مشاوره رایگان

۲۸۴۲۸۶۷۶ (۰۲۱)

همه چیز درباره کمپین تبلیغاتی و مدل تبلیغاتی 5M

کمپین تبلیغاتی و مدل تبلیغاتی 5M

چیزی باعث شده که زندگی ما غرق در فضایی تبلیغاتی شود کمپین‌های تبلیغاتی هستند. اینکه صبح‌ها با صدای تبلیغاتی یک شرکت بیدار می‌شویم و در طی مسیر رسیدن به محل کار تبلیغات یک شرکت دیگر را می‌شنویم و در زمان استراحتمان با پست‌های اینستاگرامی و تبلیغاتی سرگرم می‌شویم، اینها همه این ها از یک یا چند کمپین تبلیغاتی سرچشمه میگیرد. یکی از مدل‌های معروف و رایج برای تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ استفاده از مدل تبلیغاتی 5M است.

تبلیغات چیست ؟

یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش مشتری و کسب سود برای کسب و کارها تبلیغات می‌باشد. در واقع در بازار امروز کسب و کاری موفق‌تر است که بتواند تبلیغات درست، اصولی و حرفه‌ای انجام دهد و توجه مشتری را به خود جلب کند.

کمپین تبلیغاتی چیست؟

چندین نوع فعالیت تبلیغاتی مختلف که به صورت یکپارچه انجام میشود.

کمپین تبلیغاتی گفته میشود.که وظیفه انتقال پیام تبلیغاتی به مخاطبان هدف را دارد.

کارکرد کمپین تبلیغاتی چیست؟

Advertising Campaign

 همچنین کمپین تبلیغاتی از طریق تبلیغ خود، تلاش می‌کند تا مردم را به خرید محصول مورد نظر خود متقاعد کند.

 از دیگر اهداف کمپین تبلیغاتی، فراهم کردن شرایط برای قرار گرفتن محصول در دست مخاطبان است.

کمپین‌های تبلیغاتی برای تبلیغ هر نوع محصول و خدماتی برنامه ریزی می‌شوند.

 این کمپین‌ها ممکن است به صورت آنلاین یا آفلاین باشند.

به هرحال شاید بشود گفت هدف کلی از طراحی یک Advertising Campaign، رساندن پیام یک محصول یا برند به مخاطبان است. هر کمپین تبلیغاتی باید بر اساس استراتژی بازاریابی شرکت و یا محصول مورد نظر خود، طراحی شود.

اصول طراحی کمپین‌های تبلیغاتی

اولین قسمت طراحی یک Advertising Campaign این است، که تحقیقات لازم از بازار برای محصولی که قصد تبلیغ، آن را دارید انجام دهید. در این مرحله باید رقبا آنالیز شوند. قبل از طراحی کردن کمپین تبلیغاتی، باید از رقبا و جایگاه خود در بازار باخبر باشید تا کمپین اثربخشی را طراحی کنید.

قسمت دوم طراحی یک Advertising Campaign این است که مخاطبان و مشتری‌های خود را در نظر بگیرید. باید بدانید چه افرادی قرار است از محصولات شما را خریداری کنند. وقتی شناخت درستی از مخاطبان خود داشته باشیم و با سبک زندگی آنها آشنا شویم بهتر می‌توانیم با آنها ارتباط برقرار کرده و آنها را به سوی خود جلب کنیم. شناخت درست سبب می‌شود که ایده‌های بیشتر و بهتری برای طراحی کمپین تبلیغاتی و انتخاب بسترهای آن داشته باشیم.

مدل تبلیغاتی 5M چیست؟

 5 یکی از مدل‌های معروف و رایج برای تبلیغات استفاده از مدل تبلیغاتی 5M است که در این مقاله به زبانی ساده ارائه شده ‌است:

  1. 1. هدف mission
  2. 2. پیام message
  3. 3. بودجه money
  4. 4. رسانه media
  5. 5. ارزیابی measurement

انواع مدل‌های بازاریابی معروف را میتوانید در این مقاله مطالعه بفرمایید.

هدف (mission)

Mission در کلام به معنی هدف یک کار مهم است که به شما سپرده می‌شود‌، به خصوص کارهایی که خارجی باشد.

ولی در اینجا منظور ما هدف برند (محصول یا خدمات) می‌باشد.

باید توجه داشت که‌ Mission بعد از ارزش‌های بنیادین برند (Core Value) و قبل از چشم انداز (Vision  ) طراحی و تعریف می‌شود.

Core Value

یعنی ارزش‌های بنیادین برند (علایق و عقاید) که از Strategic Element’s سرچشمه می‌گیرند.

Mission

رسالت یا فلسفه وجودی برند / محصول یا خدمات

Vision

یا همان چشم انداز که بالاترین هدف برندها است. ( در اینجا باید به مفاهیمی چون S-M-A-R-T و Brand Equity ) تسلط کامل را داشته باشید.

اما به طور کلی اهداف تبلیغات را در سه دسته می‌توان بررسی کرد:

  • تبلیغات اطلاع‌رسانی

زمانی که می‌خواهید مخاطب هدف را از وجود محصول یا خدمات خود آگاه شود، مدل تبلیغاتی 5M استفاده می‌کنید. هدف این نوع تبلیغات اطلاع رسانی به ‌مخاطبان از محصولات شماست.

  • تبلیغات متقاعد کننده

در اینجا هدف شما این است که مشتریان را راضی کنید که از شما خرید کند. ایجاد مزیت رقابتی و قیمت مناسب یکی از مواردی است که مشتری را به خرید از شما تشویق می‌کند.

  • تبلیغات یادآوری کننده

پس از این که نسبت به جذب مشتری اقدام کرید و او را متقاعد کردید که از شما خرید کند، حالا باید در فواصل زمانی مختلف خود را به مشتری یادآوری کنید تا شما را فراموش نکند و دوباره از شما خرید کند. به عبارتی دیگر تبدیل به مشتری وفادار (هواخواه) شما شود.

پیام (message)

در قدم دوم باید با یک پیام ساده اما جذاب را برای کسب و کارتان انتخاب کنید به طوری که این پیام در رفتار و انتخاب مخاطبان شما تاثیر بگذارد و آن ها را ترغیب و تشویق به دست آوردن اطلاعات بیشتر یا استفاده از محصولات و خدمات شما کند. این پیام می‌تواند در قالب عکس، فیلم، متن، موشن گرافی و… باشد.

ویژگی‌های یک پیام جذاب در تبلیغات:

  • با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کند .
  • ساده، شفاف و قابل فهم باشد .
  • کوتاه اما پر محتوا باشد.

همچنین کسی که پیام را ارسال می‌کند باید:

  • متخصص
  • مورد اعتماد
  • با تجربه باشد.

بودجه (money)

بعد از مشخص شدن هدف و نوشتن پیام تبلیغاتی حالا باید مقدار بودجه مورد نظر را برای انجام تبلیغات در نظر بگیرید.

در اینجا منظور از Money مقدار بودجه یا هزینه‌ای است که برای کمپین تبلیغات لازم است یا از طرف کارفرما در اختیار ما قرار داده میشود.

بودجه را می توان به موارد زیر دسته بندی کرد:

 الف-توان مالی  

ب-درصدی از فروش 

ج-درصدی از قیمت کالا  

د-حالت رقابتی

و-روش دلخواه

ی_ روش منطقی

روش توانایی مالی:

در این روش صاحب کسب و کار بعد از بررسی مواردی چون درآمد حاصل از فروش، میزان سود و توانایی مالی که دارد مقدار بودجه برای تبلیغات را تعیین می‌کند.

روش درصد از فروش:

در این مورد که اغلب کسب و کارهای کوچک از آن استفاده می‌کنند، مدیر تبلیغات درصدی از فروش‌ را به تبلیغات می‌دهد.

 مهم‌ترین ایرادی که می‌توان به این روش گرفت این است که اگر فروش کاهش پیدا کند، هزینه تبلیغات نیز کاهش پیدا می‌کند.

روش رقابتی:

در این روش، سازمان‌ها با توجه به بودجه تبلیغاتی که رقبای آنها در نظر دارند، بودجه ای برای تبلیغات خود در نظر می‌گیرند.

روش دلخواه:

در این روش هر مجموعه ای به طور دلخواه و بدون هیچ معیاری، بودجه‌ای برای تبلیغات در نظر میگیره.

روش منطقی:

بهترین و موثرترین روشه و هر مجموعه‌ای با توجه به نوع کسب‌وکار، رسانه مورد استفاده خود و تعداد تکرار پیام، بودجه تبلیغاتی خود را تعیین می‌کند.

عوامل موثر در بودجه بندی تبلیغات:

  • میزان سهم بازار
  • وضعیت رقابت
  • مزیت رقابتی
  • عمر محصول یا خدمات
  • نوع محصول یا خدمات

 

رسانه (media)

یکی از تاثیرگذاترین بخش‌های کمپین تبلیغاتی، انتخاب رسانه است.

در این قسمت باید رسانه موثر و مورد نظر از قبیل تلویزیون، بیلبورد، روزنامه و … و محل نصب، ساعت، تاریخ انتشار و … را مشخص کرد.

برای پیدا کردن مدیا مناسب برای تبلیغات باید از چندین روش مختلف استفاده کنید.

رسانه ها دو دسته هستند:

رسانه‌های یک طرفه:

رسانه‌هایی هستند که فقط محصولات و خدمات شما را در تبلیغات به مخاطب نشان می‌دهد.

 مخاطب توان هیچ واکنشی نسبت به شرکت و محصول نخواهد داشت. مثل: رادیو، تلویزیون، روزنامه، بیلبوردهای تبلیغاتی و….

رسانه‌های دو طرفه:

در این نوع رسانه‌ها از یک طرف شما پیام خود را به مخاطب نشان می‌دهید و از طرف دیگر مخاطب نیز نسبت به آن انتقادات یا پیشنهاداتی را مطرح می‌کند و تعامل دوطرفه بین شما و مخاطب شکل می‌گیرد.

مانند: شبکه‌های اجتماعی، مصاحبه، حضور در نمایشگاه و…

اندازه گیری (measurement)

در این جا باید تاثیر گذاری و ثمره داشتن مراحل بررسی و مطمئن شد، در غیر این صورت باید مراحل بالا تغییر کند.

در تاثیر گذاری :

  • باید پیامی دریافت شود
  • رقتار و عکس العمل مشتری تغییر پیدا کند
  • و در نتیجه این تغییر رفتار، به نفع مجموعه بوده و باعث فروش شود.

در ثمرداشتن :

  • افزایش فروش و درآمد
  • افزایش سهم بازار
  • رضایت مشتریان

اهمیت دارد.

اگر ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻫﺪﻑ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﺩﻗﯿﻖ ارائه شود ﺑﻪ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﮐﻤﮏ میکند ﮐﻪ عناصر ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻭ ﭘﯿﺎﻡ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ درست‌ﺗﺮﯼ ﻧﯿﺰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ .

ﺍﻣﺎ ﺳﻮﺍﻝ ﺑﻌﺪﯼ ﮐﻪ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ؛

ﭼطور ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺑﻬﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ در نظر گرفت؟

برای ﺗﻌﺮﯾﻒ ﭼﻨﯿﻦ ﺍﻫﺪﺍﻓﯽ باید در ﻃﯽ ﯾﮏ ﻓﺮﺍﯾﻨﺪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ، ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﯿﺎﺯ ﺟﻤﻊ‌ﺁﻭﺭﯼ ﮔﺮﺩﺩ.

ﺍﯾﻦ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻣﻨﺒﻊ ﺍﺻﻠﯽ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻫﺪﻑ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﺩ.

ﻓﺮﺍﯾﻨﺪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ:

* ﺩﺭقسمت ﺍﻭﻝ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮﺭﺳﯽ کنیم ﮐﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺻﻠﯽ ﺗﺒﻠﯿﻎ‌ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﺯ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ چیه؟

ﺁﯾﺎ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺟﺪﯾﺪﯼ را ﻣﻌﺮﻓﯽ میکند ﻭ ﯾﺎ ﺑﺮﺍﯼ زنده نگه داشتن ﯾﮏ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﯾﺎ ﺧﺪﻣﺖ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺑﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.

تمامی ﻣﻮﺍﺭﺩ گفته شده چند ﻧﻤﻮﻧﻪ‌ ﺍﺯ ﺩﻻﯾﻞ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺮﻭﻉ ﯾﮏ کمپین ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻣﯽ‌ﺑﺎﯾﺴﺖ ﺩﻗﯿﻘﺎً ﺩﻟﯿﻞ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

* ﺩﺭ ﮔﺎﻡ ﺑﻌﺪﯼ تبلیغ ﺩﻫﻨﺪﻩ باید ﺑﻄﻮﺭ ﺭﻭﺷﻦ و واضح ﻭﯾﮋﮔﯽ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺘفاوت ﻣﺤﺼﻮﻟﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ انجام شود، ﻟﯿﺴﺖ کند.

ویژگی های فیزیکی و احساسی:

مرحله ﺍﻭﻝ ﺑﻪ ﻭﯾﮋﮔﯽ‌ﻫﺎﯼ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ مربوط می‌شود.

ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﺗﻔﺎﻭﺗﻬﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺑﺎ محصول ﺳﺎﯾﺮ ﺭﻗﺒﺎﯼ ﺁﻥ از ﻟﺤﺎﻅ ﺷﮑﻞ، ﺍﺟﺰﺍ، ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ، ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪﯼ، ﮐﺎﻧﺎﻝ ﺗﻮﺯﯾﻊ، ﺧﺪﻣﺎﺕ، ﻗﯿﻤﺖ ﻭ … در نظر گرفته ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.

ﺩﺭمرحله ﺩﻭﻡ، ﻭﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎﯼ ﺍﺣﺴﺎﺳﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.

ﺩﺭ ﺍﯾﻦ مرحله به ﻃﺮﺯ ﻓﮑﺮ ﻭ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﺎﻡ ﺗﺠﺎﺭﯼ توجه ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.

* ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﺑﻌﺪﯼ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺍﻝ ﻣﻬﻢ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ، ﮐﻪ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﯾﺎ ﺧﺪﻣﺖ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻭ ﺑﺎ ﭼﻪ ﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﺭﻗﺒﺎ ﺑﻪ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ.

ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﺰﯾﺖ ﺍﺻﻠﯽ ﮐﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺑﺪﺳﺖ ﻣﯽ‌ﺁﻭﺭﻧﺪ، گفته ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.

ﭘﺎﺳﺦ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺍﻝ ﮐﻤﮏ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﭘﯿﺎﻡ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺑﻌﺪﯼ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻧﻤﻮﺩ.

* ﺩﺭ ﮔﺎﻡ ﺑﻌﺪﯼ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻣﯽ‌ﺑﺎﯾﺴﺖ ﻣﺨﺎﻃﺒﯿﻦ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺭﺍ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

ﺩﺭ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺍﺯ ﻣﺨﺎﻃﺒﯿﻦ ﻫﺪﻑ باید ﺑﻪ ﺳﻪ ﻭﯾﮋﮔﯽ ﻣﻬﻢ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ کرد.

ﺍﯾﻦ ﺳﻪ ﻭﯾﮋﮔﯽ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ:

1- ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺎﯾﯽ ﻣﺨﺎﻃﺒﯿﻦ

2- ﻭﯾﮋﮔﯽ‌ﻫﺎ ﻭ ﺧﺼﻮﺻﯿﺎﺕ ﺭﻭﺣﯽ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﻣﺨﺎﻃﺒﯿﻦ

3- ﻋﺎﺩت‌های رفتاری ﻣﺨﺎﻃﺒﯿﻦ ﻫﺪﻑ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ، ﺷﻨﯿﺪﻥ ﻭ ﺩﯾﺪﻥ

 

ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻓﻮﻕ ﺭﺍ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺷﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩ.

ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﻧﺠﺎﻡ ندادن ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﺑﺎﺯﺍﺭ، ﮐﺴـﺐ ﺍﯾـﻦ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻭ ﺻﺮﻑ ﻭﻗﺖ ﻭ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺧﻮﺍﻫـﺪ ﺩﺍﺷــﺖ.

ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻭﺟﻮﺩ ﺻـﺮﻑ ﺍﯾﻦ ﻫﺰﯾﻨﻪ‌ﻫﺎ، ﺷﺮﮐﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﺰﯾﻨﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻫﯿﭻ ﺑﺎﺯﺩﻫﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺮﮐﺖ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺼﻮﻥ ﻣﯽ‌ﺳﺎﺯﺩ.

در نتیجه ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ جمع‌ اوری شده ﺍﺯ ﺑﺮﺭﺳﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ مدیا ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﮐﻤﮏ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻧﻤﻮﺩ.

* ﺩﺭ مرحله ﺁﺧﺮ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻄﻮﺭ ﻣﺸﺨﺺ عنوان کند ﮐﻪ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﺵ ﺍﺯ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﭼﻪ چیزی ﺍﺳﺖ.

ﺑﻄﻮﺭ ﮐﻠﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮﺍﺕ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺑﺮ ﻣﺨﺎﻃﺒﯿﻦ ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ کمپین تبلیغاتی ﺭﺍ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻩ‌ﻫﺎﯼ ﺯﯾﺮ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻧﻤﻮﺩ:

1ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺁﮔﺎﻫﯽ:

ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺁﮔﺎﻫﯽ، ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺟﺪﯾﺪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﺎﻡ ﺗﺠﺎﺭﯼ، ﻣﺤﺼﻮﻝ ﯾﺎ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﭘﺎﺳﺦ‌ﻫﺎﯼ ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﻊ ﻧﯿﺎﺯ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﺍﺳﺖ.

2ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺑﺎﻭﺭ:

یکی از اﻫﺪاﻑ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺨﺎﻃﺒﯿﻦ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﻭﺭ برسند ﮐﻪ ﮐﺎﻻﯼ که ﺗﺒﻠﯿﻎ می‌شود ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺳﺎﯾﺮ ﮐﺎﻻﻫﺎﯼ ﻣﺸﺎﺑﻪ رقبا ﺍﺳﺖ.

ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺭﻭﺷﯽ ﮐﻪ ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ میشده، ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺭﻭﺵ ﺍﻧﺠﺎﻡ اون ﮐﺎﺭ ﻧﯿﺴﺖ.

3ﺑﺮﺍﻧﮕﯿﺨﺘﻦ ﺍﺣﺴﺎﺱ:

هدف ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺗﯽ ﺍﺯ ﻗﺒﯿﻞ، ﻫﯿﺠﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ ﺟﺪﯾﺪ، ﺗﻌﺠﺐ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ بخش‌هایی ﺍﺯ ﺧﺒﺮ ﻭ ﯾﺎ ﻫﻤﺪﻟﯽ ﺑﺎ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩ ﻣﺨﺎﻃﺒﯿﻦ ﺍﺳﺖ.

ﺩﺭ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺑﺎﻻ باید مشخص بشود ﻣﺨﺎﻃﺒﯿﻦ هدف ما ﭼﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﮐﺪﺍﻣﯿﮏ ﺍﺯ ﺗﺄﺛﯿﺮﺍﺕ ﺑﺎﻻ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ می‌شود انتظار داشت ﻭ ﺍﯾﻦ ﺗﺄﺛﯿﺮﺍﺕ ﺑﻪ ﭼﻪ اندازه‌ای ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.

ﻧﺘﺎﯾﺞ حاصل ﺗﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺭﺍ ﻣﺸﺨﺺ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻧﻤﻮﺩ.

اگر تمامی ﻣﺮﺍﺣﻞ گفته ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﻃﯽ بشه ﻣﯿﺰﺍﻥ موثر بودن ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺗﺎ ﺣﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ‌ﺍﯼ زیاد ﺧﻮﺍﻫﺪ شد.

جمع‌بندی:

شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به صورت دائمی برنامه‌های تبلیغاتی گسترده اجرا می‌کنند معمولاً به تدریج به موثر بودن رسانه‌ها و تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف پی می‌برند.

اما شرکت‌ها و سازمان‌هایی که تجربه قبلی ندارند یا به شرکت‌های طراح تبلیغاتی به طور کامل اعتماد می‌کنند معمولا در معرض یک خطر جدی هستند.

مدل تبلیغاتی 5M یکی از روش‌های جدید تبلیغاتی می‌باشد، که بسیاری از مجموعه‌ها و کسب و کارها برای تبلیغات خود از آن استفاده می‌کنند و موفق بوده‌اند.

 اگر شما هم در فضای آنلاین و حتی آفلاین به دنبال تبلیغات پربازده و ثمر بخش هستید حتما از این روش تبلیغاتی استفاده کنید.

 

در ادامه مبحث توصیه می‌کنیم مقاله ( تبلیغات دهان به دهان ) را مطالعه بفرمایید.

 

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۸۶۷۶ برای تماس مستقیم

۰۹۰۳۸۴۸۱۰۱۲ (فقط چت واتس اپ)

 ایمیل: info@aranikweb.ir

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید