یکی از ابزارهای مهم در موفقیت کسب و کارهای اینترنتی، مدیریت شبکههای اجتماعی هستش و یکی از روشهای قوی و موثر در بازاریابی، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستش.
نحوه ارتباطات کنونی با نحوه تعاملات در گذشته فرق کرده است. در قرن حاضر، شبکههای اجتماعی یکی از ارکان اصلی ارتباطات به شمار میروند. کسبوکارهای مختلف میتونند از تاثیرپذیری شبکههای اجتماعی برای ارتقای کار خود کمک بگیرن.
اگه از شبکههای اجتماعی به درستی استفاده کنید، به شما در ارتباط با مشتریان خود، گسترش کسبوکار و حتی ارتباطی پایدار با مشتریان فعلی کمک خواهد کرد. البته این موضوع رو فراموش نکنید که این شبکهها نباید گمراه کننده باشن.
اگه بدون برنامه ریزی و تعیین اهداف شروع به انتشار مطلب در این شبکهها کنید، امکان این هستش که باعث ایجاد اثری منفی بر کسبوکار خودتون بشید.
نتیجه حضور در شبکه های اجتماعی چیست؟
اگه با برنامه و هدفمند در حضور در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک، گوگل پلاس، توئیتر و … حضور داشته باشید، نتایج مثبتی براتون به دنبال داره.
محصول حضور شما این هستش که همواره با مشتری در تعامل هستین و اونو به سمت وبسایت و دیگر کانالهای ارتباطی خود سوق میدید.
این کار تجربه کاربر رو دلنشین و وفاداری مشتری رو افزایش میدهد. مشتری وفادار و راضی، علاقهمنده که به سایت شما مراجعه کنه و این مراجعه منجر به فروش محصولات و خدمات شما میگردد.
یکی از ثمرات سودمند حضور در بسترهای اجتماعی دست به دست شدن نام تجاری شما در میان افراد هستش. علاقهمندان و مشتریان شما برخی از بخشهای محتوا منتشر شده رو به اشتراک میگذارند و به این روش، نام تجاری شما میان افراد دست به دست میچرخد. این چنین است که انتشار یک پست جذاب و کاربردی، برای شما سودی معادل تبلیغات بنری خواهد داشت.
شبکه اجتماعی مناسب برای کسب و کار شما؟
شبکههای اجتماعی در رونق کسب و کار بسیاری از افراد، نقش چشمگیری داشته است، تا اونجا که در حال حاضر، بازاریابی شبکههای اجتماعی (social media marketing) از مهم ترین ابزارهای بازاریابی دیجیتالی هستش.
الزامی هستش که شما شبکهای اجتماعی رو برای تبلیغ کسبوکار خودتون انتخاب کنید که با هدف و نوع کسبوکار شما متناسب باشه.
نمونههایی از شبکههای اجتماعی محبوب:
اینستاگرام:
شبکهای اجتماعی هستش که بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر داره. روش کار اینستاگرام بر اشتراکگذاری عکس و ویدئوهای کوتاه مبتنی هستش. اینستاگرام، شبکهای ساده و تاثیرگذارهستش که میتونه اهداف، خدمات، محصولات و پیام کسب و کار شما رو به گوش دیگران برسونه. اینستاگرام، در ایران شبکهای محبوب هستش و کسب و کارهای کوچک و بزرگ در فروش محصولات و معرفی نام تجاری خود از این شبکه کمک میگیرند.
توئیتر:
توئیتر به معنی نوک زدن پرنده هستش. روش کار توئیتر اطلاع رسانی سریع هستش. حتی وبسایتهای خبری و رسانهای هم در بعضی مواقع از توئیتر عقب میمانند.کاربران برای اطلاع از اخبار جدید و لحظه به لحظه رویدادها از شبکه توئیتر استفاده میکنند. اطلاع رسانی توئیتر بحثهای سیاسی و رویدادهای مهم ورزشی رو پوشش میدهد.
فیس بوک:
فیسبوک از دیگر شبکههای اجتماعی قدیمیتر هستش. فیسبوک در خارج از ایران بسیار محبوب هستش و حتی میان سالان نیز از کاربران فعال اون به حساب میآیند؛ ولی تو ایران قضیه فرق داره. فیس بوک تو ایران به علت فیلترینگ خیلی محبوب نیستش. خیلی از کاربران ایرانی به استفاده از این شبکه تمایلی نشون نمیدهند. با این وجود، از تاثیر این شبکه اجتماعی کهنه کار نباید غافل بشیم.
تلگرام:
بسیاری از کاربران ایرانی از تلگرام استفاده میکنند. تلگرام برای مردم شبکهای محبوب هستش. کانالهای متنوع تلگرام با عملکردهای خاصشان ایرانی رو سرگرم میکنه. کار با تلگرام و ابزارهاش از دیگر شبکههای اجتماعی آسون تر هستش.
پینترست:
گویی پینترست برای خانمهای خانه دار ساخته شده است، چرا که بیشتر کاربرانش رو خانمها تشکیل میدهند. پینترست، فضایی بسیار مناسب برای تبلیغ و معرفی آخرین محصولات و خدمات مرتبط با خانمها هستش. موضوعاتی مثل طراحی، مد، سبک زندگی و برندهای پوشاک، بخش وسیعی از فضای پینترست رو تصاحب کردهاند.
شبکههای اجتماعی دیگری مانند گوگل پلاس، لینکداین و… نیز وجود دارن، ما در اینجا نمونههایی از معروف ترین شبکههای اجتماعی رو برای شما شرح دادیم تا برای کسبوکار خود، به مناسبترین انتخاب خود برسین.
در شبکه اجتماعی انتخابی، حساب کاربری ایجاد کنید و نام تجاری و برند کسب و کارتون رو در اون قرار بدید.
چرا به شبکههای اجتماعی نیاز داریم؟
یکی از مهم ترین دلایلی که ما به شبکههای اجتماعی نیاز داریم اینه که کاربران به برندهایی که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنن اعتماد بیشتری دارن. شبکههای اجتماعی تو دیده شدن مطالب سایت موثرن و مدیریت اصولی اونا باعث پیشرفت تو کسب و کار میشن.
سه دلیل اهمیت حضور در شبکه های اجتماعی چیست؟
اول اینکه مردم به برندهایی که تو شبکههای اجتماعی حضور دارن اعتماد بیشتری میکنند.
تحقیقات ثابت کرده که مردم به برندهایی که تو شبکههای اجتماعی حضور دارن اعتماد بیشتری دارن. اعتماد بزرگترین سرمایهای هستش که یه برند میتونه داشته باشه.
دوم اینکه مردم حضور بیشتری تو شبکههای اجتماعی دارن.
مردم از شبکههای اجتماعی زیاد استفاده میکنند و این بهترین فرصته که با حضور تو شبکههای اجتماعی و تولید محتوای خوب مشتری جذب کنین.
سومین دلیل اینه که شبکههای اجتماعی باعث ارتباط نزدیک و موثر با مشتریان میشود.
مشتریان بزرگترین سرمایههای یک کسب وکار هستن. با استفاده از شبکههای اجتماعی میشه ارتباط صمیمی و موثرتری با مشتریها داشت که باعث میشه نیازهای مشتریان رو بهتر رفع کرد.
مدیریت شبکههای اجتماعی چیست؟
مدیریت شبکههای اجتماعی به مجموعه کارهایی گفته میشه که باعث میشه یک برند یا کسبوکار به روز باشه و در مدت زمان کمتری و با برنامهریزی دقیقتری به هدفش برسه.
موضوع مدیریت شبکههای اجتماعی به قدری مهمه که بسیاری از شرکتهای بزرگ برای مدیریت شبکههای اجتماعی خودشون از یک تیم مختصص استفاده میکنند.
چرا مدیریت شبکههای اجتماعی اهمیت زیادی داره ؟
مدیریت شبکههای اجتماعی اهمیت زیادی داره. نحوه فعالیت یک برند تو شبکههای اجتماعی نشون دهنده توجه مدیر به اون کسبوکار هستش. هر چقدر فعالیت بهتری تو شبکههای اجتماعی داشته باشین، افراد بیشتری با برند شما آشنا میشوند.
با حضور فعال تو شبکههای اجتماعی میشه اطلاعات بیشتری رو در مورد نیازهای مشتریها و فعالیت رقیبها به دست آورد. اگه شما دنبال نتایج دلخواه خودتون برای رسیدن به هدفتون هستین باید به صورت اصولی شبکههای اجتماعیتون رو مدیریت کنین. برای اینکار به خوبی مخاطبهاتون رو بشناسین، محتوای خوب و جذاب تهیه کنین و همیشه به دنبال رشد و بهتر شدن نتایج باشین.
مدیریت شبکههای اجتماعی شامل چه مواردی است؟
اول انتخاب نام تجاری مناسب:
محبوبیت شبکههای اجتماعی روزبهروز بیشتر میشه و تعدادشون هم در حال افزایشه. با انتخاب نام تجاری مناسب بازاریابی بهتر و سودمندتره و میشه تو همه شبکههای اجتماعی فعالیت کرد.
دومین مورد تولید محتوا مناسب:
مهمترین کار برای مدیریت شبکههای اجتماعی توانایی تولیدمحتوای مناسب هستش. تولیدمحتوای مناسب باعث افزایش بازدید و جذب مشتری بیشتر میشه و در نهایت به آشنایی بیشتر با برند و وفاداری خواهد شد.
سومین مورد بررسی نتایج و مدیریت دائمی آنها:
یکی از مهم ترین کارهایی که واسه پیشرفت کسبوکارها تو شبکههای اجتماعی در نظر گرفتن نتایج به دست اومده هستش. با انجام این کار میتونید بفهمین که استراتژی که به کار برده بودین خوب بوده یا بد و چقدر تو پیشرفت بهتون کمک کرده.
چهارمین مورد تحلیل دادهها و اطلاعات هستش:
تحلیل دادهها و اطلاعات باعث میشه که به اندازه لازم محتوا تولید کنین و کیفیت کار رو بالا میبره.
برای بازاریابی شبکه های اجتماعی باید چه مهارتهایی داشته باشیم؟
اولین مورد مهارت نویسندگی و ویرایش هستش:
مهارت نویسندگی و توانایی ویرایش نوشتهها یکی از مهارتهایی هستش که یک مدیر شبکه اجتماعی باید اونو بلد باشه. نوشته خوب باعث جذب مخاطب از راه طبیعی میشه و باعث آسونتر شدن برند سازی تو فضای مجازی میشود.
دومین مورد مهارت مشتری مداری هستش:
بیشتر مشتریها واسه پیدا کردن برندهای تجاری از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. مدیر شبکههای اجتماعی باید مشتری مدار باشه.
برای یک مدیر شبکههای اجتماعی داشتن مهارت مشتری مداری بسیار مهم و ضروریه. همه فعالیتهای یک مدیر شبکههای اجتماعی در جهت راضی نگهداشتن مشتریها هستش.
مواردی مثل پاسخگویی سریع و مرتبط از جمله این مهارتها هستش.
سومین مورد تجربه در تبلیغات شبکههای اجتماعی هستش:
تبلیغات تو شبکههای اجتماعی از اولویتهای مهم تو بازاریابیه. و مدیر شبکههای اجتماعی باید بدونه چطوری تبلیغات انجام بده.
چهارمین مورد مهارت تجزیه و تحلیل آماره:
موفقیت تو بازاریابی شبکه های اجتماعی به عدد و ارقام بستگی داره. اینکه یه مطلب چقد مفیده؟چقد لایک خورده؟ چند تا کامنت براش نوشتن؟ و ….
تجزیه و تحلیل این آمارها کمک میکنه تا اطلاعات دقیقتری از فعالیتها داشته باشیم.
پنجمین مورد توانایی تولید تصاویر گرافیکی هستش:
تصاویر تو شبکههای اجتماعی خیلی مهم هستن. محتوای تصویری ارتباط با مخاطبان رو چند برابر میکنه.
داشتن مهارت تولید تصاویر گرافیکی خوب باعث جذب مخاطب و اعتماد سازی میشه و در نهایت منجر به افزایش فروش میشود. به همین دلیل اهمیت داره که مدیر شبکههای اجتماعی توانایی تولید تصاویر گرافیکی رو داشته باشه.
آخرین مورد آشنایی با اصول سئو و بازاریابی محتوا هستش:
برای مدیریت شبکههای اجتماعی داشتن درک کاملی از اصول سئو و بازاریابی محتوا مهمه. مدیر شبکههای اجتماعی باید بدونه که دسترسی و ارتباط در رسانههای اجتماعی هم تو ترافیک و بازدهی هم تو جستجوگرها و هم سئو تاثیرگذاره.
یکی از مواردی که در شبکههای اجتماعی باید به آن توجه داشت، CTA است، که در « مقاله CTA چیست ؟ » بهطور کامل براتون توضیح دادیم، حتماً مطالعه بفرمایید.
یادتون نره بعد از خوندن مقاله، نطراتتون رو برامون کامنت کنید و اگر مقاله رو دوستداشتید برای دوستاتون هم ارسال کنید.
در ادامه توصیه میکنیم مقاله سوشیال مارکتینگ چیست را مطالعه بفرمایید.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir