مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

اشنایی با انواع CTA و کاربرد آن‌ها در دیجیتال مارکتینگ

آشنایی با انواع cta

 CTA  که مخفف عبارت Call To Action و یه تکنیک تو بازاریابی آنلاین هستش که هدف اون جذب توجه و تشویق کاربران برای انجام عملی هستش. اشنایی با انواع CTA ها و  کال تو اکشن ها به شما کمک میکنه که بهترین وسازگار ترین آنها رو برای سایتتون انتخاب کنید.

در ساختار CTA از جمله های تحریک کننده ذهن همراه با گرافیک و رنگ بندی خاصی استفاده میشه. برای مثال “سفارش دهید” یا “خرید خود را همین الان تکمیل کنید” نمونه هایی از CTA هستن که با رنگ بندی و گرافیک خاصی که برای اونا استفاده میشه، کاربر رو تشویق به کلیک به روی اونا و ادامه عملیات میکنه.

از CTA ها بیشتر در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی استفاده میشه، چون هدف این سایت ها فروش محصولات به کاربران هستش و یکی از بهترین تکنیک‌ها برای جلب توجه اونا، دکمه های تحریک کننده کاربران برای خرید کردن هستش.

ساده ترین CTA ها، از یه دکمه به رنگ ساده همراه با یه جمله درون اون ایجاد میشه. CTA پیشرفته کمی پیچیده تر هستش و بیشتر در سایت هایی قرار می گیرند که مخاطبان و کاربران متنوع و بیشتری دارن مثلا فروشگاه های اینترنتی.

از این رو باید برای هر قسمت مانند خرید کالا یا عضویت در خبرنامه، از دکمه CTA مختلفی استفاده کنید چون هرکدوم بسته به نوع هدفی که داره باید به صورت خاصی طراحی بشه. مهمترین نکته که باید در طراحی این نوع دکمه‌ها دقت کنید، به راحتی توسط کاربر قابل کلیک باشه.

CTA یکی از روش‌های رایج برای تشویق مخاطبان به انجام کاریه که شما میخواین. هر جایی که در سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها یا شبکه های اجتماعی، از شما دعوت میشه که اقدامی انجام بدید، با یک CTA روبرو هستین. برای انتخاب درست CTA مناسب سایت باید اشنایی با انواع CTA ها داشته باشید و کار برد هر کدام و تاثیر آن را بدانید

Call To Action یه تصویر یا یه عبارتیه که باعث میشه بازدید کننده ‌ها، Lead‌ ها یا سرنخ‌ ها و مشتری ‌ها رو تشویق به اقدام سریع برای انجام کاری کنه.

درواقع Call To Action‌ های موثر برای جلب توجه یه کم پیچیده‌تر از همین دکمه‌های قرمز «اینجا رو کلیک کنین» هستن. چون واقعیت اینه که شما میخواین برای سایت خودتون مخاطب‌های زیادی اعم از بازدیدکننده‌ها، مشتری‌ها، سرنخ‌ها و بازاریاب‌ها رو به دست بیارین و هر گروه رو وادار به انجام کارهای مختلفی کنین، بنابراین نیاز به دونستن و استفاده از انواع کال تو اکشن را دارین.

به عبارتی چون شما میخواین که بازدیدکننده‌های خودتون رو به سرنخ یا Lead و سرنخ ها رو به مشتری و مشتری‌ها رو به بازاریاب تبدیل کنین، نمیتونین برای رسیدن به اهداف هر کدوم از این گروه‌ها یه CTA یکسان تعریف کنین؛ پس CTA‌ ها باید برای هر گروهی فرق داشته باشه.

اشنایی با انواع CTA های لازم برای سایت شما:

Lead Generation CTA یا CTA ایجاد سرنخ

اولین و بهترین نوع از انواع CTA‌ که خیلی هم مهمه، Call To Action ایه که بتونه برای سایت شما Lead یا سرنخ مشتری ایجاد کنه.

چون شما در تلاش هستین که از طریق CTA‌ ها بازدید کننده‌های سایت خودتون رو به Lead‌ ها تبدیل کنین، پس باید این نوع Call To Action یعنی Lead Generation

رو تو هر جای سایت که درصد بالایی از بازدیدکنندگان جدید داره تعبیه بکنین.

محبوب‌ترین و مناسب‌ترین جایی که صاحبان سایت‌ها  Lead Generation‌ CTA های خودشون رو قرار میدن در وبلاگ‌ها هستش و معمولا این نوع CTA رو در آخر پست‌ها یا تو نوار کناری صفحه یا به صورت یه بنر متحرک گوشه وبلاگ آپلود میکنن.

این نوع کال تو اکشن شما وقتی موفقه که به اندازه کافی ارتباط چشمگیر و موثری با مخاطب‌ها و بازدیدکنندگان سایت برقرار کنه و به مخاطب نشون بده که ارزش کلیک کردن رو داره. در واقع بازدیدکننده‌ها باید بدونن که وقتی CTA رو کلیک میکنن چه صفحه ورودی در انتظار اونا هستش.

دکمه هدایت کاربران

هدف اصلی CTA در طراحی سایت، هدایت کاربران به صفحات یا عملیات مختلف هستش. از دکمه هدایت کننده یا در واقع تشویق کننده کاربران برای خواندن مطالب یا انجام عملیات، بیشتر برای جذب کاربرانی که به تازگی وارد سایت شده اند، استفاده میشه.

از نوع دکمه بیشتر در پایین بلاگ ها، سایدبارها یا حتی به صورت یه بنر متحرک در گوشه صفحه استفاده میشه.

طراحی این نوع دکمه‌ها باید به حالتی باشه که توجه کاربران رو جلب کنه و اونو تشویق به انجام عملیاتی که بیشتر هدایت آن‌ها به صفحه مورد نظر بسته به محتوای آن صفحه هستش، بکنه.

ثبت نام فرم

هنگامی که کاربران وارد صفحه تماس با ما سایت شما میشن تا مطلبی رو برای مدیر ارسال بکنن، در واقع دو کار باید انجام بدن: یکی پرکردن فرم و دیگر کلیک بروی دکمه ارسال و فرستادن پیام خود به مدیر هستش.

دکمه ارسال که یه نمونه CTA هستش، باید به صورتی طراحی بشه علاوه براینکه کاربران رو تشویق به ارسال مطلب بکنه و البته قابل دسترس و کلیک باشه، باید به کاربران این حس رو ایجاد بکنه که با کلیک بر روی این دکمه پیام اونا برای مدیر سایت مهم هستش و حتما بررسی میشه. مثلا رنگ اون به حالت فوق العاده حرفه ای تغییر پیدا بکنه یا گرافیک حرفه ای برای اون استفاده بشه.

دکمه ” بیشتر بخوانید”

در هر قسمتی از سایت که شما محتوایی رو ارائه میدید مثل  صفحه اصلی بلاگ ها، ممکنه که نخواید که تمامی متن رو در اون صفحه به نمایش بزارید. برای همین از بلاگ ها، یه عکس به همراه چند خط توضیح اولیه رو قرار میدید و سپس با استفاده از CTA کاربران به کلیک برروی اون برای خوندن ادامه مطالب می‌کنید.

یکی از مزیت های این روش یعنی قسمت بندی کردن متن و هدایت کاربران به دیگر بخش ها با استفاده از این دکمه، میتونید مطمئن بشید که تمامی متن‌ها توسط کاربران به دنبال محتوای شما هستن خونده میشه.

در واقع بهتر هستش که بدونید کاربران از اسکرول کردن زیاد صفحه خسته میشن و امروزه بیشتر ترجیح میدن که متن‌های کوتاه رو مطالعه کنن.

دکمه معرفی محصولات یا خدمات

کاربران به دو دلیل وارد سایت شما میشن: خرید محصولات یا استفاده کردن از محتوای سایت. محصولات به روز و مورد نیاز کاربران و همچنین محتوا اورجینال میتونه تضمین کننده برگشت کاربران و افزایش ورودی اونا باشه. برای همین بیشتر طراحان امروزه سعی دارن که با ارائه پیشنهادات، حس خرید رو در کاربران بیشتر کنند که از CTA استفاده می‌کنند.

برای طراحی این نوع دکمه، بهتره که از متن ساده و کوتاه استفاده کنید مانند “دیدن جزئیات”، “دریافت تخفیف 20%” یا “مشاهده خدمات” و بهتر هستش که با رنگ پس زمینه کمی متفاوت باشه. البته اصولا توصیه میشه که CTA با رنگ پس زمینه متفاوت باشن که بتونن نظر کاربران رو به خود جلب بکنن.

دکمه به اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی

یکی از آسون ترین CTA ها، انواع دکمه‌های اشتراک گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی هستش. از نظر اندازه، این دکمه کوچکتر از بقیه هستن اما نقش بسیار مهمی در سئو و بهینه سازی سایت دارن.

برای همین بهترهستش که در مکان‌هایی مناسب مثل پایین بلاگ ها یا در صفحه ورود که هنگام ورود کاربر نمایش داده میشه، گذاشته بشه. البته بهترهستش که در هدر یا فوتر به صورت دائم، دکمه‌های معرفی شبکه های اجتماعی سایت قرار بگیره.

CTA متمرکز بر فروش

وقتی که شما مراحل ایجاد و پرورش لید ToFU , MoFU و BoFU های خودتون رو به پایان برسونین وقتشه که به فکر گسترش تجارت خودتون بیفتین و همون سرنخ‌ ها رو به مشتری‌های واقعی سایت خودتون تبدیل کنین.

این Closing The Sale CTA از انواع کال تو اکشن ها همونطور که از اسم اون مشخصه کاملا متمرکز بر فروش محصولات هستش. یعنی شما از طریق این نوع Call To Action میتونین مشتری‌های بالقوه رو تو همین مکان و همین زمان به سمت خرید محصولات کسب و کار خودتون بکشونین.

مثل CTA های قبلی، شما می‌تونین CTA بسته شدن فروش رو هم در آخر پست‌های وبلاگ خودتون یا حتی تو صفحه‌های فروش محصولات، جایی که مشتری‌های بالقوه آخرین تلاش‌های خودشون رو تو پیدا کردن محصول مورد‌نظرشون انجام میدن، قرار بدین.

CTA تبلیغ رویداد‌ها

شما ممکنه که هر ساله درگیر برگزاری رویداد‌ها یا مراسمات خاصی به صورت آنلاین یا حضوری باشین که مطمئنا دوست دارین راجع به اونا به بقیه هم اطلاع بدین و از اونا بخواین که در مراسمات شما شرکت کنن.

در این موقعیت شما میتونین از یکی از انواع Call To Action به نام CTA تبلیغ رویداد‌ها برای آگاهی رسوندن راجع به زمان برگزاری رویداد‌ها و یا حتی فروش بلیط‌های مربوط به اون استفاده کنین.

بهترین بخش CTA تبلیغ رویداد‌ها اینه که شما در هر جایی از سایت که دوست داشته باشین، بسته یه نوع مخاطبی که میخواین توجه اون رو جلب کنین، میتونین CTA تبلیغ رویداد‌ها رو قرار بدین و هیچ محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت.

مثلا برای مشتری‌ها میتونین این CTA تبلیغ رویداد‌ها رو توی همون صفحه ورود به سیستم یا بخش داشبورد یا صفحه دریافت رسید به مشتری قرار بدین و برای Lead ها میتونین این نوع Call To Action رو تو نوار کناری وبلاگ نمایش بدین؛ به هر حال امکانات و تنوع برای شما بسیار زیاد و نامحدوده.

CTA پرورش سرنخ

بیاین تصور کنین که چه اتفاقی میفته وقتی کسی Lead وبسایت شما میشه ولی حاضر نیست پولی برای خرید محصول یا دریافت خدمات شما پرداخت کنه؟ خب قطعا میتونه یه ضرر بزرگ برای کسب و کار و وبسایت شما محسوب بشه.

اینجاست که شما باید سرنخ‌ها رو با نوع دیگه‌ای از پیشنهادات جذاب خودتون آشنا کنین.

توجه داشته باشین که پیشنهادات شما از نوع پیشنهاداتی برای افزایش فروش محصولات خودتون باشن. برای مثال به نمونه پیشنهادی مثل دموی محصول یا نمونه آزمایشی رایگان فکر کنین. اینها پیشنهاداتی هستن که میتونین با CTA پروش Lead از انواع CTA ها اونها رو گسترش بدین.

علاوه بر این شما نیاز دارین که Lead Nurturing CTA رو در قسمت‌هایی از سایت خودتون قرار بدین که بازدید‌کننده‌های زیادی داشته باشه و به چشم بیاد مثل ایجاد یه CTA پرورش سرنخ تو پست‌های یه وبلاگ یا مثل یه پیشنهاد در آخر صفحه تشکر پیشنهاد یه بازاریابی دیگه.

 

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید