مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

نکته های مهم در انتخاب نام دامنه و ساخت دامنه برای وب سایت

میتوان گفت انتخاب نام دامنه و ساخت دامنه مهمترین بخش برای راه اندازی یک وب سایت یا کسب و کار اینترنتی است . چرا ؟

  بخاطر اینکه نام دامنه درگذر زمان برای شما به عنوان یک برند برای مخاطبتان می‌شود و اولین چیزی که مخاطب با آن برخورد کرده و شما را با آن نام می‌شناسد ، دامنه وب سایت می‌باشد.

این قضیه به قدری جدی و حیاتی است که در مرور زمان می‌تواند کمک بسیاری به برندسازی شما کند.

پس اولین قدم را درست برداریم و نام مناسبی برای ادرس وب سایت خودمان انتخاب کنیم و به ساخت دامنه  بپردازیم.

افراد زیادی در شرایط بحرانی انتخاب نام دامنه قرار میگیرند، گاهی ممکن است شش ماه از وقت خود را روی انتخاب نام دامنه بگذارند.

متاسفانه این افراد هر چقدر وقت بیشتری برای این کار صرف کنند نتیجه مطلوبی نخواهند گرفت و همین باعث می‌شود وقت خود را از دست بدهند.

تعدادی از مشتریان ما در این مرحله از راه اندازی وب سایت کارشان گیر کرده اند زیاد هستند، بخاطر این موضوع تصمیم گرفتیم این مقاله را برای راهنمایی و کمک در حل این مسئله بنویسیم . با ما همراه باشید.

اگر شما هم وسواس زیادی در نام دامنه دارید و هنوز موفق به انتخاب آن نشده‌اید نکاتی که در پاراگراف های بعدی ذکر می‌کنیم را مطالعه کنید تا بتوانید راحت تر نام دامنه را برای ساخت دامنه ی خود انتخاب کنید.

اول از هرچیزی باید بدانید که نام دامنه را احساسی انتخاب نکنید، طوری نباشد که بعدا دلتان را بزند و بخواهید آن را عوض کنید.

نام دامنه وبسایت شما بخشی از هویت کسب و کار شماست و به این سادگی ها نمی‌توانید آن را عوض کنید. به قول معروف دامنه وب سایت کت و شلوار نیست که بخواهید هر زمانی آن را عوض کنید.

پس در ادامه این مطالب به نکاتی که قصد داریم صحبت کنیم توجه زیادی داشته باشید :

نام دامنه باید مرتبط با کسب و کار باشد!

در انتخاب نام دامنه دقت داشته باشید که مرتبط با کسب و کار شما باشد ، چرا ؟ چون در مرحله برند سازی و معرفی خود به دیگران به مشکل جدی بر خواهید خورد! البته خیلی از کسب و کارها نام های خاصی انتخاب می‌کنند که مرتبط با کسب و کارشان نیست ، ما پیشنهاد می‌کنیم آنها را الگو قرار ندهید و نامی بهتر انتخاب کنید. برای مثال اگه فروشگاه اینترنتی میخواهید راه اندازی کنید از کلمه shop در دامنه خود استفاده کنید.

در نام دامنه خود از کلمات کلیدی استفاده کنید

استفاده از کلمات کلیدی موضوع بسیار مهمی نخواهد بود اما یک موضوع بسیار جدی در سئو شما خواهد شد . استفاده از کلمات کلیدی اصلی تان در نام دامنه ، گوگل راحت تر می‌تواند حوزه کاری شما را تشخیص دهد اما زیاد قضیه مهمی نیست!

خیلی از کسب و کارها از کلمات کلیدی استفاده نکردند ولی رتبه های خوبی بدست اوردند. ولی اگر براتون میسر بود از کلمه کلیدی حتما استفاده کنید.

برای مثال اکثر وب سایت هایی که در حوزه فست فود فعالیت دارند از کلمه food در دامنه هایشان استفاده کرده اند.

البته بگم که این مورد مشابه مورد بالاست ولی این دو مورد در کنار هم خیلی تاثیر داره.

به هیچ عنوان نام فارسی در میان افکارتان نباشد!

حتما تاحالا به سایت هایی که اسم فارسی استفاده میکنند برخورد کرده‌اید! سایتی مثل  com.تور-ترکیه.www که اینجور سایت ها اکثرا به امید رتبه دهی گوگل به کلمات کلیدی راه اندازی شدند که قطعا جواب خوبی نگرفتند. همه این سایت ها از سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند که قابل اعتماد اصلا نیستند . پس از هرگونه اسم فارسی جدا خود داری کنید.

نام دامنه کوتاه باشد ولی مخفف نباشد!

سعی کنید حداکثر تا 10 کاراکتر و نام کوتاه استفاده کنید. هر چقدر نام دامنه شما کوتاه و گویا تر باشد در ذهن مخاطب بهتر به یاد می ماند و بلعکس هرچقدر بلندتر و پیچیده تر باشد درصد خطای مخاطب بیشتر خواهد شد. از نام های مخفف استفاده نکنید مگر در شرایط خاص برای مثال وب سایت جشنواره موبایل ایران به صورت مخفف iwmf است چون اگر مخفف نبود دامنه بسیار طولانی میشد و اینکه برند خاصی نیست !

نام منحصر به فرد برای دامنه خود انتخاب کنید

دقت داشته باشید نام دامنه منحصر به فرد باشد و دور از تکراری بودن ساخته شود . برای اینکه در ذهن مخاطب بگنجید باید از نام منحصر به فرد استفاده کنید و سعی نکنید از پسوند دیگر دامنه ها استفاده کنید که این اشتباه محض است.

به عنوان مثال برندی با پسوند ir وجود دارد و شما پسوند com همان دامنه رو ثبت می‌کنید ، این کار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود اگر به فکر برند سازی هستید.

از پسوند های فانتزی استفاده نکنید

روز به روز پسوندهای متفاوت قابل استفاده در ثبت دامنه ها مهیا می‌شود پسوند هایی مثل .website یا .music که در هر زمینه ی دیگری هم که فکرش را بکنید پسوند برای ثبت دامنه موجود است. البته استفاده ار پسوند های خاص در برخی از موارد جایز است . برای مثال اژانس های دیجیتال مارکتینگ از پسوند .agency استفاده می‌کنند که اصولا در این مواقع پسوند خاص را برای برندشان قرار می‌دهند پسوندی مثل .com را برای وب سایت دوم شان انتخاب می‌کنند. اگر مخاطبانتان ایرانی هستند پیشنهاد میکنم از پسوند .com یا .ir استفاده کنید و اگر برای شما ازاد نبود می‌توانید  .org یا .co را امتحان کنید.

خط تیره در دامنه استفاده نکنید

 بطور خلاصه میتونیم بگوییم که این روش در مراحل بعدی برندسازی مشکل جدی ای برای شما ایجاد خواهد کرد ، همچنین روی بخاطر سپردن نام دامنه توسط کاربر تاثیر خوبی نخواهد داشت.

چند ابزار پیشنهادی برای پیدا کردن نام دامنه های خاص

سایت ها names4brands.com و leandomainsearch.com پیشنهاد های خوبی هستند که به شما در معرفی نام های خاص کمک بسزایی می‌کنند.

وب سایت های زیر هم از نمونه وب سایت هایی هستند که به شما در معرفی نام های خاص کمک می‌کنند.
OpenmindIran.com

 TempestIran.com

 AcclaimIran.com

جمع بندی و سخن پایانی

از آن جایی که نام دامنه مسئله بسیار مهمی است پیشنهاد می‌کنم اگر کسب و کار کوچکی دارید زمان بسیاری را صرف تصمیم گیری نکنید و در کنار فکر کردن به نام دامنه به فکر کسب و کار خود هم باشید نه اینکه تمام وقت خود را صرف دامنه کنید

نکاتی که در این مقاله در رابطه با نام دامنه بیان کردم بسیار مهم بود و امیدوارم کمک خوبی به شما کرده باشد و استفاده کافی را برده باشید ، اگر این مقاله برای شما مفید بود ممنون میشم با بقیه دوستان هم در شبکه های اجتماعی در میان بگذارید ، منتظر نظرات ارزشمند شما کاربران هستیم.

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید