انتقال اطلاعات در دنیای امروزه از راههای متنوعی قابل انجام است، در گذشته رسانه فقط شامل تلویزیون، رادیو، روزنامه میشد.
اما با گسترش علموفناوری و اینترنت، دسترسی افراد به انواع رسانه افزایش یافت، اینطور که تاکنون انواع و اقسام رسانهها وجود دارد.
در ادامه قصد داریم بیشتر درباره رسانه چیست بحث کنیم، پس با ما همراه باشید.
تاریخچه رسانه
رسانه در طول حیات بشر دارای تغییر و تحولاتی شده که ما آنها را به پنج بخش تقسیم میکنیم.
در این بخش خواهیم گفت تاریخ رسانه چیست ؟
دوره اول
در این دوره رسانهها شنیداری بودند مثل افرادی که اخبار را به گوش هم میرساندند، یا واعظانی که درس دین به افراد می دادند.
دوره دوم
به این دوره، دوره نوشتاری گویند. به علت بیسوادی افراد و سخت بودن کتابت و حتی نبودن کاغذ و قلم رسانه نوشتاری دیر تر از شنیداری فراگیر شد.
با گسترش اسلام روزبهروز بر افراد باسواد افزوده شد و پس از آن با اختراع دستگاه چاپ، نوشتهها و کتب و رسانههای نوشتاری افزایش یافت.
دوره سوم
بعد از گسترش رسانه شنیداری و نوشتاری نوبت به رسانه دیداری میرسد که با شنیداری همراه میشود.
با ایجاد رسانههای دیداری و شنیداری ذهن انسان درگیر این نوع رسانه شد، زیرا؛ که تا قبل از آن با رسانهای که جلوه بصری داشته باشد روبهرو نشده بود و جذابیت خاصی برایش داشت.
اختراع تلویزیون و رادیو و در این دوره انقلابی بزرگ بود.
دوره چهارم
عصر حاضر را دوره چهارم مینامند، ما در دوره چهارم انتخاب میکنیم چه ببینیم و چه چیزی به گوش ما برسد.
گسترش اینترنت این امکان را به افراد میدهد تا خودش برای دیدن تلویزیون و فیلم، برنامه ریزی کند و لیست پخش مربوط به خودش را داشته باشد.
روزگاری بود که انسان به دنبال رسانه میدوید اما حالا رسانه به دنبال انسان است، تا از علایق او با خبر شود و اطلاعات مورد علاقه مخاطب را به او برساند.
دوره پنجم
با توجه به پیشرفتهایی که دیده میشود، در ادامه با دنیای واقعیت مجازی روبه رو خواهیم شد که روز بهروز داریم به این رسانه نزدیک و نزدیکتر میشویم.
تعریف رسانه
اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم رسانه چیست ؟ بهعبارت کوتاه، رسانه یعنی وسیله انتقال پیام.
رسانه به آن دسته از ابزار گفته میشود که وسیله انتقال افکار، فرهنگ، عقاید است و از تمدنهای جدید بوجود آمده.
رسانه به کلیه امکاناتی گفته میشود که میتواند محیطی را بوجو آورد تا فراگیران با کمک این ابزار اطلاعات و مهارت جدیدی را بدست آورند.
معنی رسانه
امروزه استفاده از لغت مدیا (Media) به جای خود کلمه رسانه باب شده است، البته که media در اصل جمع Medium است و استفاده از لغت مدیا غلط مصطلح است.
در هر صورت رسانه ابزاری برای انتقال پیام، اخبار، اطلاعات و غیره است.
انواع رسانه
با گسترش عصر فناوری، تعداد رسانهها افزایش یافته است، که در ادامه با انواع رسانه آشنا خواهیم شد.
رسانه فردی
این رسانه محدود به تعداد افراد پایین میشود مثلاً تلفن یا پیام به یک نفر یا نامه دادن.
رسانه جمعی
تعریف این رسانه را اینگونه میتوانیم بیان کنیم، به رسانهای که بتواند پیامی را به طیف گستردهای از افراد برساند، رسانه جمعی میگویند.
به رسانه جمعی، رسانه انبوه یا گروهی نیز میگویند.
نوع ارتباط در رسانه جمعی میتواند یکسویه یا دوسویه باشد.
در ارتباط یک سویه میتوان پیامی را به حجم انبوهی از افراد رساند اما این ارتباط فقط از سمت فرستنده است.
اما در ارتباط دوسویه هم فرستند و هم گیرنده با یک دیگر ارتباط خواهند داشت.
معمولاً ارتباط یکسویه از بین رفته است اما میتوان تا حدودی تلویزیون یا رادیو را یکسویه در نظر گرفت.
البته رسانه جمعی خود به پنج دسته تقسیم میشود.
چاپی
رسانههایی مثل روزنامه و مجلات که بر روی کاغذ چاپ میشوند را چاپی گویند.
پخش
رسانههایی مانند تلویزیون، دستگاه پخش، رادیو را جزو دسته پخش قرار میدهند.
کامپیوتری
قاعدتاً استفاده از اینترنت و فضای مجازی را کامپوتری میگویند.
خیابانی
اگر در خیابان به اطرافتان توجه کنید، بنرها، بدنه اتوبوسها، دیوارهای شهر پر است از تبلیغات که به این دسته هم خیابانی گفته میشود.
نشریه
نشریات هم در چهار دسته تقسیم بندی میشوند:
-چاپی
مشخص است که بر روی کاغذ چاپ میشود.
-دیجیتال
محتوایی که به صورت کدهای باینری منتشر میشود یعنی کدهای صفر و یک.
-سایبری
رسانهای که به صورت تصویر یا فیلم در فضای الکترونیک پخش شود را سایبری گویند.
-الکترونیک
همان محتوایی که در رسانه چاپی که روی کاغذ منتشر میشود اگر در فضای مجازی و به صورت الکترونیک پخش شود را الکترنیک میگویند.
رسانه اجتماعی
اشتباه نکنید رسانه اجتماعی با رسانه جمعی کمی متفاوت است.
امروزه با گسترش فضای مجازی رسانهها و یا شبکههای اجتماعی به وجود آمدهاند که با رسانههای جمعی متفاوتند.
معمولاً به این رسانه مدیا Media میگویند.
تفاوت بین رسانه اجتماعی و شبکه اجتماعی این است، که در رسانه اجتماعی فرستند و گیرنده با یکدیگر ارتباط میگیرند و اختیارات فرستنده از گیرنده بیشتر است، اما در شبکه اجتماعی، هدف برقراری ارتباط میان مشتری یا مخاطب با سطح یکسانی از اختیارات است.
اهمیت رسانه
بدون انکار اهمیت رسانه امروزه نسبت به گذشتهها افزایش یافته و رسانه جزو لاینفک زندگی افراد شده.
اهمیت رسانه را انجایی مشهود است، که بسیار بر یادگیری موارد غیرقابل درک اثر میگذارد و آنها را بسیار قابل درک و ساده میکند.
استفاده از رسانهها برای آموزش (یاددهی و یادگیری) مخصوصاً با شرایط به وجود آمده و گسترش کرونا در سطح جهان و آنلاین شدن تمام فعالیتها، بسیار مهم و غیر قابل انکار است.
هر روزه بر مقدار اهمیت آن افزوده میشود.
با کمک گرفتن از رسانهها میتوان در استفاده از زمان صرفه جویی کرد.
نقشهای رسانه
تقریباً رسانه در هر بعد از زندگی افراد نقش دارد.
ابعاد نقشهای رسانه در زندگی روزمره مردم.
نقش آموزشی
وجود صوت، تصویر، ویدئو، متن و همه اینها به صورت پویا بسیار بر یادگیری موثر است.
اگر به برنامههای تلوزیونی دقت کنیم، اهمیت و نقش آموزش را به طور کامل درکی میکنیم.
به بیان ساده وجود برنامههای مختلف آشپزی، پزشکی، کودکانه وغیره بسیار روی آموزش افراد موثر است.
نقش سرگرمی
گاهی افراد برای گذراندن اوقات استراحت خود به رسانهها روی میآورند اما در برخی موارد این ویژگی به معضل تبدیل میشود.
استفاده بیش از اندازه از رسانه برای سرگرمی تبعات ناخوشایندی را نیز با خود به همراه دارد.
چه بهتر که برای استفاده از رسانه برنامه مشخص و متعادل داشته باشیم.
نقش خبری
دیگر نقش با اهمیت رسانه گردآوری اخبار و اتفاقات و قرار دادن آنها بهسادگی در دست مخاطب است.
دیگر نیاز نیست برای دسترسی به رویدادها زحمت بکشید، فقط کافی است تلوزیون را روشن کنید یا موبایلتان را در دست بگیرید!
نقش ارتباطی
گسترش رسانهها سبب نزدیکی افراد و سهولت در ارتباطگیری بین آنها میشود.
با خواندن روزنامه، دیدن اخبار و حتی استفاده از شبکههای اجتماعی احساس قرارگیری در اجتماع در افراد افزایش مییابد و ارتباط بین اشخاص نزدیک میشود.
نقش تبلیغی
اکثر حکومتها از این نقش رسانه بهجای فعالیت در جهت اغنا فرهنگ و کمک به زندگی بهتر، منافع سیاسی خود را بر آن وارد میکنند و به تحمیل قدرت میپردازند.
نقش اقتصادی
گاهی استفاده از رسانه بسیار از جهت مالی و اقتصادی برای افراد منفعت دارد.
و بسیاری از مشاغل مربوط بهاین حوزه میشوند و مشاغلی که ربطی به این حوزه نداشته باشند، از رسانه به عنوان ابزار برای منافع اقتصادیشان بهره میگیرند.
کارکرد رسانه
مهمترین کارکرد رسانه همهجا بودن آن است، که بدون محدودیت زمان و مکان و تعداد با افراد زیادی میتوان در ارتباط بود و طیف گستردهای از ارتباطات را در لحظه تجربه کرد.
افراد برای ارتباط اجتماعی، آموزش، سرگرمی وغیره به رسانه پناه میآورند و هیچ وقت دستخالی بیرون نمی آیند!
ابزارهای رسانهای
قطعاً رسانه با ابزار رسانه متفاوت است.
رسانه متشکل است از ابزار به اضافه محتوا.
ابزارهای متعددی برای رسانه وجود دارند، مانند؛
تلویزیون
رادیو
موبایل
گرامافون
کتاب، مجلات و روزنامهها
اینترنت
سینما
و هر پلتفرمی که انتقال اطلاعات را انجام دهد!
امیدواریم این مقاله آرانیکوب مورد توجه شما قرارگرفته باشد و برایتان مفید بوده باشد، حتماً نظراتتان را برایمان کامنت کنید.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir