اصول سئو چیست؟

اصول سئو چیست؟ 800 520 آرانیک وب

اصول سئو  (قسمت اول)

سلام با سری مقالات خودمونی در خدمت شما دوستان عزیز هستم، من علی کربلایی هستم مدیر وب سایت آرانیک وب و سعی دارم داخل مقالاتی که مینویسم خیلی ساده و خودمونی به دور از هجویات و ادبی گویی به شما مطالبی رو بگم،
تو مقاله قبلی سئو رو توضیح دادم و این مقاله رو مخصوص کسایی نوشتم که علاقه پیدا کردن در مورد سئو و اصول سئو بیشتر بدونن اگه مدیر وب سایت هستین یا تو حیطه وب فعالیت میکنید و مبتدی هستین خوندن این مقاله خالی از لطف نیست.
این مقاله رو من به دو بخش تقسیم کردم بخاطر اینکه بارها و بارها بخونیدش و به چشم یک مقاله ساده و گذرا نگاه نکنید، اینجوری ممکنه توی تاکسی یا مترو که نشستی با خوندن یه پارتش لذت ببرید و به موقع هم به مقصدتون برسید.

سئو

سایت بدون سئو مثل ماشینی میمونه که چرخ نداره، ماهیت ماشین بودن داره ولی برای کاری که ساخته شده توانایی انجام کاری رو نداره، باید چرخ مناسب خودرو باشه و ۹۹ درصد فراز نشیب ها با چرخ و کمک و فنر مناسبه که رانندگی رو برای راننده لذت بخش میکنه دیگه واضح تر از این نمیتونستم در مورد اهمیت سئو وب سایت توضیح بدم.
روزی ۳٫۵ میلیارد سرچ گوگل انجام میشه اگه هنوزم معتقدی سئو مناسب نیست همین الان این مقاله رو ببند و برو دنبال یه کاری که به محیط مجازی مربوط نباشه!

سئو سایت به مجموعه ای از روش های فیزیکی و روانی میگن که باعث میشه سایت شما حسابی دیده بشه، الان شاید مبحث روانی بودنش گنگ باشه براتون ولی جلوتر توضیح میدم تا حسابی درک کنید، سعی کردم مطالب جوری باشه هم جدید باشه (البته اگه دوستان دزد مجازی این مقاله رو همه جا پخشش نکن و اینم تکراری نشه) و هم با خوندن همین مقاله کلیات اصول سئو رو یاد بگیرید.
سئو قرار نیست معجزه کنه سئو در واقع خود شناسیه ما هرچی کمک کنیم خودمونو بهتر بشناسیم بقیه مارو بهتر میشناسن یعنی اگه من سعی کنم ماهیت درونی سایتم با محتوایی که ارائه میکنم برابر باشه مخاطببم از با من بودن لذت میبره و منو میذاره جزء وب سایت های محبوبش،اگه حرف دل مخاطبمو بزنم اونم به من اعتماد میکنه.

تو مقاله ” سئو چیست ” من در مورد انواع کلاه های سئو گفتم ولی یه مورد دیه بود که نگفتم چون جاش اینجا بود
⦁ سئوی کلاه سفید
⦁ سئوی کلاه سیاه
⦁ سئوی کلاه خاکستری

خب حالا سئوی کلاه خاکستری چیه؟

چیز خوبی نیست این حالت منافق رو داره هم یه بخش خوب داره هم یک شیطان درون، به مجموعه ای از کارها که هم به صورت قانونی هم به صورت غیر قانونی انجام میشه تا وب سایت شما سئو شه و بهتر دیده بشه بهش میگن خاکستری این روش خوب نیست مخاطبتون و گوگل دیر یا زود میفهمه و اعتباریتون رو از دست میدین، چه کاریه این همه وقت و هزینه بذاری برای راهی که میدونی درست نیست، این روش ممکنه برای شروع خوب باشه ولی در دراز مدت حتما به شما ضربه میزنه اگه اصرار دارید از این روش استفاده کنید توصیه میشه نهایت تا ۳ ماه اول تاسیس وب سایتتون ازش استفاده کنید.

بریم سراغ اینکه ببینم اصول سئو سایت چیه؟

 

بهینه سازی و مَشتی کردن آدرس URL همه صفحات وب سایت :

خیلی ضایس که ادرس خونتون با ادرس جغرافیایایش همخونی نداشته باشه، یعنی مثلا مقاله بنویسی در مورد ” اصول سئو چیست؟ ” بعد آدرس سایتت این باشه: www.aranikweb.ir/narenji خب این رو هرکی ببینه بازشم نمیکنه چون مخاطب فکر میکنه شما دارید مسخرش میکنید ولی شاید باورتون نشه ۵۰ درصد نام گذاری ها توی وب به همین صورته،

⦁ پس نکته اول اینکه یادتون نره ادرستون با محتواتون برابر باشه
⦁ ادرستون مختصر و مفید باشه شونصد خط ادرستون نباشه یه جور باشه مخاطب تا دید بفهمه داخل این صفحه چه خبره گوگل هم بفهمه

یه مقاله کامل هم برای بهینه سازی آدرس وب سایت حتما مینویسم و به زودی داخل سایت براتون میذارم.

انتخاب درست کلمات کلیدی Keyword Research

برای اینکه توی این قسمت خیلی قوی عمل کنید دوتا راه دارید اول اینکه پیشگو باشید دوم اینکه از گوگل کمک بگیرید!
هروقت خواستید محتوایی داخل وب سایتتون بذارید باید به کلمات کلیدی هم توجه کنید باید به گوگل بگید مخاطب چه موضوعی رو سرچ کرد محتوای شما رو نشون بده، برای اینکه کلمه کلیدی مورد نظر محتوا رو پیدا کنید در مرحله اول بشیدی فکر کنید و خودتون رو بذارید جای مخاطب وب سایت، که اون اگه دنبال چینین محتوایی باشه چی رو سرچ میکنه از اون کلمات به عنوان کلمه کلیدی استفاده کنید.راه بعدیش که راحترم هست اینکه زحمت بکشید برید تو گوگل در مورد محتواتون سرچ کنید بعد اسکرول کنید به سمت پایین و اون پایین ۸تا کلمه که بیشتر سرچ شدن رو بهتون نشون به همین راحتی! کافیه همونارو به عنوان کلمه کلیدی استفاده کنید.
به عنوان مثال من کلمه تعمیرات موبایل رو سرچ میکنم و کلمات کلیدی که زیاد سرچ شده رو بهم نشون میده

سر کلاس هام معمولا بچه ها علاقه خوبی به این موضوع نشون میدن به همین خاطر سعی میکنم یک مقاله پرو پیمون هم برای این بنویسم.

بهینه سازی عنوان سئو یا Meta title 

تیتر خوب نباشه هرچقدم زحمت بکشی یه محتوای خوب بنویسی به جایی نخواهی رسید پس تیتر درست حسابی برای عنوانت بزنی.

تا جایی که امکان داره سعی کنید کلمۀ کلیدی هدف رو در اول عنوان سئوی صفحه قرار بدین و بعدش به اون جزئیات دیگری (مثل راهنما، بررسی، ۲۰۱۸، برترین) اضافه کنید.
⦁ تعداد کلمات تیتر عنوان کمتر از ۵۵ کاراکتر باشه، جنگ که نیست همین مقدار بسه بیشتر ننویسد لطفا.
⦁ عنوان مطلب یا عنوان سئو را حتماً داخل تگ <H1> قرار بدین. (البته اگه از وردپرس استفاده میکنید خودش زحمت این کارو میکشه ولی اگه سیستم های مدیریت محتوای دیگه ای استفاده میکنید حتما چک کنید که داخل این تگ قرار بگیره
⦁ زیرتیترهایی غیر از عنوان اصلی رو داخل تگ <H2> قرار بدین و سعی کنید از کلمات کلیدی هدف در اون ها استفاده کنید.

رعایت ساختار های نوشتاری

من بارها به کرات دیدم که محتوا گذاران وب سایت درک درستی از تگ های H1 تا H3 ندارن بیایم یه بار برا همیشه تکلیفمونو با این تگه ها مشخص کنیم، با این کار هم گوگل بهتر منظور مارو میفهمه هم مخاطب، اینجوری هم خدا راضیه هم بندش.

  1. تیتر اصلی ما همیشه باید H1 باشه قانونش اینه حالا عشقت میکشه نمیزنی این تگ رو یا تگ دیگه میزنی توقع سئوی خوب نداشته باش.
  2.  تگ H2 برای تیترهای فرعی به کار میره شما کلا مجازی از تگ H1یه بار استفاده کنی ولی از H2 هرچقد میخوای استفاده کن یه مقاله یه تیتر اصلی داره و چندین تیتر فرعی
  3. تگ H3برای زیر مجموعه تگ های H2 استفاده میشه حالا یه مثال مصور بزنم قشنگ جا بیوفته مطلب

 

بهینه سازی لینک های داخلی سایت

توی محتواتون حتما حتما باید به چند جا لینک بدین حواستون باشه چه متنی رو به چی لینک میکنید، سعی کنید از کلمات کلیدی برای لینک دهی استفاده کنید، استراتژی داشته باشید برای این بخش چون شدیدا روی بهبود محتواتون موثره.
این بخش هم شدیدا جای بحث داره یه مقاله هم برای اینجا مینویسم تا همگی استفاده کنیم.

تا اینجا برای قسمت اول کافیه قسمت بعدی ادامه اصول سئو رو میگم خدمتتون.

سئو