سئو وب سایت شما تاثیر گذار باشد، باید نکاتی را مد نظر قرار دهید. به طور مثال از متا تگ های منحصر به فرد در هر صفحه از وب سایتتان استفاده کنید و همچنین، طول متا تگ Title وب سایتتان از 60 کارکتر بالاتر نرود.

اگر بخواهیم نمونه ای از متا تگ Title را به شما معرفی کنیم. این متا تگ می تواند به شکل زیر باشد.

<head><title>Example Title</title></head>

1-3) متا تگ meta description

این متا تگ هم درست همانند متا تگی که در بالا به شما معرفی کردیم، در صفحه ی نتایج گوگل و به طور کل موتور های جستجوگر قرار می گیرد. در واقع شما با استفاده از این متا تگ توضیح مختصری در مورد محتوای وب سایتتان به بازدکنندگان صفحه نتایج و گوگل می دهید. شاید تاثیر این متا تگ در رتبه بندی وب سایت شما توسط گوگل کم باشد.

اما تحقیقات نشان داده که استفاده از متا تگ meta description می تواند به شکل قابل توجهی نرخ کلیک (CTR) وب سایت  شما را افزایش دهد. در واقع بازدیدکنندگان صفحه ی نتایج با خواندن این متا تگ تصمیم می گیرند تا بر روی وب سایت شما کلیک کنند یا نکنند.

توصیه می شود که درون این متا تگ حداقل 160 و حداکثر 300 کارکتر قرار دهید. چرا که اگر این متا تگ بیش از اندازه طویل یا بر عکس کوتاه باشد.

نتیجه ی مطلوبی حاصل نمی شود. نکته دیگری که باید در استفاده از این متا تگ رعایت کنید. تطبیق دادن محتوای این متا تگ با محتوای وب سایتتان است. چرا که اگر این دو محتوا با هم تطبیق نداشته باشند، گوگل این تگ متا را به بازدیدکنندگان صفحه نتایج نشان نخواهد داد.

اگر بخواهیم نمونه ای از این متا تگ را به شما نشان دهیم. به صورت زیر می باشد:

<head>  <meta name=”description” content=”This is an example of a meta description. This will often show up in search results.”></head>

تگ های متا چیست و گوگل چگونه آن ها را درک می کند؟
تگ های متا چیست و گوگل چگونه آن ها را درک می کند؟

 

1-4) متا تگ Viewport

یکی دیگر از متا تگ های خوبی که می توانید برای وب سایتتان استفاده کنید، متا تگ Viewport است. این متا تگ به موتورهای جستجوگر و گوگل می فهماند که وب سایت شما به اصطلاح Mobile Friendly است.

به عبارت دیگر نشان می دهد تا وب سایت شما می تواند بر روی تمامی دستگاه های هوشمند به یک شکل به نمایش دربیاید. اگر شما از این متا تگ بر روی وب سایتتان استفاده نکنید. به این مفهوم است که وب سایت شما نمی تواند بر روی تمامی دستگاه های هوشمند، تجربه خوبی را برای کاربران ایجاد کند.

لازم به ذکر است که استفاده از این متا تگ تا حدود زیادی می تواند برروی سئو وب سایت شما هم تاثیر گذار باشد. اگر به خواهیم نمونه ای از این متا تگ را به شما نشان دهیم. این متا تگ به صورت زیر می باشد:

<meta name=viewport content=”width=device-width, initial-scale=1″>

2- متا تگ های بی تفاوت

این دسته از متا تگ ها برخلاف متا تگ های خوب، برای تمامی وب سایت ها الزامی نیستند، و اگر وب سایتی از این متا تگ ها استفاده نکند، دچار مشکل نمی شود.

اما استفاده از این متا تگ ها هم می تواند در افزایش درک موتور جستجوگر گوگل از وب سایت شما موثر باشد.

2-1)  متا تگ Robots

با استفاده از این متا تگ شما می توانید به ربات های موتور های جستجوگر نظیر گوگل (googlebot)، بفهمانید که بر روی کدام قسمت از محتوای وب سایتتان Crawl کنند. و یا به اصطلاح بخزند. این متا تگ می تواند با پارامتر های مختلفی همراه باشد.

شما می توانید بر اساس محتوایی که بر روی وب سایتتان قرار می دهید، این پارامتر ها را تغییر دهید.

در مثالی که در پایین برای شما آوردیم، این متا تگ با دو پارامتر noindex و nofollow به صورت پیش فرض آورده شده است.

اما خوب شاید شما با تمامی پارامتر هایی که در متا تگ Robots قرار می گیرد آشنایی نداشته باشید. ما در ادامه قصد داریم، تعدادی از این پارامتر ها که سبب  درک بیش تر موتور های جستجوگر از وب سایت شما می شود را به شما معرفی کنیم.

1)  پارامتر nofollow: با استفاده از این پارامتر، به نوعی شما به روبات خزنده گوگل اطلاع می دهید. تا لینک های موجود در صفحه ی وب سایت شما را آنالیز نکند.

2) پارامتر follow: حتی اگر صفحه ی وب سایت شما ایندکس نشده باشد. شما باید اجازه آنالیز تمامی لینک های قرار داده شده در آن صفحه ی مشخص از وب سایتتان را با استفاده از این پارامتر به روبات گوگل بدهید.

3) پارامتر index: شما با استفاده از این پارامتر در متا تگ Robots سعی می کنید به موتور های جستجوگر بگویید تا صفحه ی وب سایت شما را ایندکس کنند. البته استفاده از این پارامتر در متا تگ روبات به صورت دلخواه است. و در صورت عدم استفاده از این پارامتر، مشکلی برای وب سایتتان پیش نمی آید.

4) پارامتر noindex: در برخی موارد ممکن است که شما نخواهید صفحه ای از وب سایتتان در صفحه ی نتایج موتور های جستجوگر قرار بگیرد. یا به عبارت دیگر نخواهید صفحه ای از وب سایتتان توسط موتورهای جستجوگر ایندکس شود.

زیرا اگر آن صفحه ی خاص توسط روبات های موتور های جستجوگر آنالیز شود، ممکن است که اثر منفی بر روی سئو وب سایت شما بگذارد. به همین دلیل شما می توانید از این پارامتر در متا تگ روبات استفاده کنید.

5) پارامتر noimageindex: این پارامتر به موتور های جستجوگر می فهماند که هیچ عکسی از صفحه ی وب سایتتان را در صفحه ی نتایج قرار ندهند.

6)  پارامتر noarchive: موتور جستجوگر گوگل، به طور معمول صفحات وب سایت ها را آرشیو می کند. شما با این پارامتر اجازه ی آرشیو صفحه وب سایتتان را به گوگل نمی دهید.

7) پارامتر none: این پارامتر تلفیقی از 2 پارامتر nofollow و noindex است.

8) پارامتر Unavailable_after: شما با استفاده از این پارامتردر متا تگ Robats به موتور های جستجوگر می گویید. تا صفحه ی شما را در مدت زمانی مشخص از ایندکس گوگل خارج کند.

9) پارامتر Nosnippet: شما با این پارامتر در متا تگ روبات به موتورهای جستجوگر یادآور می شوید. تا اسنیپت صفحه شما را در SERP قرار ندهند.

به طور مثال شما با استفاده از این پارامتر می توانید به گوگل یادآور شوید تا از آوردن توضیحات متای وب سایت شما در SERP صرف نظر کند.

2-2) متا تگ notranslate:

به طور معمول در صفحه ی نتایج موتور جستجوگر گوگل و در کنار وب سایت های قرار داده شده در این صفحه، عبارت Translated this page وجود دارد.

این عبارت به کاربران این امکان را می دهد تا وب سایت مورد نظرشان توسط Google Translate ترجمه شود.

حال اگر شما نمی خواهید به هر دلیلی در کنار لینک وب سایتتان چنین عبارتی به نمایش دربیاید. می توانید از این متا تگ استفاده کنید.

<meta name=”google” value=”notranslate”>

2-3) متا تگ Refresh:

این متا تگ برای گوگل به این مفهوم است که لینک وب سایت شما در یک زمان مشخص ریدایرکت می شود و کاربر را به صفحه ای دیگر منتقل می کند.

درست است که استفاده از این متا تگ می تواند، درک گوگل از وب سایت شما را بالا ببرد.

اما کارشناسان بر این باورند که استفاده از این متا تگ برای وب سایت ها مناسب نیست.

چرا که دیگر موتور های جستجوگر نظیر یاهو و بینگ توانایی پشتیبانی از این متا تگ را ندارند.

<meta http-equiv=”refresh” content=”…;url=…” />

 2-4) متا تگ nositelinkssearchbox:

شاید تا به حال باکس های موجود در صفحه ی نتایج گوگل را دیده باشید. این باکس ها قابلیتی را برای کاربران وب سایت ها ایجاد می کنند تا بدون حضور در وب سایت شما بتوانند درون سایت شما جستجو کنند.

به طور مثال اگر شما در سایت گوگل، سایت youtube را سرچ کنید، می توانید این باکس را مشاهده کنید.

اگر شما علاقه ای نداشته باشید که چنین باکسی در صفحه ی نتایج گوگل در کنار وب سایتتان قرار گیرد، می توانید از متا تگ  nositelinkssearchbox استفاده کنید.

<meta name = “google” content = “nositelinkssearchbox”>

nositelinkssearchbox
nositelinkssearchbox

 

2-5) متا تگ Rating

اگر محتویات وب سایت شما تنها برای افراد بزرگسال تهیه شده باشد، شما می توانید از این تگ در وب سایتتان استفاده کنید.

<meta name=”rating” content=”adult” />

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید