مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

شاخص Kpi چیست و در سنجش پروژه سئو چه کاربردی دارد؟

شاخص Kpi چیست و در سنجش پروژه سئو چه کاربردی دارد؟

سنجش موفقیت در پروژه های سئو، یک امر ضروری برای تمامی صاحبان کسب و کار اینترنتی است. چرا که آن ها می‌خواهند بدانند آیا بودجه و زمانی که صرف سئو سایتشان می کنند، ارزش دارد یا ندارد. در این موارد از شاخص Kpi استفاده می‌کنیم.

سنجش موفقیت عملکرد در تمام بخش‌هایی که مشغول به فعالیت باشند، یکی از نیازهای سازمان هستش. ضرورت سنجش عملکرد واحد منابع انسانی به عنوان یکی از مهمترین و پیچیده ترین واحدهای سازمان، باعث استفاده از شاخص مدیریت منابع انسانی میشه. شاخص کلیدی ارزیابی عملکرد منابع انسانی، معیارهایی هستن که سازمان را کمک میکنن تا خروجی فعالیت‌های مدیریت منابع انسانی را به صورت کمی و کیفی اندازه گیری نماید.

kpi چیست و چه کاربردی دارد؟

در هر کاری نیاز به شاخص‌هایی داریم تا پیشرفت کار را اندازه گیری کنیم و ببینیم کجای مسیر هستیم!

سئو هم از این امر مستثنی نیست. معیارهای مختلفی برای سنجش موفقیت در پروژه‌های سئو وجود دارد، شما برای اینکه متوجه بشوید چقدر در سئو سایت خود موفق بودید، نباید تنها به یک معیار اکتفا کنید. بلکه شما باید با تلفیقی از معیارها، متوجه شوید که آیا پروژه سئو شما موفقیت آمیز بوده است یا خیر.

سازمان‌ها معمولاً از سطوح بالای kpi برای سنجش عملکردشان استفاده می‌کنند.
KPIهای سطح بالا ممکن است بر عملکرد کلی کسب و کار تمرکز کنند، در حالی که شاخص KPIهای سطح پایین ممکن است بر فرآیندهایی در بخش‌هایی مانند فروش، بازاریابی، منابع انسانی، پشتیبانی و غیره تمرکز کنند.

معیارهای مختلف سبب شده است که شاخصی جهت موفقیت سئو سایت به وجود بیاید.

kpi که به آن Key Performane Indicator “شاخص کلیدی عملکرد” یا KPI گفته می‌شود.

این شاخص از مجموعه ای اعداد و درصدها تشکیل شده است، که میزان موفقیت‌های پروژه را به شما نشان می‌دهد.

به طور خلاصه در حوزه سئو چند نمونه شاخص kpi (شاخص های کلیدی عملکرد سئو) را بخواهیم نام ببریم شامل موارد زیر می شود:

Imperssion / Click

میزان بازدید و کلیک سایت باید هر هفته و هر ماه در سرچ کنسول بررسی شود و مطالبی که صفحات مهم ما هستند و تارگت حساب می‌شوند بهبود یابند.

Bounce Rate / Exit Page

میزان ماندگاری کاربر در سایت و نرخ خروج صفحات باید بررسی شود و صفحاتی که نرخ خروج بالایی دارند شناسایی شوند و بهبود داده شوند.

CTR

با بهبود عناوین مطالب می‌توانیم کلیک و ورودی سایت را در نتایج بهتر کنیم.

Speed

سرعت سایت یکی از مهمترین اولویت‌های گوگل برای رتبه دادن سایت است که باید این فاکتور را لحاظ کنیم. چون گوگل برای وقت مخاطب ارزش قائل است.

Backlinks & Referring Domain

گرفتن بک لینک معتبر و قوی با تعداد بالا از دامنه‌های پر قدرت ار اهمیت بالایی برخوردار است.

Brand Traffic

سرچ برند نیز برای گوگل اهمیت زیادی دارد. اینکه چند نفر شما را میشناسند و به دنبال شما هستند.

UI / UX – Landing

بهبود تجربه کاربری و لذت بخش و دیدن سایت از نظر کاربران به راحتی میتواند به ما قدرت بدهد.

Keyword Rank

بررسی جایگاه کلمات کلیدی و میزان رشد و افت هر کلمه کلیدی یک شاخص کلیدی عملکرد است.

در ادامه این مقاله قصد داریم 8 معیار اصلی برای سنجش موفقیت در پروژه‌های سئو را به صورت موردی به شما معرفی کنیم:

رتبه بندی کلمات کلیدی: بدانید ترافیک وب سایت شما از کجا آمده است؟

رتبه بندی کلمات کلیدی می تواند یک معیار مطلوب برای سنجش موفقیت در پروژه های سئو باشد.

در واقع با این روش شما موقعیت وب سایتتان را بر اساس کلمات کلیدی مشخص در موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو تعیین می کنید.

اما احتمالا از خود می پرسید که چگونه می توانید این کار را انجام دهید؟

ابزار های مختلفی وجود دارند که شما با استفاده از کلمات کلیدی، می‌توانید پروژه های سئو وب سایتتان را مورد سنجش قرار دهید.

معمولا تمامی ابزار ها با یک استراتژی عمل می کنند.

یعنی اگر شما استفاده از یکی از این ابزار ها را فرابگیرید، می‌توانید با ابزار های دیگر هم به راحتی کار کنید.

ما در این مقاله 2 ابزار رایگان را به شما معرفی می کنیم:

یکی از این ابزار ها Serpfox و دیگری Pro Rank Tracker می‌باشد.

ابزار های رایگان، معمولا برای افرادی که تازه کار هستند مناسب است.

اما اگر سایت شما، یک سایت قدیمی است، ترجیح داده می‌شود از ابزار های پولی دیگر استفاده کنید.

در ادامه چگونگی سنجش پروژه سئو با استفاده از ابزار serpfox را به شما نشان می دهیم:

در قدم اول شما باید URL وب سایت خود را در این ابزار کپی کنید:

در قدم بعد به روی ریشه URL وب سایت خود بروید. پس از آن باید بر روی گزینه Add keyword یا اضافه کردن کلمه کلیدی، کلیک کنید.

در قدم سوم، پس از کلیک بر روی اضافه کردن کلمه کلیدی، صفحه جدیدی برای شما باز می شود، که در آن شما می‌توانید موتور جستجوگری که قصد دارید با آن سئو سایت خود را مورد سنجش قرار دهید را انتخاب می کنید.

به طور مثال ما گوگل را انتخاب کردیم. در ادامه کلمه کلیدی خود را در قسمت مشخص شده کپی کنید.

همچنین شما می‌توانید موتور جستجوگر مورد علاقه خود را برحسب نوع کشوری که در آن زندگی می‌کنید، تغییر دهید.

البته این کار اجباری نیست و شما به صورت اختیاری می توانید این کار را انجام دهید.

در ادامه باید بر روی گزینه اضافه شدن کلیک کنید.

 

حال وب سایت و کلمه کلیدی شما به این ابزار اضافه شده است. ابزار serpfox به صورت خودکار، کلمه کلیدی و وب سایت شما را مورد سنجش قرار می‌دهد. در ادامه شما می‌توانید نتایج حاصله این کار را به صورت نمودار و اعداد مشاهده کنید.

معیار دوم: بازدید سایت شما از طریق موتور جستجوگر گوگل یا Organic Sessions

( آیا موتور های جستجو گر به وب سایت شما علاقه دارند؟)

یکی از معیارهای سنجش موفقیت در پروژه های سئو سنجش از طریق موتور های جستجوگر مانند گوگل است.

در واقع شما session های واقعی وب سایتتان را محاسبه می کنید. اگر برای شما سوال پیش آمده است که session چیست؟

باید بدانید session در واقع به مفهوم وارد شدن یک کاربر به وب سایت شما و فعالیت آن کاربر در وب سایت شما است.

شما این معیار را باید به صورت ماهانه مورد ارزیابی قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که ترافیک وب سایت شما در موتور های جستجو افزایش یافته است.

شما می توانید با ابزار گوگل به نام google analytics می توانید این معیار را محاسبه کنید و مورد سنجش قرار دهید.

برای اینکار وارد ابزار google analytics شوید و در قسمت داشپورد اصلی، بر روی گزینه Audience Overview کلیک کنید.

پنجره ای جدید برای شما باز می شود. در این پنجره، در ابتدا نموداری برای شما نمایان می شود، این نمودار نشانگر ترافیک وب سایت شما در طول 30 روز گذشته است.

حال برای سنجش موفقیت در پروژه سئو وب سایتتان، باید بر روی گزینه add segment  کلیک کنید.

پس از کلیک بر روی گزینه add segment ، منویی جدید برای شما نمایان می شود. شما باید از آن منو بر روی گزینه organic traffic کلیک کنید. حال با کلیک بر روی گزینه apply باید تغییراتی که ایجاد کرده اید را سیو و ذخیره کنید.

پس از سیو تغییرات شما دوباره به صفحه Audience Overview وارد می شوید. همانور که مشاهده می کنید. علاوه بر نمودار اول، یک نمودار ثانویه هم برای شما به نمایش در آمده است که میزان ترافیک ارگانیک وب سایت شما در موتور های جستجوگر را به شما نشان می دهد.

همچنین شما می توانید، نمودار پروژه های سئو خود را در یک موتور جستجوگر به صورت ویژه به نمایش در بیارید و مورد سنجش قرار دهید.

برای اینکار از قسمت داشپورد ابزار گوگل آنالیتیکز بر روی قسمت Acquisition کلیک کرده و سپس در قسمت Overview، بر روی گزینه Organic Search کلیک کنید.

در ادامه همانطور که در عکس پایین مشاهده می کنید. می توانید موتور جستجوگر خاص خود را انتخاب کنید و پس از کلیک بر روی گزینه Plot Rows، نمودار سئو سایت خود را در آن موتور جستجو گر خاص مشاهده کنید و میزان موفقیت عملکرد وب سایتتان را مورد سنجش قرار دهید.

معیار سوم: میانگین زمانی که کاربران در وب سایت شما سپری می کنند.

یکی دیگر از معیار های کلیدی برای سنجیدن میزان موفقیت وب سایت شما در پروژه های سئو، میزان زمانی است که هر کاربر در وب سایت شما سپری می کند.

قطعا هر چه این زمان بالاتر باشد نشان دهنده آن است که موفقیت پروژه های سئو سایت شما بیش تر بوده است.

همچنین شما باید بدانید که هر کاربر در هر صفحه وب سایت شما و همچنین پست های وب سایتتان چه مدت زمان می گذارد.

برای محاسبه این زمان شما دوباره به ابزار شرکت گوگل یعنی گوگل آنالیتیکز نیاز دارید. وارد این ابزار شوید و در قسمت داشپورد بر روی گزینه Behavior کلیک کنید. سپس بر روی قسمت over view بروید.

پس از آن، گوگل آنالیتیکز به شما چند صفحه تاپ از وب سایتتان را به نمایش می گذارد، بعد از آن در قسمت view full report که در انتهای صفحات شما قرار دارد کلیک کنید و با این کار گزارشی کامل از میزان زمانی که کاربران وب سایتتان در هر کدام از صفحات وب سایتتان می گذارارند به دست می آورید.

همانطور که در عکس پایین مشاهده می کنید. صفحات وب سایت شما براساس زمان میانگین حضور هر کاربر مقایسه شده است.

یک مسئله ای که جتما در این معیار باید به آن توجه داشته باشید. این است که به طور مثال شما در یک صفحه ممکن است حجم مطالب بسیار کمی داشته باشید و میزان زمانی که به صورت میانگین هر کاربر در آن صفحه زمان می گذارد پایین باشد.

از میانگین زمان برای این سنجش پروژه سئو سایت این صفحات استفاده نمی شود و زمان نمی تواند برای این صفحات معیار خوبی جهت سنجش باشد. شما باید معیار زمان را در صفحاتی که حجم مطالب بیش تری دارند مورد بررسی قرار دهید.

معیار چهارم: نرخ خارج شدن از سایت یا Bounce Rate

معیار چهارم از معیار های کلیدی برای سنجش موفقیت در پروژه های سئو سایت bounce rate است. در واقع این معیار بر اساس میزان نرخ پرش یا خروج کاربران پس از باز کردن صفحه سایت شما است.

اگر این معیار بالا باشد، برای وب سایت شما مطلوب نیست. چرا که کاربران نتوانسته اند آنچه که در دنبال آن بودند را در وب سایت شما پیدا کنند.

برای یافتن نتایج این معیار درست همانند معیار قبلی با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکز و کلیک بر روی قسمت Behavior و سپس over view، دوباره بر روی view full report کلیک کنید. اما این بار به قسمت Bounce Rate توجه کنید و بر اساس این ستون صفحات وب سایتتان را از نظر پروژه های سئو مورد سنجش قرار دهید.

معیار پنجم: بهینه سازی سرعت لود سایت است.

یکی از معیار های سنجش موفقیت در پروژه های سئو، سنجش میزان سرعت لود وب سایت است.

اگر وب سایت شما سرعت لود پایینی داشته باشد، کاربران منتظر باز شدن مطالب وب سایتتان نمی شوند و تصمیم می گیرند به وب سایت رقیبان حوزه کاری شما مراجعه کنند.

دو تا از ابزارهایی که شما از طریق آن می توانید سرعت لود شدن وب سایت خود را مشاهده کنید وب سایت gtmetrix و pingdom است.

این وب سایت ها، سرعت لود شدن وب سایت شما را اندازه گیری می کنند. و نتایج را به صورت اعداد و نمودار به شما نشان می دهند.

معیار ششم: مراجعه دوباره کاربران به وب سایت شما

این معیار در سنجش میزان موفقیت پروژه های سئو وب سایت شما می تواند یک نقش کلیدی ایفا کند، چرا که اگر یک کاربر دوباره به صفحات وب سایت شما مراجعه کند، به این مفهوم است که شما توانسته اید پروژه های سئو خود را به شکل موفقیت آمیزی انجام دهید.

در ابزار گوگل آنالیتیکز در قسمت Audience Overview، شما می توانید گرافی را مشاهده کنید، که به شما نشان می دهد چند درصد از کاربران دوباره به وب سایت شما مراجعه کرده اند، و بر اساس این گراف و درصد های به نمایش درآمده، میزان موفقیت در پروژه های سئو وب سایت خود را مورد سنجش قرار دهید.

معیار هفتم: نرخ تبدیل

نرخ تبدیل در واقع نسبت تبدیل ها به تعداد کل بازدیدکنندگان سایت شماست.

در واقع این نرخ نشانگر کاربرانی است که پس از وارد شدن در وب سایت شما، هدفی که شما می خواهید دنبال کنند را دنبال می کنند. به طور مثال اگر شما یک سایت فروشگاهی داشته باشید و هدفتان تنها فروش کالا است.

نرخ تبدیل میزان خرید کاربران به کل بازدید از وب سایت شما است. قطعا این نرخ می تواند یک معیار خوب برای سنجش موفقیت در پروژه های سئو سایت شما باشد.

برای اینکه نرخ تبدیل وب سایت خود را مشاهده کنید باید از ابزار گوگل آنالیتیکز استفاده کنید. در قسمت داشپورد این ابزار بر روی قسمت conversions کلیک کرده، سپس در قسمت goal، بر روی over view کلیک کنید.

سپس الگو مناسب تبدیل خود را انتخاب کرده و URL صفحه وب سایت خود را در آن کپی کنید. همچنین شما می توانید ارزش آن صفحه از وب سایتتان را هم به این ابزار بدهید.

 سپس این ابزار با تهیه یک گراف و نمایش درصد به شما نشان می دهد که ترافیک سایت شما تا چه میزان موفق بوده و شما تا چه میزان به اهدافتان از طریق پروژه های سئو خود رسیده اید.

معیار هشتم: بررسی crawl  ارور ها ( مشکلات index وب سایت خود را حل کنید)

یکی دیگر از معیار های کلیدی برای سنجش موفقیت در پروژه های سئو بررسی crawl ارورها وب سایت شما می باشد، در واقع شما بررسی می کنید که خزنده های موتور های جستجوگر نظیر گوگل در زمانی که سایت شما را بررسی می کنند به چه مشکلاتی برخورد کرده اند.

برای اینکه این مشکلات را بررسی  کنید و بتوانید برای حل این مشکلات اقدام کنید. باید به ابزار وب مستر یا سرچ کنسول گوگل مراجعه کنید. سپس در قسمت منو، بر روی Crawl کلیک کرده و در ادامه  Crawl Errors را انتخاب کنید.

همانطور که در عکس پایین مشاهده می کنید این ابزار شرکت گوگل تمامی خطا های یافت شده توسط خزنده ها را به شما نمایش می دهد. هرچه مقدار این خطا ها کمتر باشد، به این معنا است که شما توانسته اید در پروژه های وب سایت خود با موفقیت عمل کنید.

چطوری Kpi موثر داشته باشیم؟

با توجه به حجم بالای داده‌ها، تعداد زیادی kpi وجود دارد، اما تعداد کمی از آنها بر کسب‌وکار ما موثر هستند.
یکی از معضلاتی که سازمان‌ها دارند، انتخاب kpi غلط است.
در نتیجه انتخاب kpi غلط کسب و کار آن سازمان با شکست مواجه می‌شود.
در ابتدا باید هدف اصلی کسب و کار خود را مشخص کنید، سپس بررسی کنید چه کارهایی شما را به این اهداف نزدیک می‌کند.
بعد از این که گام‌های خود را شناختید برای هر بخش یک kpi مناسب انتخاب کنید.
دقت کنید با توجه به هدفی که دارید زمان دقیق و مشخصی را انتخاب کنید در این صورت همه چیز مشخص و شفاف می‌شود.

چرا شاخص‌های کلیدی عملکرد اهمیت دارند؟

برای این که متوجه شوید تیم شما از اهداف کلی سازمان پیروی می‌کند و عملکردها به اهداف منتهی می‌شوند، از شاخص عکلیدی عملکرد استفاده می‌کنیم.
در اینجا می‌خواهیم دلایل استفاده از kpi را بیان کنیم.

  • شاخص‌های کلیدی عملکرد تیم را در یک جهت و در یک راستا قرار می‌دهد.
  • این شاخص‌ها سلامت سازمانتان را بررسی می‌کنند.
  • کمک می‌کنند تا عوامل شکست و پیروزی را پیدا کنید و آنها را بهبود ببخشید.
  • مطمئن شوید همه کارکنان از این شاخص‌ها پیروی می‌کنند، زیرا؛ به کارکنان کمک می‌کند تا به پیشرفتشان پی‌ببرند و به مدیران کمک می‌کند تا کارها را پیش‌ببرند.

۳ گام برای چیدن استراتژی KPI قوی

اگر استارتژی KPI ی که چیده‌اید تا بحال نتیجه مورد نظرتان را نداده است، زمانش رسیده که آن را تغییر دهید.
دراینجا سه گام مطمئن را به شما خواهیم آموخت تا یک شاخص کلیدی عملکرد مناسب بچینید که به کسب‌وکارتان موثر باشد.

KPI های مهم را بکار ببرید:

برای این که مطمئن شوید KPI‌ای که انخاب کرده‌اید درست باشد، توجه کنید شاخص‌های پیشرو و عقب مانده در تعادل باشند.

شاخص های عقب مانده به شما کمک می کند نتایج را در یک دوره زمانی مانند فروش در 30 روز گذشته درک کنید. شاخص‌های پیشرو به شما کمک می‌کنند تا آنچه را که ممکن است بر اساس داده‌ها اتفاق بیفتد، پیش‌بینی کنید، و به شما امکان می‌دهد تنظیماتی را برای بهبود نتایج انجام دهید.

فرهنگ پیروی از KPI را در کارکنانتان ایجاد کنید:

شاید بین افرادی که در سازمانتان کار می‌کنند، اعتقادی به شاخص کلیدی عملکرد نداشته باشند.
سعی کنید به کارمندان آموزش دهید و KPI مرتبط را به آنها اختصاص دهید. سواد داده ای را در سازمان خود افزایش دهید تا همه به سمت اهداف استراتژیک کار کنند.

هنگامی که اهداف و شاخص های کلیدی عملکرد را برای اعضای تیم تعیین می‌کنید، مطمئن شوید که آنها با استراتژی کلی تیم شما همسو هستند، که به نوبه خود با استراتژی کلی سازمان شما همسو می‌شود.

نمونه‌های KPI بازاریابی و خدمات مشتری

بازاریابی:

با تعریف واضح شاخص‌های عملکرد کلیدی و همسو کردن آن‌ها با اهداف استراتژیک سازمان، هزینه‌های بازاریابی، نرخ تبدیل و سایر شاخص‌های موفقیت بازاریابی را کنترل کنید. در اینجا چند KPI بازاریابی برای شروع شما آورده شده است.

خدمات مشتری:

رهبران خدمات مشتری باید پیشرفت های مربوط به مشتریان، کارکنان و امور مالی را دنبال کنند. علاوه بر این، شاخص‌های کلیدی عملکرد باید اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت، از جمله زمان پاسخگویی پشتیبانی، رضایت مشتری و سایر مواردی که به دستیابی به اهداف خدمات کمک می‌کنند را پوشش دهند.

  • نرخ وضوح تماس اول
  • میانگین زمان پاسخگویی
  • فعال ترین عوامل پشتیبانی
  • هزینه هر مکالمه
  • امتیاز تلاش مشتری

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید