Pinterest چیست و چه کاربردی دارد؟

Pinterest چیست و چه کاربردی دارد؟ 800 520 کارشناس محتوا1

Pinterest چیست ؟ Pinterest یک شبکه اجتماعی برای به اشتراک گذاری محتوای تصاویر است که می تواند برای برندسازی به کمک کسب و کار ها بیاید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا Pinterest را به طور کامل به شما معرفی کنیم.

شبکه اجتماعی Pinterest چیست ؟

بریم با هم ببینیم که پینترست چیست ؟ همانطور که می دانید در سال های اخیر شبکه های اجتماعی توانسته اند نقش مهمی را در زمینه برندینگ کسب و کار های مختلف داشته باشند.

امروزه همه با شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیسبوک آشنایی دارند. این دو شبکه به شرکت های زیادی در زمینه برندینگ، کسب درآمد و تبلیغات کمک کرده اند. اما اکنون شبکه اجتماعی دیگری نیز توانسته به محبوبیت گسترده ای بین افراد و حتی کسب و کار های مختلف برسد، این شبکه اجتماعی Pinterest نام دارد.

البته این شبکه اجتماعی هنوز نتوانسته در ایران نقش پر رنگی داشته باشد. اما ممکن است در آینده نزدیک مردم به این شبکه اجتماعی بیش تر توجه کنند. اما خوب شبکه اجتماعی Pinterest چیست؟

شبکه اجتماعی Pinterest در واقع پلتفرمی برای به اشتراگ گذاری تصاویر، ویدئو ها و مطالب گوناگون است. به عبارت دیگر شما می توانید در Pinterest هر چیزی را که می خواهید با دیگران به اشتراک بگذارید.

خود اسم این شبکه اجتماعی تلفیقی از دو کلمه Pin و interest است که به معنای به اشتراک گذاری علاقه مندی ها با دیگر افراد است. اما خوب شاید از خود بپرسید که دیگر شبکه ها نیز دقیقا چنین کاری را انجام می دهند.

پس تفاوت Pinterest با دیگر شبکه های اجتماعی در چیست؟

 در Pinterest افراد می توانند به راحتی عکس ها و یا محتوای بصری که در وب سایت های مختلف یا دیگر شبکه های اجتماعی مشاهده می کنند را با دوستان و یا آشنایان خود به اشتراک بگذارند.

به طور مثال فرض کنید شما یک ویدئو را در یوتیوب مشاهده کرده اید و آن ویدئو توانسته نظر شما را جلب کند.

شما تصمیم می گیرید که آن ویدئو را با دوستان و آشنایان خود نیز به اشتراک بگذارید. در این صورت شما می توانید از طریق  Pinterest به راحتی آن ویدئو را به اشتراک گذارید.

همچنین افرادی که به دنبال تصاویر با کیفیت برای پس زمینه موبایل و یا لپ تاپ خود می گردند. احتمالا برای پیدا کردن این تصاویر به این شبکه اجتماعی مراجعه می کنند.

چرا که Pinterest یک منبع عالی برای پیدا کردن عکس های با کیفیت است.

البته این شبکه اجتماعی برای کسب و کار ها اهمیت به مراتب بیش تری را دارا می باشد. کسب و کار ها می توانند از طریق Pinterest درآمد خود را افزایش دهند و فعالیت برندینگ کسب و کار خود را گسترده تر کنند. همچنین وب سایت ها می توانند از طریق Pinterest سئو وب سایت خود را بهبود بخشند.

محبوبیت Pinteres تا چه میزان است؟

اولین بار در سال ۲۰۱۱، شبکه اجتماعی Pinterest به عموم معرفی شد. این شبکه اجتماعی توانست به سرعت از دیگر شبکه های اجتماعی در آمریکا سبقت بگیرد.

سپس در سال ۲۰۱۳ این شبکه اجتماعی توانست به محبوبیت گسترده دست پیدا کند. طی تحقیقاتی که وب سایت Sharethis انجام داده است. در سال ۲۰۱۳ این شبکه اجتماعی توانسته از شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک و توییتر سبقت بگیرد و به محبوب ترین شبکه اجتماعی در آمریکا تبدیل شود.

شاید میران محبوبیت Pinterest به دلیل موتور جستجوگری باشد که در آن استفاده شده است. کاربران در Pinterest می توانند به سرعت به محتوایی که علاقه دارند دست پیدا کنند.

امروزه در سال ۲۰۲۰ Pinterest توانسته بین ۵۰ وب سایت برتر جهان قرار گیرد. همچنین با توجه به اینکه این شبکه اجتماعی در ایران با فیلتر روبرو نبوده است.  کسب و کار های مختلف به راحتی می توانند از آن بهره ببرند.

چه اصطلاحاتی در Pinterest رایج است؟

همانطور که می دانید هر شبکه اجتماعی، اصطلاحات مخصوص به خود را دارد.  شاید متفاوت ترین اصطلاحاتی که در Pinterest وجود دارد، Board وPin باشد.

در واقع در تمامی شبکه های اجتماعی شما می توانید برای خود یک پروفایل شخصی ایجاد کنید و محتوای بصری مورد علاقه خود را در صفحه پروفایل خود اضافه کنید. اما در Pinterest شما می توانید محتوای بصری خود را دسته بندی کنید. به این دسته بندی ها اصطلاحا Board یا تخته گفته می شود. در واقع عکس ها و تصاویر شما در قسمت Board سازماندهی می شوند.

همچنین اصطلاح دیگری به نام Pin در Pinterest وجود دارد. این اصطلاح به شما کمک می کند تا بتوانید لینک تصاویر خود را در برد هایی که ایجاد کرده اید، در شبکه Pinterest قرار دهید. همچنین در این شبکه اجتماعی اصطلاح دیگری به نام ری پین یا Re pin هم موجود می باشد. با استفاده از این اصطلاح شما می توانید محتوای بصری کاربران دیگر را در برد های خود قرار دهید.

تا اینجا اصطلاحاتی که مخصوص به شبکه اجتماعی Pinterest بود را به شما معرفی کردیم. اما دیگر اصطلاحات Pinterest با دیگر شبکه های اجتماعی تفاوتی ندارد. شما می توانید کاربران دیگر را با کلیک بر روی دکمه Follow دنبال کنید.

همچنین شما در Pinterest می توانید با استفاده از مسیج با دیگر کاربران در ارتباط باشید. به علاوه در این شبکه اجتماعی هم شما می توانید برای هر محتوای تصویری کامنت بگذارید و یا آن محتوا را لایک کنید.

چگونه می توانیم از Pinterest در کسب و کار خود استفاده کنیم؟

همانطور که در ابتدای این مقاله توضیح دادیم. Pinterest می تواند برای تمامی کسب و کار ها مفید باشد. البته اگر به درستی از این شبک اجتماعی استفاده کنید. همچنین با توجه به قابلیت های Pinterest، کسب و کار های اینترنتی راحت تر می توانند کالا ها و یا خدمات خود را به فروش برسانند. ما در ادامه مقاله قصد داریم به شما بگوییم که چگونه شما می توانید با استفاده از Pinterest کسب و کار خود را رونق بدهید. پس با ما همراه باشید.

۱- ایجاد یک حساب بیزینسی در Pinterest

در تمامی شبکه های اجتماعی برای اینکه بتوانید کسب و کار خود را به عموم معرفی کنید. لازم است که اکانتی را به اسم کسب و کار خود در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید. همچنین برخی از شبکه های اجتماعی قابلیت مضاعف تری را در اختیار کسب و کار ها قرار می دهند. تا به کمک آن کسب و کار ها راحت تر بتوانند در آن شبکه اجتماعی فعالیت داشته باشند. Pinterest هم دقیقا به همین شکل است. اگر شما اکانت بیزینسی خود را در ای شبکه اجتماعی فعال کنید. می توانید از برخی امکانت مضاعف تر برخوردار شوید که در ادامه به شما توضیح می دهیم.

۲- دقت در انتخاب نام هر Board کسب و کار خود

اگر شما کمی با سئو وب سایت آشنا باشید. می دانید که انتخاب صحیح کلمات کلیدی برای هر کسب و کار و استفاده صحیح آن ها در محتوا تا چه اندازه می تواند سبب بهبود سئو وب سایت شما شود. در Pinterest هم شما باید سعی کنید تا نام هر Board را اصطلاحا سئو فرندلی کنید. اما خوب منظور از سئو فرندلی چیست؟ شما باید تا حد امکان سعی کنید تا نام های کوتاه و مفید را برای هر Board انتخاب کنید. همچنین شما باید توجه داشته باشید که کاربران Pinterest بر اساس نام هر Borad می توانند محتوای صفحه شما را ببینند. پس انتخاب نام درست برای هر Board در Pinterest می تواند سبب بهتر دیده شدن محتوای شما شود.

۳- بهینه سازی عکس های وب سایت

همانطور که در ابتدا مقاله گفتیم، شما می توانید تمامی عکس ها و محتوای ویدئویی وب سایت خود را در Pinterest قرار دهید. اما اگر این عکس ها کیفیت مناسبی را نداشته باشند. هیچ کاربری بر روی محتوای کسب و کار شما کلیک نمی کند. به علاوه اگر محتوای تصویری کسب و کار شما بهینه باشد. ممکن است کاربران با ری پین کردن، آن محتوا را در صفحه پروفایل خود قرار دهند. به این طریق تعداد افراد بیش تری محتوای شما را مشاهده می کنند و از طرفی ترافیک سایت شما هم بالاتر می رود. پس تا آنجا که می شود سعی کنید قبل از حضور در Pinterest عکس های کسب و کار خود را بهینه کنید.

۴- استفاده از پین های اختصاصی برای هر کسب و کار

در شبکه اجتماعی Pinterest یک سری پین های  اختصاصی برای کسب و کار ها وجود دارد، که به Rich Pin معروف است. به طور کل Rich pin ها در Pinterest به ۴ دسته تقسیم می شوند.

۴-۱)  Rich Pin برای فروش محصولات

این Rich Pin مخصوص فروشگاه های اینترنتی است. در واقع با استفاده از این Rich Pin، فروشگاه های اینترنتی می توانند به همراه عکس محصولات خود، قیمت آن محصول را نیز در Pinterest اضافه کنند. این عمل می تواند هم برای خریدار و هم برای فروشگاه های اینترنتی مفید باشد. چرا که اگر قیمت آن فروشگاه اینترنتی از دید آن خریدار به صرفه بیاید. می تواند به سرعت به وب سایت شما سر بزند و آن کالا را خریدار کند. همچنین شما با استفاده از این Rich Pin می توانید محصولات کسب و کار خود را از طریق خود Pinterest به فروش برسانید. به این صورت که با این Rich Pin مشتری بدون حضور در وب سایت شما می تواند آن کالا را به سبد خرید خود اضافه کند و پول آن را پرداخت کند. البته کاربران و کسب و کار های ایرانی نمی توانند از این قابلیت Pinterest برای فروش محصولات خود استفاده کنند. بلکه می توانند از طریق قرار دادن قیمت محصولات و لینک وب سایت کسب و کار خود، اقدام به فروش کالا های خود کنند.

۴-۲) Rich Pin برای مقاله هایی که شما در وب سایت خود قرار می دهید

این Rich Pin می تواند به شما کمک کند تا خلاصه ای از مقاله موجود در وب سایت خود را به همراه محتوای تصویری در Pinterest قرار دهید. در این روش زمانی که کاربران با عکس محتوای شما روبرو می شوند و بر روی آن کلیک می کنند. می توانند عنوان مقاله، نام فردی که آن مقاله نوشته و خلاصه ای از آن را مشاهده کنند. همچنین کاربران اگر علاقه به خواندن متن کامل آن مقاله داشتند، می توانند با کلیک بر روی لینک وب سایت شما آن مقاله در به طور کامل مشاهده کنند. چنین عملی می تواند سبب بهتر دیده شدن مقاله های وب سایت شما شود. همچنین شما از این راه می توانید ترافیک بیش تری را برای وب سایت خود ایجاد کنید.

۴-۳)  Rich Pin برای اپلیکیشن های کسب و کار شما

شاید برای شما جالب باشد که کسب و کار های اینترنتی به راحتی می توانند، اپلیکیشن های خود را در Pinterest تبلیغ کنند. به این صورت که شما می توانید با ایجاد محتوای تصویری برای اپلیکیشن خود، گزینه ای را در Pinterest ایجاد کنید. تا کاربر از طریق Pinterest بتواند اپلیکیشن شما را دانلود و از آن استفاده کند.

۵- فعالیت زیاد در Pinterest

برای اینکه شما بتوانید از طریق Pinterest، مشتری های زیادی را برای کسب و کار خود ایجاد کنید. باید میزان فعالیت خود را در این شبکه اجتماعی افزایش دهید. در واقع هرچه میزان فعالیت شما در Pinterest بالا تر باشد.

میزان موفقیت کسب و کار شما نیز افزایش می یابد. کارشناسان بر این باورند که کسب و کار ها برای موفقیت در این شبکه اجتماعی باید حداقل ۵ پین روزانه در این شبکه اجتماعی قرار دهند.

در واقع شما باید سعی کنید تا در این شبکه، محتوا های خود را مدیریت کنید و سعی کنید آن ها را آرام آرام به Pinterest اضافه کنید.

این کار باعث می شود تا هر روز مشتری پست های کسب و کار شما را ببیند و تاثیر گذاری آن پست ها به مراتب بیش تر شود.

۶- استفاده از برنامه هایی برای مدیریت حساب Pinterest کسب و کار خود

همانطور که می دانید برای هر شبکه اجتماعی، برنامه هایی وجود دارد تا به کمک آن ها شما بتوانید حساب کاربری خود را مدیریت کنید.

این برنامه ها عمدتا می توانند سبب راحت تر شدن کار شما بشوند و موفقیت شما را افزایش دهند.

در Pinterest هم شما می توانند از طریق برنامه Buffer به راحتی حساب کاربری کسب و کار خود را مدیریت کنید.

اینکه در چه زمانی محتوا های خود را برای مخاطبان خود پین کنید.

همچنین شما می توانید از طریق برنامه Buffer ببینید که کدام یک از محتوا های پین شده شما، محبوبیت بیش تری برای مخاطبان شما داشته است. از این طریق شما راحت تر می توانید با صلیقه مشتریان خود آشنا شوید.

برای ایجاد حساب پینترست به سایت WWW.Pinterest.COM مراجعه کنید و نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما در میان بگذارید.