MOT چیست

MOT چیست و در طراحی سایت فروشگاهی چه کاربردی دارد؟

MOT چیست و در طراحی سایت فروشگاهی چه کاربردی دارد؟ 800 520 کارشناس محتوا1
MOT چیست و در طراحی سایت فروشگاهی چه کاربردی دارد؟Reviewed by علی کربلایی on Jun 6Rating: 4.0MOT چیست و در طراحی سایت فروشگاهی چه کاربردی دارد؟ | آرانیک وباما خوب MOT یا لحظات واقعی چیست؟ لحظات واقعی یا MOT، مجموعه لحظاتی است که یک کسب و کار فرصت دارد که با ارتباط با مردم، مشتری های دائمی برای خود ایجاد کند.

می دونید لحظات حقیقی یا MOT در طراحی سایت چیست؟ و چه کاربردی در طراحی سایت فروشگاهی دارد؟ می دونید تقسیم بندی لحظات حقیقی به چه صورت است؟ و چند لحظه حقیقی در طراحی سایت های فروشگاهی وجود دارد؟

 اگر جواب این سوالات را نمی دانید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

(MOT (Moment of Truth یا لحظات حقیقی چیست؟

با گسترش بازاریابی دیجیتال و استفاده مردم از فروشگاه های اینترنتی، مشتری می تواند از مسیر های مختلفی برای آشنایی با محصولات مورد نیاز خود و خرید آن محصولات استفاده کند.

به عبارت دیگر راه های ارتباط مشتری با برند های مختلف در سال های اخیر تنوع بسیاری داشته است. اما خوب MOT یا لحظات واقعی چیست؟ لحظات واقعی یا MOT، مجموعه لحظاتی است که یک کسب و کار فرصت دارد که با ارتباط با مردم، مشتری های دائمی برای خود ایجاد کند.

اگر بخواهیم از کاربرد MOT در طراحی سایت برای شما بگوییم.

  شناخت و اهمیت این لحظات حقیقی برای فروشگاه های اینترنتی، حتی می تواند از تجربه کاربری این فروشگاه ها بیش تر باشد.

شما باید بتوانید با این لحظات در کسب و کار خود آشنایی پیدا کنید و تلاش کنید تا با بهبود آن ها مشتری هایی زیادی را به کسب و کار خود دعوت کنید.

MOT چیست ؟

چند لحظه حقیقی یا MOT در طراحی سایت فروشگاهی وجود دارد؟

ایده اولیه وجود لحظات حقیقی اولین بار توسط شخصی به نام AG Lafley مدیر عامل شرکت Procter & Gamble در سال ۲۰۰۵ داده شد.

او برای اولین بار ۲ لحظه را به عنوان لحظات حقیقی یا MOT معرفی کرد.

در سال های اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تولید گوشی های هوشمند پیشرفته، این لحظات از ۲ به ۵ لحظه افزایش پیدا کرده است.

ما در ادامه مقاله قصد داریم به صورت موردی شما را با این ۵ لحظه حقیقی یا MOT در طراحی سایت فروشگاهی آشنا کنیم.

MOT چیست و در طراحی سایت فروشگاهی چه کاربردی دارد؟

MOT چیست و در طراحی سایت فروشگاهی چه کاربردی دارد؟

 

۱- لحظه حقیقی زیر صفر (<ZMOT) در سایت های فروشگاهی

این لحظه یکی از جدیدترین لحظات حقیقی است که به تازگی به لیست لحظات حقیقی MOT اضافه شده است. اولین بار وب سایت Eventricity وجود چنین لحظه ای را در طراحی سایت فروشگاهی مطرح کرد. اما خوب لحظه حقیقی زیر صفر چیست؟

لحظه حقیقی زیر صفر در واقع آن لحظاتی است که مشتری با وجود اتفاقی در زندگی خود، تصمیم می گیرد تا به دنبال یک محصول در دنیای دیجیتال برود.

شما می توانید با تحقیقات گسترده به دنبال اتفاقاتی که ممکن است در زندگی یک شخص رخ دهد، و باعث شود تا آن شخص به خرید یک محصول روی بیاورد، باشید.

شما با دانستن این لحظه و از طریق شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ و تبلیغات سریع تر از هر فروشگاه اینترنتی دیگری این دسته از مشتری ها را به سمت خود جذب کنید.

به عبارتی دیگر، در این لحظه حقیقی در سایت های فروشگاهی، مشتری نیاز به خرید یک محصول ندارد، و شما با توجه به نیاز هایی که ممکن است در آینده مشتری با آن ها روبرو شود. اقدام به تبلیغات محصولات خود می کنید.

۲- لحظه حقیقی صفر یا (ZMOT) در سایت های فروشگاهی

این لحظه اولین بار توسط شرکت گوگل به عموم معرفی شد.

در واقع لحظه حقیقی صفر، همان لحظه ایست که مشتری با نیاز های خود روبرو می شود، و تصمیم می گیرد تا در فضای اینترنتی و موتورهای جستجوگر نظیر گوگل به دنبال آن محصول بگردد.

شاید لحظه حقیقی صفر یکی از مهم ترین لحظات برای سایت های فروشگاهی باشد. چرا که در این لحظه می توانند مشتری های زیادی را برای محصولات خود پیدا کنند.

اما خوب سایت های فروشگاهی چگونه می توانند در لحظه حقیقی صفر مشتری های زیادی را به خود جذب کنند؟ شاید مهم ترین عامل جذب مخاطب در این لحظه سئو و محتوای وب سایت شما باشد.

چرا که اگر شما محتوای قابل قبولی را درون وب سایت فروشگاهی خود بارگذاری کرده باشید، و تمامی استراتژی های سئو را رعایت کرده باشید.

می توانید به رتبه قابل قبولی در صفحه نتایج موتور های جستجوگر دست پیدا کنید، و در این حالت مشتری با جستجوی محصول مورد نظر خود، با وب سایت شما روبرو می شود.

به همین علت یادگیری اصول بازاریابی محتوا و استراتژی های سئو در این لحظه حقیقی، می تواند سبب افزایش جذب مشتری برای کسب و کار شما شود..

۳- لحظه حقیقی اول (FMOT) در سایت های فروشگاهی

در این لحظه حقیقی،  مشتری برای اولین بار با محصول یا خدمات وب سایت فروشگاهی شما روبرو می شود.

ممکن است در این لحظه مشتری به قیمت محصولات شما، توضیحات موجود درباره آن محصول، مدت زمان ارسال سفارش و نظرات کاربران وب سایت شما توجه کند.

اگر مشتری متوجه شود که دیگر کاربران وب سایت شما از محصول شما رضایت ندارند.

یا شما به نظرات آن ها پاسخگو نیستید. این مشتری جذب کسب و کار شما نمی شود، و محصول وب سایت شما را خریداری نمی کند.

به همین دلیل در این لحظه حقیقی، کامنت مارکتینگ می تواند نقش مهمی در فروش محصولات شما داشته باشد.

۴- لحظه حقیقی دوم (SMOT) در سایت های فروشگاهی

در این لحظه حقیقی مشتری از محصول سایت فروشگاهی شما خرید می کند.

اگر مشتری پس از دریافت محصول، از محصول وب سایت شما رضایت داشته باشد، و امکانات آن محصول همان گونه باشد که شما در وب سایت فروشگاهیتان ذکر کرده بودید.

در این لحظه حقیقی، مشتری از سفارش محصول در سایت شما لذت برده و ممکن است برای سفارش محصولات دیگر هم به وب سایت شما سر بزند. به نوعی مشتری در این لحظه به برند شما اعتماد می کند.

حتی در این لحظه مشتری ممکن است در قسمت نظرات وب سایت فروشگاهی شما، از رضایت خود در مورد آن محصول بگوید. و یا نظر خود را درباره آن محصول و برند شما با دوستان خود به اشتراک بگذارد.

۵- لحظه حقیقی سوم (TMOT) در سایت های فروشگاهی

این لحظه زمانی رخ می دهد که مشتری پس از خرید محصولات از وب سایت شما، تصمیم می گیرد تا مشتری دائم وب سایت فروشگاهی شما شود.

به همین منظور ممکن است فعالیت شما در شبکه های اجتماعی و یا خبرنامه های وب سایت شما را زیر نظر بگیرد.

در این لحظه شما با فعالیت صحیح در شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ باید ارتباط خود را با مشتری حفظ کنید.