کپی رایتینگ چیست ؟ نوشتن متن فروش و تبلیغات موثر

کپی رایتینگ چیست ؟

کپی رایتینگ چیست ؟ نوشتن متن فروش و تبلیغات موثر

کپی رایتینگ چیست ؟ نوشتن متن فروش و تبلیغات موثر 800 520 کارشناس محتوا1
کپی رایتینگ چیست ؟ نوشتن متن فروش و تبلیغات موثرReviewed by آرمین دورانیان on Jul 1Rating: 3.5کپی رایتینگ چیست ؟ نوشتن متن فروش و تبلیغات موثرکپی رایتینگ چیست ؟ راهی برای بهتر نوشتن متن فروش و تبلیغات کسب و کار شماست. کپی رایتینگ یکی از مهم ترین عوامل برای فروش محصولات و یا خدمات کسب و کار شماست.

می دونید کپی رایتینگ چیه؟ می دونستید چگونه با کپی رایتیگ می توانید شروع به نوشتن متن تبلیغات کسب و کار خود کنید؟ می دونید کپی رایتر چه کاری را انجام می دهد؟ می دونید چه تفاوتی بین کپی رایتینگ، بازاریابی محتوا و نوشتن متن تبلیغات وجود دارد؟

  می دونستید که چند نوع کپی رایتینگ وجود دارد؟ می دونستید که با چه راه کار هایی می توانید به بهترین شکل متن فروش محصولات خود را بنویسید و تبلیغات موثری را انجام دهید؟ اگر جواب این سوالات را نمی دانید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

کپی رایتینگ چیست ؟

اگر بخواهیم به شکل ساده تعریفی از کپی رایتینگ را به شما بگوییم. کپی رایتینگ راهی برای بهتر نوشتن متن فروش و تبلیغات کسب و کار شماست. به عبارت دیگر، کپی رایتینگ یکی از مهم ترین عوامل برای فروش محصولات و یا خدمات کسب و کار شماست.

اگر بخواهیم تعریف دقیق تری از کپی رایتینگ به شما بگوییم.

در واقع کپی رایتینگ یک مهارت است که در آن شما وظیفه پیدا می کنید تا با نوشتن یک متن، بازدیدکنندگان را تبدیل به مشتری کنید.

به طور مثال در کپی رایتینگ شما باید از دغدغه های احتمالی مشتری آگاهی پیدا کنید و سعی کنید تا درون متن فروش محصولات، آن دغدغه ها را از بین ببرید.

این مهارت آن چنان برای استراتژی فروش مهم است که برخی از شرکت ها اقدام به استخدام افراد متخصص (کپی رایتر) در این زمینه می کنند.

در کپی رایتینگ نویسنده یا به اصطلاح کپی رایتر چه کاری را انجام می دهد؟

احتمالا تصور می کنید که کار اصلی یک کپی رایتر تنها نوشتن متن فروش یا تبلیغات موثر است. باید بگوییم که کار یک کپی رایتر تنها به نوشتن یک متن فروش خلاصه نمی شود. قبل از اینکه یک متن فروش در کپی رایتینگ نوشته شود.

کپی رایتر باید با تهیه لیستی از نیازمندی های مشتری احتمالی را تهیه کند. یا به عبارت دیگر تحقیق کند که چگونه می توان مزایای هر محصول را برای هر پرسونا جداگانه معرفی کرد. همچنین یک کپی رایتر باید بداند که مشتری از محصولات ارائه شده چه انتظاراتی دارد، و همچنین باید بداند که چه عواملی سبب می شود تا مشتری از خرید محصول اجتناب کند.

تفاوت بین بازاریابی محتوا، کپی رایتینگ و نوشتن تبلیغات در چیست؟

با توجه به متن بالا، ممکن است برای شما این سوال ایجاد شده باشد. که تفاوت بین بازاریابی محتوا، کپی رایتینگ و نوشتن تبلیغات در چیست؟ در جواب باید به شما بگوییم، درست است که که هر سه مورد در تولید محتوای متنی برای برند نقش دارند. اما آنچه این تکنیک ها را از هم جدا می کند. اهداف آنهاست که در ادامه بیش تر توضیح می دهیم.

کپی رایتینگ نیازمند یک جستجوی حرفه ای از نیازمندی های خریدار است. همچنین در کپی رایتینگ سعی می شود تا تمامی جزئیاتی که قرار است در متن فروش قرار بگیرد آنالیز شود. به عبارتی دیگر در کپی رایتینگ شما سعی می کنید با ایجاد یک متن فروش،  به سرعت برای محصولات کسب وکار خود خریدار پیدا کنید. درواقع کپی رایتینگ یک عملی است که نتیجه کوتاه مدت به همراه دارد.

 در بازاریابی محتوا شما نگران دور شدن مشتری از کسب و کارتان هستید. به عبارتی دیگر در بازاریابی محتوا شما سعی می کنید تا با پست های وبلاگ، قرار دادن کتاب های الکترونیک و اینفوگرافیک شروع به جذب مشتری جدید برای کسب و کار خود کنید.

تفاوت بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ در مدت زمان اثر آن هاست. بازاریابی محتوا یک فرآیندی است که ممکن است به سرعت نتیجه ندهد. به عبارتی دیگر بازاریابی محتوا یک فرآیند زمان بر و مداوم است.

در نوشتن تبلیغات هم شما سعی می کنید تا تصویری از برندتان را به مشتری نشان دهید. در این تکنیک شما به فکر فروش محصولات خود نیستید. بلکه می خواهید که برند خود را به افراد بیش تری نشان دهید.

برای شروع نوشتن متن فروش در کپی رایتینگ به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

همانطور که در ابتدای مقاله هم ذکر کردیم. تکنیک کپی رایتینگ و نوشتن متن فروش نیازمند تحقیقات گسترده است.

به طور مثال شما باید با شخصیت خریدار محصولات و خدمات کسب و کار خود آشنایی پیدا کنید. شما باید با تمامی آرزوها و مشکلات مشتری خود آشنایی پیدا کنید، و پس از آن با استفاده از بازی با کلمات سعی کنید تا بهترین متن فروش را برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

اگر بخواهیم نمونه ای از سوالاتی که شما باید در تحقیقات کپی رایتینگ با استفاده از پاسخ آن ها،  متن فروش را بنویسد به شما نشان دهیم. این سوالات شامل موارد زیر است.

۱- چه چیزی در محصولات و یا خدمات شما ممکن است، مشتری را آزار دهد؟

۲-رویای مشتریتان چیست؟ آیا محصول کسب و کار شما می تواند مشتری را به آرزو هایش نزدیک کند؟

۳- مشتری های شما در کدام یک از شبکه های اجتماعی، مدت زمان بیش تری را صرف می کنند؟

۴- پرسونا کسب و کار شما از چه طریقی می تواند با کسب و کار شما ارتباط داشته باشد؟

در واقع شما پس از پاسخ به این سوالات و جمع آوری داده ها از گوگل آنالیتیکز و ابزار های دیگر، می توانید متن فروش کسب و کار خود را بنویسید.

بگذارید با یک مثال نحوه این تحقیقات را بیش تر برای شما آشکار کنیم.

فرض کنید شما قصد دارید که یک باشگاه بدن سازی را در یک منطقه افتتاح کنید. شما فرض می کنید که مشخصه یک باشگاه خوب داشتن تجهیزات جدید است، و می خواهید در متن تبلیغات خدمات باشگاه این مورد را ذکر کنید. اما آیا برای مشتری های شما داشتن تجهیزات جدید ورزشی ملاک ثبت نام در یک باشگاه است؟

در اینجاست که شما باید تحقیقات خود را شروع کنید. ممکن است که باشگاه های بدن سازی دیگری در آن منطقه که شما می خواهید فعالیت داشته باشید، حضور داشته باشند.

 شما باید با تحقیقات محلی سعی کنید تا بفهمید که آن باشگاه ها چه نقطه ضعف هایی را داشته اند؟ یا مشتری ها از کدام امکانات آن باشگاه ها رضایت نداشته اند؟ یا برعکس مشتری ها از کدام امکانات آن باشگاه ها رضایت کافی را داشته اند؟

ممکن است شما با چنین تحقیقاتی متوجه شوید که دغدغه مشتریان برای باشگاه ورزشی تجهیزات جدید نیست. ممکن است دغدغه آن ها حضور یک مربی بین المللی باشد.

یا کلاس هایی که بیش ترین بازدهی را برای آن ها داشته باشد. در این صورت است که شما با استفاده از کپی رایتینگ و جمع آوری اطلاعات می توانید بهترین متن فروش را برای خدمات خود بنویسید.

انواع مختلف کپی رایتینگ

۱- کپی رایتینگ منطبق بر سئو

همانطور که می دانید اهمیت به سئو یا بهینه سازی موتور های جستجوگر برای هر وب سایتی الزامی است. به بیان دیگر وب سایت ها با بهینه سازی موتور های جستجوگر تلاش می کنند تا در رتبه قابل قبولی  از صفحه نتایج موتور های جستجوگر قرار بگیرند.

اگر شما به سئو وب سایتتان اهمیت ندهید، نمی توانید بازدیدکنندگان زیادی را به سمت سایت خود جذب کنید.

اما کپی رایتینگ چه ارتباطی با سئو دارد؟ اگر بخواهیم از ارتباط کپی رایتینگ با سئو به شما بگوییم. شما برای بهبود سئو وب سایت خود همواره سعی می کنید تا با استفاده از کلمات کلیدی درون محتوای وب سایت خود به رتبه قابل قبولی در صفحه SERP دست یابید.

در کپی رایتینگ منطبق بر سئو شما سعی می کنید تا برای نوشتن متن فروش محصولات خود، از کلمات کلیدی استفاده کنید. به عبارتی دیگر در این روش از کپی رایتینگ شما پس از تحقیقات گسترده، باید یک کلمه کلیدی مناسب با آن محصول را انتخاب کنید.

سپس با توجه به کلمه کلیدی انتخاب شده باید سعی کنید تا آن کلمه کلیدی را در تمامی قسمت های متن فروش مورد استفاده قرار دهید.

نکته ای که در کپی رایتینگ منطبق بر سئو وجود دارد. این است که باید کلمات کلیدی را درون متن فروش به شکل درست استفاده کرد.

چرا که اگر تمامی قسمت های متن فروش از کلمات کلیدی پر شود، ممکن است مشتری با خواندن آن مشکل پیدا کند.

۲- کپی رایتینگ فروش

در کپی رایتینگ فروش، عموما کپی رایتر یا نویسنده متن فروش سعی می کند.

تا از تکنیک متقاعد کردن مشتری در متن فروش استفاده کند. به نوعی در این کپی رایتینگ هدف اصلی، متقاعد کردن مشتری برای خرید محصولات است.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید هر فردی نمی تواند در کپی رایتینگ فروش، کپی رایتر باشد.

بلکه تنها کارشناسان بازاریابی که از تجربه بالایی برخوردار هستند. می توانند کپی رایتینگ فروش را انجام بدهند.

۳- کپی رایتینگ فنی

کپی رایتینگ تاکتیکال یا فنی، دسته ای از کپی رایتینگ است که هر فردی توانایی انجام آن را ندارد.

عموما در کپی رایتینگ فنی سعی می شود تا متن فروش یک صنعت خاص نوشته شود. به عبارتی دیگر فردی که قصد نوشتن متن فروش در کپی رایتینگ فنی را دارد، باید با آن صنعت خاص تا حدود زیادی آشنایی داشته باشد.

به طور مثال اگر شما در وب سایتتان قصد فروش یک دارو خاص را داشته باشید.

نمی توانید از کسانی که در حوزه کپی رایتینگ فروش فعالیت دارند کمک بگیرید.

چرا که ممکن است این افراد آشنایی کافی با انواع دارو ها را نداشته باشند. و نتوانند به شکل کامل از مزایای این دارو در متن فروش سخن بگوید.

۴- کپی رایتینگ خلاقانه

در کپی رایتینگ خلاقانه، کپی رایتر سعی می کند تا در مورد یک موضوع که خود به صورت خلاقانه انتخاب می کند، مطلب بنویسد. همچنین سعی می کند تا در متن آن موضوع خاص، یکی از محصولات را هم به مشتری ها معرفی کند.

این شیوه می تواند ایده بسیار خوبی برای نوشتن متن فروش به روش غیر مستقیم داشته باشد. و می تواند بازدهی فروش محصولات را تا حد زیادی افزایش دهد.

کاربرد های کپی رایتینگ:

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، کپی رایتینگ می تواند کاربرد های گسترده ای در زمینه تبلیغات و فروش داشته باشد. به طور مثال شما می توانید از کپی رایتینگ در انواع تبلیغات کاغذی مثل تراکت ها، بروشور ها و همچنین تبلیغات پیامکی استفاده کنید.

همچنین شما می توانید از متن فروش تولید شده در کپی رایتینگ در متن ویدئو و پادکست های شرکت خود استفاده کنید. برخی از شرکت ها نیز از متن فروش کپی رایتینگ در بازاریابی تلفنی استفاده می کنند. که تاثیر قابل توجهی بر تبلیغاتشان دارد.

 چگونه می توانیم تبلیغات موثر برای کسب و کار خود داشته باشیم؟

۱- از بیان جزئیات در متن فروش پرهیز کنیم:

اگر شما می خواهید تبلیغات موثری داشته باشید. نباید به بیان تمامی جزئیات در متن فروش خود بپردازید. در برخی موارد ممکن است بیان جزئیات سبب شود که مشتری به اصل تبلیغ توجهی نکند.

شما باید در کپی رایتینگ تنها به بیان  خصوصیاتی از محصول بپردازید که قرار است مشکل مشتری را حل کند. همچنین شما باید در متن فروش کسب وکار خود به بیان راه های ارتباطی مشتری با شرکت شما هم بپردازید.

اگر شما مطالبی اضافه تر از این موارد به مشتری بگویید. ممکن است ذهن مشتری به سمت جزئیات اضافی برود. و ممکن است که مشتری از مهم ترین جنبه های تبلیغات محصول شما غافل شود.

۲- ذکر ضعف رقبا:

اگر می خواهید تبلیغات موثری داشته باشید. و متن فروش کسب و کار شما بتواند مشتری ها را به خرید محصولاتتان ترغیب کند. باید مطمئن شوید که مشتری ها از نقاط قوت کسب و کار شما اطلاعات کافی را دارند.

مشتری ها باید بدانند چه تفاوتی بین شما و دیگر رقبای کسب و کارتان وجود دارد. شما باید در کپی رایتینگ و متن فروش، از ضعف های رقبای کسب و کارتان بگویید، و سعی کنید تا در کنار نوشتن این نقاط ضعف، نقاط قوت کسب و کار خود را نیز یادآور شوید.

۳- پخش تبلیغات در محیطی مناسب:

اگر شما می خواهید تبلیغات موثری در کسب و کار خود داشته باشید. باید به مکانی که قصد دارید آن تبلیغ را در معرض نمایش قرار دهید، توجه داشته باشید. به طور مثال اگر شما در یک روزنامه قصد تبلیغ یک کالا مثل اسکیت را دارید.

باید بدانید که مخاطبان آن روزنامه از نظرسنی چه افرادی هستند.  همانطور که می دانید، عموما افراد نوجوان راغب به خرید اسکیت هستند.

شما باید توجه داشته باشید که آیا مخاطبان آن روزنامه افرادی نوجوان هستند؟

اگر افراد نوجوان مخاطبان آن روزنامه نباشند، تبلیغات شما به هیچ وجه موثر نخواهد بود. و هزینه شما بابت چنین تبلیغی بی فایده خواهد بود.

سوالاتونو از ما بپرسید: