مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

سوشال مارکتینگ چیست و چه تاثیری بر کسب و کار ما دارد؟

سوشال مارکتینگ چیست؟

منظور از سوشیال مارکتینگ یا همان بازاریابی شبکه های اجتماعی به منظور برقراری ارتباط با مشتریان قدیمی برای اطلاع رسانی از برند، افزایش فروش و افزایش بازدید از وب سایت است.

در واقع شکلی از بازاریابی دیجیتال است که از شبکه ها و پلتفرم های اجتماعی و وب سایت های موجود برای تبلیغ محصولات یا خدمات یک برند استفاده می‌کند. معمولا سوشال مدیا مارکتینگ را به صورت بازاریابی شبکه های جتماعی هم ترجمه می کنند و به صورت مخفف (SMMا)

سوشیال مارکتینگ ابزاریست برای به دست آوردن ترافیک و توجه به طراحی وب سایت شما. برنامه های سوشیال مارکتینگ بیشتر بر ایجاد محتوا استوار است که باید به اشتراک گذاشته شود. هر چه میزان ترافیک و اشتراک گذاری بالاتر برود میزان اعتبار کسب و کار شما بالاتر خواهد رفت.

این سبک بازاریابی به نوعی بازاریابی دهان به دهان با استفاده از اینترنت و ابزارهای آن است. به دلیل اینکه این ابزارها به راحتی در دسترس همگان است، تکرار و پرورش نام تجاری کسب و کار شما که یکی از اصول بازاریابی است را به دنبال خواهد داشت.علاوه بر اینکه این سبک، ارزان قیمت است به تشکیل کمپین‌های بازاریابی کسب و کار شما کمک می‌کند و افراد ناآگاهانه به تبلیغ رایگان تجارت شما می پردازند و آن را گسترش می دهند.

چرا سوشیال مارکتینگ مهم است؟

با ورود شبکه‌های اجتماعی به زندگی مردم و به دنبال آن سوشال مارکتینگ، شکل و شمایل تبلیغات تغییر زیادی کرد. تبلیغات خیلی جذاب تر شدند و با خلاقیت بیشتری به کاربران ارائه شدند. دیگر بازاریابی‌های سنتی مانند گذشته قدرت جذب زیادی ندارند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که جنبه‌های مختلفی دارد مانند انتشار محتوای دیجیتالی در کانال های اجتماعی، گوش‌دادن به مخاطبان و جذب آنها، تجزیه و تحلیل نتایج و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی. برخی از رایج‌ترین شبکه های اجتماعی عبارتند از لینکدین، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب، فیسبوک،و… .

پس از اینکه دیدید سوشیال مارکتینگ چیست و مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی آن را شناختید، بگذارید به سراغ معرفی مهم‌ترین شبکه های اجتماعی برای بازاریابی برویم.

معرفی مهمترین شبکه‌های اجتماعی

مطمئنا حضور فعال در تمام شبکه های اجتماعی نیازمند زمان و هزینه زیادی خواهد بود. از طرفی دیگر قطعا نیازی هم به فعالیت در شبکه های اجتماعی متعدد نخواهید داشت. زیرا بهترین راه برای بازاریابی شبکه های اجتماعی، انتخاب هوشمندانه شبکه های مجازی بر اساس معیارهایی مانند نوع کسب و کار، اهداف مورد نظر و امکانات شبکه اجتماعی است.

شاید هدف از ایجاد و استفاده تمام شبکه های اجتماعی فضای مجازی برقراری ارتباط بین مردم جهان باشد، اما در عین حال هر کدام از آنها دارای خصوصیات ساختاری و ظاهری خاص خود است.

ویژگی‌ها و خصوصیات هر یک از شبکه‌های اجتماعی هر کدام از آنها را برای هدفی خاص مناسب‌تر می‌کند.

مثلا شبکه‌ای مانند لینکدین با هدف ایجاد بستری برای تبادل نظر و برقراری روابط تجاری ایجاد شده است.

همچنین امروزه اینستاگرام به بهترین محل برای اجرای کمپین‌های فروش و بازاریابی ویروسی تبدیل شده است.

برخی دیگر از مهم‌ترین شبکه های اجتماعی ایرانی و خارجی برای فعالیت های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از: تلگرام، پینترست، شبکه اجتماعی کلوب، شبکه اجتماعی فیس نما و …

شبکه های اجتماعی هر روز کاربران و طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. بسیاری از مشاغل با انتشار محتوا در این سیستم عامل‌ها، کسب و کار خود را گسترش می‌دهند و کاربران بیشتری را به حرفه‌ی خود جذب می‌کنند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی یک تخصص در زمینه وب است. همانطور که اطلاع دارید تعداد و درصد استفاده کنندگان از دستگاه های تلفن هوشمند از کامپیوترها پیشی گرفته است. غالبا نیز شبکه های اجتماعی در دسترس‌ترین ابزارها برای تلفن‌های هوشمند هستند. البته باید به این نکته دقت کرد که برای میزبانی صحیح باید زیر ساخت لازم برای ورودی‌های حاصل از شبکه‌های اجتماعی را نیز فراهم کرد.

شبکه های اجتماعی امروزه مورد استفاده خیلی از مردم قرار گرفته است و استفاده درست و هدفمند از این رسانه ها می تواند گستره‌ی وسیعی از مخاطبان را به حرفه و کسب شما جذب کند.

سوشیال مارکتینگ یک استراتژی برای توسعه‌ی فعالیت‌هایی به منظور تغییر و یا حفظ رفتار کاربران برای یک هدف خاص می باشد. تلفیق ایده‌های بازاریابی تجاری و علوم اجتماعی بازاریابی اجتماعی را به وجود آورده است که هدف آن تاثیرگذاری بر رفتار کاربران و متقاعد کردن آنها برای تغییر رفتار به روشی پایدار و مقرون به صرفه می باشد.

بازاریابی اجتماعی می تواند به شما در تصمیم گیری بهتر برای زیر کمک کند:

  • اینکه با چه کسانی ارتباط برقرار کنید.
  • چگونه کاربران را تحت تاثیر قرار دهید.
  • نحوه ی اندازه گیری این تاثیرگذاری را بدانید.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی رویکردهایی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

رویکردهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

استراتژی :

پیش از انتشار هر نوع محتوایی در شبکه های اجتماعی باید در مورد استراتژی‌ها فکر و تصمیم گیری کنید. اینکه هدف از استفاده از این سیستم های اجتماعی چیست و چگونه این پلتفرم‌ها می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. برخی از مشاغل از شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع رسانی استفاده می‌کنند و برخی دیگر برای افزایش بازدید و جذب کاربران به وب سایت و فروش بیشتر.

رسانه های اجتماعی به شما امکان تعامل بیشتر با کاربران را می دهند. بنابراین باید در مرحله اول هدفتان از استفاده از رسانه های اجتماعی را مشخص کنید. در مرحله بعد باید مشخص کنید که از کدام سیستم‌های اجتماعی می خواهید استفاده کنید. برخی از پلتفرم های اجتماعی رایج‌تر و معروف‌تر هستند و برخی کمتر رایج هستند.

بهتر است چند سیستم شبکه‌ی اجتماعی انتخاب کنید و آنهایی را برگزینید که مخاطبان شما بیشتر در آنها حضور دارند.

سپس باید اقدام به تولید و انتشار محتوای جذاب خود کنید. باید محتوایی منتشر کنید که بیشترین میزان جذب کاربر را دارد. باید مشخص کنید که کاربران شما بیشتر به استفاده از کدام محتوا تمایل دارند. مثلا محتوا مانند تصاویر و فیلم‌ها را بیشتر دوست دارند یا محتوای متنی مانند مقالات.

برنامه ریزی و انتشار:

کاربران شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد هستند و سوشیال مارکتینگ یک ابزار مناسب برای جذب این مخاطبان می باشد. اما برای اینکه بتوانید بیشترین تعداد جذب کاربر را داشته باشید برای تولید و انتشار محتوای خود و پست ها باید برنامه ریزی داشته باشید. یعنی در بازه زمانی مشخص و به طور مرتب این کار را انجام دهید. این موضوع شانس اینکه مخاطبان شما بیشتر درگیر کسب و کار شما شوند را افزایش می دهد.

گوش دادن و جذب:

هر چه تجارت شما بیشتر رشد کند، صحبت در مورد آن میان کاربرانتان بیشتر می‌شود. ممکن است خیلی ها به طور مستقیم به شما پیام بدهند و یا پست‌های شما را در شبکه های اجتماعی برچسب گذاری کنند.

اگه نظرات در مورد برند شما مثبت باشد که خیلی خوب است، ولی اگه نظرات منفی باشه باید اقدامات لازم در جهت بهبود اوضاع و اصلاح موارد منفی را انجام دهید.

تجزیه و تحلیل داده‌ها درمورد برند خود را می توانید به صورت دستی انجام دهید. این راهکار شاید خیلی مفید نباشه چون شما نمی‌توانید پست‌هایی که پروفایل رسانه‌ی اجتماعی تجاری شما را برچسب نزده‌اند را ببینید.

تجزیه و تحلیل:

تجزیه و تحلیل داده‌ها یک امر ضروری است. از طریق تجزیه و تحلیل داده‌ها می توانید پی ببرید که میزان پیشرفت شما نسبت به ماه قبل چقدر بوده است. آیا توانسته‌اید کاربران بیشتری را جذب کنید یا نه و … .

شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی از تجزیه و تحلیل برخی از اطلاعات اولیه پشتیبانی می‌کنند اما اگر اطلاعات دقیق تری می خواهید باید از ابزارهای مناسب این کار استفاده کنید.

تبلیغات:

تبلیغات در بسترهای اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که مشخص کنید چه تبلیغاتی به چه کسانی ارائه شود. می‌توانید مخاطبان هدف را بر اساس جمعیت، علایق، رفتار و موارد دیگر از یکدیگر تفکیک کنید. در پلتفرم‌های اجتماعی می‌توانید از ابزار مناسب برای بهینه سازی تبلیغات استفاده کنید.

هر نوع تبلیغات در بسترهای رسانه های اجتماعی، سوشیال مارکتینگ محسوب می‌شود. بستر‌های گوناگونی مانند فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و … برای این موضوع وجود دارد. بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی می‌تواند منجر به افزایش بازید از وب سایت، فروش و سود بیشتر تجارت شما شود.

اگر شما هم به دنبال ارتقای کسب و کارتان هستید، بازاریابی با شبکه های اجتماعی کمک بزرگی به شما خواهد کرد، زیرا؛ در سوشیال مارکتینگ محدودیتی از نظر مخاطب نخواهید داشت و بهترین مزیت آن رایگان و هدفمند بودن آن است.

همین عامل باعث شد تا کسب و کارهایی نوین در حوزه دیجیتال شکل گیرد و مردم به دنبال درآمدزایی از این شبکه‌ها حتی در خانه هایشان باشند. اگر یک جستجوی ساده در اینترنت انجام دهید با موجی از آموزش‌هایی مانند کسب درآمد از تلگرام، برندسازی به کمک اینستاگرام، افزایش فروش به وسیله اینستاگرام و … مواجه خواهید شد که همه آنها در حقیقت بخشی از آموزش سوشیال مارکتینگ است.

این‌ها همه نشانه‌های یک فرصت طلایی برای کسب و کارهای دیجیتال است. به همین دلیل است که آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به یکی از اصول دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. استفاده از این روش مزایای بسیاری دارد که تعدادی از آنها در ادامه آورده شده است:

مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی:

  • وجود مخاطبان زیاد و در دسترس.
  • فراهم سازی امکان ارتباط بهتر با مشتریان.
  • افزایش وفاداری مشتریان.
  • امکان اشتراک گذاری محتوا با دیگران.
  • تبلیغات همسان و کاربرپسند.
  • افزایش ترافیک سایت و فروش محصولات.
  • افزایش نفوذ و آگاهی از برند.
  • بازاریابی با نرخ جذب بالا و هدفمند.

نتیجه گیری:

در این مطلب دیدید که منظور از سوشیال مارکتینگ چیست و چرا باید برای کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی به بازاریابی بپردازید. امروزه بسیاری از افراد برای یادگیری اصول و روش‌های شبکه‌های اجتماعی در دوره‌های مختلفی با هدف آموزش سوشیال مارکتینگ شرکت می‌کنند. زیرا می‌دانند که در همین لحظه میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا در صفحات اجتماعی خود حضور دارند و به ارتباط و تعامل با یکدیگر می‌پردازند و هر چه بیشتر صبر کنند، ضرر بیشتری خواهد خواهند کرد.

در ادامه پیشنهاد می‌کنیم مقاله چرا باید در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشیم را مطالعه بفرمایید.

 

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید