اگر دربارهی بازاریابی محتوا و به طور خاص، تولید محتوا مطالعه کرده باشید، حتما تا به حال چشمتان به کلمهی CTA خورده CTA و به این فکر کردید که CTA چیست اهمیت CTA در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
CTA مخفف Call to Action هستش و میتوان اقدام به عمل ترجمه کرد؛ اما ترجمهی فراخوان ظاهرا برای آن بیشتر رواج یافته.
هر جایی که در سایتها، اپلیکیشنها یا شبکه های اجتماعی، از شما دعوت میشه که اقدامی انجام بدید، با یه CTA روبرو هستید.
اگرچه در فارسی ترجمه دقیقی برای این مفهوم وجود نداره؛ اما معنای تقریبی آن معادل “دکمه فراخوان” یا اقدام به عمل هستش.
استفاده درست از دکمه CTA، ارتباط مستقیمی با دانش بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ داره و میتونه بازدهی صفحات وب سایت، خبرنامههای ایمیلی، بنرها و حتی بروشورهای چاپی شما رو به میزان فوقالعادهای افزایش بده. فرقی هم ندارد که عنصر تبلیغاتی شما با چه هدفی طراحی شده باشد اهدافی مانند فروش، عضویت و… .
برخی از رایج ترین انواع :CTA
- باکس ثبت نام و عضویت در وبسایتها و اپلیکیشنها.
- یک بنر تبلیغاتی که برای کلیک کردن شما طراحی شده.
- دکمههای به اشتراک گذاری مطالب در نرم افزارهای پیام رسان و شبکه های اجتماعی.
- لینکها، دکمهها یا فرمهایی که شما رو به دانلود کردن یک فایل یا اپلیکیشن دعوت میکنند.
- دکمه پرداخت، دکمه خرید یا دکمه افزودن به سبد خرید در فروشگاه های آنلاین.
- فرم دریافت ایمیل (برای ثبت در لیست ایمیل یک سایت و مثلا دریافت خبرنامه هفتگی).
- دکمه یا لینکی که شما رو به بازدید صفحهی دیگری در سایت دعوت میکند.
- دکمهی «مطالعهی بیشتر» که متن کامل پست یک وبلاگ رو برای شما نمایش میده.
دکمه CTA چیست و به چه کار میاد؟
طبیعتا هدف از طراحی یک صفحه وب یا یک ایمیل بازاریابی، خروج کاربر پس از مطالعه آن نیست. همه کسب و کارهای آنلاین در تلاش اند، تا کاربران آنها پس از ورود به یک صفحه وبسایت (یا مطالعه یک ایمیل)، اقدام مشخصی را انجام دهند. این اقدام میتونه عضویت در یک لیست، دانلود یک فایل، خرید یک محصول یا هر عمل دیگهای باشه..
در این میان دکمه CTA همان دکمهای هستش که کاربر رو به سمت هدف مشخص شده سوق میده. این دکمه معمولا در بخش پایانی یک بیانیه فروش استفاده میشه؛ تا مشتریان چیز بیشتری بدانند یا کاری انجام دهند.
بسیاری از صاحبان کسب و کار استفاده از دکمه CTA رو از اقدامات بازاریابی و فروش خود به دو دلیل اصلی زیر حذف میکنند:
1-اعتقاد به اینکه کاربر خودش میدونه چه چیز میخواد و یا چه تصمیمی داره؛ و تنها به دنبال کسب اطلاعات و دانش بیشتر هستش.
2-نگرانی از اینکه کاربر این شکل تبلیغ و هدایت به سمت عملی خاص رو ناخوشایند توصیف بکنه؛ و بازخورد منفی ایجاد بشه.
اما به هر دلیلی، ترک صفحات یک وبسایت، ترک یک ایمیل یا کلیک نکردن روی یک بنر، بدون اینکه کاری انجام بشه؛ میتونه به معنای از دست دادن پول برای آن کسب و کار باشه. در نتیجه برای داشتن یک قیف فروش کامل، تمام صفحات فروش یا ارائه، نیازمند استفاده درست از این دکمه هستند. نگرانیهای مطرح شده نیز با به کار بردن اصول استفاده درست از دکمه CTA قابل چشم پوشی و برطرف کردهاند.
اهمیت CTA چیست ؟
کمی به رفتار خودتون هنگام جستجو در وب سایتها و شبکههای اجتماعی فکر کنید.
بسیاری از ما، بازدیدکنندگان منفعل یا اصطلاحا Passive Visito هستیم. درصد بسیار کمی از بازدیدکنندگان یک صفحه، پس از بازدید کردن، کار دوم یا سومی رو هم انجام میدهند:
بسیاری از ما، یک پست اینستاگرام رو که به ما پیشنهاد داده شده، میبینیم و بدون اینکه صفحهی اصلی پروفایل سر بزنیم، به سراغ پستهای دیگه میریم.
خیلی پیش میاد که عبارتی رو در گوگل جستجو میکنیم و پس از باز کردن یک صفحه و خواندن آن، بدون اینکه حتی یک کلیک انجام بدیم، از آن سایت خارج میشیم.
موارد بسیاری وجود داره که به قصد خرید، از سایت یا اپلیکیشن یک فروشگاه بازدید میکنیم، دکمهی خرید رو هم میبینیم، اما در آخرین لحظه، تصمیم میگیریم دکمه را فشار ندهیم و بدون اقدام به خرید، فروشگاه آنلاین را ترک میکنیم.
هر چقدر CTA بهتر طراحی بشه، درصد کسانی که به شکل منفعل و Passive از سایت بازدید میکنند، کمتر میشه.
گاهی اوقات، ممکنه تغییر رنگ و متن یک دکمه، بتونه به سادگی درصد بازدیدکنندگان Passive یک فروشگاه رو از ۹۹/۸٪ به ۹۹/۶٪ برسونه. این تغییر به آن معناست که تعداد خریداران، به صورت بالقوه تا دو برابر افزایش پیدا کرده است (از ۰/۲٪ به ۰/۴٪).
راهنمای استفاده از دکمه CTA:
معمولترین و متداولترین روش استفاده از CTA، بهکار بردن آن برای دریافت اطلاعات تماس کاربر یا انجام عمل فروش توسط کاربر هستش. حتما شما هم تا به حال در صفحات مختلف وب، بنرهای تبلیغاتی، اسلایدرها، ایمیلهای تبلیغاتی و… این دکمهها رو با عباراتی مثل همین الان بخرید، خرید فوری، تماس با ما، با ما تماس بگیرید و… مشاهده کردهاید.
اما این کاربرد CTA با وجود بینقص بودن آن، تنها کاربرد آن نیست. مثلا گاهی راضی کردن مشتری به خرید یک محصول به صورت آنلاین و حتی تلفنی کار مشکلی هستش. در این شرایط دکمه CTA میتونه نقش غیرمستقیمی را ایفا بکنه. مثلا کاربر با کلیک روی آن و یا ثبت ایمیل خود، کتابچه رایگانی رو درباره محصول مورد نظر دریافت کند؛ تا از این طریق کمکم به خرید آن محصول متمایل بشه.
در CTA چه پارامترهایی باید رعایت بشه؟
دست شما در CTA در همهجا به یه اندازه باز نیست.
مثلاً CTA در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی، به کارهایی مثل قرار دادن دکمهها و علامتها با فرمت از پیش تعیینشده، محدود هستش (قرار دادن اطلاعات تماس، آدرس وب سایت، تشویق کردن به اینکه صفحه رو بالا بکشند و …). اما کسی که یک اپلیکیشن یا وب سایت رو طراحی میکنه، دست بازتری داره و میتونه CTA رو بسته به سلیقهی خودش طراحی بکنه.
تعیین هدف CTA مهم هستش، در این قدم به شکلی کاملا واضح مشخص کنید که هدف شما از ساخت یک دکمه CTA چیست؟ هدفگیری درست شما رو در انتخاب راهکارها و سناریوهای بهتر برای دکمه CTA کمک میکنه.
در نهایت نباید فراموش کنید که این هدف باید در استفادههای بعدی از دادههای احتمالی جمعآوری شده نیز مد نظر قرار بدید. مثلا شما نباید آدرس ایمیلهایی رو به بهانه ارسال هدیه رایگان از کاربران دریافت کنید؛ و سپس اونارو آماج حملات ایمیلهای اسپم با موضوع فروش محصول قرار بدید.
برخی از اهداف معمول استفاده از دکمه CTA عبارتاند:
- دریافت اطلاعات تماس مثل ایمیل و تلفن
- ارسال هدیه رایگان برای تست
- فروش محصول
- افزایش فالوور شبکههای اجتماعی
- تغییر نگرش کاربران
- برندسازی
تهیه سناریو برای دکمه CTA:
البته در این مرحله قرار نیست سناریوی یک فیلم سینمایی رو برای مراسم اسکار آماده کنید. فقط کافیه در چند خط مسیر حرکت و فعالیت کاربر رو پیشبینی کرده و به اون شکل بدید.
بهینه بودن صفحه قرارگیری دکمه CTA:
اگرچه این مورد در قدم سوم پیگیری میشه، اما از درجه اهمیت بالایی برخوردار هستش. به طور خلاصه اگه میخواید کاربران بیشتری روی دکمه CTA شما کلیک کنند؛ تنها به کیفیت دکمه CTA بسنده نکنید؛ بلکه کل صفحه ساخته شده رو از ابعاد گوناگون بهبود دهید.
چطور یک call to action موثر ایجاد کنیم؟
Call to action موثر برای تشویق به یک عمل باید قانع کننده باشند و طراحی چشم نواز و نسبتا ساده ای داشته باشه. نویسندگان CTA باید از کاربرد کلمات و اصطلاحات پیچیده اجتناب کنند.
در یک CTA مخاطبان باید بدانند که چه هدفی دارند. و اینکه باید مشخص بشه که مخاطبان باید چه چیزی رو پرداخت کنند یا چه اطلاعات شخصی رو وارد کنند. بازاریابان هم باید این اطمینان رو بدهند که هر چیزی رو که قول میدن به آن عمل کنند رو تحویل دهند.
در بازاریابی آنلاین توصیه میشه که خوانندگان بعد از کلیک کردن بر روی یک CTA به یک صفحه اختصاصی هدایت شوند. برای اینکه یک دکمه فراخوان موثر داشته باشید باید در هنگام طراحی آن به نکات زیر توجه کنید:
- اگه در صفحه خود از CTA استفاده کرده اید، صفحه رو زیاد شلوغ نکنید تا کاربر متوجه اون بشه.
- تضاد رنگی بین متن دکمه فرخوان با پس زمینه باعث جلب توجه بیشتر اون میشه، رنگ های روشن و بولد تاثیر بیشتری دارند.
- شکل CTA در صحفه سایت شما بسیار مهم هستش، شکل مستطیل بهترین انتخاب برای اون هستش.
- طوری اونو طراحی کنید که هنگامی موس بر روی اون میره تغییر رنگ بده.
- از متن های کوتاه استفاده کنید.
- اندازه call to action رو بزرگ انتخاب کنید.
- در متن های طولانی از چند call to action استفاده کنید.
- پیام شما واضح و قابل فهم باشه تا مخاطب بدونه با کلیک کردن روی اون چه چیزی رو به دست میاره.
عبارت های معمول برای Call to action یا CTA چیست؟
برای یک call to action از عبارت های کوتاه و امری مانند عبارات زیر استفاده میشه، این عبارات مخاطبان رو به انجام یک عمل فوری و سریع تشویق می کنند:
- اینجا کیلک کنید
- ثبت نام کنید
- همین الان تماس بگیرید
- اشتراک گذاری
- دانلود کنید
- خرید
- دنبال کردن
- سفارش
- اهداء کردن.
محل قرار گیری call to action:
محل قرار گیری CTA در یک متن بازاریابی بسیار مهم هستش، CAT میتونه در هر جایی از محتوای تبلیغاتی یک ارتباط چاپی، در یک ایمیل، وب سایت، کتاب الکترونیکی، پست وبلاگ و یا در رسانه های اجتماعی آورده شود. معمول ترین مکان برای CTA در ابتدا و یا انتهای مطلب بوده که توجه مخاطبان رو بیشتر جلب میکنه، و از طرفی بهترین جایگاه برای آن بالای صفحه هستش چراکه خیلی از کاربران به پایین صفحه نمیروند. ناگفته نماند که محتوای تبلیغاتی میتونه بیش از چند CTA داشته باشه.
طراحی ظاهری دکمه CTA برای بیشترین تاثیرگذاری:
CTA در عمل نیز یک دکمه هستش؛ که همه ویژگیهای آن از جمله، ابعاد، شکل، رنگ، افکت و… رو داره. در واقع همه این موارد در کنار هم هستند که در صورت ترکیب درست، میتوانند یک دکمه متمایز رو پیش چشم مخاطبان قرار دهند.
اندازه دکمه CTA:
طبیعتا این دکمه نباید کوچک باشه؛ تا به خوبی دیده بشه. به عبارت دیگه این دکمه باید تا جای ممکن (تا جایی که کاربر اذیت نشود؛ و طرح دکمه مفهوم دکمه بودن خود را از دست ندهد) بزرگ باشه.
بزرگتر بودن این دکمه از سایر عناصر کلیکخور صفحه، میتونه یه معیار تقریبی خوب در این زمینه باشه.
رنگ دکمه CTA:
این موضوع به شدت به نوع محتوای شما و نیز رنگبندی سایر بخشهای صفحه، وابسته هستش. در نتیجه نمیشه برای اون یک حکم کلی صادر کرد. اما استفاده از رنگهای متمایز با رنگ دیگر عناصر صفحه و جذاب و گیرا، یه روش کلی و البته مهم هستش. در نهایت پس از انتخاب رنگ، بررسی دائم بازخورد حاصل از اون، میشه در بهبود رنگ انتخابی موثر باشه.
برای تکمیل این مبحث مقاله انواع cta را مطالعه بفرمایید.
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:
۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم
۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)
ایمیل: info@aranikweb.ir